تزریق فیلر و ژل چه ضرر هایی دارد؟ - مطب متخصصین دریتا

تزریق فیلر و ژل چه ضرر هایی دارد؟

تزریق فیلر و ژل چه ضرر هایی دارد؟

 

مطب متخصصین دریتا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مطب متخصصین دریتا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

تزریق ژل یکی از راه های از بین بردن چین و چروک  و فیلر برای رفع ضایعات فرو رفته سطح پوست به کار برده می شود که منجر به جوانسازی پوست می شود.

فیلرها به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می شوند.

از فیلرهای طبیعی می توان به چربی بدن خود انسان اشاره کرد ین چربی از مناطق دیگر بدن برداشته شده و پس از فرآوری شدن به نواحی فرورفته تزریق می‌شوند. سلول‌های چربی که به مکان جدید پیوند می‌خورند، سبب خون‌رسانی به سلول‌های زنده، پر شدن ناحیه فرو رفته و جوانسازی طبیعی پوست می‌شود.

فیلرهای غیرطبیعی یا مصنوعی همان ژل ها هستند.

تزریق فیلر یا ژل استاندارد به خودی خود ضرری ندارند، چون از مواد خاصی استفاده می شود که سازگار با بدن است.

اگر از ژل های استاندارد استفاده شود تنها ممکن است بعد از تزریق ژل دچار کبودی و کمی تورم شود که معمولا در عرض چند روز برطرف می شود.

 سه نکته در تزریق ژل وجود دارد:

  نکته اول: از چه ماده ای استفاده شود؟

مهمترین و شایع ترین ماده ای که استفاده می شود هیالورونیک اسید است. هیالورونیک اسید برندهای مختلفی دارد.  و باید به نوع برندش توجه شود، چون  برندهای بی کیفیت هیالورونیک اسید در بازار ایران زیاد وجود دارد. و این ژل های بی کیفیت چینی برای بیمار مشکل ایجاد می کند. اگر ژل کیفیت خوبی داشته باشد حتی اگر حجم زیادی هم تزریق شود هیچ مشکلی برای فرد به وجود نمی آید و به راحتی می توان استفاده کرد.

 نکته دوم: مهارت پزشک برای تزریق

اگر پزشک مهارت کافی برای تزریق داشته باشد مطمئنا بیمار با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. اگر پزشک مهارت نداشته باشد ممکن است از تکنیک های اشتباهی استفاده کند. مثلا برای تزریق در ناحیه خط اخم حتما باید از کانولای بلانت استفاده کنیم که نوک شان تیز نیست، چون اگر با سوزن تزریق شود ممکن است یکی از شریان های مهم چشمی آسیب ببیند و برای بیمار مشکل ایجاد شود ولی با کانولای بلانت به راحتی می توان در آن منطقه به هر میزان که می خواهیم تزریق انجام دهیم و مشکلی ایجاد نشود.

نکته سوم: استفاده از وسایل و تکنیک های مناسب در تزریق

استفاده از وسایل و تکنیک های مناسب در تزریق خیلی مهم است و کمک می کند مشکل جدی برای بیمار ایجاد نشود. به همین جهت تزریق ژل به خودی خود مشکلی ندارد مگر اینکه از ماده بی کیفیت و برندهای نامعتبر برای تزریق استفاده شود.

متاسفانه در قدیم روغنی صنعتی به نام پاژ برای تزریق ژل استفاده می شد و به هیچ عنوان جذب نمی شد، در بدن التهاب ایجاد می کرد و به نام ژل دائمی بود که مورد استقبال قرار می گرفت، ولی در حال حاضر با این ژل های پاژ با مشکل مواجه شده ایم چون به طور مکرر عفونت و تورم می کنند، این ژل در صورت حرکت می کند، در صورتی که ژل های دیگر موجود در بازار مانند هیالورونیک اسید حرکت نمی کنند و مشکلی برای فرد به وجود نمی آید، به شرط آنکه از تکنیک درست و مواد با کیفیت و معتبر تزریق شود.

تزریق فیلر روشی برای افزایش حجم صورت، کاهش چروک، خطوط بزرگ و اصلی صورت است. از خطوط بزرگ صورت می توان به خط خنده، خط زیرچانه، گودی و زیر چشم اشاره کرد.

در افراد مسن به تدریج حجم قسمت های میانی صورت مثل شقیقه ها و گونه ها کاهش پیدا می کند. پوست به سمت پایین و جلو افتاده می شود. چربی نواحی گونه، خط خنده، زیر چشم و ناحیه چانه به تدریج کمتر شده و این موضوع سبب ایجاد چروک در این نواحی می شود. در نتیجه می توان با تزریق فیلر باعث افزایش این حجم های از دست رفته و جوانسازی نمای صورت شد.

فیلر یعنی پرکننده، هر چیزی که سبب افزایش حجم و پرکنندگی صورت شود را به عنوان فیلر می شناسیم.

فیلرهای طبیعی

از فیلرهای صناعی می توان به انواعی از ژل ها اشاره کرد. ژل ها خود به چند دسته برحسب نوع تقسیم می شوند. فیلرهای هیالورونیک اسید از ماده هیالورونیک اسید که در بدن به صورت طبیعی وجود دارد ساخته شده است.

هیالورونیک اسید همان عاملی است که سبب جذب و نگهداری آب در پوست می شود و در نتیجه افزایش میزان هیالورونیک اسید در پوست سبب جذب و نگهداری آب در پوست می شود. این نوع ژل ها معمولا ماندگاری کوتاه تا متوسطی دارند و بین یک تا 2 سال دوام دارند.

نوع دیگری از ژل های با ماندگاری طولانی وجود دارد که پلی کربولاکتون و هیدروکسی آپاتیت از آن دسته هستند. این ژل ها بسیار سازگار با پوست هستند و هیچ واکنشی ایجاد نمی کنند و ماندگاری بین 5-3 سال دارند.

اما ژل های دائمی که از روغن های صنعتی یا سیلیکون ساخته شده اند بسیار پرعارضه بوده و در تمامی کشورها استفاده از آنها ممنوع است و به هیچ عنوان استفاده از آنها توصیه نمی شود. از این دسته می توان به پاژ، بيوپوليمر و دایمتکیون اشاره کرد که متاسفانه در کشور ما هم بسیار تزریق شده اند و اغلب مشکلاتی که از تزریق ژل می بینیم ناشی از این نوع ژل ها است.

تنها ژل هایی که پادزهر داشته و قابل از بین رفتن هستند ژل های هیالورونیک اسید است. در نتیجه در نوبت اول تزریق ژل توجه داشته باشید که از ژل های هیالورونیک اسید استفاده کنید که اگر در تغییرات ایجاد شده لذت نبردید بتوانید آن را به حالت اول بازگردانید. به علاوه در نواحی زیر چشم و لب تنها باید از ژل های هیالورونیک اسید استفاده کرد و هیچ نوع ژل دیگری را نمی توان برای این دو ناحیه استفاده کرد.

مطب متخصصین دریتا

دکتر زهرا اکبری، متخصص پوست، مو و زیبایی، لیزر درمانی و جراحی های پوست، عضو آکادمی درماتولوژی آمریکا،دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی پوست

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • HOSSEIN KHODAYAR

    سلام خانم دكتر ، بنده بعد از عمل بيني با گذشت يك سال در ناحيه بخيه ها ( دورِ بيني ) التهاب شديد دارم همچنين چانه و پشت سر هم جوش هايي ايجاد شده ، سه تا دكتر رفتم كه هر سه دكتر قرص داكسي تجويز كردن ، چند دوره هم مصرف كردم اما جوش ها نرفتن ، نا گفته نماند به بهداشت سر و صورت حساسم و روزي چند بار سر خودم رو ميشورم و صورت هم با فوم سي گل ميشورم ، لطفا اگه ميشه راهنماييم كنيد ، با تشكر .

  • فریده ایزدی نیا

    سلام وعرض ادب خانم دکتر یه سوال داشتم 29سالمخ زیر چشمم چروک افتاده یه ساله ومعلوم تاالان کاری نکردم میخام بوتاکس کنم لطفا راه حل

  • علی راد

    سلام وقت بخیر از بچگی نه فقط دستام بلکه تمام بدنم لرزش خفیفی داشت الان احساس میکنم بیشترم شده پسر عصبی هم نیستم راه درمان چیه بنظرتون سپاس

  • ناهید احمدی

    سلام من از اوایل بهمن ۹۷بیماری روزه آ گرفتم با مراجعه به پزشک هم بهبودی حاصل نشد، خسته شدم از بس که هرشب ضایعات رو با کرم دست سازشون چرب کردم و دارو خوردم. واقعا سرخورده شدم نمیدونم چرا دست از سرم برنمیدارن این لکه ها ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  • لغو پاسخ