ارتباط دیابت و شنوایی - سمعک برتر

ارتباط دیابت و شنوایی

ارتباط دیابت و شنوایی

هورمون انسولین باعث ثابت نگه داشتن قندخون بدن می شود که کاهش این هورمون بیماری دیابت را در پی دارد.

سمعک برتر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سمعک برتر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بیماری دیابت باعث افزایش قند خون می شود، این عارضه باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات عصبی، افزایش فشار خون و نابینایی می شود.

بیماری دیابت به شنوایی افراد نیز آسیب می رساند، همچنین بیماری هایی مانند سرخک، سرخجه، آنفولانزا، تصادف و ضربه زدن به گوش نیز باعث کاهش شنوایی در افراد می شود.

افزایش قند خون به پرده گوش افراد فشار وارد می کند که همین باعث کم شنوایی آنها می شود. بی توجهی به درمان کم شنوایی در کودکان و افراد مسن وهمچنین بیماری دیابت روند درمان را به تاخیر می اندازد.

اختلال شنوایی و دیابت

بیش از دو سوم افراد دیابتی دچار نوعی از اختلال شنوایی نسبت به افراد غیردیابتی هستند. این اختلال یکی از

عوارض نامحسوس دیابت است.

دانشمندان با بررسی 536 فرد دیابتی 20 تا 69 ساله دریافتند که کاهش شنوایی با کاهش میزان کلسترول خون و سابقه ابتلا به بیماری کرونر قلب مرتبط می باشد. اکثر افراد دارای اختلال شنوایی اکثرا مسن هستند.

دو توضیح احتمالی تاثیر دیابت بر کاهش شنوایی عبارتست از:

1 .تخریب مستقیم عصب شنوایی

یا

2 .تخریب عروق خونی تغذیه کننده گوش داخلی فرآیندی که بیشتر به نام  Atherosclerosisمعروف

است.

تحقیق بروی افراد غیردیابتی مسن نشان داد که کاهش شنوایی آنها در فرکانس های صوتی با افراد دیابتی مشابه است و مقصر اصلی کاهش شنوایی در افراد غیر دیابتی آترواسکلروز معرفی شده است.

اما از آنجائی که علل کاهش شنوایی مرتبط با دیابت بخوبی شناخته نشده است این احتمال وجود دارد که سطوح بالای گلوکز خون در بیماران دیابتی به عروق کوچک خونی موجود در گوش داخلی آسیب وارد می کند، مشابه روشی که دیابت به چشم ها و کلیه آسیب وارد می کند ولی بهترین نصیحت اینست که نسبت به اختلال شنوایی و دیابت هوشیار باشیم. بهتر است شنوایی خود را با متخصصین این رشته که ادیولوژیست نامیده می شوند، بررسی کنید.

در کلینیک شنوایی سمعک برتر با استفاده از جدیدترین تجهیزات شنوایی، شنوایی افراد بررسی و تشخیص

داده می شود.

از شنوایی خود با پرهیز از گوش دادن به صداهای بلند مراقبت کنید و چنانچه در معرض آلودگی صوتی هستید، بهتر است از قالب های محافظ شنوایی، استفاده کنید. مراقبت از قلب و اطمینان از میزان کلسترول خون از نکات مهم کنترل شنوایی محسوب می شوند.

نوع دیابت در کاهش شنوایی فرقی ندارد اکثر بیماران در این تحقیق به دیابت نوع 2 مبتلا بودند اما کسانی هم بودند که به دیابت نوع یک مبتلا هستند.

از دست دادن شنوایی مشکلی است که در بالغین مبتلا به دیابت و افراد غیردیابتی مشاهده می شود. این حقیقت که از هر 3 نفر دیابتی، 2 نفر تا حدودی توانایی شنوایشان کاهش می یابد شامل این حقیقت است که فاکتورهایی نظیر صداهای محیطی که در کاهش شنوایی افراد غیر دیابتی نقش دارد، نیز می تواند در این موارد نقش داشته باشد. وقتی این فاکتورها را نیز به حساب می آوریم کاهش شنوایی افراد دیابتی حدود 2 برابر افراد غیر دیابتی می شود. با این حال اکثر افراد دیابتی از این عارضه، آگاهی کافی ندارند. اکثر محققین معتقدند که باید توضیح بیشتری در مورد پدیده کاهش شنوایی برای افراد داد. در حال حاضر آگاهی از حفاظت از حس شنوایی برای همه ما مهم است و برای افراد دیابتی این آگاهی دو برابر اهمیت دارد.

هیچ درمان دارویی برای بهبود کم شنوایی ناشی از دیابت وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از آن کنترل مناسب دیابت و چکاپ شنوایی هر 5ماه یک بار است.

اگر فرد بر اثر دیابت و افزایش سن دچار افت شنوایی شود برای جلوگیری از بدتر شدن و پیشرفت سریع تخریب اعصاب شنوایی کنترل دیابت و استفاده از سمعک الزامی است.

درکلینیک شنوایی سمعک برتر با توجه به نوع و میزان کم شنوایی نیاز و توقع فرد از شنیدن محیط زندگی و ارتباطات او توسط متخصصان بهترین سمعک تجویز و تنظیم می شود.

سمعک برتر

مركز سمعك برتر با ثبت لوگو و برند، تنها مركز ارزيابي شنوايي و تجويز سمعك در محدوده خيابان شريعتي است. اين مركز مجهز به آسانسور، سرويس بهداشتي ايراني و فرنگي...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. برای نوزادان از بدو تولد باید انجام شود. برای کودکان سالی یکبار باید انجام شود. برای بزرگسالان هم سالی یکبار اما اگر سابقه کم شنوایی دارند شش ماه یکبار انجام شود.

  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. تست شنوایی سنجی برای کودکان سالی یکبار باید انجام شود.و موقع ورود به مدرسه هم باید انجام شود.

  • ناشاحق نژاد

    از چه سنی ارزیابی شنوایی باید انجام بشه؟

    • سمعک برتر

      سلام. تست شنوایی سنجی نوزاد از بدو تولد انجام میشود. و به صورت هر سه ماه یکبار باید تکرار شود.

  • Mehdi

    سمعک برتر عالیه همه کاراش

    • سمعک برتر

      ممنون از لطف شما.

  • لغو پاسخ