آیا بوی بد دهان می تواند نشانه بیماری خاصی باشد؟ - دکتر وحید عارفی

آیا بوی بد دهان می تواند نشانه بیماری خاصی باشد؟

آیا بوی بد دهان می تواند نشانه بیماری خاصی باشد؟

بوی بد دهان به چند دلیل در اشخاص به وجود می آید:

دکتر وحید عارفی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر وحید عارفی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

– علت دهانی

در دهان هر اتفاق غیرعادی رخ دهد می تواند باعث بوی بد شود، چون در طول روز دهان محل عبور و مرور ذرات مختلف است اگر این ذرات از محیط بیرون بروند و به مدت طولانی در محیط باقی نمانند محیط دهان مرتب خود را شستشو می دهد و اتفاقی نمی افتد، اما اگر ذراتی که در دهان هستند بتوانند در محل هایی باقی بمانند می توانند باعث بوی بد دهان شوند:

– اگر دندان خراب، پوسیده و دارای حفره ای وجود داشته باشد ذرات خود را به آنجا می رسانند و ایجاد بوی بد دهان می کنند.

– اگر لثه مریض، آزاد و چسبندگی خود را از دست داده باشد این ذرات به سمت شکاف های لثه حرکت کرده و آن جا باقی بمانند بوی بد دهان را سبب می شوند.

– اگر منطقه ای عفونت کرده باشد که این عفونت خود باعث بوی بد دهان می شود.

تمام موارد ذکر شده علت بد بویی دهان است، طبیعتا بهداشت ضعیف افراد هم باعث بوی بد دهان می شود.

به صورت استاندارد شخص باید هر 12 ساعت یک بار محیط دهان خود را پاکسازی کند چنانچه این کار انجام نشود باعث می شود ماندگاری ذرات در زمان طولانی فساد ذرات، غذایی و میکروبی شود و بوی بد دهان را سبب شود.

بوی بد دهان دلایل دیگری هم دارد:

– دستگاه گوارشی

– سیستم تنفسی فوقانی شامل: سینوس، مخاط بینی و پشت حلق که آلرژی ها خیلی بر روی آن تاثیر دارد.

– ناراحتی های گوش میانی یا درونی مثل عفونت های گوش که به خاطر ارتباط با محیط دهان می تواند بوی بد تولید کند.

عوامل ذکر شده دلایل اصلی بوی بد دهان هستند.

بوی بدی که از خود دهان ایجاد می شود می تواند دلایل دیگری غیر از فساد ذرات یا رعایت عدم بهداشت داشته باشد:

– یکی از این موارد عادات است که می تواند بوی بد تولید کند. افرادی که سیگار می کشند یا افرادی که هرگونه دودی استفاده می کنند به خاطر اینکه این دود نهفته می شود و بر می گردد باعث بوی بد دهان می شود.

– افرادی که بیماری هایی مانند کبد، صفرا و کلیه دارند بر متابولیسم تاثیر می گذارد و باعث می شود بوی بد به محیط دهان راه پیدا کند.

– دلایل شیمیایی

افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند که بازخورد آن در محیط دهان باعث بوی بد دهان می شود.

بوی بد دهان از لحاظ نوع نامطبوعی متفاوت هستند که علت آن مربوط به کدام دلیل است. مثلا تنفس سیگاری ها مشخص است، بوی بد ناشی از دارو، عفونت و … هر کدام مشخص هستند.

بوی بد دهان ناشی از داروهای خاص، بیماری های خاص مانند ناراحتی های گوش میانی و گوارشی از درصد پایین تری برخوردارند. معمولا 70 درصد بوی بد دهان مربوط به محیط دهان است و در محیط دهان 80 درصد مربوط به بیماری لثه است. بیماری لثه قطعا بوی نامطبوع تولید می کند که علت آن نوع میکروب ها و محصولات میکروبی هستند. البته التهاب هم به تنهایی ترشحاتی به نام اگزودیت دارد که از مواضع التهابی تراوش می شود این خود دارای بوی بدی است و خود التهاب هم بوی بد دارد ولی اصل بوی نامطبوع افرادی که حتی در فواصل زیاد هم می توان آن را متوجه شد معمولا ناشی از لثه است.

زبان هم می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

بله ولی به میزان کمتر، چون پرزهایی دارد. لثه ای که ما مشاهده می کنیم یک سطح به نظر می رسد ولی دقیقا همه پرزهای بلندی هستند که لابه لای آنها چیزهایی گیر می کند به خاطر همین زبان شورها و … تولید شدند که در زمان مسواک زدن کمی هم زبان شسته می شود.

آیا با مسواکی که برای دندان استفاده می کنیم زبان را هم بشوریم مشکلی به وجود می آید؟

بله، مسواک طوری ساخته نشده که برای شستن زبان هم به کار برده شود. بعضی دندانپزشک ها توصیه می کنند ولی صحیح نیست که از مسواک برای شستن زبان هم استفاده شود. افرادی با زخم های لثه ای مراجعه کردند و بعد از گرفتن سابقه متوجه شدیم که با مسواک زبر لثه و زبان را می شورند. اصولا زبان شورها برای زبان مناسب هستند که خودشان در حال حاضر ته دسته مسواک یا پشت مسواک تعبیه شده اند یا زبان شور به صورت جداگانه هم فروخته می شود. ولی مسواک به تنهایی طوری ساخته نشده که بتوان به کمک آن زبان را هم تمیز کرد.

توجه

اگر به اشتباه از مسواک برای زبان و کمی به حالت تهاجمی استفاده کنیم ممکن است پرزهای زبان را از بین ببرد و زخم تولید کند.

کسانی که بوی بد دهان دارند به چه پزشکی باید مراجعه کنند؟

عموما کسانی که بوی بد دهان دارند در درجه اول باید به متخصص لثه مراجعه کنند، چون درصد بالاتری از آن در این منطقه است. اگر متخصص لثه تشخیص داد که مشکل لثه ای و دهانی نیست بعد از آن شخص می تواند به پزشک عمومی یا داخلی مراجعه کند تا علت آن مشخص شود.

آیا اینکه گفته می شود در گلو حفره وجود و مواد غذایی در آنجا گیر می کند واقعیت دارد؟

حفره نیست، مسیر حلق یا گلو مسیر صاف نیست، مسیری است که به دلیل اینکه در آنجا موژک های خاص، سلول های حسی هستند شیارهایی وجود دارد و لای این موژک ها و شیارها ذرات می توانند چسبیده شوند و باقی بمانند ولی نمی تواند در درازمدت باقی بماند. چون حتی اگر چیزی نخوریم چون بزاق ما مرتب در حلق ما ترشح می شود عامل خیلی کمی است.

اگر چیزی در بخش فوقانی تر که لوزه ها وجود دارند جمع شود مخصوصا برای افرادی که لوزه سوم دارند یا لوزه های بزرگی دارند در این گونه موارد فضای مخفی خاصی وجود دارد که ذرات به مدت زیادی می توانند در آنجا باقی بمانند.

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی دکتر وحید عارفی متخصص بیماری های لثه مطب آقای دکتر عارفی دارای بخش های مجزا و تخصصی شامل بخش جراحی، بخش لیزر، بخش زیبایی، ترمیمی و پروتز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • آمنه اكبري زارع

    سلام عقب نشيني لثه در خانواده ما تقريبا ارثي است و بنده هنوز كمي عقب نشيني لثه در قسمت دندان هاي جلويي داشتم ايا راهي است به حالت اول برگرده ؟

  • طاها حاجی زاده

    با سلام جناب عارفی بنده متاسفانه دوران کودکی و نوجوانی تقریبا چندباری مسواک زدم و چندسالی هم مسواک نزدم، به خاطر همین لثه هایم آسیب دیده و الان بخش بالای دندان هایم که فکر کنم بخش عصب میشه، معلوم شده. قبلا هم که دندان پزشک رفته بودم گفت با نخ دندان و مسواک زدن مرتب درست میشه، من هم چندسالی میشه که مرتب نخ دندان و مسواک می زنم ولی همچنان تغییر خاصی نکرده و همونجوری مونده و چون دندان هایم نیاز به ارتودنسی دارد، باید اول لثه هایم ترمیم و درست بشه. الان راه حل این کار چیست و هزینه درمان چقدر است؟ در ضمن الان 23 سال دارم. با تشکر

  • لغو پاسخ
دکتر وحید عارفی
بستن دکتر وحید عارفی دکتر وحید عارفی

سوالات خود را از دکتر وحید عارفی بپرسید

02122894246