با کمک فیزیوتراپی کدام مشکلات و دردها را می توان تسکین داد؟ - فیزیوتراپی دی‌توان

با کمک فیزیوتراپی کدام مشکلات و دردها را می توان تسکین داد؟

با کمک فیزیوتراپی کدام مشکلات و دردها را می توان تسکین داد؟

فیزیوتراپی در واقع يكي از رشته‌هاي علوم پزشكي است كه براي بسياري از افرادي كه دچار عوارض و مشكلات فراواني در موارد مختلفي شده‌اند، كاربرد دارد. در واقع براي توانبخشي بيماران است كه روش‌ها و كاربردهاي بسياري دارد كه باتوجه به نوع درد و شدت آن به بيماران توصيه و تجويز مي‌شود. در ادامه به اين موضوع مي‌پردازيم كه فيزيوتراپي چه نوع مشكلات و دردها را درمان يا تسكين مي‌دهد. با ما همراه باشيد.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در ابتدا لازم مي‌دانم كه بگويم هدف يك فیزیوتراپیست اين است كه عوارض و بيماري‌هاي افراد مبتلا به انواع مشكلات و دردها را به كمترين شدت و حدت برساند و بيماران بتوانند در زندگي خود مستقل عمل كرده و از ناتواني كه گريبان‌شان را گرفته تاحد امكان نجات يابند. همچنين هدف از درمان فیزیوتراپی بسته به نوع بیماری و شدت آن مي تواند كوتاه مدت يا بلند مدت باشد. مثلا در درمان كوتاه مدت درد و ناراحتي بيمار كاهش مي يابد يا در برخي افراد از آسيب بيشتر به عضو درگير جلوگيري مي‌شود. در اهداف بلند مدت هم بايد بگويم كه يكي از موارد به‌دست آوردن و بهبود وضعیت حس‌های عمقی و حرکتی بدن و همچنين افزایش قدرت عضلات در تمام بدن به خصوص عضلات اطراف ناحیه صدمه دیده و… است.

بايد بگويم كه فیزیوتراپی مي‌تواند بسياري از مشكلات و دردها را تسكين دهد و كاربردهاي فراواني دارد. مثلا دردهایی که به هیچ مسکنی جواب نمی‌دهند و به سمت بدخیمی‌ها می‌روند با فیزیوتراپی قابل درمان هستند. اکثر خانم‌ها از درد دست و شانه‌ها شاکی هستند که منشا اصلی این دردها تریگر پوینت‌ها (ماهیچه‌های ما بخش عمده‌ای از بدن ما را دربر می‌گیرند و منبع بسیار قوی درد هستند. این دردهای عضلانی می‌توانند، درد مشابه بسیاری از بیماری‌ها داشته باشند، از جمله بسیاری از دردهایی که مربوط به گیر افتادن عصب تشخیص داده می‌شود، در واقع دردهای عضلانی هستند. متاسفانه، این زمینه درد را بسیاری از متخصصان به خوبی نمی‌شناسند) هستند. مشکل اصلی ما همین تریگر پوینت است. تریگر پوینت نقاطی هستند که به صورت گره گره دیده می‌شوند که هنگام ماساژ، متوجه این گره‌ها خواهیم شد. در کلینیک دی توان به صورت گسترده روی تریگر پوینت با سوزن  و دست کار می‌شود. برای همین افرادی که از مشکلاتی مثل سردرد، حالت تهوع، درد دندان، درد فک و صدای گوش رنج می‌برند، می‌توانند مشکل خود را از این طریق درمان کنند. این روش به این صورت است که  با سوزن یک عضله را آزاد می‌کنیم که برای این کار ممکن است دو یا سه جلسه نیاز باشد. بیشتر دردهایی که داریم مربوط به تریگر پوینت‌ها یا گره‌های عضلانی هستند، مثلا بعد از یک مدت سرپا ایستادن بین دو کتف سوزش داریم که با فشار بهتر می‌شود، اینها مربوط به تریگر پوینت‌ها یا فشیا می‌شود.

همچنين فیزیوتراپی در بیماران ارتوپدی هم مي‌تواند موثر باشد. مثلا در شکستگی استخوان‌ها و دررفتگی مفاصل، تعویض مفاصل (آرتروپلاستی) اختلالات اسکلتی عضلانی مثل کمر درد و گرفتگی عضلات، ایجاد تغییرات فرسایشی در مفاصل مثل آرتروز زانو، شانه، ران و ستون فقرات و… اختلال در ستون فقرات مثل اختلال ناحیه گردن پارگی لیگامان‌ها، پارگی منیسک‌ها، فتق دیسک بین مهره‌ای، کشیدگی تاندون عضلات، پارگی تاندون عضلات و اختلالات مادرزادی مانند دررفتگی مفصل ران، تشکیل نشدن کامل مهره‌ها، کف پای صاف، پاچنبری، پاپرانتزی، پاضربدری، دنده گردنی، لغزش مهره‌های ناحیه کمر و… و در مورد قطع اندام‌ها به دلیل تصادفات، جنگ‌ها و بیماری‌ها همين طور در مواردی مانند خشکی مفصل شانه، جراحی‌های دست و… می‌توان از فیزیوتراپی استفاده کرد كه كاربرد فيزيوتراپي در تمام اين مشكلات تاثيرگذار است.

به علاوه مي‌توان گفت كه فیزیوتراپی در بیماری‌های روماتولوژی، بیماری‌های مفاصل و بافت نرم هم كاربرد دارد. چون با فیزیوتراپی کاهش درد و تورم و التهاب و همچنين جلوگیری از پیشرفت عوارض بیماری و به‌دست آوردن حداکثر کارايی دوباره از مفصل در این بیماران می‌تواند موثر باشد.

فیزیوتراپی همچنين در تسكين بیماری‌های اعصاب تاثيرگذار است. همان‌طور كه مي‌دانيم چون در بیماران اعصاب، عضلات بیمار گرفتار است، پس در اين صورت فیزیوتراپی مي‌تواند به تقویت عضله و راه‌اندازی بیمار موثر عمل كند. مثلا در بیماری‌های عفونی مغز یا سیستم عصبی مثل آبسه مغزی، سرخجه، مننژیت، فلج اطفال و… و بیماری‌های عروقی مثل سکته مغزی، تومورهای سیستم عصبی مثل تومور مغز، تومور مخچه، تومورهای نخاع و ضایعات دیگر مانند ضایعات نخاع، ضایعات اعضاب و… فيزيوتراپي نقش بسزايي دارد و مي‌تواند به بيماران مبتلا به اين عوارض كمك موثري داشته باشد.

فیزیوتراپی در انواع عمل‌هاي جراحی هم نقش موثري دارد. درواقع براي جلوگیری از ایجاد و کنترل و حفظ دامنه حرکات مفاصل اطراف محل عمل برای از بین بردن درد و چسبندگی و محدودیت حرکتی می‌توان از فیزیوتراپی استفاده کرد كه از جمله موارد آن، سوختگی‌ها و در برخی عمل‌هاي جراحی در ناحیه فک و صورت و… است كه به كمك اين بيماران و مبتلايان مي‌آيد.

فيزيوتراپي همچنين به عنوان بخشی از طرح کنترل دیابت، ورزش و تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند به تنظیم قندخون کمک موثر و مطلوبي داشته باشد.

با بالا رفتن سن، احتمال ابتلای افراد به پوکی استخوان و آرتریت افزایش می‌یابد. در اين بين با فیزیوتراپی مي‌توان به افراد مسن كمك كرد تا در این گروه سنی تحرک بیشتری داشته باشند و تا مدتی بیشتري از این عارضه‌ها در امان بمانند. همچنين فيزيوتراپي مي‌تواند به کنترل بیماری‌های قلبی و ریوی كمك كند.

کمک كردن به کودکان در کنترل بیماری‌ها، آسیب‌دیدگی‌ها یا مشکلات حرکتی هم موثر است. به عبارت ديگر فیزیوتراپی می‌تواند برای کودکان در بهبود مهارت‌های حرکتی و درمان مشکلات عصب شناختی موثر باشد.

در پايان لازم است بگويم كه فيزيوتراپي همان‌طور كه در انواع مشكلات و بيماري‌ها مي‌تواند موثر باشد همان‌گونه اگر تحت نظر فيزيوتراپيست مطمئن و متبحر انجام نشود ممكن است عوارض جبران‌ناپذيري را براي افراد درپي داشته باشد. همچنين بايد به مراكز معتبر مراجعه شود تا نتيجه مطلوب را براي افراد و بيماران به دنبال داشته باشد.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان

اسماعیل بختیاری صبور، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با بیش از 20 سال سابقه کار به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Akbar ata

    سلام.مادرم تنگی کانال وسرخوردگی ۲دیسک کمر داره ایا میتونم ۲مرحله صبح وعصر در روز انجام بدم بخاطر مشکلات کاریم ممنون

  • زینب عباس زاده

    سلام من سال پیش در تصادف تاندون مچ پای چپم اسیب دید و بعد از درمان همچنان درد داشت متاسفانه دوباره ب علت پیچ خوردگی ب تجویز پزشک ۳ هفته گچ گرفتم همچنان درد داره ایا احتیاج ب فزیوتراپی داره؟

  • firozeh bavaghar

    سلام مادرم چندساله روماتیسم داره و برای درد کمرش ک از قبل دیسک داشتن و عمل کردن ب دکتر مراجه کردن و دکتر براشون ۱۰روز جلسه فیزیوتراپی تجویز میکنه متاسفانه بعد از جلسات فیزیوتراپی مچ یکی از پاها ب شدت شروع میکنه ب درد گرفتن در حدی ک اصلا نمیتونه راه بره و فقط موقع راه رفتن درد دارن ایا این درد طبیعیه بعداز فیزیوتراپی ؟ و باید چکاری انجام بدن ممنون

  • رضا حسنی

    سلام، من دو ماهه گرفتار نرمی کشکک زانوی چپ شدم و حالا پای چپم ورم کرده و حسابی درد داره و امکان راه رفتن به سختی واسم فراهمه، الان سه روزه که صبح ها فیزیوتراپی میکنم ولی تغییری در وضعیتم ایجاد نشده حالا پای راستم هم داره به همین بیماری مبتلا میشه و آرام آرام مثل شرایطی که واسه پای چپم پیش اومده بود داره واسه اون هم بروز میکنه، سوالاتم از خدمت شما اینه که آیا می تونم روزانه دو نوبت صبح و غروب فیزیوتراپی کنم چون میترسم هر دو پام درگیر بشه و نتونم حرکت کنم؟ و دیگه اینکه آیا با فیزیوتراپی این مشکل حل میشه یانه؟ و اگه حل میشه قطعی حل میشه یا دوباره بعدا بروز میکنه و برمیگرده؟ ممنونم از صبوری و لطفتون

  • لغو پاسخ