دستگاه ها و تجهیزات فیزیوتراپی تا چه میزان در درمان مشکلات افراد موثر هستند؟ - فیزیوتراپی دی‌توان

دستگاه ها و تجهیزات فیزیوتراپی تا چه میزان در درمان مشکلات افراد موثر هستند؟

دستگاه ها و تجهیزات فیزیوتراپی تا چه میزان در درمان مشکلات افراد موثر هستند؟

فيزيوتراپي يكي از روش‌هاي تسكين بسياري از دردهاست كه افراد بسياري از اين روش استفاده مي‌كنند. فيزيوتراپي علاوه بر اينكه بايد توسط پزشكان يا فيزيوتراپيست‌هاي خبره انجام شود، نياز به دستگاه‌هايي هم دارد كه به كمك افراد مي‌آيند. در اين بين علاوه بر تخصص فيزيوتراپيست نمي‌توان نقش دستگاه‌ها و تجهيزات را ناديده گرفت. در اين مطلب به نقش و تاثير اين دستگاه‌ ها در روند درمان مي‌پردازيم.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دستگاه‌ها به تنهایی فقط یک وسیله هستند که طرز استفاده از آنها می‌تواند در موثر بودن یا نبودن آنها دخیل باشد. اگر برای درمان یک مشکل دستگاه و دوز دستگاه به درستی انتخاب شود، درمان سریع‌تر و بهتر صورت خواهد گرفت. اما باید به این نکته اشاره کنم که دستگاه‌ها به تنهایی تاثیر درمانی کلیدی ندارند؛ چراکه درمان اصلی را خود فیزیوتراپیست با دست‌هایش و تمریناتی که می‌دهد، برعهده دارد. دستگاه بیشتر روي بدن افراد برای کاهش درد، کاهش التهاب، آرام کردن ناحیه مورد نظر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادي که از این دستگاه‌ها برای بیماران استفاده می‌کنند بايد در این زمینه مهارت‌هاي لازم و آکادمیک را داشته باشند چون در غير اين صورت ممكن است عواقب جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد. برای درمان بهتر باید خود فیزیوتراپیست با دستانش درمان را انجام دهد اما با این حال تاثیرگذاری دستگاه‌ها را هم نباید نادیده گرفت و نمی‌توان ادعا کرد که در درمان بی‌تاثیر هستند.

شايد بتوان گفت كه دستگاه‌های الکتروتراپی نقش مهمی در کاهش درد و التهاب در نقاط مختلف بدن بیمار دارند و همچنین به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند و با ایجاد آرامش در بیمار، بازگشت وی را به زندگی و محیط کار امکان‌پذیر می‌کنند.

بعد از نقش دستگاه‌ها مي‌توان گفت كه اين فیزیوتراپیست است كه می‌تواند با کمک تمرین درمانی، مهارت‌های دستی و انجام حرکات کششی برای عضلات و اندام آسیب‌دیده به تقویت آنها کمک کند تا درمان بیمار به مهم‌ترین شکل انجام پذیرد و بیمار به زندگی عادی و سلامت کامل بازگردد. امروزه فيزيوتراپيست‌ها بايد آمادگي لازم براي مقابله با بيماري‌ها و عوارض آن را داشته باشند، اين فقط شامل مهارت‌ها و دانش نيست.

در واقع در برخي مواقع متاسفانه افراد غیرمتخصص از اين دستگاه‌ها براي بيماران استفاده مي‌كنند كه این استفاده ناآگاهانه و بدون توجه به فرکانس و شدت مورد نیاز در این دستگاه‌ها جواب عکس خواهد داد و مشكل و عارضه بیماران را نه تنها درمان نمي‌كند بلكه تشديد كرده و در پاره‌اي مواقع هم دچار عوارض جبران‌ناپذيري می‌کند.

در ادامه لازم مي‌دانيم كه بگويم فيزيوتراپي شامل بخش‌هاي الكتروتراپي، حركت درماني و مكانوتراپي و بخش آب درماني يا هيدروتراپي است. در بخش الكتروتراپي از وسايل و دستگاه‌هاي مختلف الكتريكي در بهبود ناتوانايي‌هاي عضلات، رفع چسبندگي‌ها، كاهش درد، جلوگيري از آتروفي شدن سريع عضلات و… استفاده مي‌شود.

در بخش مكانوتراپي كه بخش ورزش درماني هم به آن گفته مي‌شود از وسايل مختلف مانند فنر، كيسه شن، وزنه، دوچرخه ثابت، صفحه نقاله، قرقره و نخ در وضعيت‌هاي مختلف و… براي افزايش قدرت عضلات، افزايش توانايي، افزايش محدوده حركت مفاصل، افزايش و هماهنگي بيشتر اندام‌ها و عضلات حين حركت، افزايش كارايي عملكرد قلب و ريه و… استفاده مي‌شود.

دستگاه‌هاي مورد استفاده در الكتروتراپي با هدف كاهش درد، كاهش اسپاسم، كاهش چسبندگي، بازآموزي و تقويت عضلات بيماران به صورت‌هاي مختلفي تقسيم مي‌شوند. مثلا دستگاه تحريك الكتريكي كه از اين دستگاه براي بازآموزي حركت به عضلات، كاهش حس درد توسط روش‌هاي مختلف، كمك به افزايش حركت عضله، كمك به افزايش دامنه حركت مفصل با ايجاد انقباض در عضله  استفاده مي‌شود. مورد بعدي اشعه مادون قرمز است. ‌اشعه مادون قرمز جرياني با طول موج 1000 تا 40000 آنگسترم است كه وقتي با بدن برخورد مي‌كند به گرما تبديل شده و باعث افزايش جريان خون در نقطه درمان مي‌شود و در نتيجه باعث بهبود تغذيه و دور شدن مواد زايدي كه به علت سيكل درد ايجاد شده‌‌اند، مي‌شود. از اين وسيله جهت افزايش دماي سطحي بدن، افزايش گردش خون، دفع بهتر مواد زائد تجمع يافته، كاهش درد و… استفاده مي‌شود. همچنين استفاده از كيسه داغ كه ‌كيسه مخصوصي است كه داراي گرماي مرطوب بوده و ضمن گرم كردن ناحيه مورد درمان با خاصيت افزايش گردش خون در ناحيه درمان كاربردهايي مانند كاهش اسپاسم، كاهـش درد، افزايش دامنه حركتي،‌ كاهش گرفتگي عضله و… دارد. استفاده از امواج مافوق صوت با فركانس بيش از 20000 هرتز و شدت 5/0 تا 3 ولت بر سانتي‌متر با عمق نفوذ حدود 5 سانتي‌متر هم كه با ايجاد گرماي عمقي در بدن باعث افزايش گردش خون و نفوذپذيري غشاي سلولي و نيز تخليه منطقه درمان از مواد دردزا مي‌شود.

كاربرد اين روش براي از بين بردن چسبندگي، كاهش التهاب، كاهش اسپاسم عضلاني و… خواهد شد.

استفاده از اشعه ليزر هم كه براي تقويت نور به وسيله گسيل تشعشع تحريك شده كه به اختصار، ليزر خوانده مي‌شود. در فيزيوتراپي از ليزر كم‌توان براي ترميم و كاهش درد،‌ كاهش التهاب،  كاهش چسبندگي،  تاندونيت و بورسيت و… استفاده مي‌شود.

محصولات با كيفيتي تاكنون در تجهيزات درماني توليد شده‌اند . اكثر اين مدل‌ها كـارآمـد بـوده و داراي كيفيت بالايي هستند. مدل‌هاي مختلفي از تخت‌ها هم طراحي شده‌اند كه در بخش‌هايي همچون فيزيوتراپي و توانبخشي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

در پايان بايد بگويم كه درمان با فيزيوتراپي بيشتر از اينكه به دستگاه‌ها مرتبط باشد به درمانگر و فيزيوتراپيست ارتباط دارد كه مهارت لازم و تجربه كافي در اين زمينه را داشته باشد تا نتيجه مطلوب حاصل شود.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان

اسماعیل بختیاری صبور، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با بیش از 20 سال سابقه کار به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Akbar ata

    سلام.مادرم تنگی کانال وسرخوردگی ۲دیسک کمر داره ایا میتونم ۲مرحله صبح وعصر در روز انجام بدم بخاطر مشکلات کاریم ممنون

  • زینب عباس زاده

    سلام من سال پیش در تصادف تاندون مچ پای چپم اسیب دید و بعد از درمان همچنان درد داشت متاسفانه دوباره ب علت پیچ خوردگی ب تجویز پزشک ۳ هفته گچ گرفتم همچنان درد داره ایا احتیاج ب فزیوتراپی داره؟

  • firozeh bavaghar

    سلام مادرم چندساله روماتیسم داره و برای درد کمرش ک از قبل دیسک داشتن و عمل کردن ب دکتر مراجه کردن و دکتر براشون ۱۰روز جلسه فیزیوتراپی تجویز میکنه متاسفانه بعد از جلسات فیزیوتراپی مچ یکی از پاها ب شدت شروع میکنه ب درد گرفتن در حدی ک اصلا نمیتونه راه بره و فقط موقع راه رفتن درد دارن ایا این درد طبیعیه بعداز فیزیوتراپی ؟ و باید چکاری انجام بدن ممنون

  • رضا حسنی

    سلام، من دو ماهه گرفتار نرمی کشکک زانوی چپ شدم و حالا پای چپم ورم کرده و حسابی درد داره و امکان راه رفتن به سختی واسم فراهمه، الان سه روزه که صبح ها فیزیوتراپی میکنم ولی تغییری در وضعیتم ایجاد نشده حالا پای راستم هم داره به همین بیماری مبتلا میشه و آرام آرام مثل شرایطی که واسه پای چپم پیش اومده بود داره واسه اون هم بروز میکنه، سوالاتم از خدمت شما اینه که آیا می تونم روزانه دو نوبت صبح و غروب فیزیوتراپی کنم چون میترسم هر دو پام درگیر بشه و نتونم حرکت کنم؟ و دیگه اینکه آیا با فیزیوتراپی این مشکل حل میشه یانه؟ و اگه حل میشه قطعی حل میشه یا دوباره بعدا بروز میکنه و برمیگرده؟ ممنونم از صبوری و لطفتون

  • لغو پاسخ