ایمپلنت دندانی چیست؟ - دکتر وحید سعید

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندانی چیست؟

دکتر وحید سعید نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر وحید سعید کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ایمپلنت دندانی به عنوان جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. آن یک پیچ تیتانیومی است که می تواند  در صورت افتادن جایگزین ریشه یک دندان شود. دقیقا مثل یک ریشه دندان داخل استخوان لثه جای می گیرد.

 آیا ایمپلنت دندان بی خطر هستند؟

ایمپلنت ها بی خطر هستند و درمان شناخته شده ای می باشند. اغراق آمیز نیست اگر بگوییم که ایمپلنت ها مانند دندان های طبیعی می توانند تا زمانی که از آنها مراقبت کنید برایتان باقی بماند.

اینکه چطور از ایمپلنت های خود مراقبت کنید و اینکه بطور منظم دندانپزشک را برای معاینه ملاقات کنید بزرگ ترین تاثیر را بر روی اینکه چقدر دوام داشته باشد دارد.

اگر شما مراقبت ایمپلنت های خود نباشید ممکن است مانند دندان طبیعی که از آن مراقبت نمی کنید روی آن لایه مخربی تشکیل شود که اگر درمان نشده باقی بماند می تواند منجر به عفونت لثه، خونریزی، زخم و ناراحتی عمومی شود. این مشکلات می توانند در دندان طبیعی هم ایجاد شوند اما اگر از ایمپلنت ها بخوبی مراقبت شود و اگر استخوانی که دندان به آن متصل شده  قوی و سالم باشد، می توانید انتظار داشته باشید که برای سالیان سال دوام آن حفظ شود. با این حال مانند هر نوع جراحی ایمپلنت دیگری (مثل تعویض مفصل) هیچ گارانتی مادام العمری برای آن داده نمی شود.

آیا تمیز کردن دندان ایمپلنت کار سختی است؟

خیر. اما مراقبت بعد از آن مهم است. اگر می خواهید یک ایمپلنت موفق و بادوام داشته باشید مراقبت کردن از آن بسیار ضروری است. تیم دندان پزشکی شما باید توصیه های دقیق و جزئی در مورد مراقبت ایمپلنت ها ارائه کند.

تمیز کردن دور دندانی که به ایمپلنت متصل شده سخت تر از پاک کردن دندان طبیعی نیست. با این حال ممکن است نواحی وجود داشته باشد که دسترسی به آنها سخت باشد و آنها به شما آموزش می دهند که چطور آنجا را تمیز کنید. ممکن است احتیاج باشد با متخصص بهداشت دهان و دندان ملاقات کنید اگرچه تیم دندانپزشکی هم می توانند در این باره به شما کمک کنند.

مراقبت لازم از ایمپلنت دندان با وجود بیماری لثه

باید آنها را تمیز نگه دارید و به صورت منظم برای معاینه آنها به دندانپزشک مراجعه کنید تا هیچ مشکلی برایتان پیش نیاید. همچنین سیگار کشیدن روی سلامت ایمپلنت ها تاثیر گذار است. پس اگر سیگار می کشید ممکن است احتیاج باشد که با دقت بیشتری از دندان های ایمپلنت خود مراقبت کنید و سیگار کشیدن را ترک کنید. بعضی دندانپزشکان در افراد سیگاری عمل جایگذاری ایمپلنت دندانی را انجام نمی دهند.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چه هستند؟

تیم دندانپزشکی به شما  دستورالعمل هایی در مورد نحوه مراقبت بعد از ایمپلنت خواهد داد. آنها ممکن است بعد از جراحی به شما تعدادی مسکن بدهند و یا اگر در خانه داشته باشید توصیه می کنند در صورت لزوم تا چند روز بعد از آنها استفاده کنید.

بعد از اینکه ایمپلنت ها جایگذاری شدند، استخوان فک باید به سمت آنها رشد پیدا کند  و با آنها جوش بخورد. این فرآیند معمولا چند ماه طول می کشد. بعضی مواقع ممکن است که ایمپلنت ها هنگام جایگذاری دندان مصنوعی به اندازه کافی محکم و متعادل باشند و زمان کمتری برای چفت شدن نیاز باشد.

اگر شما در حال حاضر یک، دو یا سه دندان جایگذاری شده دارید ممکن است تا  مدتی از دندان مصنوعی موقت استفاده کنید. اگر در حال حاضر دندان مصنوعی کامل دارید می توانید تا زمان بهبودی ایمپلنت ها از آنها استفاده کنید. دندان های مصنوعی شما برای اینکه به صورت مناسب بعد از جراحی فیت شوند احتیاج به تغییر دارند و معمولا یک کپ بهبود دهنده روی سایت ایمپلنت قرار داده می شود تا از آن محافظت کند.

مراقبت های لازم پس از انجام ایمپلنت دندان

هر ایمپلنت گذار حرفه ای قبل و بعد از جایگذاری ایمپلنت ها نکات ایمنی را برای بهبودی هرچه سریعتر به شما یادآوری خواهد کرد.

با توجه به اینکه در حین عمل به شما بیحسی تزریق شده است ،لثه ی شما سر است اما این حالت پس از دو چند ساعت از بین خواهد رفت.در نتیجه ممکن است شما در 24 الی 72 ساعتی که بعد از عمل سپری خواهید کرد در مکانی ایمپلنت جایگذاری شده و اطراف آن احساس درد و ناراحتی کنید.

بعد سه الی 7 روز اکثر مردم احساس نسبتا نرمالی خواهند داشت.

اگر شما می خواهید دردتان را کمتر کنید میتوانید از دندانپزشک یا دکتر داروخانه بخواهید برای بهبود درد تان به شما مسکن پیشنهاد کنند.

لثه بعد از دو الی 4 هفته بهبود می یابند، اگر در این حین هرنوع درد اضافه ای داشتید حتما به پزشک حرفه ای رجوع کنید.

توصیه می شود طی هفته اول بهبودی از غذا های نرم تر استفاده کنید تا فشار کمتری روی لثه ها وارد شود.

بین یک ماه یا زمانی در همین حدود، شما می توانید به خوردن غذا هایی که از آنها لذت می بردید یا به علت نداشتن دندان درست و درمان نمی توانستید از آنها لذت ببرید استفاده کنید.

بهداشت ایمپلنت دندانتان را نیز مثل دندان های طبیعی خود و حتی بیشتر رعایت کنید.

از آوردن فشار زیاد به آن خودداری کنید.

در روزهای اول ممکن است کمی خونریزی داشته باشید که می توانید یک باند روی لثه تان بگذارید.

سعی کنید در روزهای اول پس از ایمپلنت دندان بیشتر آبمیوه و سوپ میل کنید.

تا 8 ساعت پس از اتمام کار، دهان خود را نشویید.

تا سه روز پس از اتمام جراحی، ایمپلنت خود را مسواک نزنید چون احتمال خونریزی وجود دارد.

از مکیدن و تف کردن آب دهانتان پرهیز کنید زیرا این می تواند خونریزی را افزایش دهد.

تا 3 روز پس از جراحی از خوردن چای و قهوه پرهیز کنید.

در زیر خط لثه، ایمپلنت به آرامی با استخوان فک چفت می شود. چند ماهی طول می کشد تا این فرآیند به موفقیت منتهی شود. اگرچه حدود سه ماه طول می کشد تا ایمپلنت کاملا با لثه جفت شود و استخوان به طور کامل بهبود یابد اما شما نباید در این دوره احساس درد بکنید.

دکتر وحید سعید

دکتر وحید سعید جراح دندانپزشک گذراندن‌دوره های تخصصی ایمپلنت، درمان ریشه (عصب کشی)، پروتزهای دندانی،ترمیمی و زیبایی ارائه کلیه خدمات در کوتاهترین زمان و کمترین جلسات مطب 1: اقدسیه (موحد...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مریم کارگر

    با سلام و احترام به جناب آقای دکتر من مدتی است که نمی توانم دندانهایم را درست کنم چون دندانپزشک تا می خواهد دندانهایم رادرست کند حالت تهوع می گیرم و خیلی از دندانهایم به همین دلیل خراب است و هرازگاهی با آبسه لثه مواجه می شوم لطفا مرا راهنمایی کنید.

  • سوگند فرزادی

    سلام خسته نباشید من ۲،۳هفته پیش عصب‌کشی انجام دادم ولی بعدش درد شدشدیدی داشتم تا یه هفته پانسمان بود بعد از اون بازم گفتن پانسمان بمونه تا یه هفته دیگه که بازم درد داشتم امروز که رفتم پانسمانمو بردارن گفتن که دندون ۳کاناله بوده و یکی از کانالا به‌طور کامل مسدود و بسته‌س و اصلا باز نمیشه دوباره پانسمان کردن با کلسیم و بی‌حسی تا یه هفته‌ی دیگه گفتن اگه درد داشتم باید برم پیش متخصص ریشه که امکان داره بازم کانال باز نشه سوألم اینه که اگه دیگه درد نداشته باشم و پر کنم امکان داره اون کانالی که بسته‌س و عصب‌کشی نشده دچار درد و مشکل بشه ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی نگرانم

  • زهرا زمانی

    سلام یک پسر هفده سال دارم از سال قبل متوجه انحراف دندون های فک بلاش شدم به دندانپزشک مراجعه کردیم بعد معاینه گفت یک دندون کرسی بالا در نیومده باید به متخصص ارتودنسی مراجعه شود به نظر شما راهی واسه رشد مجدد دندونش هست

  • محمد جمالی

    سلام وقت بخیر ببخشبد اقای دکتر چند روز هست دندان طرف آسیاب درد می کند هر قرص میخورم خوب نمیشود شقیقه سرم هم درد گرفته علتش چیه؟ ممنون اگر راهنمایی کنید

  • لغو پاسخ