برای اینکه درمان تاثیر ماندگارتری داشته باشد چه کاری باید انجام دهیم؟ - فیزیوتراپی دی‌توان

برای اینکه درمان تاثیر ماندگارتری داشته باشد چه کاری باید انجام دهیم؟

برای اینکه درمان تاثیر ماندگارتری داشته باشد چه کاری باید انجام دهیم؟

برخي افراد به دلايل مختلفي ممكن است انواع دردها را تجربه كنند. اين دردها ممكن است به دليل برخي بيماري‌ها يا مشكلات و حوادثي كه پيش مي‌آيد، رخ دهد. در اين بين افراد براي درمان نزد پزشكان متخصص در زمينه درد مراجعه مي‌كنند و پزشك باتوجه به نوع درد و شرايط بيمار براي او تجويز دارويي و غيردارويي مي‌كند. مثلا در برخي موارد ممكن است افراد با ورزش خوب شوند يا نياز به درمان دارويي داشته باشند يا روش ديگر فيزيوتراپي است. در اين مطلب به چگونگي درمان انواع دردها و مشكلات با فيزيوتراپي مي‌پردازيم.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

فیزیوتراپی فواید زيادي دارد كه در اين بين مي‌توان گفت برای افرادی که از بیماری‌ها و اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای و اسکلتی رنج می‌برند، آشكارتر است. برخی مشکلات و عوارض را می‌توانيم از طریق جراحی یا حتی گاهي مصرف برخي داروها به صورت موقت برطرف کرد اما در مقابل بايد بگويم كه ممكن است همین مشکلات با کمترین درد و عوارض به صورت دائمی با فیزیوتراپی درمان شوند.

اما در اين بين بايد بگويم كه یکی از عواملي كه مي‌تواند بر نتیجه درمان با فیزیوتراپی تاثيرگذار باشد، نوع آسیب و شدت آن است، چراكه میزان تاثیرگذاري فیزیوتراپی در بیماری‌ها و مراحل مختلف آن متفاوت است و همچنين نمی‌توانيم برای همه افراد یک نوع فیزیوتراپی را انجام دهيم. فیزیوتراپی روشي است تخصصي كه حتما باید از جانب متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی یا جراح ستون فقرات انجام شود.

فیزیوتراپی عموما در جهت کاهش درد، افزایش دامنه حرکت مفصلی، تقویت عضلات و بهبود تعادل انجام می‌شود. اين روش درماني در بیماری‌های اعصاب مرکزی و محیطی کاربرد خاص خود را دارد. چون در این موارد، عضلات دچار ضعف یا سفتی می‌شوند كه به تقویت یا شل شدن یا ایجاد هماهنگی نیاز دارند.

همچنين علاوه بر سیستم عصبی-حرکتی بدن برای برخی ارگان‌های داخلی مانند قلب و ریه هم در مواردی فیزیوتراپی ضروري است. مثلا در بیماری‌های ریوی تمریناتی که فیزیوتراپیست به بيمار آموزش می‌دهد، می‌تواند سبب اصلاح الگوی تنفسی، تخلیه ترشحات از ریه و مجاری تنفسی وي شود.

در درمان فیزیوتراپی، نوع آسیب و شدت آن مهم است. چون میزان تاثیر فیزیوتراپی در بیماری‌ها و مراحل مختلف آن متفاوت است و همین‌طور نمی‌توان برای همه یک نوع فیزیوتراپی انجام داد.

اما در فیزیوتراپی نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه افراد براي اينكه درمان‌شان تاثير ماندگارتري داشته باشد و براي اينكه به نتيجه مطلوب و موثري در فيزيوتراپي دست پيدا كنند، بايد بگويم كه تشخیص درست و صحیح بیماری، زمان مناسب و دقيق فیزیوتراپی، نوع و شدت کافی برای بیمار، تعداد جلسات درمانی و فواصل آن، مراقبت‌های حين و بعد از فیزیوتراپی در نتیجه درمان بسیار موثر است.

همچنين افراد بايد از فعالیت‌ها و انجام كارهايي كه به عضو آسيب ديده فشار آورده ودردشان را تشديد مي‌كند، اجتناب و دوري كنند  تا دوباره به اين آسيب مبتلا نشوند و آن عارضه مجدد برنگردد. به علاوه اينكه يكسري شرايط را بايد رعايت كنند و فشاري به اعضاي آسيب ديده‌شان وارد نكنند و علاوه بر اينكه در كلينيك توسط فيزيوتراپيست يكسري اعمال را انجام مي‌دهند به تمريناتي كه درمانگر به آنها توصيه و تجويز مي‌كند را در منزل انجام دهند تا بتوانند به نتيجه دلخواه خود رسيده و به درمان برسند.

از مهم‌ترین موارد هم باید به همکاری بین بیمار و درمانگر اشاره کنم که از اهمیت زیادی برخوردار است. بعد از اینکه درمان برای بیمار انجام می‌شود، بیمار هم باید مراقبت‌های خاصی را رعایت کند، مثلا تمرین داشته باشد تا زحمات درمانگر هدر نرود. برای اینکه بيمار درمان خوب و ماندگاری داشته باشد اول از همه باید گزارش صحیح به فیزیوتراپیست ارائه دهد، اگر خوب نشد به درمانگر یا فیزیوتراپیست این قضیه را اعلام کند، چون پزشک با توجه به گفته بيمار که خوب شدم، بهترم یا بدم، برنامه درمان را ادامه می‌دهد یا نمی‌دهد. همچنین طبق گفته بيمار پزشک توضیحی در مورد اینکه چرا خوب نشدید، ارائه می‌دهد که یا این درد طبیعی است یا شاید جزء برنامه درمانی باشد که تا مدتی درد بیشتر می‌شود، بعد از آن خوب می‌شود. مثل مواردی که با سوزن کار می‌کنیم که بعد از آن به بيمار توضیح می‌دهیم که تا سه روز ممکن است درد شما بیشتر شود حتی شاید احساس کنید بدتر شدید، ولی قطعا خوب خواهید شد. پس همکاری بین بیمار و فیزیوتراپیست خیلی مهم است.

در برخي موارد امكان اينكه در بيماران در چند جلسه اول بيشتر شود وجود دارد كه معمولا اين دردها موقتی است و به مرور و افزايش تمرينات برطرف خواهد شد. همچنين نكته‌اي كه بسيار ضروري است اين است كه بيمار حتما بايد با پزشك و فیزیوتراپیست خود در ارتباط باشد و كوچك‌ترين علائمي كه ممكن است برايش به وجود آيد را با آنها در ميان بگذارد تا مشكلي برايش پيش نيايد و بتواند به درمان مطلوب و لازم برسد.

در برخي موارد براي بعضي بيماران امكان اينكه نياز به روش درماني ديگري داشته باشند وجود دارد يا ممکن است در مراحل مختلفي به روش‌هاي مکمل دیگری نیاز باشد كه در اين صورت خود پزشك يا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تشخيص خواهد داد.

اما در پايان لازم است بگويم كه افراد براي فیزیوتراپی هرگز نبايد بدون تجويز پزشك و متخصص اين روش درماني را انجام دهند، چون ممكن است به عوارض و مشكلات غير قابل جبراني برسند كه شايد معالجه‌شان را سخت‌تر كند و به مشكلات شديدتري مبتلا شوند.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان

اسماعیل بختیاری صبور، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با بیش از 20 سال سابقه کار به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Akbar ata

    سلام.مادرم تنگی کانال وسرخوردگی ۲دیسک کمر داره ایا میتونم ۲مرحله صبح وعصر در روز انجام بدم بخاطر مشکلات کاریم ممنون

  • زینب عباس زاده

    سلام من سال پیش در تصادف تاندون مچ پای چپم اسیب دید و بعد از درمان همچنان درد داشت متاسفانه دوباره ب علت پیچ خوردگی ب تجویز پزشک ۳ هفته گچ گرفتم همچنان درد داره ایا احتیاج ب فزیوتراپی داره؟

  • firozeh bavaghar

    سلام مادرم چندساله روماتیسم داره و برای درد کمرش ک از قبل دیسک داشتن و عمل کردن ب دکتر مراجه کردن و دکتر براشون ۱۰روز جلسه فیزیوتراپی تجویز میکنه متاسفانه بعد از جلسات فیزیوتراپی مچ یکی از پاها ب شدت شروع میکنه ب درد گرفتن در حدی ک اصلا نمیتونه راه بره و فقط موقع راه رفتن درد دارن ایا این درد طبیعیه بعداز فیزیوتراپی ؟ و باید چکاری انجام بدن ممنون

  • رضا حسنی

    سلام، من دو ماهه گرفتار نرمی کشکک زانوی چپ شدم و حالا پای چپم ورم کرده و حسابی درد داره و امکان راه رفتن به سختی واسم فراهمه، الان سه روزه که صبح ها فیزیوتراپی میکنم ولی تغییری در وضعیتم ایجاد نشده حالا پای راستم هم داره به همین بیماری مبتلا میشه و آرام آرام مثل شرایطی که واسه پای چپم پیش اومده بود داره واسه اون هم بروز میکنه، سوالاتم از خدمت شما اینه که آیا می تونم روزانه دو نوبت صبح و غروب فیزیوتراپی کنم چون میترسم هر دو پام درگیر بشه و نتونم حرکت کنم؟ و دیگه اینکه آیا با فیزیوتراپی این مشکل حل میشه یانه؟ و اگه حل میشه قطعی حل میشه یا دوباره بعدا بروز میکنه و برمیگرده؟ ممنونم از صبوری و لطفتون

  • لغو پاسخ