بلیچینگ به چه روش هایی انجام می شود؟ - دکتر وحید عارفی

بلیچینگ به چه روش هایی انجام می شود؟

بلیچینگ به چه روش هایی انجام می شود؟

سفید کردن دندان یا بلیچینگ روش جدیدی نیست بلکه یک روش قدیمی و سنتی است.

دکتر وحید عارفی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر وحید عارفی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عمل بلیچینگ:

بلیچینگ سطح مینای دندان را دچار تغییرات شیمیایی می کند یعنی یک نوع یونیزه شدن را در سطح مینای دندان ایجاد می کند.

اگر بخواهیم مثال بزنیم بلیچینگ دقیقا مانند مایع سفیده کننده ای (وایتکس) است که برای لباس های لک دار استفاده می شود و آنها را سفید می کند دقیقا سفید کردن دندان هم همین است، در بافت سطحی مینا تغییراتی را از نظر شیمیایی ایجاد می کند که رنگ روشنی را به سطح مینا می دهد که به آن سفید شدن یا روشن می گویند.

نقطه ضعف این روش سنتی دقیقا مانند مایع سفید کننده لباس وقتی زده می شود اول زردی و تیرگی را می گیرد و سفید می کند دو بار که لباس شسته می شود تیره می شود که خیلی یک روش باب میل عموم همه افراد نشد و به همین دلیل اصلی را بررسی کردند.

بلیچینگ به سه روش انجام می شود:

– اولین روش ها که به روش سنتی انجام می شد روش شیمیایی بلیچینگ بود. یعنی ماده ای به نام هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه ماده اصلی بلیچینگ است. در روش سنتی این مواد را به صورت خالص به سطح مینا می زدند، سطح مینای دندان طبیعتا واکنش های شیمیایی را نشان می داد، یونیزه می شد، سطح کدری را از دست می داد و دندان روشن یا سفید می شد.

این روش شیمیایی در محیط های حرفه ای مثل کلینیک ها، محیط های پرکتیس دندانپزشکی انجام می شد و زمان خاصی این ماده شیمیایی را روی دندان می گذاشتن و باید مراقبت می کردند تا آب اکسیژنه به علت سوزشی که دارد به لثه آسیب نزند، چون آب اکسیژنه عوارض جانبی زیادی به این خاطر به بار می آورد و دیگر اینکه این ماده خیلی کم رنگ دندان را روشن می کرد که شاید حدود یک ماه بعد دوباره رنگ دندان تیره می شد.

– بعد از آن تصمیم گرفتن یونیزه شدن سطح دندان را عمیق تر کنند. متوجه شدند که با استفاده از اشعه Uv می تواند ماده شیمیایی بلیچینگ را به داخل (عمق سطح مینا) فرو ببرد و به خاطر همین عمق بیشتری را یونیزه کند که دوام بلیچینگ هم بیشتر می شود. سال ها Uv ها یا اشعه ماورای بنفش روی مواد بلیچینگ زده می شدند و مواد بلیچینگ به عمق بیشتر می رفتند به وسیله Uv و عمر بیشتری حدود یک سال یا کمتر می کردند.

– لیزر یکی از با نفوذترین روش های درمانی است، اگر بخواهیم بدون آسیب وارد بافت های بدن شویم می توانیم با استفاده از لیزر این کار را انجام دهیم. لیزر نوری است که قدرت نفوذ آن خیلی بالاست. بعد از ورود لیزر به حیطه درمان تصمیم گرفته شد نفوذ اشعه های Uv را با نفوذتر کنند تا عمر سفیدی دندان بیشتر شود بنابراین از لیزرها استفاده شد. لیزری که برای این مورد استفاده می شود لیزرهای گروه Diod هستند که بر روی مایع یا ژل بلیچینگ سطح دندان ها تابانده می شوند و در سطح مینا نفوذ بیشتری می کنند به همین دلیل هم عمر طولانی تر و بادوام تری دارند. ولی افرادی که با لیزر این کار را انجام می دهند مطمئن باشند که حدود 3-2 سال دندان هایی با رنگ روشن خواهند داشت که البته باید با روش بلیچینگ خانگی (Home bliching) باید ساپورت شود، که شخص هر چند وقت یک بار برای تثبت بلیچنگ با لیزر این کار را انجام دهد. این کار می تواند به این شکل تداوم پیدا کند تا شخص مجبور نباشد بلیچینگ اصلی را انجام دهد.

آیا ساینده ها برای دندان مضر هستند؟

خیر، این محصول استاندارد و تولید کمپانی سیگنال است که حتما همه استانداردها را پشت سر گذاشته است که قطعا ضرری نمی تواند داشته باشد.

ساینده ها (abraisive)کمک می کنند تا لایه های کمی مقاوم که روی سطح مینا است و با مسواک پاک نمی شود را پاک کنیم. ساینده ها شامل مسواک و قلم است.

به احتمال قوی آنچه در قلم های جدید وجود دارد این است که ساینده ها را در مخزن این قلم قرار دادند که سر قلم آغشته به ساینده ها می شود، وقتی قلم کشیده می شود غشاء یا جرمی که سطح دندان را فرا گرفته و مسواک نمی تواند آن را پاک کند می تراشد و بر می دارد، ظاهرا نباید ضرری داشته باشد چون اگر ضرر داشت خمیرهای سفید کننده را هم ممنوع می کردند، وقتی مجوز دارد ضرر ندارد.

آیا لاک دندان (قلم های سفید کننده) آسیبی برای دندان به همراه دارد؟

این لاک دندان ها که به  Temporary bleached معروف هستند برای زمانی کوتاه رنگ روشن به دندان ها می دهند. دقیقا مانند لاک هستند که با خوردن یکی دو وعده غذا از بین می روند. این لاک ها موقتی هستند و در مواقع مناسبتی به کار می رود.

آیا اگر زیاد استفاده شود ضرر دارد؟

اصولا استفاده آن ضرری ندارد به خاطر اینکه نفوذی بر روی دندان ندارد. مثل پوسته ای است که به صورت موقت موضع را می پوشاند، حالت لعابی دارد، مدت کوتاهی باقی می ماند و خود به خود کنده می شود.

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی دکتر وحید عارفی متخصص بیماری های لثه مطب آقای دکتر عارفی دارای بخش های مجزا و تخصصی شامل بخش جراحی، بخش لیزر، بخش زیبایی، ترمیمی و پروتز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • آمنه اكبري زارع

    سلام عقب نشيني لثه در خانواده ما تقريبا ارثي است و بنده هنوز كمي عقب نشيني لثه در قسمت دندان هاي جلويي داشتم ايا راهي است به حالت اول برگرده ؟

  • طاها حاجی زاده

    با سلام جناب عارفی بنده متاسفانه دوران کودکی و نوجوانی تقریبا چندباری مسواک زدم و چندسالی هم مسواک نزدم، به خاطر همین لثه هایم آسیب دیده و الان بخش بالای دندان هایم که فکر کنم بخش عصب میشه، معلوم شده. قبلا هم که دندان پزشک رفته بودم گفت با نخ دندان و مسواک زدن مرتب درست میشه، من هم چندسالی میشه که مرتب نخ دندان و مسواک می زنم ولی همچنان تغییر خاصی نکرده و همونجوری مونده و چون دندان هایم نیاز به ارتودنسی دارد، باید اول لثه هایم ترمیم و درست بشه. الان راه حل این کار چیست و هزینه درمان چقدر است؟ در ضمن الان 23 سال دارم. با تشکر

  • لغو پاسخ
دکتر وحید عارفی
بستن دکتر وحید عارفی دکتر وحید عارفی

سوالات خود را از دکتر وحید عارفی بپرسید

02122894246