افرادی که پشت میزنشین هستند، از دیدگاه یک فیزیوتراپیست برای این که جسم سالمی داشته باشند، چه توصیه ای می کنید؟ - کلینیک فیزیوتراپی بهنام

افرادی که پشت میزنشین هستند، از دیدگاه یک فیزیوتراپیست برای این که جسم سالمی داشته باشند، چه توصیه ای می کنید؟

افرادی که پشت میزنشین هستند، از دیدگاه یک فیزیوتراپیست برای این که جسم سالمی داشته باشند، چه توصیه ای می کنید؟

بسياري از مردم زمان هاي طولاني در طول روز، حين كار ، مطالعه كردن يا حتي استراحت كردن در وضعيت نشسته قرار مي گيرند. نشستن در وضعيت نامناسب به ويژه پشت ميز و كار با كامپيوتر مي تواند به پوسچر فرد و سلامت مهره ها آسيب جدي بزند.با دانستن نحوه صحيح نشستن و انجام چند قانون ساده مي توان از بسياري مشكلات جلوگيري كرد.
به طور كلي پوسچر صحيح، وضعيتي است كه در آن بدن در راستاي نامناسب و عضلات و رباط ها تحت فشار يا كشش نباشند.
بهترين وضعيت نشستن به عوامل مختلفي مثل : قد فرد، نوع صندلي و فعاليت حين نشستن بستگي دارد.
در ادامه به توضيح نكاتي ساده اما بسيار مهم مي پردازيم:
•كف پاها را روي زمين يا زير پايي(foot rest) قرار دهيد.
•زانو ها و مچ پا رابه شكل ضربدري قرار ندهيد.
•زانو ها بايد هم سطح مفاصل ران يا كمي بالاتر قرار گيرند.
•مچ پاها بايد جلوتر از زانو باشد.
•به منظور حفظ صحيح قوس مهره ها ، كاملا تكيه دهيدو قوز نكنيد. از يك حوله رول شده يا پشتي مناسب صندلي در گودي كمر استفاده كنيد.
•شانه ها ريلكس باشند.
•وزن بدن روي هر دو سمت بدن باشد.
•ساعدها روي دسته هاي صندلي قرار بگيرندو با بازوها زاويه ٩٠ درجه داشته باشند(به شكل L).
•بين پشت زانو ها و لبه صندلي فاصله زيادي نباشد.
•از چرخاندن كمر و گردن اجتناب كنيد و در صورت نياز كل بدن رو بچرخانيد.
•حين كار با كامپيتر مانيتور را طوري تنظيم كنيد كه دقيقا رو به روي صورت قرار گيرد و به رو به رو نگاه كنيد تا نيازي به خم كردن گردن يا بالا آوردن سر نباشد. كيبورد بايد در فاصله مناسبي از بدن قرار گيرد تا به جلو خم نشويد و دست ها بدون تكيه گاه نباشند.
•حين مطالعه و يا صحبت با تلفن گردن را به يك سمت خم نكنيد. در صورت نياز مي توانيد از هِدست تلفن استفاده كنيد.
•حين رانندگي ، صندلي را طوري تنظيم كنيد كه زانو ها خم باشند و از پدال ها و فرمان فاصله زيادي نداشته باشيد.گودي كمر را با استفاده از رول پر كنيد.
•از حفظ يك وضعيت و نشستن طولاني مدت اجتناب كنيد. بهتر است در شرايط ايده آل و بدون درد ، به ازاي هر يك ساعت نشستن ،١٠ دقيقه استراحت كنيد و چند حركت كششي انجام دهيد.
•براي بلند شدن از وضعيت نشسته ، ابتدا كمي جلو رفته و روي لبه صندلي قرار بگيريد سپس با صاف كردن پاها و استفاده از دسته صندلي بلند شويد. از خم كردن كمر حين بلند شدن جلوگيري كنيد.

کلینیک فیزیوتراپی بهنام نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی بهنام (دوشنبه های طلایی با 15 درصد تخفیف دوره درمان)) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

افرادي كه پوسچر و عادات نامناسبي حين نشستن دارند ممكن است هفته ها زمان ببرد تا بتوانند موارد بالا را رعايت كنند. در ابتدا بايد به شكل خودآگاه و با آگاهي هر ١٠ دقيقه وضعيت نشستن خود را كنترل كنيد تا با تمرين و تداوم ، الگوي صحيح نشستن جايگزين شود.

فیزیوتراپی رشته ای است که حیطه فعالیت گسترده ای دارد اگر بخواهیم آن را طبقه بندی کنیم، به دو بخش پیشگیری و درمان تقسیم می شود. بحث پیشگیری بحثی بسیار مهم است چرا که اکثر مشکلاتی که مردم با آن درگیر هستند به این بخش مربوط می شود. به دلیل زندگی پشت میزنشینی و سبک زندگی کم تحرک یا افرادی که به طور ژنتیکی دچار ضعف عضلانی هستند معمولا یک سری برنامه های  تمرینی و پیشگیری از آسیب باید داده شود که این کار در واقع نوعی پیشگیری است تا این دسته از افراد دچار دردهای عضلانی – اسکلتی نشوند. افرادی که پشت میز نشین هستند با استفاده از توصیه هایی که می کنیم و ورزش هایی که آموزش می دهیم می توانند در طول ساعت هایی که مشغول کار هستند، فشار ستون فقرات را به حداقل برسانند و در واقع از دردهای عضلانی- اسکلتی آنها پیشگیری شود.

در مورد نحوه صحیح نشستن توضیح می دهید

صاف و قائم بنشینید، کمر راست و شانه ها به عقب بـاسـن شـما بـاید با پشت صندلی در تماس باشد، سـه قـوس طبـیـعی بـدن بـایـد حـین نـشسـتن حـفـظ گـردنـد، وزن بدن را به طـور مسـاوی روی دو سوی باسن خود تـوزیع کنـیـد. زانوها باید هم سطح باسن و یا بـالاتـر از آن قرار گیرد برای این کار می تـوانید از یک چهار پایه استفاده کنید، پاها نباید روی یکدیگر قرار گیرند، سعی کنید در یک وضعیت بیش از ۳۰ دقیقه ننشینید. برخیزید و پس از انجام دادن چند حرکت کششی مـجـددا” بنشینید. هـنـگام برخاستن از حالت نشسته به سمت جلو صندلی حرکت کرده و با صاف کـردن پاها برخیزید، از خـم شدن به جلو از ناحیه کمر بپرهیزید، سپس حرکت کششی انـجام دهید مثلا ۱۰ مرتبه کمر خود را خم و راست کنید، از خم کردن گردن به اطراف تا حد امکان خودداری کنید و جای این کار تمام بـدن خود را به سمت دلخواه بچرخانید.

 

چه مشکلاتی را می توانیم با کمک فیزیوتراپی بهبود ببخشیم؟

مبحث بعدی درمان است، درمان در فیزیوتراپی خیلی گسترده است که شامل:

· انواع دردهای عضلانی – اسکلتی از هر نوعی مانند زانو درد، کمردرد، گردن درد و …

· آسیب های ورزشی مختلفی که به وجود می آید مانند آسیب های تاندونی، آسیب های لیگامان ها و …

· فیزیوتراپی بعد از جراحی که هدف برطرف کردن درد و بهبود دامنه حرکتی مفاصل است

نقش فیزیوتراپی در سالمندان:

به طور کلی در درمان های فیزیوتراپی هدف افزایش کیفیت زندگی افراد است، اینکه افراد بتوانند بدون درد راحت تر و مستقل تر زندگی کنند. فیزیوتراپی برای سالمندان نقش بسیار کمک کننده ای دارد و با کمک آن سالمندان می توانند زندگی مستقل تری داشته باشند؛ چرا که با افزایش سن تحلیل عضلات بیشتر و مشکلات عضلانی – اسکلتی بیشتر نمایان می شود، در واقع می توان کمک کرد که از این موارد پیشگیری شود، دردها کمتر شود و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

نقش فیزیوتراپی در زنان:

فیزیوتراپی در حیطه زنان خیلی کاربرد دارد مانند درمان انواع بی اختیاری های ادرار، فیزیوتراپی کف لگن.

نقش فیزیوتراپی در افرادی که دچار سوختگی شده اند:

فیزیوتراپی در سوختگی کاربرد دارد به طور کلی این رشته ای است که به خیلی از دردهای بیماران می تواند کمک کند اگر که بیماران نسبت به فیزیوتراپی شناخت پیدا کنند و مراجعه کنند فیزیوتراپی می تواند در برطرف کردن مشکلات و دردها به بیماران کمک اثربخشی داشته باشد.

کلینیک فیزیوتراپی بهنام

کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی بهنام، مورد اعتماد ورزشکاران و هنرمندان تمامی کشور طرف قرار داد با بیمه ها : (بیمه SOS , بیمه نیروهای مصلح , بیمه بانک ملی ,بیمه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • 13901354

    روماتیسم مفصلی دارم 25ساله دارومصرف میکنم لیزر هزینش چقدرمیشه متاسفانه با مردی ازدواج کردم که حتی یه ذره بفکرم نیس الان25ساله دررفتم وهمون داروهای اول که دادن رو ماه به ماه میگم پزشک عمومی مینویسن ومیخورم بدجورهم چاق شدم وروماتیسمم خوب نمیشه بالیزر خوب میشم ایا هزینشم بفرماییدچقدمیشه

  • alo_admin

    کتفی که خود به خود دربیاد بدون جراحی چاره دارد

  • صادق شمشیرب

    سلام میخواستم از جلوگیری ناس بهم بگین نمیدونم چیکارکنم ممنون

  • alo_admin

    آیا قرص پیروکسیکام پوکی استخوان می آورد؟

  • لغو پاسخ