درمان ریزش مو از کدام روش بهتر است استفاده شود؟ - مطب زیبایی متخصصین دُریتا

درمان ریزش مو از کدام روش بهتر است استفاده شود؟

درمان ریزش مو از کدام روش بهتر است استفاده شود؟

مرحله اول برای درمان ریزش مو، تشخیص ریزش است. ریزش مو علت های مختلفی دارد.

مطب متخصصین دریتا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مطب متخصصین دریتا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

1- بعضی ریزش موها علل ارثی، برخی ژنتیکی و یا علل هورمونی دارند که این عوامل معمولا بیشتر باعث نازک شدن مو و مینیاتوری شدن مو می شود.  هر کدام از اینها الگو های خاصی دارند که از طریق این الگوها تشخیص داده می شوند از چه نوع هستند، که بیشتر خالی شدن جلوی سر است.

2- انواع دیگر ریزش مو، التهابی است،که به دلیل داشتن التهاب ریشه مو را تخریب و از بین می برد که اگر ریشه از بین برود متاسفانه دیگر در آن قسمت مو رشد نخواهد کرد و ریزش موهای التهابی دست های مختلفی دارند.

در مواقعی ریزش مو به دلیل آکنه شدید کف سر است. بیماری لیکن روماتیسم پوستی، که سر را درگیر کرده است.

3-  انواع دیگر ریزش مو، ریزش موهای کششی هستند که به دلیل ایجاد فشار یا کشش در سطح موی سر به وجود می آید که بر اثر آسیب های ناشی از اکستنشن و بافت مو ایجاد می شود و کسانی که موهای سر، ابرو و ریش خود را می کشند که اگر این نوع ریزش مو، ریشه مو را تخریب کند متاسفانه ممکن است برگشتی نداشته باشد درمان همه اینها از هم متفاوت است.

– برای درمان ریزش موی ارثی معمولا از داروهای هورمونی یا مسدود کننده اثر هورمون استفاده می شود. خانمی که بیماری تخمدان یا تنبلی تخمدان داشته باشد اول باید تنبلی تخمدان درمان شود. بیماری که ریزش موی التهابی دارد معمولا از داروهای ضد التهاب استفاده می شود چه به صورت موضعی چه به صورت خوراکی و مهم این است که در مرحله اول باید با استفاده از روش های مختلف التهاب را از بین برد.

– برای درمان ریزش موهای کششی کار اصلی که توسط پزشک انجام می گیرد این است که بیمار را آگاه می کند، و یا اگر نیاز باشد درمان های دارویی خاص را تجویز کنیم که بیمار مو را تحت کشش قرار ندهد که اگر این اتفاق بیفتد صرفا با یک سری محلول های  تقویتی می توان موها را درمان کرد.

آیا استفاده از مکمل های ریزش مو موثرند یا خیر؟

نکته خیلی مهم و شایعی که وجود دارد، امروزه هر بیمار که دچار ریزش مو می شود دوره های طولانی مکمل ها را مصرف می کند. واقعیت این است که با رژیم های تغذیه ای معمولی و متوسط رو به بالا که در خانه و خانواده وجود دارد، اغلب خیلی دچار کمبودهای ویتامینی جدی نمی شویم. برای مثال کمبود روی به طور شایع در ذهن عموم مردم با ریزش مو خودش را نشان می دهد، ولی واقعیت این است که شاید در تعداد بسیار زیادی از بیمارانی که حجم بالای روی را برای درمان ریزش مو مصرف می کنند اصلا کمبودی از روی ندارند.

اخیرا در یکسری مطالعات مشخص شده در کل جهان مصرف ویتامین خیلی زیاد است، که همین مصرف بالا گاهی اوقات مشکل آفرین می شود. برای مثال مصرف زیاد ویتامین گروه E ممکن است با مرگ ناگهانی همراه باشد، به همین دلیل توصیه می شود به این موضوع دقت شود حجم ویتامین گروهB  مصرفی در مکمل ها چقدر است. علاوه بر این دیده می شود که گه گاه برخی افراد چندین مکمل را با هم مصرف می کنند، به همین جهت مسمومیت با ویتامین های گروه A و D به طور شایع مشاهده می شود.

نکته جالب این است که ثابت شده مصرف زیاد مکمل ها ممکن است باعث پیری زودرس بدن شود. در مطالعه ای دو گروه میمون را مورد آزمایش قرار دادند و به یک گروه حجم زیادی از ویتامین C و به یک گروه همان تغذیه طبیعی را خوراندند، جالب اینجا بود، میمون هایی که ویتامین زیاد دریافت کرده بودند، پیری زودتر و بیشتری را تجربه کردند.

نکات مهم

نکته اول: توصیه می شود در درجه اول برای استفاده از مکمل ها حتما از پزشک متخصص کمک گرفته شود.

نکته دوم: در استفاده از مصرف مکمل ها زیاده روی نشود، چند مکمل با هم مضرف نشود و در خصوص برخی مکمل ها که دارای ویتامین های خاصی هستند که می توانند مسمومیت ایجاد کنند حتما قبل از مصرف از سطح ویتامین یا ماده معدنی در بدن خود آگاه شوید و بعد آن را مصرف کنید.

ریزش مو تا چه حدی طبیعی است؟

ریزش مو به طور طبیعی در همه افراد بین100تا200 تار مو در روز طبیعی است. مشخصا کسی که موهای کوتاهتری دارد ممکن است این تعداد ریزش را نتواند شمارش کند و ببیند، ولی کسی که موهای بلندتری داشته باشد حتی اگر 5 تا از تار موهایش بریزد را می تواند مشاهده کند و جلب نظر می کند، به همین جهت در افرادی که ترس از ریزش موی خیلی زیاد دارند و مطمئن نیستند که آِیا ریزش موی آن ها طبیعی است یا خیر، توصیه می شود یک دستمال سفید پهن کنند، داخل این دستمال بنشینند و موهایی را که یک روز شانه نشده است حدود نیم ساعت به صورت آرام و طبیعی شانه کنند و در آخر تعداد موهای ریخته شده داخل دستمال را شمارش کنند. به طور معمول اگر ریزش مو نزدیک به 100تا باشد طبیعی است و مشکل ندارد، ولی اگر از 100تا150تا بیشتر باشد می تواند غیر طبیعی باشد.

برای تشخیص علل ریزش مو حتما باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه شود تا پزشک بتواند علل مختلف التهابی و غیر التهابی را از همدیگر تشخیص دهد.

مطب متخصصین دریتا

دکتر زهرا اکبری، متخصص پوست، مو و زیبایی، لیزر درمانی و جراحی های پوست، عضو آکادمی درماتولوژی آمریکا،دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی پوست

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • HOSSEIN KHODAYAR

    سلام خانم دكتر ، بنده بعد از عمل بيني با گذشت يك سال در ناحيه بخيه ها ( دورِ بيني ) التهاب شديد دارم همچنين چانه و پشت سر هم جوش هايي ايجاد شده ، سه تا دكتر رفتم كه هر سه دكتر قرص داكسي تجويز كردن ، چند دوره هم مصرف كردم اما جوش ها نرفتن ، نا گفته نماند به بهداشت سر و صورت حساسم و روزي چند بار سر خودم رو ميشورم و صورت هم با فوم سي گل ميشورم ، لطفا اگه ميشه راهنماييم كنيد ، با تشكر .

  • فریده ایزدی نیا

    سلام وعرض ادب خانم دکتر یه سوال داشتم 29سالمخ زیر چشمم چروک افتاده یه ساله ومعلوم تاالان کاری نکردم میخام بوتاکس کنم لطفا راه حل

  • علی راد

    سلام وقت بخیر از بچگی نه فقط دستام بلکه تمام بدنم لرزش خفیفی داشت الان احساس میکنم بیشترم شده پسر عصبی هم نیستم راه درمان چیه بنظرتون سپاس

  • ناهید احمدی

    سلام من از اوایل بهمن ۹۷بیماری روزه آ گرفتم با مراجعه به پزشک هم بهبودی حاصل نشد، خسته شدم از بس که هرشب ضایعات رو با کرم دست سازشون چرب کردم و دارو خوردم. واقعا سرخورده شدم نمیدونم چرا دست از سرم برنمیدارن این لکه ها ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  • لغو پاسخ