آیا بعد از باز کردن شکستگی یا پیچ خوردگی های شدید در برخی از نواحی بدن، انجام فیزیوتراپی الزامی است؟ - فیزیوتراپی دی‌توان

آیا بعد از باز کردن شکستگی یا پیچ خوردگی های شدید در برخی از نواحی بدن، انجام فیزیوتراپی الزامی است؟

آیا بعد از باز کردن شکستگی یا پیچ خوردگی های شدید در برخی از نواحی بدن، انجام فیزیوتراپی الزامی است؟

شکستگی يا پيچ خوردگي نواحي مختلف بدن مي‌تواند براي اكثر افراد رخ داده باشد. اين اتفاق بسيار دردناك و شدت دردي باور نكردني خواهد داشت. در اين صورت افراد به متخصصان مراجعه مي‌كنند تا به درمان اين مشكل بپردازند. يكي از روش‌هاي درمان اين مشكل فيزيوتراپي است كه در ادامه در اين مورد بيشتر خواهيم گفت. با ما همراه باشيد.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگرچه بیشتر افراد شکستگی استخوان را تجربه کرده‌اند، ولی در میان آنها کسانی هم بوده‌اند که بعد از این اتفاق حتی مجبور به انجام عمل جراحی شدند، چون استخوان شکسته شده یا بعد از فرآیند گچ‌گیری درست جوش نخورده یا اصلا جوش نخورده است.

در پاسخ به این سوال باید بگویم که این سوال را باید از دو دیدگاه نگاه کرد:

حرکت استاندارد و کامل است. حرکتی که کار ما را راه می‌اندازد با یک مثال شروع می‌کنم. ممکن است فردی زانو یا مچ پای خود را برای درمان عمل کرده باشد اما بعد از عمل شاید قادر به راه رفتن و حرکت باشد اما از لحاظ نشستن، بلند شدن، پریدن و… دچار مشکلاتی باشد که این علائم نشان‌دهنده این هستند که درمان فرد کامل نشده است. این افراد باید گیرنده‌های داخل مچ پای‌شان تربیت شوند یا مثل سابق تعادل این شخص را در جاهایی که ناهمواری وجود دارد، حفظ کنند. این برمی‌گردد به سطح زندگی و انتظاری که شخص از خودش دارد. اگر یک ورزشکار باشد که کارش مسابقه دادن است، نمی‌تواند بدون اینکه کار درمانی انجام دهد درمان را رها کند. ولی برای فرد دیگری که فقط در حد یک راه رفتن معمولی از عضو کمک می‌گیرد شاید مشکلی پیش نیايد اما همیشه یک حس عدم اعتماد و اطمینان به این عضو آسیب دیده وجود دارد، به این دلیل که این عضو از سلامت کامل برخوردار نیست. مشکل دیگر این است که معمولا وقتی یک مفصل یا یک عضو آسیب می‌بیند، قطعا در طول زمان به عضو بالاتر و پایین‌تر خودش هم آسیب وارد می‌کند. پس توصیه می‌شود حتما در صورت تجویز پزشک برای کامل شدن درمان اگر نیاز به انجام فیزیوتراپی است، حتما این کار را انجام دهند.

در برخي موارد وقتي افرادي عضو يا ناحيه‌اي از بدن‌شان می‌شکند،  بايد به توصيه‌هاي پزشك خود گوش دهند. گاهي اوقات وقتي استخوان فردي می‌شکند پزشك ناحيه شكسته را گچ مي‌گيرد. بعد از گچ‌گیری با توجه به تشخيص پزشک ممكن است بگويد ناحیه شکسته شده باید 6 تا 8 هفته در گچ بماند. اما اكثر بیماران متاسفانه طاقت اين مدت زمان را ندارند و بدون اجازه پزشك گچ را باز می‌کنند كه متاسفانه در اين بين بعد از چند روز دوباره درد و ورم پا را تجربه خواهند كرد. درنتيجه این روند، درمان را به اختلال می‌کشاند. برای همین نباید به دلیل محدودیت‌هایی که گچ به وجود می‌آورد، آن را خودسرانه باز کرد.

نکته دیگر اینکه وقتی عضوی گچ گرفته شده و باز می‌شود، اگر ببینیم عضو همچنان ورم دارد و دردناک است یا فعالیت مفصلی‌اش بسیار مختل است، می‌فهمیم عضو همچنان بهبود نیافته است.

نکته مهم دیگر این است که بعد از باز‌کردن گچ، بیمار نیاز مبرم به جلسات فیزیوتراپی دارد. متاسفانه خیلی از پزشکان این مورد را به بیمار تاکید نکرده و آن را به دست بیمار می‌سپارند. در حالی که بيمار هم هیچ آشنایی با این نکته ندارد که استخوانی که ترمیم پیدا کرده برای تحرک اندام و فعالیت عادی نیاز به این روند درماني دارد.

درمان جوش نخوردن استخوان، همواره متناسب با شرایط بیمار انجام می‌شود و برنامه درمان برای هر بیمار منحصر به فرد است. پزشک در کل پس از تعیین دلیل جوش نخوردن استخوان، برنامه‌ای را برای حذف یا محدود كردن هر گونه دلیل فیزیولوژیک ایجادکننده اختلال در جوش خوردن استخوان تهیه می‌کند.

فیزیوتراپی با برق بر مبنای مفهوم رخدادهای فیزیولوژیک طبیعی موجود در بدن انجام می‌شود. خم شدن ملایم استخوان‌ها تحت نیروهای فیزویولوژیک معمول، کاملا طبیعی است. حتی استخوان بلندی مانند استخوان درشت نی نیز اندکی، حدود 0.3 تا 0.4  اینچ، هنگام راه رفتن و دویدن خم می‌شود. این خمیدگی بارهای الکتریکی کوچکی را ایجاد می‌کند؛ چنین بارهای الکتریکی‌ای در این روش درمانی نیز ایجاد می‌شود. از این درمان برای تحریک تولید بیشتر کلسیم درون سلولی و تسریع جوش خوردن استخوان، استفاده می‌شود؛ چراکه ظاهرا کمبود کلسیم یکی از دلایل اصلی جوش نخوردن استخوان به شمار می‌رود.

متخصص فیزیوتراپی می‌تواند با استفاده از برخی مدالیته‌های خاص درد و ورم را کم کرده و سپس با ارائه تمریناتی به بازیابی دامنه حرکت، قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل مچ پای کمک کند.

می‌توان با استفاده از تمرینات پایداری و تعادل مجددا به عضلات مچ پا آموزش داد که در کنار یکدیگر از مفصل مچ پا حمایت کنند. این تمرینات می‌توانند شامل درجات مختلفی از چالش‌های تعادلی، مانند ایستادن روی یک پا، باشند.

باتوجه به موارد گفته شده لازم است كه بيماران به توصيه‌هاي پزشك خود گوش دهند و با نظر پزشك خود اگر نياز به فيزيوتراپي بود حتما مراجعه كنند تا بتوانند به درمان خود دست يابند.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان

اسماعیل بختیاری صبور، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با بیش از 20 سال سابقه کار به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Akbar ata

    سلام.مادرم تنگی کانال وسرخوردگی ۲دیسک کمر داره ایا میتونم ۲مرحله صبح وعصر در روز انجام بدم بخاطر مشکلات کاریم ممنون

  • زینب عباس زاده

    سلام من سال پیش در تصادف تاندون مچ پای چپم اسیب دید و بعد از درمان همچنان درد داشت متاسفانه دوباره ب علت پیچ خوردگی ب تجویز پزشک ۳ هفته گچ گرفتم همچنان درد داره ایا احتیاج ب فزیوتراپی داره؟

  • firozeh bavaghar

    سلام مادرم چندساله روماتیسم داره و برای درد کمرش ک از قبل دیسک داشتن و عمل کردن ب دکتر مراجه کردن و دکتر براشون ۱۰روز جلسه فیزیوتراپی تجویز میکنه متاسفانه بعد از جلسات فیزیوتراپی مچ یکی از پاها ب شدت شروع میکنه ب درد گرفتن در حدی ک اصلا نمیتونه راه بره و فقط موقع راه رفتن درد دارن ایا این درد طبیعیه بعداز فیزیوتراپی ؟ و باید چکاری انجام بدن ممنون

  • رضا حسنی

    سلام، من دو ماهه گرفتار نرمی کشکک زانوی چپ شدم و حالا پای چپم ورم کرده و حسابی درد داره و امکان راه رفتن به سختی واسم فراهمه، الان سه روزه که صبح ها فیزیوتراپی میکنم ولی تغییری در وضعیتم ایجاد نشده حالا پای راستم هم داره به همین بیماری مبتلا میشه و آرام آرام مثل شرایطی که واسه پای چپم پیش اومده بود داره واسه اون هم بروز میکنه، سوالاتم از خدمت شما اینه که آیا می تونم روزانه دو نوبت صبح و غروب فیزیوتراپی کنم چون میترسم هر دو پام درگیر بشه و نتونم حرکت کنم؟ و دیگه اینکه آیا با فیزیوتراپی این مشکل حل میشه یانه؟ و اگه حل میشه قطعی حل میشه یا دوباره بعدا بروز میکنه و برمیگرده؟ ممنونم از صبوری و لطفتون

  • لغو پاسخ