کربوکسی تراپی در چه مواردی از زیبایی کاربرد دارد؟ - دکتر نسرین ابراهیمی

کربوکسی تراپی در چه مواردی از زیبایی کاربرد دارد؟

کربوکسی تراپی در چه مواردی از زیبایی کاربرد دارد؟

به تزریق گاز کربنیک زیر پوست کربوکسی تراپی می گویند. برای برطرف سازی مشکلات زیبایی و درمان سلولیت می توان از این روش استفاده کرد. استفاده از دی اکسید کربن در پزشکی، روش جدیدی نیست و قرن ها در درمان های پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر نسرین ابراهیمی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر نسرین ابراهیمی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کربوکسی نام علمی گاز دی اکسید کربن (۲CO) بوده و در کربوکسی تراپی گاز دی اکسید کربن زیر پوست تزریق می شود. بدن این مورد را به عنوان کمبود اکسیژن تلقی می کند و جریان خون در این منطقه افزایش می یابد. این افزایش گردش خون سبب رسیدن مواد مغذی به این منطقه شده، ترمیم سلولی اتفاق می افتد.

کربن دی اکسید درمانی Therapy Carboxy یا کربوکسی تراپی، در طی دهه ۱۹۳۰ در فرانسه مورد استفاده قرار گفته و آنان پی بردند که آب استخرهای غنی شده با دی اکسید کربن باعث بهبودی زخم و جراحات می شود. در دهه ۱۹۵۰ این تکنیک توسط متخصصین قلب برای درمان مبتلایان به بیماری انسداد شریانی و همچنین سایر اختلالات ناشی از گردش خون و تجمع چربی در شریان ها مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۹۹۵، زمانی که اصطلاح Therapy Carboxy ابداع شد، محبوبیت آن در زمینه زیبایی شناسی و به ویژه درمان جوان سازی پوست افزایش یافت. در واقع، مطالعات نشان داده اند که CT سبب افزایش کشش پوست، افزایش گردش خون بدن و در نتیجه بهبود ظاهر پوست می شود. از این تکنیک به منظور جوانسازی، ترمیم سیاهی و گودی زیر چشم، کاستن از چروک ها و ترک های پوستی، باز تولید کلاژن و کاهش سلول های چربی یا سلولیت ها استفاده می شود. اساسا، کربوکسی تراپی، تزریق پوستی دی اکسید کربن برای دستیابی به این اهداف درمانی است.

دستگاه دارای یک مخزن گاز دی اکسید کربن بوده که توسط بخش الکترونیک، خروجی دستگاه تنظیم می شود. سرعت و میزان گاز خروجی با توجه به محل درمان و بیماری، توسط پزشک مشخص و گاز دی اکسید کربن از طریق یک سوزن نازک زیر پوست تزریق می شود.

در ناحیه پلک پس از تزریق گاز، متورم و طی ۱۰دقیقه بعد گاز جذب شده و ظاهر فرد طبیعی می شود. در اسکار و ترکهای پوستی احساس کمی سوزش وجود دارد. برای درمان سلولیت و بافت چربی موضعی چون حجم گاز بیشتری تزریق می شود یک حس کشش و فشار در موضع، به دلیل افزایش جریان خون احساس خواهد شد.

مزایای کربوکسی تراپی:

– بهترین درمان برای از بین بردن سلولیت

– از بین بردن رسوب های چربی بعد از لیپوساکشن در قسمت های بالای زانو

– عدم آسیب به بافت های بدن یا اعصاب

– از بین بردن چربی ها

– کمک به بازسازی کلاژن

– ضخیم شدن و صاف شدن پوست

– مفید در درمان سلولیت ها

در حال حاضر در تمامی کشورهای پیشرفته برای درمان سلولیت از کربوکسی تراپی استفاده می شود.

عوارض کربوکسی تراپی:

کربوکسی تراپی به طور معمول عارضه ای ندارد. درد و قرمزی خفیف در محل تزریق، احساس گرما و صدای خش خش در پوست و گاهی کبودی در محل تزریق از عوارض گذرای این روش درمانی است که معمولا ظرف چند ساعت و به ندرت چند روز به طور کامل برطرف می شوند.

کربوکسی نام علمی گاز دی اکسید کربن (2 CO) بوده و در کربوکسی تراپی گاز 2 CO زیر پوست تزریق می شود. بدن این مورد را به عنوان کمبود اکسیژن تلقی می کند و جریان خون در این منطقه افزایش می یابد و این افزایش گردش خون سبب رسیدن مواد مغذی به این منطقه می شود و ترمیم سلولی اتفاق می افتد. از این تکنیک به منظور جوانسازی، ترمیم سیاهی و گودی پای چشم،کاستن از چروک ها، ترک های پوستی و کاهش سلول های چربی یا سلولیت ها استفاده می شود. تاریخچه این درمان به ۷۰ سال قبل در فرانسه برای درمان بیماران عروقی باز می گردد. در حال حاضر در آمریکای شمالی، جنوبی و اروپا برای زیبایی استفاده می شود.

مکانیسم اثر کربوکسی تراپی

گاز دی اکسید کربن یک گاز غیر سمی است و به طور طبیعی توسط سلول های بدن ما به عنوان محصول متابولیسم هر روز تولید شده و وارد خون می شود و از طریق ریه ها دفع می شود.  بنابراین برای بدن غیر سمی است، حتی اگر این گاز مستقیما وارد رگ شود هم نمی تواند آمبولی ایجاد کند و به راحتی دفع می شود.

به طور علمی ۲ اتفاق دراثروجود گاز 2 CO در بدن می افتد. نخست با ورود گاز دی اکسید کربن به بافت، هموگلوبین به دلیل تمایل بیشتر به دی اکسید کربن، اکسیژن را آزاد می کند و به دی اکسید کربن متصل می شود. این مساله باعث تراکم زیاد اکسیژن در بافت می شود که در نهایت باعث افزایش جریان خون، ایجاد مویرگ های جدید و افزایش بازسازی و تولید بیشتر تارهای کلاژن و الاستین در همان محل می شود.

پس از تزریق در بافت چربی که با فشار بالا انجام می شود، مکانیسم اثر دی اکسید کربن متفاوت است. ابتدا ایجاد آسیب ناشی از فشار و ضربه ، باعث یک سلسله فعالیتها به شکل آبشاری شده که نتیجه آنها تجزیه چربی با مکانیسم (OXIDATIVE LIPOLYSIS) خواهد بود و بعد باافزایش جریان خون در رگها، باعث افزایش اکسیژن در محل و دفع بهتر چربی می شود.

کربوکسی تراپی چگونه بر درمان کبودی زیر چشم موثر است؟

تیرگی زیر چشم علل زیادی دارد ولی یکی از علل عمده تیرگی زیر چشم ها احتقان خون مویرگی است. احتقان به معنی کاهش سرعت جریان خون در مویرگهای پلک پایین و اختلال اکسیژن رسانی است.

این مساله باعث کاهش محتوای اکسیژن خون و نهایتا رنگ کبود در این ناحیه می شود. کربوکسی تراپی با جذب اکسیژن به محل موجب بهبود شبکه مویرگی پلک پایین شده وجریان خون را در محل افزایش می دهد.

به علاوه با افزایش کلاژن پوست را جوان تر می کند.

کربوکسی تراپی را می توان برای تمام نقاط بدن از جمله پلک، صورت، گردن، پشت دست ها، باسن و پاها استفاده کرد.

موارد استفاده کربوکسی تراپی

– تیرگی دور چشم

– استرچ مارک (ترک های پوستی ناشی از چاقی و حاملگی)

-کاهش سلولیت و کاهش توده چربی موضعی

– چروک های صورت و دور چشم

– اسکارهای ناشی از سوختگی، آکنه و جراحی

– پسوریازیس

– پدیده رینود

– زخم های عروقی

– بیماری های ایسکمیک اندام تحتانی

– شل شدگی و افتادگی پوست

– جوانسازی پشت دست، دکلته و گردن

– بیماری های erectile به دلیل مسائل عروقی ریز

– برطرف کردن خطوط ریز دور دهان و خط خنده

– قبل و بعد از لیپوساکشن

– ریزش مو

– کاهش درد و اسپاسم عضله در پزشکی ورزشی

دکتر نسرین ابراهیمی

دکترنسرین ابراهیمی، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای 14 سال سابقه کار در فیلد زیبایی، پوست و مو دارای کارنامه درخشان پاک کردن تاتو ابرو در بیش از...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ارمغان آرش

    با عرض سلام و تشکر از لطف و زحمات شما در پاسخ دهی انفرادی و اختصاصی به افراد بیمار.بنده 48ساله هستم.دوسال قبل طی 3ماه بیش از 27 کیلو وزن کم کردم.سپس دچار افتادگی پوست نواحی فک و گردن و صورت شدم. پوستم کلوئید ساز هست و لذا لیفتینگ با نخ برایم مناسب نیست.حراحی را هم تمایل ندارم. چه راهی پیشنهاد میکنید که بتواند تاثیر واضح و نسبتا پایداری برای برگرداندن سفتی و قوام پوست و عضلات صورت و گردنم داشته باشد؟ اگه لیزر مد نظرتان هست لطفا اسم دقیق دستگاه و و روش و لطفا هزینه تخمینی و تعداد جلسات لازم را هم قید بفرمایید.خیلی ممنون میشم.چون شهرستانی هستم و مراجعه مکرر به تهران برای مشاوره و پرسیدن هزینه برایم دشوار و ناممکنه .ناگفته نماند خانم دکتر هایفو را در افراد مختلف دیده ام که متاسفانه بی تاثیر یا کم اثر بوده لااقل توی اطرافیان من.طوریکه به هزینه اش نمی ارزید و راضی نبودند. لیزر فرکشنال اینفینی و یا سایر لیزرها و سایر روشهای درمانی کدامشان میتواند تاثیر واضح بوجود بیاورد؟ تعداد جلسات و هزینه کلی را هم ذکر بفرمایید.اجرتون با خدا.

  • آرمین رحمانی

    سلام وقت به خیر ، خانم دکتر پوست بینی بنده حدود یک ماهه دچار عفونت شده و خوب نمیشه ، زخم شده و وقتی فشار کوچکی میدم کمی عفونت میاد بیرون،پوست روی بینی ام در دوقسمت قرمز شده نظرتو چیه ؟

  • سیده فاطمه علوی

    سلام..صبح بخیر ببخشید چند جلسه باید بیایم تا کامل خوب بشه من منافذ باز دارم ولی زیاد نیستن؟ و اینکه هزینه هر جلسه چقدر میشه؟ باتشکر

  • علی

    با سلام علی 35 سال دارم خال تیره ای در ناحیه خط ریش دارم که میخواهم بردارم. قطر خال 4 میلیمتر و ارتفاع آن 3 میلیمتر است که رنگ و ابعاد آن طی سالیان هیچ تغییری نداشته است و فقط هنگام اصلاح صورت اذیت میشوم - هزینه اش چه مبلغی خواهد بود؟ - باتشکر

    • زلفا

      سلام خانم دکتر صورتم لک حاملگی داشته ولی الان کل صورتم این لکه های گرفته از لایه بردار و کرم های ضدلک استفاد کردم رفتن دوبار برگشتن بنظرتان چکارکنم

  • لغو پاسخ