سوالات مهم و متداول در مورد دندان های شیری - گروه دندانپزشکی آریا

سوالات مهم و متداول در مورد دندان های شیری

سوالات مهم و متداول در مورد دندان های شیری

چرا دندان های شیری فرزندم نمی افتد؟

گروه دندانپزشکی آریا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با گروه دندانپزشکی آریا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

تعداد دندان های شیری در کل 20 عدد است که از سن 8-6 ماهگی شروع به رویش می کنند و تا سن حداکثر 3 سالگی رویش آنها تکمیل می شود. افتادن دندان های شیری از سن 7-6 سالگی شروع تا سن 12 سالگی همه دندان های شیری باید بیفتند و دندان های دائمی جایگزین آنها شوند. دندان دائمی آسیاب اول در سن 6 سالگی در دهان رویش پیدا می کند بدون اینکه دندان شیری به جای آن بیفتد، یعنی هر کودک در سن 7 سالگی باید 24 دندان داشته باشد.

دندان دائمی دیگر که همان دندان آسیاب دوم است در سن 12 سالگی در دهان رویش پیدا می کند و این دندان هم جایگزین دندان شیری نیست بلکه مستقل رویش پیدا می کند یعنی فرد باید در سن 12 سالگی 28 دندان در دهان داشته باشد.

علت افتادن دندان های شیری به این خاطر است که دندان های دائمی زیر دندان شیری شروع به رویش می کنند و به مرور ریشه دندان شیری را می خورد و این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که ریشه دندان شیری به کل از بین رفته و در آخرین مرحله که دندان دائمی در دهان جوانه می زند دندان شیری مربوطه می افتد.

 علت های اصلی عدم افتادن دندان های شیری از این قرار است:

1- کج بودن مسیر رویش دندان زیرین دندان شیری

2- نبودن دندان شیری به صورت مادرزادی

به طور ارثی اتفاق می افتد که یک یا چند دندان را نداشته باشیم در این صورت دندان شیری مربوطه هم نخواهد افتاد.

3- گیر کردن دندان شیری بین دندان های دائمی

این مساله علت های مختلفی دارد:

– درشت بودن دندان ها

– کمبود فضای کافی و تحت فشار بودن دندان ها

اگر زود تشخیص داده شود (گیر کردن دندان شیری بین دندان های دائمی)، دندان شیری کشیده می شود، دندان دائمی زودتر رشد می کند و جای اصلی خود قرار می گیرد.

با توجه به مطالب ذکر شده بالا چند نکته را متذکر می شویم:

1- بعد از سن 12 سالگی حتما دندان های شیری کودکان خود را چک کنید.

2- اگر دندان شیری تا سن 12 سالگی نیفتاد، برای کشیدن آن زود اقدام نکنید، چون ممکن است زیر آن دندان دائمی وجود نداشته باشد که در این صورت می توان حتی تا سن 30 سالگی از دندان شیری به خوبی استفاده کرد. پس حتما رادیوگرافی گرفته شود و علت واقعی عدم افتادن دندان شیری در ابتدا مشخص شود.

3- دندان هایی که به علت مسیر کج رویش دندان دائمی نیفتادند، بعد از تشخیص قطعی با یک متخصص ارتودنسی مشورت شود، چون در برخی موارد می توان در زمان مناسب با درمان های جراحی ارتودنسی آنها را به مسیر اصلی خود بازگرداند.

در صورت نیفتادن دندان شیری به صورت طبیعی چه باید کرد؟

خوشبختانه این مشکل اغلب خود برطرف می شود. اگر دندان دائمی از لثه بیرون بزند در حالی که هنوز هم دندان شیری در دهان مانده است، معمولا دندانپزشک وضعیت دندان ها را بررسی می کند تا میزان لق بودن دندان شیری را مشاهده کند، همچنین ریشه دندان شیری را بررسی می کند تا ببیند چقدر حل شد ه و از بین رفته است و چه مقدار هنوز در دهان کودک وجود دارد. گاهی اوقات رادیوگرافی به این موضوع کمک می کند تا ببینیم چه مقدار از ریشه دندان شیری در استخوان باقی مانده است.

هنگامی که تمام جوانب ارزیابی شد می توانیم اجازه دهیم که دندان شیری خودش بیفتد، گاهی هم دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان شیری کند.

 دندان شیری هم عصب کشی می شود؟

بله، برای دندان شیری هم اگر نیاز باشد درمان ریشه صورت می گیرد، ولی نحوه درمان ریشه دندان شیری با دندان دائمی از نظر تکنیکی کمی متفاوت است. در مواردی درمان دندان های شیری به پالم تاجی محدود می شود و در مواردی شامل درمان کل ریشه دندان می شود که در این صورت امکان دارد عفونت خیلی زیاد بوده باشد که حتی از سوراخ انتهای ریشه خارج شده و به لثه و استخوان اطراف دندان رسیده باشد و باعث آبسه و تورم لثه یا حتی صورت کودک شده باشد که در آن صورت دندانپزشک باید زود تشخیص دهد و دندان شیری را تا زمانی که وجود دارد باید عصب کشی کند، درمان ریشه انجام شود و از آن نگهداری شود، نباید به همان شکل در دهان کودک باقی بماند.

کشیدن دندان شیری که دچار عفونت و پوسیدگی شده است می تواند به وضعیت ترتیب و نظم دندان های دائمی که در آینده رویش پیدا می کنند تاثیر می گذارد و باعث شود به صورت کج رویش پیدا کنند. کشیدن زودهنگام دندان شیری به صرف اینکه شیری هستند و قرار است بیفتند اصلا کار درستی نیست. ممکن است در غذا خوردن و صحبت کردن کودک تاثیر منفی داشته باشد.

آیا درمان دندان های شیری یا عصب کشی به عصب دندان دائمی آسیب می زند یا به هم مربوط هستند؟

خیر، عصب کشی دندان شیری هیچ ارتباطی به دندان دائمی ندارد و کاملا مجزاست، چون ریشه های دندان های شیری و دائمی کاملا از هم جدا هستند. درمان ریشه دندان شیری آلوده باعث می شود که یک محیط تمیز و عاری از میکروب در زیر ریشه دندان شیری ایجاد شود که همان محل قرارگیری دندان های دائمی است.

باقی ماندن عفونت در ریشه دندان شیری یک محیط آلوده را در زیر ریشه های آن ایجاد می کند و این باعث آسیب به جوانه دندان های دائمی می شود که در آنجا هستند.

چه موقع نیاز به گذاشتن روکش بر روی دندان های شیری داریم و روکش چه مزیتی نسبت به پرکردن دندان ها دارد؟ آیا دندان روکش شده در آینده خواهد افتاد؟

در دندان های شیری که به علت پوسیدگی وسیع و چند سطحی درمان پالپ (ریشه) انجام دادیم امکان ترمیم خوب و با کیفیت که به مدت خیلی طولانی باقی بماند وجود ندارد. بهتر است که بعد از درمان پالپ، تاج دندان را با روکش بازسازی کنیم. این روکش ها به  SSCمعروف هستند که علاوه بر دوام و ماندگاری بالا از شکستن بعدی دندان ها هم جلوگیری می کنند، کاملا روی دندان را می پوشانند، از ایجاد پوسیدگی های بعدی هم پیشگیری می کنند، در زمان لق شدن و افتادن دندان شیری هم در سن مناسب می افتند و به همراه آن لق می شوند.

چرا دندان های شیری را باید حفظ کرد؟ اگر این دندان ها قرار است بیفتند پس چه نیازی به درمان آنهاست؟

دندان های شیری غیر از سه وظیفه جویدن، صحبت کردن و زیبایی که برای دندان های دائمی نیز وجود دارد چند وظیفه مهمتر نیز دارند:

ابتدا اینکه زیر هر کدام از دندان های شیری یک جوانه دندان دائمی وجود دارد که فضای کافی برای رویش آن دندان از سوی دندان شیری حفظ می شود.

دیگر آنکه هر کدام از دندان های دائمی از ریشه دندان های شیری به عنوان راهنما استفاده می کنند تا در مسیر اصلی و مکان مناسب رویش پیدا کنند. اگر اینچنین نباشد حتما بهم ریختگی و اختلال در مکان و مسیر رویش دندان های دائمی اتفاق می افتد. حدود 70 درصد بهم ریختگی ها و نامرتبی های دندان های دائمی به علت زود از دست رفتن دندان های شیری اتفاق می افتد.

بنابراین مراقبت هایی که برای دندان های دائمی لازم و ضروری است مثل مسواک به موقع، استفاده از نخ دندان و همچنین معاینات دوره ای منظم باید با دقت بیشتری برای دندان های شیری انجام شود.

 

گروه دندانپزشکی آریا

گروه دندانپزشکی آریا مجموعه دندانپزشکی آریا با مدیریت دکتر محمدرضا سلیمانی مفتخر است با بهره مندی از متخصصان و دندانپزشکان مجرب و تجهیزات کامل مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلا مصطفوی

    سلام من امروز دندان اسیابم که قبلا پر شده بود وروکش نکرده بودم شکسته لطفا وقت درمان میخواستم

  • فلاحی

    من سه تا از دندانهای نیشم بالای دندانهای دیگه در اومده دکتر شهرمان میگه یا باید بکشم یا ارتودنسی کنم چون هزینش زیاده منم وضع مالی خوبی ندارم نمیتونم ارتودنسی کنم میتونم بپرسم اونجا هزینش چقدره . من به شدت اذیت میشم وقتی حرف میزنم. با تشکر

  • محمد

    سلام 40 سال دارم. بعد از عکسی که از دندونام گرفتم متوجه شدم که یکی از دندونهای نیشم درنیومده و به حالت افقی توی لثه هستش. هیچ درد و احساسی هم بابت این دندون ندارم. می خواستم بدونم در صورتی که بخوام عمل کنم و دندون رو دربیارم هزینه ی عمل تقریبن چقدر میشه؟ و اینکه اگه نخوام دندون رو عمل کنم و دربیارم آیا امکان داره با ارتدنسی بشه اون دندون رو به بیرون هدایت کرد؟

  • لغو پاسخ