ایمپلنت چیست؟ - گروه دندانپزشکی آریا

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت به معنی کاشتن است. هر جسم و شی خارجی که در داخل بدن کار گذاشته شود به اصطلاح ایمپلنت کردن می گویند.

گروه دندانپزشکی آریا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با گروه دندانپزشکی آریا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

با توسعه علم پزشکی ایمپلنت های زیبایی و درمانی زیادی به وجود آمده و استفاده می شود. منظور از ایمپلنت در دندانپزشکی هم همان ایمپلنت دندان در دهان است. ایمپلنت از جنس تیتانیوم و آلیاژ است و جایگزین ریشه و دندان های از دست رفته می شود، بدون آن که نیاز به تراش دندان های مجاور باشد و یا این بیمار مجبور شود از دندان مصنوعی متحرک استفاده کند.

طول درمان ایمپلنت چند ماه است؟

ایمپلنت باید با استخوانی که در آن کاشته می شود جوش بخورد و این مرحله جوش خوردن ایمپلنت یا استئواینتگریشن بسته به کیفیت استخوان می تواند از 3تا 6 ماه متغیر باشد ولی معمولا از 3 تا 4 ماه مرحله دوم ایمپلنت را شروع می کنیم.

در فک پایین به علت کیفیت استخوانی می توان بین 3 تا 4 ماه و در فک بالا می توان 4 تا 6 ماه بعد مرحله پروتز را شروع کرد. البته زمان های ذکر شده حداکثر زمان است و گاها در بعضی از برندهای ایمپلنت که استفاده می شود؛ زودتر هم می توان پروتز را جایگذاری کرد. برای جایگذاری تاج دندان، مرحله پروتزی شروع می شود که شامل قالب گیری، انتخاب رنگ دندان، اندازه روکش  و تنظیم روکش داخل دهان است. در حال حاضر ایمپلنت با توجه به میزان بالای موفقیتی در درمان دارد تقریبا بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان های از بین رفته است.

دوام ایمپلنت چقدر است؟

دوام ایمپلنت به بیمار و رعایت بهداشت فردی بستگی دارد. ایمپلنت خود دچار پوسیدگی نمی شود ولی در اطراف پایه ی ایمپلنت امکان تحلیل رفتن استخوان وجود دارد و می تواند علت های متفاوتی داشته باشد و مهمترین علت می تواند عدم رعایت بهداشت مناسب باشد.

هزینه ایمپلنت در ایران چقدر است؟

بستگی به دندانپزشک، جراح، برندی که استفاده می شود دارد. اما ایران از یک میلیون تا سی میلیون هم قیمت کاشت ایمپلنت داریم.

برای کاشت دندان یا ایمپلنت بهترین کار مراجعه به دندانپزشکی عمومی است یا متخصص؟

برای انجام کاشت ایمپلنت به تیم درمانی نیاز است، که در این تیم باید متخصص جراحی لثه (پریودانتیکس ها)، متخصص جراحی فک و صورت، متخصص پروتزهای فک و صورت و همچنین کمک لابراتوارهای پروتزهای دندانی باهم مشارکت می کنند تا بتوانند یک نتیجه مطلوبی را برای بیمار کسب کنند. تا جایی که ممکن است بهتر است این درمان تخصصی نزد متخصص فک و صورت و یا متخصص بیماری های لثه ای انجام شود. هر چند خیلی از دندانپزشکان عمومی هم با تجربه و مهارتی که دارند می توانند جایگذلری ایمپلنت را انجام دهند.

فردی که تمام دندان های خود را از دست داده با چند ایمپلنت می توان تمام دندان ها را دوباره برگرداند؟

معمولا زمانی که تمام دندان ها از دست رفتند، می توان چند طرح درمان را مطرح کرد. در قدم اول می توان اوردنچر یا همان دندان مصنوعی های بر پایه ایمپلنت را پیشنهاد داد که حداقل 4 ایمپلنت در فک پایین و 6 ایمپلنت در فک بالا لازم است تا بتوان با طور کلی یک دست دندان کامل ولی بر پایه ی ایمپلنت برای بیمار ساخته شود و این دندان مصنوعی مانند پروتز متحرک بوده و از دهان خارج، شسته و دوباره در دهان قرار می گیرد و کاملا در دهان ثابت می ماند و تکان نمی خورد. گاهی بیمار می خواهد دندان ثابت بوده و از دهان خارج نشود که در فک بالا باید 12 دندان روی 8 تا پایه ایمپلنت و در فک پایین روی 6 تا پایه ایمپلنت جایگذاری می شود به عبارتی برای داشتن تمام دندان های فک بالا و فک پایین 8 ایمپلنت و در فک پایین 6 ایمپلنت گذاشته می شود و روی این پایه ها تمام دندان ها به صورت پروتزی قرار می گیرد.

خیلی وقت ها نسبت به استخوان فک و شرایط بیمار می توان پایه های بیشتری را جایگذاری کرد تا بتوان ماندگاری و اتکاء بیشتری را برای پروتزها داشته باشیم. تعداد ایمپلنت هایی که مطرح شد به صورت حداقل است و تعداد بیشتر آن بسته به بودجه اقتصادی بیمار و شرایط فک او بستگی دارد.

آیا شرایط و قدرت خاصی برای کاشت دندان لازم است؟

به طور کلی اگر فردی سلامتی و قدرت کافی برای کشیدن دندان های خود داشته باشد و یک روکش ثابت برای این بیمار کارکنیم قطعا می توانیم ایمپلنت هم بکاریم، هر چند که فرد باید شرایط پزشکی خاصی هم داشته باشد. خیلی وقت ها قبل از اینکه برای فردی ایمپلنت کار کنیم از سابقه پزشکی بیمار سوال می کنیم و سوابق بیماری وی مانند دیابت و مصرف قرص هایی مانند آسپیرین و رقیق کننده های خون استفاده می کند یا خیر را سوال می کنیم. با وجود همه اینها دلیل نمی شود که برای شخص ایمپلنت کار نکنیم ولی قبل از انجام ایمپلنت تمهیدات خاصی را می طلبد.

آیا احتمال پس زدن ایمپلنت توسط بدن وجود دارد؟

بدن به طور کامل جایگذاری مواد ایمپلنت دندان را درون استخوان می پذیرد، بنابراین ایمپلنت های دندانی با موفقیت خیلی بزرگی رو به رو شده اند. بدیهی است که برخی از ایمپلنت های دندانی نیز موفق نبوده اند، با این حال موفقیت در ایمپلنت بیشتر مربوط به انتخاب داوطلب مناسب، مهارت پزشک و جراح و تعهد بیمار به حفظ بهداشت فردی است.

یکی دیگر از عوامل موفقیت ایمپلنت، مراقبت های منظم و دقیق بعد از انجام ایمپلنت است که باید فالوآپ های مرتبی داشته باشید.

سلامت بافت نرم، نحوه عملکرد و گاز زدن دندان های جایگزین حتما باید به صورت دوره ای بررسی شود تا مطمئن شویم که در منطقه فشار خیلی زیادی وجود ندارد و ایمپلنت ماندگار است.

ماندگار ایمپلنت ها چگونه است؟

اصولا ایمپلنت ها باید تا آخر عمر ماندگار باشند. با این حال نمونه هایی را هم داشتیم که عمر طولانی نداشتند که در رابطه با این موضوع باید گفت که مشکلات دندانی عمدتا ناشی از مراقبت های نامناسب در منزل و یا عدم درمان در هنگام نیاز است. به همین دلیل در رابطه با ایمپلنت ها نیز باید صادق باشیم، اگر مراقبت های مناسب، بررسی های منظم و دوره ای را داشته باشیم می توانیم به مدت طولانی ایمپلنت ها را داشته باشیم و هیچ کسی نمی تواند این موضوع را تضمین کند که فرد بدون رعایت بهداشت و مراقبت های لازم بتواند ایمپلنت های طولانی مدتی داشته باشد.

عوامل زیادی مثل مناسب بودن تغذیه، بهداشت مناسب دهان و دندان، ژنتیک و خیلی بیماری های احتمالی که امکان دارد در حوزه لثه و دهان و دندان ایجاد شود می تواند کنترل دندانپزشک را نسبت به ماندگاری ایمپلنت خارج کند.

اکثر برندهایی که در بازار ایران وجود دارد و دندانپزشکان استفاده می کنند، کارخانه های سازنده تضمین می کنند که مثلا 10 یا 20سال دوام خواهد داشت و در طی این مدت مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد و حتی این گارانتی را دارند که اگر مشکلی برای آنها پیش آمد و فیکسچر از داخل استخوان لق و از دهان خارج شد، کارخانه این ضمانت را می دهد که یک فیکسچر تازه تحویل دهد. هر ایمپلنت بارکد خاص خودش را دارد که در پرونده شخص ثبت می شود که اگر مشکلی برای ایمپلنت به وجود آمد با ارائه بارکد به کارخانه ایمپلنت دیگری دریافت کنیم.

آیا ایمپلنت نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؟

فرض کنید که ایمپلنت ها دندان ها طبیعی شما هستند و با همین دید از آنها مراقبت کنید. منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، مسواک و نخ دندان بکشید و این را بدانید که مراقبت از لثه بهترین روش برای مراقبت از دندان ها است و بیشتر دندان ها و ایمپلنت ها به علت بیماری های لثه از بین می روند.

آیا جراحی ایمپلنت دردناک است؟

جایگذاری ایمپلنت معمولا بعد از درمان باعث به وجود آمدن ناراحتی زیادی نمی شود. گاهی اوقات حتی بیماران از داروهای ضد درد هم استفاده نمی کنند، ولی درد خفیف بیمار 5-2 روز بعد اتفاق می افتد که با مصرف ایبوبروفن ها و ضددردهای خیلی ضعیف هم حتی درمان می شود و نیاز به درمان بیشتری نیست، اما اگر درمان های بیشتری برای جایگذاری ایمپلنت مانند جراحی پیوند استخوان یا سینوس لیفت نیاز داشته باشیم در این صورت دوره نقاهت و پس از درمان ما طولانی تر شود و نیاز به زمان و داروی بیشتری داشته باشیم تا کاملا درد از بین برود، مواردی هم وجود داشته است که بیمار با وجود جراحی پیوند استخوان و سینوس لیفت هیچ گونه دردی نداشته است که اینها مربوط به مهارت جراح، تروما و آسیبی که حین  انجام کاشت ایمپلنت به شما وارد می شود.

وقتی برای جراحی از بی حسی های قوی استفاده می کنیم در طول جراحی هیچ دردی را احساس نمی کنید و با توجه به اینکه چقدر جراحی پیچیده باشد، تعداد ایمپلنت ها چقدر باشد می تواند بین نیم تا 4 ساعت طول بکشد ولی برای کاشت یک عدد ایمپلنت بیشتر از یک ساعت طول نمی کشد.

گروه دندانپزشکی آریا

گروه دندانپزشکی آریا مجموعه دندانپزشکی آریا با مدیریت دکتر محمدرضا سلیمانی مفتخر است با بهره مندی از متخصصان و دندانپزشکان مجرب و تجهیزات کامل مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلا مصطفوی

    سلام من امروز دندان اسیابم که قبلا پر شده بود وروکش نکرده بودم شکسته لطفا وقت درمان میخواستم

  • فلاحی

    من سه تا از دندانهای نیشم بالای دندانهای دیگه در اومده دکتر شهرمان میگه یا باید بکشم یا ارتودنسی کنم چون هزینش زیاده منم وضع مالی خوبی ندارم نمیتونم ارتودنسی کنم میتونم بپرسم اونجا هزینش چقدره . من به شدت اذیت میشم وقتی حرف میزنم. با تشکر

  • محمد

    سلام 40 سال دارم. بعد از عکسی که از دندونام گرفتم متوجه شدم که یکی از دندونهای نیشم درنیومده و به حالت افقی توی لثه هستش. هیچ درد و احساسی هم بابت این دندون ندارم. می خواستم بدونم در صورتی که بخوام عمل کنم و دندون رو دربیارم هزینه ی عمل تقریبن چقدر میشه؟ و اینکه اگه نخوام دندون رو عمل کنم و دربیارم آیا امکان داره با ارتدنسی بشه اون دندون رو به بیرون هدایت کرد؟

  • لغو پاسخ