زگیل تناسلی چیست؟ - نرگس تاج دینی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی برجستگی هایی است که در ناحیه تناسلی به وجود می آید، شکل آنها به صورت گل کلمی، مسطح و کمی برجسته است، رنگ آنها هم رنگ پوست یا صورتی کمرنگ است.

دکتر نرگس تاج دینی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر نرگس تاج دینی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عوامل ایجاد و راه های انتقال:

عامل ایجاد آن ویروس HPV است و راه انتقال عمدتا از راه جنسی است، یک بیماری منتقل شونده از راه جنسی محسوب می شود، مکانیزم انتقال، تماس و فشار است. یعنی ضرورتی ندارد که حتما یک رابطه زناشویی کامل اتفاق بیفتد حتی اگر کاندوم استفاده شود، یعنی مناطقی که زگیل دارد اگر کاندوم نتواند تحت پوشش قرار دهد از طریق تماس پوستی می تواند منتقل شود. به همین دلیل با وجود اینکه ما این را بیماری صد در صد انتقال از طریق رابطه زناشویی می دانیم، ولی موارد خیلی استثنائی هم دیده شده که افرادی اصلا این بیماری را نداشتند و در مواردی ممکن است با همین مکانیزم از طرق دیگری بیماری منتقل شده باشد. هر جایی که مساله تماس و فشار اتفاق بیفتد مثلا لیزر آلوده یا اپیلاسیون های آلوده که از این بابت حائز اهمیت است، ولی نمی توانیم این را نادیده بگیریم و هر خانم و آقایی که مبتلا به زگیل تناسلی است حتما همسر وی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا کسی که به  ویروسHPV مبتلاست حتما به سرطان مبتلا میشود  ؟

وجود زگیل تناسلی به معنای حضور ویروس HPV است. ویروس HPV  یکی از عوامل شناخته شده ی سرطان دهانه ی رحم است.

ولی  وجود زگیل یا حتی کشف وجود ویروس HPV درنمونه برداری ها ،الزاما به معنای ابتلا به سرطان دهانه ی رحم نیست، به معنای آن است که این فرد درمعرض خطر بیشتری قرار دارد و بایدبررسی های  بیشتر ی انجام دهد وبیشتر تحت مراقبت قرار گیرد.

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی 100 نوع مختلف دارد. چند نوع از آنها که کم خطر محسوب می شوند ایجاد زگیل می کنند و تعدادی از آنها که پرخطر هستند قطعا ایجاد سرطان می کنند. بنابراین مثل قبل نمی توانیم بگوییم این زگیل مهم نیست، که با فریز کردن، لیزر یا اسید زدن درمان می شود و نیازی به پی گیری و مراقبت ندارد، بلکه باید پی گیری شود.

چرا زگیل تناسلی اهمیت دارد؟

اگر این زگیل در کمر، زانو و پا ایجاد شود چه تفاوتی دارد با اینکه در ناحیه تناسلی ایجاد شود؟

رحم از دو قسمت عمده تشکیل شده است: جسم رحم و دیگری گردن رحم است.

سلولهای جسم رحم ودیواره ی داخلی به شکل استوانه ای وسلولهای دهانه ی رحم به شکل سنگفرشی و پهن هستند. منطقه ای که این دونوع سلول به هم تبدیل می شود ناحیه ی تبدیلی یا ( TZ ) نام دارد که سرعت تکثیر بالایی داشته و نسبت به مواد انکورن یا سرطانزا بسیار حساس است.

بنابراین اگر  ویروسHPVبه این ناحیه نفوذ کند میتواند سرطان دهانه ی رحم ایجاد کند که شایعترین سرطان دستگاه تناسلی بانوان است.

ولی این مناطق حساس روی مناطق نظیر زانو ،  کمر ، گردن و… وجود ندارد. برای همین درمان زگیل تناسلی بسیار مهم است.

همچنین سایر مناطق حساس ناحیه ی مقعد و آلت مرد و حلق دهانی است و احتمال بروز سرطان آلت ، مقعد و اورو فارنکس یا حلق دهانی باشیوعی کمتر وجود دارد.

خانم یا آقایی که زگیل تناسلی دارد چه کاری باید انجام دهد؟ راه تشخیص چطور است؟  

  • مراجعه به پزشک متخصص مجرب وقطعی شدن تشخیص با معاینه یا درصورت صلاحدید

نمونه برداری و  PCR

2- برداشتن زگیلها بهترین روش کرایو  و لیزر درمانی است.

3- درمان شریک جنسی

4- نکته ی بسیار مهم این است که بیمار پس از درمان زگیل رها نشود و حتما باید پاپ اسمیر و کولپوسکوپی انجام دهد. به ویژه اگر ویروس پر خطر در نمونه ی تایپینگ داشته باشد.

5- کولپوسکوپی و بیوپسی از دهانه ی رحم و ارسال نمونه به آزمایشگاه پاتولوژی

6-مراجعات مکرر و پیگیری در فواصلی که پزشک تعیین میکند.

هدف از درمان زگیل تناسلی تشخیص زودرس سرطان دهانه ی رحم و قطع زنجیره ی انتقال است.

دکتر نرگس تاج دینی

پیشینه تحصیلی و بیوگرافی دکتر نرگس تاج دینی، جراح و متخصص زنان و زایمان دکتر نرگس تاج دینی جزوی از پزشکان و متخصصان باسابقه در حوزه زنان و زایمان است...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مریم گردیزاده

    سلام من دوتازایمان سزارین داشتم میخوام بچه سومم بارداربشم میخوام بدونم همون موقع بعدزایمان برام پیکرتراشی کنیدیاپوست اضافه شکموپهلوموبردارید

    • مریم گردیزاده

      ممنون میشم جواب سوالم.بدید

  • مهدیه ساعد

    سلام خسته نباشین من روز اول پریودیم عصر رابطه برقرار کردم اما دخول کامل نبود بعد رابطه خونریزی پیدا کردم حتی قرص اورژانس ۱/۵هم سریع خوردم اما الان ۱۷روز گذشته درد شدیدی زیر شکمم دارم ‌گاهی سفت میشه زیر شکمم ترشح واژنم دارم ویبوست و سینه هامم متورم شده وپرت داره و زیر بغلم و سردردم دارم میخواستم بدونم علائم حاملگی است وکمر درد شدید

  • عاطفه رحیمی

    سلام من ۲۹ سالمههفته یازده بارداریم لکه بینی قهوه ای داشتم فقط یک بار داروی خاصی مصرف نمیکنم مشکل چیه؟

  • مریم رضایی

    دکتر جان سلام من 47ساله ام آخرین پریودی ام دوازده اسفند بوده فروردین هم پریود نشده ده اردیبهشت که پریود شده ام تا الان پاک نمیشم دیروز که به دکتر مراجعه کردم به من قرص اتیسترون داد و گفت تا 21روز مصرف کنم و آزیترومایسین و مترونید ازول دیشب که قرص اتیسترون را مصرف کردم به جای اینکه کمتر یا قطع کنه پریودی زیاد شده چیکار کنم به نظرتون مشکلم از کجاست ممنون میشم جواب بدین

  • لغو پاسخ
دکتر نرگس تاج دینی
بستن دکتر نرگس تاج دینی دکتر نرگس تاج دینی

سوالات خود را از دکتر نرگس تاج دینی بپرسید

02122796265