ونیر بدون تراش، جدیدترین متد روکش دندان - دکتر میلاد افشار قاسملو

ونیر بدون تراش، جدیدترین متد روکش دندان

ونیر بدون تراش، جدیدترین متد روکش دندان

دندانپزشک ها برای کارگذاری روکش چینی بر روی دندان های بیماران از روش های مختلفی می توانند استفاده کنند. یکی از این روش ها استفاده از ونیر بدون تراش و بدون فشار بر روی دندان است. این کار به وسیله نوعی خاص از لایه های نازک روکش چینی به نام lumineer قابل انجام است. کارگذاری این دسته از ونیرها نه تنها آسان است بلکه نیازی به آماده سازی اولیه دندان نیز نیست
ونیر بدون تراش چیست؟
ونیر ها در حقیقت لایه های نازک و ظریف روکش لومینیر هستند که به راحتی تنها با قرار گیری بر روی دندان به سطح دندان میچسبند و قبل از کارگذاری نیازی به اصلاح و ترمیم ندارند.

دکتر میلاد افشار قاسملو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر میلاد افشار قاسملو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ضخامت ونیر دندان
لمینیت های فوق نازک و ظریف معمولا قطری بین ۰.۵ تا ۱ میلی متر دارند. در واقع این روکش ها از نظر ضخامت هم اندازه لنز های تماسی چشم هستند.

در مقایسه با روکش های سرامیکی قدیمی تر دندان میتوان گفت ضخامت این دسته از روکش ها تقریبا نصف روکش های قدیمی میباشد. روکش های قدیمی در نازک ترین مدل ها حداقل ۲-۳ میلی متر قطر دارند. شاید این چند میلی متر اختلاف زیاد به نظر نرسد اما هنگام کار گذاشتن و اضافه شدن ضخامت دندان بر روکش های سرامیکی این چند میلی متر خیلی بیشتر از آن چه فکر میکنید خودش را نشان میدهد.

اضافه کردن روکش بر روی دندان ها نتایج و عوارضی هم دارد. پس هر عاملی که باعث شود روکش سرامیکی به تمام نقاط دندان خصوصا نقاط دور از دسترس بچسبد میتواند در سلامت و زیبایی دندان بسیار مفید واقع شود. و دقیقا نازک بودن ونیرهای بدون تراش این ویژگی خاص را برای آن ها فراهم می آورد.

لومینیر چیست؟
در بازار امروزه دندانپزشکی انواع مختلفی از روکش های سرامیکی فوق نازک وجود دارد که هر کدام یا نام خاصی ارائه میشوند. لومینیر نیز یکی از نام های تجاری موجود در بازار میباشد. اما از آن جا که این نام با توجه به تبلیغات و استفاده های گسترده از آن یکی از شناخته شده ترین نام های موجود در بازار میباشد در ادامه این نوشتار برای اشاره کردن به این نسل از روکش های فوق نازک از واژه لومینیر استفادا میکنیم.

امروزه نام لومینیر توسط تعداد بیشتری از افراد استفاده شده و شناخته شده تر است هر چند این برند تجاری تنها نام یک محصول خاص نیست بلکه با گذاشتن زمان تولیدات این برند نیز دچار پیشرفت و تنوع های خوبی شده اند و حتی میتوان از این شرکت روکش های مخصوص دندان فرد را نیز سفارش داد.

یکی از چیز هایی که برند لومینیر را در مقابل سایر انواع روکش ها معروف کرده است این است که این برند برای تولید محصولات خود از پرسلین های Cerinat استفاده میکند. این نوع از ماده اولیه جنس بسیار مقاومی دارد و نازک بودن روکش را جبران میکند.

مزایای لومینیرها نسبت به روکش های قدیمی

محافظت از دندان
این مساله که برای کارگذاری این دسته از روکش ها نیازی به آماده سازی دندان و تراش دندان ندارند این نوع از روکش ها را به یکی از بی ضرر ترین روکش های موجود در بازار تبدیل کرده است.

عدم ترس از دندانپزشکی
کارگذاری این روکش ها نیازی به هیچ گونه عمل اضافی دندان پزشکی ندارد و قبل از کارگذاری آن نیز نیازی به آماده سازی دندان نیست و همین مساله باعث میشود افرادی که از روند های درمانی دندانپزشکی ترس دارند به راحتی بتوانند از این روکش های استفاده کنند.

کمترین حساسیت دندان
از آن جا که کارگذاری این روکش ها با کمترین دستکاری دندان همراه است بعد از جاگذاری این روکش ها دندان ها کمترین حساسیت ممکن را از خود نشان میدهند . در صورتی که بروز حساسیت بعد از جاگذاری روکش در صورت استفاده از روکش های قدیمی مساله ای شایع میباشد.

لایه محافظتی بسیار قوی
روکش های دندانی فوق نازک به دلیل نازکی به راحتی بر تمامی سطوح مینای دندان میچسبند و یک لایه محافظتی بسیار قوی را در برابر آسیب و آلودگی ایجاد میکنند. در حالی که روکش های سنتی چون قبل از چسباندن نیاز به آماده سازی دندان دارند ممکن است به خاطر ایجاد حفره ها و برآمدگی هایی بر سطح مینای دندان در هنگام تراش دندان چسبیدن روکش و دندان به خوبی صورت نگیرد و محافظت لازم از دندان به عمل نیاید.

کامپوزیت ونیرها چگونه استفاده می شوند؟
قبل از توضیح دادن نحوه کارگذاری روکش های نشل جدید بهتر است از روند کارگذاری روکش های قدیمی تر آگاه شویم تا مقایسه ای بهتر صورت گیرد.

کارگذاری روکش های قدیمی
وقتی روکش های دندان آماده استفاده شدند دندان پزشک ابتدا مقداری از لایه رویی دندان را برمی دارد.

معمولا نیاز است که به اندازه ضخامت روکش های تازه لایه رویی دندان تراشیده و برداشته شود.

با اینکه این مقدار زیاد به نظر میرسد بیمار باید در هنگام روند درمانی درد و حس ناخوشایند تراشیده شدن و تراش دندان را تحمل کند. به همین خاطر برای کارگذاری این دسته از روکش ها احتمالا نیاز به استفاده از بی حسی قوی باشد.

کارگذاری ونیر بدون تراش
از آن جا که ونیرهای نسل جدید مانند لومینیر دندان بسیار نازک هستند میتوان آن ها را مستقیم بر روی دندان جای گذاری کرد بدون اینکه حتی از نظر ظاهری تغییری در قطر دندان ایجاد شود.

به همین خاطر برای کارگذاری این ونیر ها نیازی به آماده سازی و تراشیدن دندان نمیباشد هم چنین تزریق بی حسی نیز نیاز ندارد.

روند کارگذاری ونیر های جدید بسیار سریع و آسان میباشد و میتوان آن را تنها در یک جلسه درمانی انجام داد. برای کارگذاری ونیر نیاز است که ابتدا سطح دندان ها از آلودگی و برآمدگی های اضافی پاک شوند و سپس ونیر به سرعت بر سطح دندان چسبیده شود.

هم چنین برای کارگذاری این ونیر ها نیازی به استفاده از روکش های موقتی نمیباشد. در روش قدیمی گاهی نیاز است برای کاهش حساسیت دندان به مدت یک هفته روکش های موقتی بر روی دندان گذاشته شود و سپس روکش های اصلی کار گذاری شود اما با ونیرهای جدید نیازی به دوره درمان موقتی نداریم.

اما در آخر باید بدانید هزینه ونیر بدون تراش نیز مانند مزایای آن، بالاتر می باشد. هم چنین با توجه به جدید بودن این نوع از درمان همه دندان پزشک ها مهارت انجام این روش را ندارند و ممکن است این روند درمانی در هر جایی انجام نشود.

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو، دندانپزشک میلاد افشار قاسملو، جراح - دندانپزشک فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی دارای سرتیفیکیت ایمپلنت از سازمان نظام پزشکی 89 با 10 سال سابقه در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فردین نامی

    سلام آقای دکتر ، ببخشید سوالی داشته ام . دندان عقل فک پایینم رو کشیدم تقریباً 2 ماه میشود، نصف زبانم بی حس شده و سوزن سوزن میشه ، آمپول های دکورتون ، ویتامین ب - دگزامتازون و...استفاده کردم کمی وضعیت بهتر شد - اما هنوز یکم بی حسه و سوزن سوزن میشه ...راه درمانش چیه ؟ چه کار باید کنم که خوب بشه ؟چه قرصی مصرف کنم ؟ با تشکر

  • ستاره کرمی

    سلام آقای دکتر، شبتون به خیر باشه،خسته نباشین، ببخشید، عذرخواهی می کنم سوال داشتم ازتون، بهترین مسواک و بهترین خمیر دندانی که برای دندان خوب هستش کدام است؟ جنس مسواک نرم یا متوسط یا زبر باشه؟ بهترین نخ دندان کدام است؟ ممنونم، مرسی، تشکر، سپاس گزارم آقای دکتر

  • لغو پاسخ