دیسک چیست و با فیزیوتراپی قابل درمان است؟ - فیزیوتراپی بهنام

دیسک چیست و با فیزیوتراپی قابل درمان است؟

دیسک چیست و با فیزیوتراپی قابل درمان است؟

بین ستون فقرات در بین هر مهره یک دیسک داریم که این دیسک یک ساختار دارد که خیلی وقت ها بر اثر فشارهایی که ایجاد می شود هسته به سمت بیرون کشیده می شود و به اصطلاح دیسک دچار بیرون زدگی می شود. بیرون زدگی دیسک درجات مختلفی دارد،  معمولا وقتی که دیسک بیرون زده می شود در حالت خفیف یک درد مختصری چه در ناحیه کمر، چه در ناحیه گردن و چه در ناحیه ستون فقرات سینه به وجود می آید. معمولا دردهای مختصری ایجاد می کند که بیمار برای این دردها باید بلافاصله به متخصصین این کار  مراجعه و از پیشرفت آن پیشگیری کند؛ چون دیسک پیش رونده است که ممکنه بیشتر و بیشتر و شدیدتر شود. به طور مثال دیسکی که به مقدار کمی دچار بیرون زدگی شده باشد اگر درمان نشود یا بدون درمان رها شود یا فرد مراعات نکند، فشارهای روزمره زندگی را رعایت نکند ممکن است پیشرفت کند و به حد پارگی کامل برسد که معمولا با درمان های سختی فرد مواجه خواهد شد. در این مرحله یعنی پارگی، بیمار خیلی آزار می بیند به خاطر همین توصیه می کنیم به محض اینکه افراد دچار دردهای ستون فقرات شدند حتما به پزشک و بعد از آن جلسات فیزیوتراپی را دنبال کند.

کلینیک فیزیوتراپی بهنام نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی بهنام (دوشنبه های طلایی با 15 درصد تخفیف دوره درمان)) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در چه مواقعی برای تشخیص دیسک بهتر است به فیزیوتراپیست مراجعه کنیم؟

اگر دچار دردهایی از نوع دردهای سوزشی، دردهای شبانه، دردهایی که فعالیت را مختل می کند یا وقتی به سمت جلو می نشینند دچار درد می شوید، برای تشخیص و درمان حتما باید به متخصص ارتوپد و سپس فیزیوتراپیست مراجعه کنید. این علائم نشان دهنده این هستند که  دیسک شدت کمی دارد.

وقتی دیسک پیشرفت می کند دردهای درد رادیکولار ایجاد می کند  یعنی دردهایی که به اندام ها سرایت می کند، اگر دیسک کمر باشد درد پا ایجاد می کند، اگر دیسک گردن باشد درد دست ایجاد می کند این نوع دیسک یک درجه از دیسکی که در بالا ذکر شد بیشتر است.

نوع دیگر که پیشرفته تر است در دست ها و پاها بی حسی ایجاد می کند اگر دیسک گردن باشد دست ها بی حس می شوند و اگر دیسک کمر باشد پاها بی حس می شوند  و این روند پیش می رود که خود به خود بهبود پیدا نمی کند، بیماران باید آگاه باشند که حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند حتما باید پیگیری شود در غیر اینصورت پیشرفت می کند و شدیدتر می شود و اما آیا هر دیسکی نیاز به جراحی دارد؟

خیر، اگر در موارد اولیه مراجعه کنند نیاز به جراحی ندارد معمولا با درمان های فیزیوتراپی و ورزش از پیشرفت آن جلوگیری می شود یعنی می توانیم متوقفش کنیم، می توانیم با ورزش هایی که به بیماران می دهیم فشار را از روی ستون فقرات آنها برداریم اینکه به بیمار بگوییم چه کارهایی را انجام ندهند که دیسک بیشتر بیرون زده شود معمولا مردم آگاه به این مساله نیستند چه حرکتی انجام می دهند که احتمال بیرون زدگی دیسک بیشتر یا پیشرفت می کند (معمولا کسانی که پشت میز می نشینند حرکت خم شدن به سمت جلو، یا نشستن بدون تکیه گاه بیشترین فشار را به دیسک وارد می کند) اگر اینها آموزش داده شود و مردم آگاه باشند که به چه شکل بشینند و در زندگی روزمره رعایت کنند دیسک متوقف می شود و از پیشرفت آن جلوگیری کنیم و سپس با ورزش و تقویت عضلات همیشه می توان فشار مفاصل را کم کرد یعنی وقتی عضلات ضعیف باشند فشار بیشتر است.

چه کسانی مستعد ابتلا به دیسک هستند؟

معمولا سبک زندگی کم تحرک باعث تحلیل رفتن عضلات می شود این مسئله مهمی است به خصوص در سنین بالا یعنی میانسالی و سالمندی! معمولا تحلیل رفتن عضلات باعث فشار ستون فقرات می شود، اگر تحرک افراد کم باشد، ورزش کم انجام دهند، با بلند کردن بار سنگین  فشار زیاد به ستون فقرات خود وارد خواهند کرد، معمولا در سنین کم مکانیزم فشار به دیسک بلند کردن و جابجا کردن بارهای سنگین است. بعضی ها هم به خاطر محیط و شرایط کاری ناگزیرند که بارهای سنگین جابجا کنند این دسته از افراد باید اصول جابجا کردن و بلند کردن بارهای سنگین را یاد بگیرند که بار فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود. اگر در طولانی مدت ادامه پیدا کند مستعد ابتلا به دیسک می شوند. در سنین بالاتر مکانیزم آن فرق می کند، در سنین بالاتر به خاطر اینکه عضلات خیلی تحلیل رفته اند و فشار ستون فقرات بیشتر شده است امکان آسیب های دیسک به وجود می آید. فیزیوتراپیست یاد می دهیم که چه کارهایی انجام دهند که فشار کمتر شود که این آموزش تا حدودی از ابتلا به دیسک پیشگیری می کند. حتی در کسانی که بار سنگین بلند می کنند، در افراد جوانی که مشاغل پشت میز نشینی و تحرک خیلی کمی دارند مثل خم شدن به جلو و ساعت های طولانی کار کردن با کامپیوتر بدون اینکه به فکر ستون فقرات خود باشید یا به وضعیت آن توجه کنید در طولانی مدت شما را مستعد انواع دیسک می کند.

نحوه صحیح خم شدن، بلند کردن و حمل اشیاء

همواره از ناحیه زانوها در حالی که کمر خـود را صــاف نگاه داشته اید خم شوید، هیچ گـاه از نـاحـیـه کـمر خـــم نشوید، اجسام سنگـین تر از ۱۰ کیلو را بلند نکنید، هـیـچ گاه جسم سنگینی را بالاتر از سطح کمر نیاورید. پـاهـا را انـدکی از یکدیگر فاصله داده تا روبروی جـسـم قـرار گـیــرید، عضلات شکم را سفت و منقبض کـنـیـد و بـا استفاده از عضلات پا جسم را از زمین بلند کنید، سپـس زانوها را به آرامی صاف کنید هنگام حمل بسته آن را تا حد ممکن نزدیک بـدن نگاه داشته و بازوها را خم نگاه دارید، عـضلات شـکم را سفت و به آهستگی گام بردارید. هنـگام روی زمیـن قرار دادن اجسام نیز همان مراحل بلند کردن را به طـور مـعـکـوس انجام دهید.

کلینیک فیزیوتراپی بهنام

کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی بهنام، مورد اعتماد ورزشکاران و هنرمندان تمامی کشور طرف قرار داد با بیمه ها : (بیمه SOS , بیمه نیروهای مصلح , بیمه بانک ملی ,بیمه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • 13901354

    روماتیسم مفصلی دارم 25ساله دارومصرف میکنم لیزر هزینش چقدرمیشه متاسفانه با مردی ازدواج کردم که حتی یه ذره بفکرم نیس الان25ساله دررفتم وهمون داروهای اول که دادن رو ماه به ماه میگم پزشک عمومی مینویسن ومیخورم بدجورهم چاق شدم وروماتیسمم خوب نمیشه بالیزر خوب میشم ایا هزینشم بفرماییدچقدمیشه

  • alo_admin

    کتفی که خود به خود دربیاد بدون جراحی چاره دارد

  • صادق شمشیرب

    سلام میخواستم از جلوگیری ناس بهم بگین نمیدونم چیکارکنم ممنون

  • alo_admin

    آیا قرص پیروکسیکام پوکی استخوان می آورد؟

  • لغو پاسخ