جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت یا بریج؟ - دکتر میلاد افشار قاسملو

جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت یا بریج؟

جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت یا بریج؟

پل دندانی (بریج) و ایمپلنت گزینه هایی هستند که دندانپزشک می تواند جهت جایگزینی یک دندان از دست رفته پیشنهاد دهد و هر کدام از این موارد نیز مزایای مخصوص به خود را دارند. قبل از تصمیم گیری، این مطلب را بخوانید تا از تفاوت های این دو مطلع شده و دریابید که انتخاب کدام یک برای شما بهتر است.

دکتر میلاد افشار قاسملو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر میلاد افشار قاسملو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بریج دندان چیست؟
یکی از روش های رایج استفاده از پل دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته شامل بستن و محکم کردن دندان های مجاور و استفاده از آن ها به عنوان پایه می شود. در طی این فرایند یک پل سه دندانه ساخته می شود.

از سوی دیگر، ایمپلنت دندان تنها یک دندان را در بر می گیرد. ایمپلنت های دندانی بسیار شبیه روکش ها هستند. در حالی که روکش ها از ریشه اصلی دندان به عنوان پایه ای برای خود استفاده می کنند، ایمپلنت ریشه ای مصنوعی ایجاد می کند تا به عنوان پایه ای برای روکش باشد.

ایمپلنت ها از سه بخش تشکیل شده اند. ایمپلنت در واقع یک پُست تیتانیومی است که به فک بیمار پیچ می شود. بافت های اطراف استخوان فک در اطراف آن پست رشد کرده و پایه ای محکم برای تاج می سازند. همگام با ادامه یافتن رشد بافت، یک اتصال بر روی ایمپلنت قرار داده می شود تا از خط لثه ای محافظت شود. در مرحله آخر، یک روکش دائمی به این اتصال چسب می شود.

مزایا و معایب پل دندانی برای جایگزینی دندان از دست رفته
بسیاری از افراد استفاده از پل دندانی را نسبت به ایمپلنت ترجیح می دهند زیرا فرایند نصب یک پل دندانی نسبتا سریع، آسان و ایمن است. در اغلب موارد، این فرایند می تواند طی دو جلسه انجام شود اما کاشت یک ایمپلنت دندانی شاید سه جلسه یا بیشتر به طول انجامد. استفاده از پل دندانی، گزینه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

ضعف پل دندانی این است که می تواند به جایگزینی بافت استخوانی در زیر روکش منجر شود که خود سبب ناپایداری و کاهش طول عمر آن می شود. اما در صورتی که از مواد با کیفیت و توسط دندانپزشک متبحر انجام شود، این عارضه به شدت کاهش می یابد.

مزایا و معایب ایمپلنت های دندانی
بزرگترین مزیت انتخاب ایمپلنت دندان این است که سبب حمایت از سلامت فک می گردد. با استفاده از این روش استخوان فک قوی و سلامت باقی مانده که این وضعیت سبب تاثیر مثبت بر روی سلامت دندان و شکل صورت همزمان با افزایش سن می شود. ایمپلنت های دندانی اغلب ظاهری بهتر داشته و به طور طبیعی احساس و عملکرد یک دندان واقعی را ارائه می دهند. همچنین، این موارد دوام بالاتری داشته و به طور میانگین طول عمری ۲۵ ساله دارند.

از معایب نصب یک ایمپلنت دندانی این است که نیازمند جراحی های نسبتا جدی و چند مرحله ای می باشد که تنها از عهده جراح دندانپزشک خبره بر می آید. علاوه بر آن، کاشت یک ایمپلنت نیازمند مدت بهبودی طولانی تری است که البته در مقایسه با نتیجه حاصل از آن، می ارزد.

خطرات و عوارض ایمپلنت یا کاشت دندان
از آنجایی که ایمپلنت شامل جراحی دندان می شود، در صورتی که در یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی معتبر و مجهز و تمیز انجام نشود، امکان بروز عفونت در محل ایمپلنت نیز وجود دارد. در این صورت امکان دارد دندان های مجاور در نتیجه جراحی یا عفونت تحت تاثیر قرار گیرند. احتمال آسیب عصبی دائمی وجود دارد که می تواند سبب بی حسی دهان شود.

ایمپلنت در فک پایین از نظر آسیب عصبی حساس تر بوده و به دقت بیشتری توسط دندانپزشک نیاز دارد.

افراد بسیاری به دلیل این عوامل و احتمال بی حسی چانه از انتخاب ایمپلنت در فک پایین خود صرف نظر می کنند. اما باید بدانید در صورتی که در انتخاب متخصص ایمپلنت خود دقت کافی را اعمال کرده باشید، دیگر نیازی نیست نگران این فرآیندها باشید.

خطرات پل دندانی بسیار کمتر هستند اما در صورتی که دندان های حمایت کننده به اندازه کافی قوی یا سالم نباشند امکان عدم موفقیت آن وجود دارد.

یک پل دندانی نامناسب می تواند به پوسیدگی دندان های زیرین خود منجر شود.

ماندگاری ایمپلنت چقدر است؟
اغلب مدت زمان بهبودی برای ایمپلنت ها بیشتر می باشد و بسته به شرایط دندان برای ایجاد پیوند استخوان متفاوت است.

با این حال، در ساده ترین موارد ایمپلنت، مدت بهبودی می تواند به کوتاهی ۱ ماه باشد. از سوی دیگر، مدت بهبودی روش سنتی استفاده از پل دندان یا بریج می تواند به کوتاهی ۲ یا ۳ هفته باشد.

هزینه بریج دندان
ایمپلنت های دندانی می توانند پر هزینه بوده، هزینه آن ها توسط شرکت های بیمه پوشش داده نشده و در صورت پوشش، میزان آن کم است. البته باید هزینه عکس OPG دندان را نیز به آن اضافه کرد.

هزینه بریج بسته به تعداد دندان های پایه و از دست رفته متفاوت است و بریج برای هر پایه حدودا ۸۵۰۰۰۰ تومان است. همچنین هزینه ایمپلنت با روکش برای هر دندان حدودا ۵۵۰۰۰۰۰  است که بسته به شرایط دندان فرق می کند.
بنابراین در جلسه اول معاینه، هزینه دقیق را از دندانپزشک جویا شوید.

ایمپلنت بهتر است یا بریج؟
کدام روش برای جایگزینی دندان از دست رفته بهتر است؟ ایمپلنت یا استفاده از پل یا بریج دندان؟تفاوت ایمپلنت و پل دندان

برخی افراد کاملا بسته به وضعیت سلامت خود، باید یک روش را بین پل دندانی و کاشت ایمپلنت انتخاب کنند.

در حالی که در صورت مناسب بودن وضعیت سلامت دندان های مجاور استفاده از پل دندانی تقریبا برای هر کسی می تواند مفید باشد، در استفاده از یک ایمپلنت دندانی ملاحظات بیشتری باید در نظر گرفته شوند.

به طور کلی، ایمپلنت ها برای کودکان مناسب نیستند زیرا فک آن ها به بلوغ کامل نرسیده است.

ایمپلنت ها برای افراد سیگاری یا دارای سیستم ایمنی ضعیف مناسب در نظر گرفته نمی شوند. همچنین، این موارد عموما برای افرادی دیابتی نیز غیر ایمن به شمار می روند.

مناسب ترین افراد برای ایمپلنت کسانی هستند که استخوان فک سالمی داشته که می تواند از یک ایمپلنت حمایت کرده و همچنین دندان های سالمی در اطراف ایمپلنت دارند.
این مورد می تواند تغییری در سلامت طولانی مدت دهان فرد ایجاد کند. تاریخچه کلی سلامت دهانی بیمار نیز اغلب در نظر گرفته می شود. بیمارانی که مشکلات مرتبط با سلامت دهان دارند برای انجام این فرایند مناسب نیستند.

جراح دهان اغلب مدت دوام یک ایمپلنت را با توجه به تاریخچه سلامت دهانی بیمار مد نظر قرار می دهد. در صورتی که یک بیمار به طور کلی از سلامت دهان خود مراقبت نکند، مدت زمان دوام ایمپلنت در چنین محیطی مشخص نیست. تاریخچه سلامتی دندان های مجاور نیز مهم است. در صورتی که دندان های مجاور وجود نداشته، دارای روکش بوده و یا عصب کشی شده باشند ممکن است انجام فرایند پل دندانی مناسب تر باشد.

دارا بودن استخوان های سالم نیز در سلامت دهان اهمیت دارد. داشتن یک تاریخچه مناسب از سلامت دهانی و استخوانی مخصوصا از نظر موفقیت بلند مدت یک ایمپلنت دارای اهمیت است.

کدام گزینه مناسب تری است؟ ایمپلنت یا پل دندانی؟ جواب عمدتا به وضعیت و شرایط شخصی فرد ارتباط دارد. بسیاری از افرادی که از ایمپلنت استفاده کرده اند در بازه طولانی مدت راضی بوده اند.

ایمپلنت ها می توانند دوام داشته و سلامت کلی دیگر دندان ها را نیز حفظ کنند. دیگر افرادی که پل دندانی را انتخاب کرده اند نیز دلایل بسیار خوبی داشته و از نتایجی که در بلند مدت به دست آورده اند کاملا راضی هستند.

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو، دندانپزشک میلاد افشار قاسملو، جراح - دندانپزشک فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی دارای سرتیفیکیت ایمپلنت از سازمان نظام پزشکی 89 با 10 سال سابقه در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فردین نامی

    سلام آقای دکتر ، ببخشید سوالی داشته ام . دندان عقل فک پایینم رو کشیدم تقریباً 2 ماه میشود، نصف زبانم بی حس شده و سوزن سوزن میشه ، آمپول های دکورتون ، ویتامین ب - دگزامتازون و...استفاده کردم کمی وضعیت بهتر شد - اما هنوز یکم بی حسه و سوزن سوزن میشه ...راه درمانش چیه ؟ چه کار باید کنم که خوب بشه ؟چه قرصی مصرف کنم ؟ با تشکر

  • ستاره کرمی

    سلام آقای دکتر، شبتون به خیر باشه،خسته نباشین، ببخشید، عذرخواهی می کنم سوال داشتم ازتون، بهترین مسواک و بهترین خمیر دندانی که برای دندان خوب هستش کدام است؟ جنس مسواک نرم یا متوسط یا زبر باشه؟ بهترین نخ دندان کدام است؟ ممنونم، مرسی، تشکر، سپاس گزارم آقای دکتر

  • لغو پاسخ