تست سرگیجه با VEMP - سمعک برتر

تست سرگیجه با VEMP

تست سرگیجه با VEMP

یکی از عواملی که باعث می شود بیماران به مرکز شنوایی سنجی سمعک برتر مراجعه کنند، سرگیجه و عدم تعادل است.

سمعک برتر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سمعک برتر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سرگیجه، اصطلاحی است که برای توصیف طیف وسیعی از احساسات به کار می رود، از جمله احساس ضعف و گیجی یا ناپایداری. سرگیجه حس غلطی را ایجاد می کند که شما یا محیط تان در حال چرخیدن یا حرکت کردن است و گیجی، یکی از دلایلی است که بزرگسالان به پزشکان مراجعه می کنند.

در مرحله بعد، باید یک تست شنوایی سنجی کامل به همراه تست های سرگیجه انجام دهید تا تشخیص قطعی سرگیجه ناشی از گوش داخلی داده شود. ما در کلینیک سمعک برتر با داشتن تجهیزات کامل شنوایی اعم از ادیومتر، تمپانومتر،   ECOGHI, ABR,VEMPدر تشخیص به موقع شما کمک خواهیم کرد. از انجا که یکی از ارگان های مربوط به سیستم تعادل بدن در گوش داخلی قرار دارد ممکن است موقع سرگیجه، احساس کیپی یا گرفتگی گوش، کم شنوایی و وزوز گوش داشته باشید

یکی از راه های تشخیص سرگیجه ناشی از گوش، منییر، ضایعات مخچه، وستیبول و… آزمون VEMP است.

مزایای ارزیابی WEMP توانایی شناسایی ضایعات ساکول، عصب وستیبولار تحتانی و راه نزولی وستیبولواسپاینال  و از جمله ساقه مغز تحتانی است.آزمون WEMP دارای قابلیت منحصر به فردی برای ارزیابی مسیر VCR است که اطلاعات آن می تواند در تشخیص بیماری های اتولوژیک مانند منییر، سندرم مجاری نیم دایره فوقانی و نوریت وستیبولار تا بیماری های نورولوژیک مانند اسکلروز متعدد، دژنریشن مخچه ای-نخاعی و میگرن مفید باشد.

این پتانسیل برای کار کلینیکی مفید است زیرا پاسخ های آن حتی در حضور کم شنوایی های حسی عصبی زیاد قطعی می باشد اما وضعیت گوش میانی باید طبیعی باشد.

آزمون WEMP ممکن است در نوزادان نیز مانند آزمون های شنوایی مورد استفاده قرار بگیرد تا وضعیت سیستم وستیبولار را بررسی کند. در کل 30 تا 40 درصد کودکان دارای کم شنوایی حسی-عصبی، دارای مشکلات وستیبولی هستند.

آزمون VEMP جهت تشخیص عملکرد صحیح ساکول و عصب تعادلی تحتانی کاربرد دارد. نتایج آزمون VEMP  در برخی از بیماری های گوش داخلی مانند گسیختگی مجرای نیم دایره ای فوقانی و فیستول پری لنف و… ناهنجار است.

در این آزمون عملکرد سیستم وستیبولار گوش داخلی با استفاده از محرک صوتی در سطوح شدت بالا ارزیابی می شود. این آزمون به طور معمول در جهت تشخیص عملکرد صحیح ساکول و عصب وستیبولار تحتانی استفاده می شود. نتیجه این آزمون در برخی از بیماری های گوش داخلی مانند خوردگی مجرای نیم دایره فوقانی فیستول پری لنف و برخی مشکلات مرکزی نا هنجاری است.

کارشناسان ما در کلینیک شنوایی سنجی سمعک برتر، با توجه به شکایت شما از میزان و نوع سرگیجه، تست های مربوط به سرگیجه ECOGHI /VEMP با دستگاه های معتبر در محیطی آرام برای شما انجام می دهند.

از عوامل شایع در ایجاد سرگیجه: (چه موقع باید برای سرگیجه به پزشک مراجعه کنیم؟)

-تغییر ناگهانی در شنوایی

-وزوز گوش

-سردرد ناگهانی و شدید

-درد قفسه سینه

– سختی در تنفس

– بی حسی و یا فلج شدن و پاها و بازوها

– خستگی

– دید دوتایی

– ضربان قلب سریع یا نامنظم

– گیجی و یا صحبت کردن به صورت مبهم

– تلوتلو خوردن یا به سختی راه رفتن

– استفراغ مداوم

– تشنج

– بی حسی در صورت یا ضعف

شما با مراجعه به پزشک علت های احتمالی سرگیجه را بررسی می کنید.

از علت های شایع سرگیجه عبارت اندز:

سرگیجه دلایل احتمالی بسیاری دارد، از جمله اختلال گوش داخلی، بیماری حرکتی ،اثرات دارویی، کم خونی، افت فشار و….

_گوش داخلی، خانه حسگرهایی هستند که به کشف حرکت جاذبه و عقب و جلو کمک می کنند.

انواع سرگیجه ناشی از گوش داخلی:

وضعیت سرگیجه پراکسیسمال خوش خیم: (BPPV)

این شرایط باعث ایجاد حس قوی و سریع اما نادرست می شود که شما در حال چرخش و یا حرکت هستید. این رویدادها با تغییر سریع در حرکت سر ایجاد می شوند، مانند زمانی که در رختخواب غلت می زنید، بلند می شوید و یا ضربه ای به سرتان زده می شودBPPV، شایع ترین علت سرگیجه است.

عفونت:

عفونت ویروسی اعصاب و ستیبولا می تواند موجب سرگیجه شدید و مداوم شود.

بیماری منییر با سرگیجه های طولانی:

این بیماری شامل تجمع بیش از حد مایع در گوش داخلی شما است. با سرگیجه ناگهانی که تا چند ساعت طول می کشد، مشخص می شود. هم چنین ممکن است از دست دادن شنوایی و احساس خالی بودن یا شلوغی در گوش را نیز تجربه کنید.

یکی از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است و متخصصین ما در کلینیک سمعک برتر به آن می پردازند، سرگیجه در افرا مسن است که این بیماری در اکثرموارد با پیرگوشی همراه است و توصیه هایی که ما به بیماران محترم داریم این است که: حتما درمان سرگیجه را توام با استفاده از سمعک انجام دهند چرا که مرکز شنوایی و حلزون گوش و ارگان های اوتیکل و ساکول که از سیستم های تعادل محسوب می شوند، در گوش داخلی کناریکدیگر قرار گرفته اند. به همین علت تاکید میشود درمان سرگیجه و استفاه از سمعک برای کم شنوایی در یک زمان انجام شود.

مشکلات سرگیجه:

سرگیجه می تواند خطر افتادن و آسیب دیدن شما را افزایش دهد. گیجی متناوب در حین رانندگی می تواند احتمال تصادف را افزایش دهد. اگر یک وضعیت سلامتی موجود که موجب گیجی شما می شود، درمان نشود می تواند موجب عواقب بلند مدتی برایتان شود.

 

سمعک برتر

مركز سمعك برتر با ثبت لوگو و برند، تنها مركز ارزيابي شنوايي و تجويز سمعك در محدوده خيابان شريعتي است. اين مركز مجهز به آسانسور، سرويس بهداشتي ايراني و فرنگي...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. برای نوزادان از بدو تولد باید انجام شود. برای کودکان سالی یکبار باید انجام شود. برای بزرگسالان هم سالی یکبار اما اگر سابقه کم شنوایی دارند شش ماه یکبار انجام شود.

  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. تست شنوایی سنجی برای کودکان سالی یکبار باید انجام شود.و موقع ورود به مدرسه هم باید انجام شود.

  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. تست شنوایی سنجی نوزاد از بدو تولد انجام میشود. و به صورت هر سه ماه یکبار باید تکرار شود.

  • Mehdi

    سمعک برتر عالیه همه کاراش

    • سمعک برتر

      ممنون از لطف شما.

  • لغو پاسخ