چرا جایگزینی دندان از دست رفته مهم است؟ علت چیست؟! - کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین

چرا جایگزینی دندان از دست رفته مهم است؟ علت چیست؟!

چرا جایگزینی دندان از دست رفته مهم است؟ علت چیست؟!

هر فرد بزرگسالی حدودا 32 دندان دارد که شامل دندان های پیشین، کانین ها، پره مولارها و مولارها می شود. در سنین میانسالی یعنی بین ۴۵ تا ۶۵ سالگی، همه افراد حداقل یکی از دندان های خود را کشیده اند و یا تعدادی دندان خراب دارند که حتما باید آنها را حذف کنند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

طبق آمار، از هر 4 نفر، یک نفر در آمریکا تمامی دندان های خود را از دست داده است. عواملی که باعث از دست دادن دندان هایشان شده است شامل موارد زیر می شود:

  • بیماری لثه
  • پوسیدگی یا آسیب های دندانی

بیماری پریودنتال به بافت و لیگامنت های لثه حمله می کند و لنگرگاهی که باعث حمایت ریشه دندان می شده است را از بین می برد. همچنین استخوان فک و اطراف دندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در دهان با نشاسته ها و قندهایی که از مواد غذایی خورده شده بر روی دندان ها نشسته اند، ترکیب شده و تبدیل به اسید می شوند، کم کم دندان را ضعیف می کنند و باعث پوسیدگی آن می شوند. در نتیجه لایه حفاظتی دندان، یعنی مینای دندان را از بین می برند. همین باعث حفره هایی در دندان می شود که فرد ناچار است دندان خود را بکشد و آن را از دست می دهد.

آسیب هایی که در ورزش های خاص یا تصادفات پیش می آید، باعث از دست دادن دندان و ترومای استخوان فک و بافت لثه می شود. مکررا، این تروما ماه ها و سال ها تاثیرش را دارد و دندان را از بین می برد.

در موارد نادر، افردی هستند که از اختلالی به نام آنودونشا رنج می برند، در نتیجه به طور مادرزادی فاقد دندان هستند و هیچ دندانی در دهانشان رویش پیدا نمی کند و یا ممکن است که چند دندان فقط در آورند.

هر دندانی نقش مهمی را در دهان ایفا می کند و هر کدام نقشی در آسیاب کردن و خرد کردن غذاها دارند. همچنین روی صحبت کردن و لبخند زیبای ما بسیار تاثیرگذارند. دندان های شما نقش مهمی در ساختار دهانی شما دارند.

با یک فاصله در بین دندان ها، به خاطر از دست دادن یک دندان، مشکلات جدی در دهان به وجود می آید. یک یا چند دندانی که می کشید، باعث جابهجا شدن و حرکت بقیه دندان ها می شود و کم کم فاصله ای بین دندان ها می افتد که به خاطر بایت دندان و فشار آن روی دندان های دیگر است.

دندان های از دست رفته باعث افزایش پلاک روی دندان های دیگر شده و سخت هم از بین می روند. در صورت عدم شستشوی دندان ها و رعایت نکردن بهداشت، این پلاک ها باعث عفونت لثه و در نهایت از دست دادن دندان می شوند.

راه های جایگزین کردن دندان ها از دست رفته چیست؟

جایگزینی دندان ها معمولا چند سالی خیال شما را راحت می کند. بعضی از روش ها در دندانپزشکی مثل کاشت دندان یا ایمپلنت که می توانید در مرکز ایمپلنت دندان غرب تهران انجام دهید، باعث می شود که دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید و این شامل موارد زیر می باشد:

  • بریج های فیکس
  • پروتز کامل
  • پروتزهای تکه ای متحرک

اهمیت ایملپنت دندان

ایمپلنت های دندانی:

ایمپلنت خودش به تنهایی دارای یک پست تیتانیوم است که به سوکت استخوان فیکس می شود. استخوان فک اطراف ایمپلنت رشد می کند، سپس آن را خیلی محکم در فک نگه می دارد. زمانی که ایمپلنت و استخوان به هم متصل می شوند، یک اباتمنت برای نگه داشتن دندان جدید در جایش استفاده می شود. در آخر هم یک روکش روی اباتمنت کشیده می شود.

مزیت گسترده ای این روش که متخصص ایمپلنت غرب تهران هم خیلی سفارش می کند، عمل بایت آن است. زمانی بایت صورت می گیرد، فشار کمتری روی دندان های طبیعی وارد می شود.

بریج های فیکس:

دندان های مصنوعی فیوز شده به یک فریم که دنتال بریج را درست می کنند، می توانند برای چند دندان از دست رفته کنار هم استفاده شوند. در واقع فضای خالی به وجود آمده را جبران می کنند.

بریج ها از فلز ساخته شدند و با پرسلین پوشش داده شدند. شاید یکسری خط های متال سیاه روی آن دیده شود که البته این مشکل در بریج های تمام سرامیک حل شده اند.

پروتز کامل:

پروتزهای کامل روی دندان های بالا و پایین که همه افتادند قرار می گیرند. فقط شاید کمی در اولین هفته های درمان، ناراحت کننده باشند و موقع صحبت کردن یا غذا خوردن احساس ناراحتی کنید.

پروتز های تکه ای متحرک:

پروتزهای متحرک می توانند جایگزین دندان های از دست رفته شوند. خیلی راحت جابجا شوند و می توانید زیر آن ها را به راحتی تمیز کنید.

نسبت به پروتزهای کامل راحت تر و ایمن تر هستند. هزینه شان هم از ایمپلنت و بریج کمتر می باشد.

 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین با سابقه 12 سال (تاسیس 1385) نقش بسزایی در بهداشت و درمان، دهان و دندان و ارائه خدمات دندانپزشکی در منطقه و نقاط دورتر تهران...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • م.گ

    سلام. دندانپزشک پوسیدگی‌های کوچک و جزیی رو چطور درمان می‌کنه؟ آیا نیازی به عصب‌کشی هست؟ متدوال‌ترین روش درمانش چیه؟

  • ۴۸۷۲۴۸۷۲

    هزینه هردندان کاشتنی چقدراست

  • محسن

    عصب کشی مججد کردم بعد از سه روز هنوز درد شدید دارم،طبیعیه؟چیکار کنم؟ریشه رو پر کرده ولی روش پانسمانه،چیکار کنم؟ طبیعیه؟؟؟

  • محمدرضا پازانی

    هزینه کاشت هر دندان چقدر میشه

  • لغو پاسخ