ترمیم یک دندان خرد شده یا شکسته - دکتر وحید سعید

ترمیم یک دندان خرد شده یا شکسته

ترمیم یک دندان خرد شده یا شکسته

ترمیم یک دندان خرد شده یا شکسته

تکه ای یخ یا آب نبات سفتی را می خورید و آنگاه متوجه می شوید که چیز سفتی در دهانتان آب نمی شود. در آن هنگام به شما حس ناخوشایندی دست می دهد وقتی می فهمید که یک تکه از دندانتان، شکسته است.

دکتر وحید سعید نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر وحید سعید کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگرچه مینای دندانی که دندان شما را پوشش می دهد، سخت و محکم است و بافتی حاوی مواد معدنی دارد، اما استحکام و دوام آن محدود است. از جایی افتادن، ضربه به صورت، یا گاز زدن چیزی سفت و سخت، به خصوص اگر دندان مقداری پوسیدگی داشته باشد، می تواند منجر به خرد شدن و یا شکستن دندان شود. اگر متوجه یک دندان شکسته یا خرد شده، شدید، نگران و وحشت زده نشوید.کارهای زیادی وجود دارد که دندانپزشک می تواند برای ترمیم آن انجام دهد.

چگونه از یک دندان خرد شده یا شکسته مراقبت کنیم؟

اگر دندان شما شکسته و یا خرد شده است، باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، دندان شما ممکن است بیشتر آسیب ببیند و یا آلوده شود و احتمالا باعث می شود که دندان خود را از دست بدهید.

در عین حال، اقدامات زیر را می توانید انجام دهید:

  • اگر دندان درد دارد، می توانید از استامینوفن و یا دیگر مسکن ها استفاده کنید. دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.
  • اگر شکستگی دندان، یک لبه تیز و یا زبری را ایجاد کرده باشد، آن را با تکه ای از موم پارافین یا آدامس جویده شده بدون شکر، بپوشانید تا باعث بریدگی زبان یا درون لب یا گونه شما نشود.
  • اگر باید غذا بخورید، غذاهای نرم بخورید و از گاز زدن چیزی با دندان شکسته، پرهیز کنید.
  • درمان یک دندان شکسته یا خرد شده به میزان شدت آسیب وارد شده، بستگی دارد. اگر فقط یک تکه کوچکی از مینای دندان شکسته شود، ترمیم آن معمولا در یک جلسه ویزیت و در مطب دندانپزشک انجام می شود. ترمیم یک دندان بسیار آسیب دیده یا شکسته ممکن است نیاز به یک روش درمانی طولانی تر و پر هزینه ای داشته باشد. در اینجا راههایی که ممکن است دندانپزشک برای ترمیم دندان شکسته یا خرد شده انجام دهد،وجود دارد.

پر کردن یا ترمیم دندان

اگر فقط تکه کوچکی از مینای دندان خرد شده باشد، دندانپزشک شما ممکن است این آسیب را با پر کردن دندان، ترمیم کند. اگر ترمیم دندان مربوط به یک دندان در جلوی دهان است و یا زمانی که لبخند می زنید، دیده می شود، دندانپزشک احتمالا از یک روش به نام ترمیم استفاده می کند که از یک رزین کامپوزیتی همرنگ دندان استفاده می کند.

ترمیم یک روش ساده است که معمولا  به بی حس کردن دندان نیازی ندارد. برای ترمیم یک دندان، دندانپزشک ابتدا سطح دندان را با یک مایع یا ژل که باعث زبر شدن سطح دندان می شود، می پوشاند تا مواد پیوندی بتوانند به دندان بچسبند. بعد از آن، دندانپزشک از یک ماده چسبنده که همرنگ رزین دندان است، استفاده می کند. دندانپزشک بعد از شکل دادن مواد پیوندی به شکل دندان طبیعی، از نور فرا بنفش برای سفت کردن مواد استفاده می کند.

روکش یا تاج دندان

اگر یک تکه بزرگی از دندان شکسته شود یا دندان مقدار زیادی پوسیدگی داشته باشد، دندانپزشک می تواند بخشی از باقیمانده دندان را برداشته و یا سوهان کند و روی آن را با یک تاج، یا کلاهکی به شکل دندان، که برای حفاظت از دندان و بهبود ظاهری آن ساخته شده  است، پوشش دهد. تاج های دائمی را می توان از فلز، پرسلین فلزی، تمام رزین و یا تمام سرامیک ساخت. انواع مختلف تاج ها، مزایای متفاوتی نیز دارند. تاج های فلزی قوی تر از همه هستند. تاج های پرسلین و رزین را می توان تقریبا شبیه به دندان اصلی ساخت.

اگر کل رویه دندان شکسته شود، اما ریشه دندان هنوز دست  نخورده باشد، دندانپزشک یا اندودنتیست ( دندانپزشکی که در درمان کانال های ریشه تخصص دارد ) ممکن است با قرار دادن پین در کانال ریشه، روش درمانی عصب کشی را انجام دهد و سپس ساختاری را که بتوان تاج را بر روی آن نصب کرد، بسازد. بعد از آن، دندانپزشک تاج را بر روی پین نگه دارنده، قرار می دهد.

گذاشتن تاج معمولا به دو بار ویزیت نیاز دارد. در طی اولین ویزیت، دندانپزشک ممکن است از اشعه ایکس برای بررسی ریشه های دندان و استخوان اطراف آن، استفاده کند.اگر مشکل دیگری پیدا نشود، دندانپزشک دندان و لثه اطراف دندان را بی حس خواهد کرد و سپس، به مقدار کافی از دندان  باقی مانده را بر می دارد تا فضای کافی برای تاج ایجاد کند. اگر یک تکه بزرگی از دندان، خرد شده و یا شکسته باشد، دندانپزشک می تواند از مواد پر کننده برای ساخت دندان و برای نگه داشتن تاج استفاده کند.سپس، دندانپزشک از یک ماده شبیه  بتونه، برای دندانی که بر روی آن تاج نصب شده و همچنین دندان مخالف آن ( دندانیکه هنگام گاز زدن با آن تماس پیدا می کند ) استفاده می کند و سپس به آزمایشگاهی که در آن تاج ساخته شده  است، ارسال می شود. در ضمن، دندانپزشک ممکن است از یک تاج موقت که از آکریلیک یا یک فلز نازک ساخته شده است استفاده کند.

در طی ویزیت دوم، که معمولا دو یا سه هفته بعد انجام می شود، دندانپزشک تاج موقت را برداشته و قبل از گذاشتن تاج دائمی، دندان را مورد بررسی قرار می دهد.

با این حال، برخی از مطب های دندانپزشکی، دارای تکنولوژی آسیاب دیجیتالی خاصی هستند که آنها را قادر می سازد تا یک روزه و بدون استفاده از بتونه،یک تاج را تولید کنند.

ونیرهای دندان

اگر دندان جلوی دهان خرد و یا شکسته شود، ونیر دندان  می تواند ظاهر آن را دوباره درست و سالم کند. ونیر دندان  یک پوسته نازک از مواد کامپوزیتی پرسلین یا رزین همرنگ دندان است که کل قسمت جلویی دندان را درست مانند ناخن مصنوعی پوشش می دهد و یک بخش ضخیم تری را جایگزین قسمت شکسته دندان می کند.

برای آماده کردن دندان، دندانپزشک حدود ۰.۳ تا ۱.۲ میلی متر از مینای سطح دندان را برمی دارد. سپس، تصویری از دندان را به آزمایشگاه دندان سازی می فرستد تا ونیر مناسب با دندان را بسازند. وقتی ونیر آماده شد، معمولا یک یا دو هفته بعد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا ونیر را بر روی دندان خود  نصب کنید.

برای قرار دادن ونیر، دندانپزشک ابتدا سطح دندان را با یک مایع می پوشاند تا سطح دندان زبر شود. سپس دندانپزشک نوعی سیمان خاص را به ونیر اضافه می کند و ونیر را بر روی دندان آماده شده، قرار می دهد. زمانی که ونیر در جای خودش قرار می گیرد، دندانپزشک از نور خاصی برای فعال کردن مواد شیمیایی موجود در سیمان استفاده می کند تا آن را به سرعت سفت کند.

درمان کانال ریشه (عصب کشی)

اگر خرد شدگی و شکستگی دندان به اندازه ای زیاد باشد که پالپ یا مرکز دندان که حاوی اعصاب و رگ  های خونی است، دیده شود، باکتری ها از دهان می توانند وارد پالپ شده و آن را آلوده کنند. اگر دندان شما آسیبی دیده، تغییر رنگ داده و یا به گرما حساس است، پالپ دندان احتمالا آسیب دیده است. بافت پالپ می تواند بمیرد و اگر برداشته نشود، دندان عفونی شده و باید کشیده شود. روش درمانی کانال ریشه، شامل برداشتن پالپ مرده، تمیز کردن کانال ریشه و سپس پوشاندن دندان می باشد.

درمان کانال ریشه ممکن است توسط دندانپزشک عمومی یا متخصصانی به نام اندودنتیست ها انجام شود. بیشتر روش های درمانی کانال ریشه، دردناک تر از پر کردن حفره های دندانی نیستند. در اغلب موارد، باقیمانده دندان باید با یک تاج پوشش داده شود تا از دندان ضعیف، محافظت کند.

دکتر وحید سعید

دکتر وحید سعید جراح دندانپزشک گذراندن‌دوره های تخصصی ایمپلنت، درمان ریشه (عصب کشی)، پروتزهای دندانی،ترمیمی و زیبایی ارائه کلیه خدمات در کوتاهترین زمان و کمترین جلسات مطب 1: اقدسیه (موحد...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مریم کارگر

    با سلام و احترام به جناب آقای دکتر من مدتی است که نمی توانم دندانهایم را درست کنم چون دندانپزشک تا می خواهد دندانهایم رادرست کند حالت تهوع می گیرم و خیلی از دندانهایم به همین دلیل خراب است و هرازگاهی با آبسه لثه مواجه می شوم لطفا مرا راهنمایی کنید.

  • سوگند فرزادی

    سلام خسته نباشید من ۲،۳هفته پیش عصب‌کشی انجام دادم ولی بعدش درد شدشدیدی داشتم تا یه هفته پانسمان بود بعد از اون بازم گفتن پانسمان بمونه تا یه هفته دیگه که بازم درد داشتم امروز که رفتم پانسمانمو بردارن گفتن که دندون ۳کاناله بوده و یکی از کانالا به‌طور کامل مسدود و بسته‌س و اصلا باز نمیشه دوباره پانسمان کردن با کلسیم و بی‌حسی تا یه هفته‌ی دیگه گفتن اگه درد داشتم باید برم پیش متخصص ریشه که امکان داره بازم کانال باز نشه سوألم اینه که اگه دیگه درد نداشته باشم و پر کنم امکان داره اون کانالی که بسته‌س و عصب‌کشی نشده دچار درد و مشکل بشه ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی نگرانم

  • زهرا زمانی

    سلام یک پسر هفده سال دارم از سال قبل متوجه انحراف دندون های فک بلاش شدم به دندانپزشک مراجعه کردیم بعد معاینه گفت یک دندون کرسی بالا در نیومده باید به متخصص ارتودنسی مراجعه شود به نظر شما راهی واسه رشد مجدد دندونش هست

  • محمد جمالی

    سلام وقت بخیر ببخشبد اقای دکتر چند روز هست دندان طرف آسیاب درد می کند هر قرص میخورم خوب نمیشود شقیقه سرم هم درد گرفته علتش چیه؟ ممنون اگر راهنمایی کنید

  • لغو پاسخ