برای داشتن یک طرح لبخند خوب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ - دکتر وحید عارفی

برای داشتن یک طرح لبخند خوب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای داشتن یک طرح لبخند خوب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

عموما این مساله یک بحث بزرگ و پیچیده ای است. طرح لبخند دارای اجزا مختلف است. اگر کسی خواهان این باشد که لبخندش زیباتر شود باید دقت داشته باشد که اجزا یا محتوای این لبخند چه چیزهایی هستند. جدا از لب ها که طراحی خاص خودش را دارد وقتی لبخند در محدوده بین دندان ها قرار می گیرد دو عامل اصلی وجود دارد: یکی دندان ها و دیگری لثه ها هستند که هر دو در لبخند مهم هستند.

دکتر وحید عارفی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر وحید عارفی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

نقش آفرینی لثه در لبخند افراد می تواند به سه حالت باشد:

– یا در لبخند دیده نمی شود.

– به مقدار کم دیده می شود.

– کاملا دیده می شود.

در کسانی که لثه اصلا دیده نمی شود خیلی قشنگ نیست. بهترین حالت این است که مقدار کمی از لثه در لبخند دیده شود. طبیعتا در افرادی که هنگام خندیدن تمام لثه مشخص می شود (لبخندهای لثه ای) این یک مشکل است.

جزء دوم دندان است. اولین مورد در دندان ها، شکل ظاهری آنهاست که در لبخند تاثیر می گذارد. دندان هایی که موقعیت یا نظم خوبی نداشته باشند اصلا نمی توانند لبخند زیبا داشته باشند، بنابراین در مرحله اول کسانی که دارای بی نظمی های دندانی زیادی هستند باید به ارتودنتیست مراجعه کنند تا به دندان ها مرتب، منظم و ردیف کنند.

کسانی که دندان های نسبتا نظم خوبی دارند ممکن است دو حالت داشته باشد:

این دندان ها یا داری رنگ خوبی هستند یا نیستند. اگر رنگ دندان ها نمای طبیعی رو به شفاف داشته باشد و با پوست هماهنگ باشد که این دندان ها بهترین حالت هستند و فقط باید به نظم بهتر آن رسیدگی شود که برای نظم بیشتر هم می توان ارتودنسی انجام داد، ولی در بعضی موارد فقط دو دندان کج است بقیه دندان ها صاف و مرتب هستند برای این دو دندان اگر بخواهیم ارتودنسی انجام دهیم به دلیل پروسه طولانی مدت و عوارض جانبی برای دندان ضرر دارد به همین علت این دو دندان را با روش های زیبایی می توان مرتب و صاف کرد.

روش های زیبایی:

1-  روکش های کامل

2- لامینیت ها یا پوسته های سخت سطح دندانی روی سطح دندان چسبانده می شوند.

3- کامپوزیت ها

کامپوزیت ها ماده های خمیری با رنگ های متفاوت هستند که روی سطح دندان قرار می گیرند با اشعه Uv سخت می شوند و پیوند می خورند و شکل دندان را می سازند.

این سه روش کجی ها و نامنظمی های دندان را هم می توانند اصلاح کنند این کجی ها و نامنظمی های دندان با هر کدام این روش متفاوت است یعنی ممکن است هر کدام اینها ویژگی بهتری نسبت به روش دیگری برای نظم دادن به دندان ها داشته باشند.

 

روکش

روکش ها اصولا برای دندان هایی توصیه می شود که دارای چند رنگ و چند رنگ های تیره هستند و نظم آنها هم خوب نیست ولی در حدی هم نیست که نیاز به ارتودنسی داشته باشد و جنس آنها هم خوب نیست، یعنی مواد معدنی دندان در سن رشد بایستی در حدی به دندان رسیده باشد که دندان دارای محکمی، قوه و قوت بالا برای مقاومت باشد.

دندان های آهکی و دندان هایی که در سن رشد خوب نبودند، شخص دارای مواد لازم و ساختمان کلسی فایت یا سخت نبوده توصیه می شود این دندان ها روکش شوند تا مقاوم شوند.

انواع روکش

1- فلز- چینی(PFM)

2- سرامیکی

3- زیرکونیوم

4- IPS

کیفیت هر کدام از این ها متفاوت است، طبیعتا روکش های سرامیکی شفاف ترین و نزدیک تر به رنگ طبیعی دندان هستند که در حال حاضر استفاده می شوند و مقاوم هم هستند.

لامینیت

لامینیت فقط در افرادی استفاده می شود که نمی خواهند جهت و پوزیشن را عوض کنند، یعنی دندان نظم خود را دارد ولی شکل قشنگ و رنگ خوبی ندارد. لامینیت براساس قالبی که از دندان تراش خورده سطح دندان تهیه شده است در لابراتور ساخته می شود و دندانپزشک آن را روی دندان می چسباند.

لامینیت ها چون روی سطح چسبانده می شوند خیلی آسیب پذیر هستند. روکش ها چون تمام سطح را می گیرند خیلی کمتر آسیب می بینند.

کامپوزیت

کامپوزیت در حال حاضر به این دلیل خیلی شایع شده است که زود به نتیجه می رسد، لابراتوار ندارد، هزینه آن مثل بقیه گران قیمت نیست و میزان کمتری از دندان تراشیده می شود، فقط سطح دندان کمی به وسیله فلزهای مخصوص Condition می شود. کامپوزیت ها را می توان با رنگ های مختلف از خیلی روشن تا متوسط انتخاب کرد و بر روی سطح دندان قرار می گیرد، فرم نرمال دندان به آن داده می شود، سطح آن را Polish می کنند، اتصالات را انجام می دهند و به این طریق به شکل لبخند زیبایی می دهند.

کامپوزیت ها از لحاظ جنس و برندهای مختلف، متفاوت هستند. برند خوب برای زیبایی به کار می رود.

 

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی دکتر وحید عارفی متخصص بیماری های لثه مطب آقای دکتر عارفی دارای بخش های مجزا و تخصصی شامل بخش جراحی، بخش لیزر، بخش زیبایی، ترمیمی و پروتز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • آمنه اكبري زارع

    سلام عقب نشيني لثه در خانواده ما تقريبا ارثي است و بنده هنوز كمي عقب نشيني لثه در قسمت دندان هاي جلويي داشتم ايا راهي است به حالت اول برگرده ؟

  • طاها حاجی زاده

    با سلام جناب عارفی بنده متاسفانه دوران کودکی و نوجوانی تقریبا چندباری مسواک زدم و چندسالی هم مسواک نزدم، به خاطر همین لثه هایم آسیب دیده و الان بخش بالای دندان هایم که فکر کنم بخش عصب میشه، معلوم شده. قبلا هم که دندان پزشک رفته بودم گفت با نخ دندان و مسواک زدن مرتب درست میشه، من هم چندسالی میشه که مرتب نخ دندان و مسواک می زنم ولی همچنان تغییر خاصی نکرده و همونجوری مونده و چون دندان هایم نیاز به ارتودنسی دارد، باید اول لثه هایم ترمیم و درست بشه. الان راه حل این کار چیست و هزینه درمان چقدر است؟ در ضمن الان 23 سال دارم. با تشکر

  • لغو پاسخ
دکتر وحید عارفی
بستن دکتر وحید عارفی دکتر وحید عارفی

سوالات خود را از دکتر وحید عارفی بپرسید

02122894246