تشخیص به موقع کم شنوایی بعد از تولد و سمعک مناسب کودک - سمعک برتر

تشخیص به موقع کم شنوایی بعد از تولد و سمعک مناسب کودک

تشخیص به موقع کم شنوایی بعد از تولد و سمعک مناسب کودک

کم شنوایی یکی از رایج ترین اختلالات بعد از تولد است. چرا که اگر نوزاد از بدو تولد دچار مشکل کم شنوایی باشد، به دنبال آن مشکلات گفتاری، تاخیر تکلم، مشکلات اجتماعی و شناختی پیش می آید.

سمعک برتر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سمعک برتر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سن طلایی تشخیص کم شنوایی در نوزادان قبل از یک ماهگی است که باید تا قبل از 3 ماهگی نوع و شدت کم شنوایی تشخیص داده شود. و ما بتوانیم در 6 ماهگی درمان را آغاز کنیم.

امروزه شیوع کم شنوایی نوزادان 1 تا 2 درصد می باشد. که با وجود تلاش هایی که انجام می شود، باز هم نوزادانی هستند که تا سن 3 یا 4 سالگی تشخیص داده نمی شوند.

کارشناسان ما در کلینیک سمعک برتر تلاش می کنند تا پروسه تشخیص را به موقع انجام دهند. چرا که اگر تا 6 ماهگی درمان صورت گیرد، کودک شما به راحتی می تواند وارد مهدکودک و مدارس عادی شود.

تجهیزات موجود در کلینیک سمعک برتر شامل:

Audiometery/Tympanometery/TEOAE/DPOAE/ABR/ASSR/ECOGHI/ VEMP/REM  است.

تست شنوایی TEOAE نوزادان، بلافاصله بعد از تولد در بیمارستان انجام می شود. TEOAE تست غربالگری شنوایی است که اگر نوزاد در این تست قبول نشود اصلا جای نگرانی نیست. معمولا به علت مایعات گوش نوزاد و سروصدای محیط این تست با شکست مواجه می شود.

در هر صورت بدون توجه به جواب تست اولیه، شما باید نوزادتان را قبل از یک ماهگی برای بررسی بیشتر به مراکز شنوایی سنجی مجهز به تست نوزاد بیاورید.

در این مرحله تست مجدد TEOAE  وDPOAE  انجام می شود.

آزمونOAE

تست OAE(OTO ACOUSTIC EMISSION)  محرک صوتی را در فرکانس و شدت های مختلف توسط یک پروب کوچک به مجرای گوش نوزاد می فرستد و عکس العمل حلزون و حرکت سلول های مویی را بررسی می کند.

تست TEOAE به بررسی فرکانس های پایین و میانی و تست  DPOAE، فرکانس های بالا و میانی می پردازد. به همین علت در کلینیک سمعک برتر توصیه می کنیم هر دو روش تست OAE برای نوزاد انجام شود.

یکی دیگر از مزیت های دستگاه های کلینیک شنوایی سنجی سمعک برتر، تمپانومتری با فرکانس 1000 است که می توانیم از همان یک ماهگی بررسی گوش میانی، استخوانچه های گوش، میزان مایعات گوش و حرکت پرده گوش را انجام دهیم.

حال اگر نوزاد در آزمون های انجام شده تا یک ماهگی، قبول شود یعنی سیستم حلزون و گوش میانی سالم است و شنوایی نرمال است.

و در 3 ماهگی تست شنواییABR(Auditory Brainsteam Response)  را برای آن دسته از نوزادانی که جواب قابل قبولی را در مرحله قبل کسب نکردند یا دارای highrisk هستند، توصیه می کنیم.

نوزادان دارای highrisk:

– بالا بودن بیلی روبین (زردی)
– داروهایی که برای گوش سمی هستند (برای مثال برخی داروها که به منظور مقابله با عفونت های شدید در نوزادان تجویز می شود ممکن است عوارض جانبی داشته و به سیستم شنوایی آسیب برساند)

– استفاده از دستگاه های و نتیلاتور به صورت طولانی مدت.
– نمره آپگار پایین
– تولد زود هنگام (نوزاد نارس)
– مننژیت
– وزن کم در هنگام تولد
– ناهنجاری در ساختار گوش خارجی و میانی
– بیماری های ویروسی در حین بارداری نظیر سرخجه و سیتومگالوویروس می تواند به نوزاد منتقل شده و در نتیجه منجر به افت شنوایی شود.
– انتقال ژن های معیوب از والدین به نوزاد
– جهش ژنتیکی در دوران تکامل جنین در رحم مادر

لازم به ذکر است، به طور میانگین دلیل نیمی از مشکلات کم شنوایی نوزادان نامشخص است.

آزمون ABR

تست ABR به بررسی مسیر عصب از گوش داخلی تا ساقه مغز می پردازد.

این آزمون توسط الکترودهایی که روی پیشانی و گوش نوزاد متصل می شود، پاسخ ساقه مغز را ارزیابی کرده و یکپارچگی سیستم شنوایی از گوش تا ساقه مغز را مورد بررسی قرار می دهد. این آزمون غیرتهاجمی بوده، کودک به راحتی دراز کشید، انجام آن مانند تست شنوایی سنجی ساده است، کودک دردی احساس نمی کند و عوارض جانبی ندارد.

هم چنینABR، تست بسیار معتبری است که علاوه بر تشخیص و میزان کم شنوایی، برای تشخیص تومور های گوش هم به کار می رود و ما برای کودکان یا بزرگسالانی که همکاری لازم را ندارند هم توصیه می کنیم.

یکی از دغدغه هایی که والدین برای تست ABR دارند، استفاده از داروی بیهوشی (کلرال هیدرات) است که برای خواباندن کودک تجویز می شود، اما کارشناسان ما توسط دستگاه های پیشرفته موجود در کلینیک سمعک برتر می توانند در حالت خواب معمولی کودک(یا داروی خواب آور ضعیف مانند پرومتازین) یا در حالت شیر خوردن هم آزمون ABR را انجام دهند. دستگاه های بررسی شنوایی نوزادان، در کلینیک تخصصی سمعک برتر جدیدترین و مجهزترین دستگاه های موجود در دنیای ادیولوژی است.

در این مرحله، چنانچه پاسخ آزمون ABR نرمال باشد، یعنی کل سیستم گوش و شنوایی سالم است. اما با توجه به اینکه برخی از بیماری های گوش اکتسابی هستند، توصیه می کنیم تا 2 سال ابتدایی زندگی، چکاپ های دوره ای شنوایی را انجام دهید.

آزمون های گفته شده وجود نقص شنوایی زمان تولد را بررسی می کنند. این نقص ممکن است به دلیل مشکلات بارداری یا ژنتیک باشد. به هرحال موفقیت آمیز بودن تست شنوایی نوزادان به این معنی نیست که کودک در آینده مشکل شنوایی نخواهد داشت.آسیب به سر، گوش دادن مداوم به موزیک بلند و عفونت های گوش همگی خطرناک بوده و ممکن است باعث ایجاد نقص های شنوایی شوند.

شما می توانید در کلینیک سمعک برتر چکاپ های شنوایی نوزادتان به طور منظم با دستگاه های پیشرفته انجام دهید.

در مورد نوزادانی که در تست شنوایی بدو تولد، یک ماهگی و 3 ماهگی (با تست ABR) رد شدند، به صورت قطعی وجود کم شنوایی را تشخیص می دهیم. در مورد این کودکان حتما درمان توانبخشی، سمعک و یا کاشت حلزون تا قبل از 6 ماهگی باید انجام شود.

همچنین برای تکمیل پروسه تشخیصی در 3 ماهگی، تست تمپانومتری برای بررسی گوش میانی، تست ASSR برای تشخیص میزان افت شنوایی در هر فرکانس و تست ECOGHI برای تشخیص محل ضایعه انجام می شود.

اگر میزان کم شنوایی در حد عمیق باشد، کودک کاندید کاشت حلزون می شود اما قبل از آن حتما باید یک دوره از سمعک استفاده کند تا میزان کارایی آن مشخص شود.

برای آن دسته از نوزادان دارای افت شنوایی در حد خفیف تا شدید، ما در کلینیک سمعک برتر  مشاوره استفاده از سمعک را به والدین می دهیم. با استفاده به موقع از سمعک، انتخاب صحیح سمعک می توانیم از مشکلات گفتاری، اجتماعی و تکلم کودک پیشگیری کنیم. در نهایت بعد از انتخاب و تنظیم صحیح سمعک با دستگاه REM، کودک جهت تربیت شنوایی و گفتاردرمانی به مراکز معتبر ارجاع داده می شود.

سمعک هایی که برای این سن استفاده می شود، حتما باید به صورت پشت گوشی باشد چون با رشد کودک سایز مجرای گوش هم تغییر می کند و ما نهایتا سالانه قالب سمعک را تعویض می کنیم.

چه سمعکی برای کودک من مناسب است؟

کارشناسان ما در کلینیک سمعک برتر تلاششان را می کنند تا بهترین مشاوره را به والدین گرامی بدهند. سمعکی مناسب این سن است که بتواند صدای با کیفیت را به گوش کودک برساند. کودک تا این لحظه تجربه شنیداری خوبی را نداشته، پس نباید با کیفیت پایین سمعک لذت شنیدن را از کودکمان بگیریم.

سمعکهای مجهز به سیستم وایرلس برای درک شنوایی بسیار موثر هستند. خصوصا در سن مدرسه که در یادگیریشان تاثیر بسزایی دارد. همچنین سیستم وایرلس 10 تا 15 درصد درک شنیداری را افزایش می دهد.

سیستم FM موجود در مدل های بالای سمعک این قابلیت را دارند که در کلاس، صدای معلم را مستقیم به سمعک برساند. در نتیجه مفهوم بودن صدا  باز هم افزایش پیدا می کند.

سیستم نوزریداکشن سمعک باید قوی باشد تا صداهای اضافی را کم کند باتوجه به اینکه محیط کودک اغلب شلوغ است. هرچه تعداد کانال های سمعک بیشتر شود سیستم کاهش نویز و همهمه قوی تر عمل می کند.

میکروفن همه جهته سمعک کمک می کند تا کودک صداهارا از همه جهات به صورت یکسان بشنود. و در برخی مدل ها به جای یک میکروفن، دو میکروفن در هر طرف قرار دارد. چرخشی بودن میکروفن ها در مدل های بالا به شنیدن واضح صدا از پشت سر و پهلوها بسیار کمک می کند و قدرت میکروفن را به چهار برابر می رساند.

سیستم OVP در سمعکهای جدید این توانایی را دارد تا صدای اکو و پیچش صدای خود کودک را از بین ببرد.هر چه مدل سمعک بالاتر رود، شخص کمتر صدای خود را به صورت اکو می شنود به طوریکه در آخرین مدل سمعکهای زیمنس تا 98درصد رضایت بیمار تامین می شود. سیستم OVP تنها در یک برند و آن هم مدل های لاکچری سمعکهای زیمنس به نام SIGNIA است.

با نصب سیستم تاچ کنترل روی گوش موبایل که در اکثر سمعک های هوشمند موجود است، والدین می توانند مقداری از تنظیمات مانند تغییر ولوم یا برنامه های سمعک را از طریق موبایلشان انجام دهند.

نکته ای که حائز اهمیت است، سنجش شنوایی و تنظیم دوره ای سمعک می باشد. حتما به صورت 6 ماه یکبار باید شنوایی سنجی مجدد انجام شود تا اگر تغییری در میزان شنوایی مشاهده کردیم، تنظیم سمعک را هم مطابق با آن تغییر دهیم.

کارشناسان ما در کلینیک سمعک برتر، سمعک را با استفاده از دستگاه REM تنظیم می کنند. البته در اکثر مراکز همکاران ما فقط  تنظیم با هایپرو دارند که توصیه نمی شود به ویژه برای کودکان . به علت کوچک بودن مجرای گوش و رزونانس گوش ممکن است تقویت بیش از حد انجام شود. همچنین همکاری کودکان در زمینه بالا بودن یا کم بودن صدا بسیار کم است و زمانیکه سمعک را با REM تنظیم می کنیم مشخصات آکوستیکی گوش، حجم مجرای گوش و… ارزیابی می شود و دیگر تقویت بیش از حد یا کمتر از حد معمول صورت نمی گیرد. زیرا وقتی که صدای کمتر یا بیشتر از حد طبیعی به گوش برسد باعث آسیب به سلول های مویی گوش می شود.

سمعک برتر

مركز سمعك برتر با ثبت لوگو و برند، تنها مركز ارزيابي شنوايي و تجويز سمعك در محدوده خيابان شريعتي است. اين مركز مجهز به آسانسور، سرويس بهداشتي ايراني و فرنگي...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. برای نوزادان از بدو تولد باید انجام شود. برای کودکان سالی یکبار باید انجام شود. برای بزرگسالان هم سالی یکبار اما اگر سابقه کم شنوایی دارند شش ماه یکبار انجام شود.

  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. تست شنوایی سنجی برای کودکان سالی یکبار باید انجام شود.و موقع ورود به مدرسه هم باید انجام شود.

  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. تست شنوایی سنجی نوزاد از بدو تولد انجام میشود. و به صورت هر سه ماه یکبار باید تکرار شود.

  • Mehdi

    سمعک برتر عالیه همه کاراش

    • سمعک برتر

      ممنون از لطف شما.

  • لغو پاسخ