بواسیر، شایع ترین بیماری مقعدی و درمان آن - شفا کلینیک

بواسیر، شایع ترین بیماری مقعدی و درمان آن

بواسیر، شایع ترین بیماری مقعدی و درمان آن

بواسیر یا هموروئید، بزرگ و مستع شدن وریدهای انتهای روده و مقعد را در اصطلاح پزشکی هموروئید یا بواسیر می گویند.

شفا کلینیک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با شفا کلینیک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

درمان بواسیر عموماً باید توسط پزشک متخصص (بواسیر) انجام شود، همانطور که می دانید بیماری مقعدی بواسیر به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی است که راه درمان آن از طریق مراجعه به کلینیک های تخصصی بیماری های مقعدی است.

این که راه درمان بواسیر را مراجعه به پزشک بیماری های مقعدی می دانیم به این دلیل است که تاکنون گزارشی به ما نرسیده است که در اثر  مثلا درمان گیاهی بواسیر مشکلی رفع شده باشد و عموما راه درمان بواسیر همان جراحی لیزری است.

ما با استفاده از متخصصین خود در شفا کلینیک، درمان بیماری های مقعدی در کنار شما هستیم تا نسبت به درمان بواسیر شما اقدام نماییم. راه درمان قطعی بواسیر استفاده از عمل جراحی لیزری است البته گفته شده که یکی از دلایل بروز بیماری مقعدی بواسیر همان عمل جراحی آن است ولی چنانچه بعد از انجام عمل جراحی رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از غذاهایی که دارای فیبر کافی هستند استفاده کنید، قطعا درمان قطعی بواسیر برای شما میسر می شود.

یکی از علت های بواسیر یا همان هموروئید رامی توان بارداری دانست، چرا که بارداری در زنان باعث فشارداخلی شکم می شود و نهایتا منجر به بروز بواسیر خواهد شد.

درمان بواسیر در زنان نیز مانند مردان انجام می شود و این درمان با استفاده از ابزار های لیزری در اختیار بسیار کاهش یافته است پس می توانیم به طور قطع بگوییم که درمان بواسیر بدون درد را می توانید با ما تجربه کنید.

درمان و جراحی لیزری هموروئید یا بواسیر

هموروئید یا بواسیر به اتساع رگ های وریدی در مقعد گفته می شود که این رگ ها به کنترل مدفوع کمک می کنند. هر گاه این رگ ها متورم شده و همراه با درد باشند اصطلاحا می گوییم بیمار بواسیر دارد.

واقعا بواسیر یا هموروئید چیست؟

اگر بخواهیم به صورت عمومی بگوییم واریس ورید های مقعد را بواسیر یا هموروئید می گویند. و این سیاهرگ ها به یسته شدن کامل مخرج کمک می کنند . وقتی خون در این سیاهرگ ها به سختی حرکت کند و به قلب بازنگردد باعث واریس در ناحیه مخرج می شود که به آن بواسیر می گویند.

بواسیر برای کدام گروه های سنی اتفاق می افتد؟

ربطی به سن افراد ندارد و هر فردی در هر سنی ممکن است دچار بواسیر شود جرا که بواسیر به دلیل اختلال در دستگاه گوارش اتفاق می افتد و این خیلی طبیعی است که هر کسی که در دستگاه گوارش مشکل داشته باشد ممکن است دچار بیماری های مقعدی شود و صد البته بواسیر یکی از آن هاست .

آیا تغذیه افراد در بروز بیماری بواسیر نقش دارد؟

بله دقیقا، ببینید اگر شما از غذاهایی که دارای فیبر کم هستند استفاده کنید در معرض این بیماری هستید، مصرف کم آب و استفاده از غذا های فست فودی می تواند باعث بروز بیماری بواسیر یا همان هموروئید شود.

بیماری هموروئیداز چه موقع مشاهده می شود؟

معمولا زمان می برد تا این بیماری به صورت کامل خود را نشان دهد. افراد در خروج مدفوع دچار مشکل می شوند و در اثر یبوست و … ساعات زیادی را در دستشویی می نشینند و بعد از گذشت زمان باعث خروج این رگ ها و در نهایت نشان دادن خود به صورت هموروئید می شوند.

چگونه وجود این بیماری را در خود تشخیص دهیم؟

بیماری بواسیر در بیشتر مواقع بدن، دارای علائم و نشانه است. اما آنچه که ظاهر می شود خونریزی بدون درد و بیرون زدگی است که البته در بواسیر داخلی و بواسیر خارجی این ها متفاوت هستند.

علائم بیماری بواسیر داخلی چیست؟

در بواسیرداخلی خونریزی قرمز روشن به طور معمول دردی به همراه ندارد، همچنین فرد احساس می کند که مدفوع به صورت کامل تخلیه نشده است و ترشحاتی در اطراف مخرج دیده می شود و ممکن است بعد از مدتی خارج بزند. البته در زمان دفع مدفوع خونریزی و خارش و درد و ناراحتی نیز ممکن است دیده شود. علائم بیماری بواسیر بیشتر در زمان دفع به چشم می خورد.

ممکن است که بواسیر ارثی باشد؟

بله در مواردی این بیماری می تواند در اثر وراثت باشد البته دلایل شایع آن بالارفتن سن،اسهال و یبوست است.

اگر کسی یکبار بواسیر را عمل کردممکن است که باز هم دچار این بیماری شود؟

بله، یکی ازدلایل بروز بیماری هموروئیدی بواسیر همین است، فرد در اثر بیماری اقدام به جراحی بواسیر می کند و در اثر فشار به رگ ها ممکن است باز هم این بیماری تکرار شود.

مهمترین دلایل ابتلا به بیماری بواسیر چیست؟

هنوز علتی که صرفا بگوییم به این دلیل است شناخته نشده است عوامل زیادی هستند که ممکن است باعث بواسیر شوند و از آن جمله می توان مصرف مواد بدون فیبر افزایش فشارهای شکمی مانند بارداری  افزایش سن و … اشاره کرد.

علایم بیماری بواسیر

– اجابت مزاج ناقص در بواسیر داخلی

– احساس خارش فراوان در ناحیه ی مقعد

– احساس درد و فشار در هنگام اجابت مزاج در اکثر موارد

– ایجادخونریزی در ناحیه ی مقعد به هنگام دفع مدفوع

نشانه های بواسیر

– عارضه ی بواسیر در دونوع داخلی و خارجی مشاهده می شود.

– در بواسیر خارجی بخش بیرون زده راست روده در ناحیه ی مقعد قابل لمس کردن است.

– برخی از مبتلایان به بواسیر هیچ دردی را هنگام اجابت مزاج و غیر آن احساس نمی کنند در صورتی که ممکن است دچار خونریزی از مقعد باشند.

عوامل ایجاد کننده بیماری

– یبوست مزمن و شدید

– عفونت های ناحیه ی مقعد

– نارسایی قلبی

– سرفه های شدید ،مداوم و مزمن

– استفراغ شدید و مداوم

شفا کلینیک

شفاکلینیک، مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران شفا کلینیک با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی و تجربه انبوه درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران، توانسته است به صورت تخصصی،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناصر

    سلام. من دچار یبوست هستم چند روزی هم مدفوع سفت شده بود و به سختی دفع میشد. حدود ۳ روزه که در یک قسمت مقعد دچار سوزش شدم و یه قسمت ب صورت ورم کوچیک شده.

  • ن.رضایی

    پیام را فرستادم

  • ن.رضایی

    من بیش از ۱۵ ساله وسواس فکری دارم خیلی شدیده البته با دارو کم شده ولی دوباره بر میگرده درمانهای مختلف رو امتحان کردم فایده نداشت چه راهی مونده واقعا باید ناامید بشم ؟البته توکل به خداست

  • محسن حقیقی

    بیماری هستم که حدود ۵ ساله ضربه مغزی شدم کل بدنم خارش داره/مدتی قرص لیتیزن میخوردم/مدتی عرق شاطره/مدتی عرق کاسنی.ولی فایده نداشته/توی ۱سایت نوشته بود: هنگامی که سیستم عصبی شما بیمار و سردرگم می شود، ممکن است به طور تصادفی به اعصاب روی پوست فرمان دهد که خارش را شروع کنند. درحالی که چیزی وجود ندارد که مسبب آن باشد مثل ضربه مغزی،سکته‌ی مغزی و ام.اس خواهش میکنم بگید چکار کنم؟ متشکرم

  • لغو پاسخ
شفا کلینیک
بستن شفا کلینیک شفا کلینیک

سوالات خود را از شفا کلینیک بپرسید

02166928633