تفاوت کامپوزیت و لمینت - کلینیک اُپال

تفاوت کامپوزیت و لمینت

تفاوت کامپوزیت و لمینت

لمینت‌ دندان تفاوت‌ زیادی با کامپوزیت دندان دارد. اگرچه هر دو از یک لایه‌ی نازک و متخلخل پرسلین تشکیل شده اند که هدفشان ترمیم دندان‌های نامتناسب است، اما تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

کلینیک اپال نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک اُپال کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در ادامه مطلب به بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت می پردازیم. با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لومینیرز ها نوعی لمینت (پرسلن ونیر) دندان هستند که برای افزایش سایز دندان بسیار موثرند. همچنین به ترمیم پریدگی‌های کوچک دندانی یا تغییر رنگ دندان‌ها کمک می‌کنند. لومینیرز ها در مقایسه با لمینت های عادی بسیار نازک هستند. دلیل محبوبیت لومینیرز ها وزن بسیار کم و عدم ایجاد مزاحمت آن‌ها در دهان است.

 

همچنین برای کار گذاشتن لومینیرز ها نیاز خیلی کمی به تراش مینای دندان است. در حقیقت حتی ممکن است وقتی می‌خواهیم از لومینیر استفاده کنیم اصلا مینای دندان تراش نخورد. لومینیرز ها به شدت محبوب هستند چون استفاده از آن‌ها اصلا تهاجمی نیست.

 

خود دندان به طور کلی هنگام استفاده از لومینیرز ها آسیب نمی‌بیند. در طول این پروسه، مینای دندان تخریب نمی‌شود. لومینیرز ها به شدت نازک و مقاوم هستند و این ویژگی‌ها سبب شده که بیمار هم از عملکرد آن راضی باشد و هم لبخند زیبایی داشته باشد.

کامپوزیت دندان چیست؟

برای ترمیم فواصل خیلی زیاد بین دندان‌ها استفاده از لومینیرز ها مناسب نیست. در چنین شرایطی، استفاده از کامپوزیت ونیر های معمولا نتایج بهتری خواهد داشت. کامپوزیت ها در فرآیند قالب گیری انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارند و این باعث می‌شود بهترین و زیباترین ظاهر ممکن به دست آید.

 

نکته مهم این است که در پیش از نصب کامپوزیت دندان دقت کرده و بهترین مارک و رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب کنید.

تفاوت کامپوزیت و لمینت در چه مواردی است؟

حال میرسیم به اصلی ترین مواردی که یکی از اصلی ترین سوالاتی است که بیماران پس از مراجعه به دندانپزشک مطرح می کنند. باید به شما بگوییم یکی از اصلی ترین تفاوتی که میان کامپوزیت و لمینت وجود دارد میتوان به تغییر رنگی که در لمینت های کامپوزیتی ایجاد می شود اشاره کرد.

 

اما دقت داشته باشید با توجه به پیشرفت علم برای این مسئله نیز درمانی در نظر گرفته اند به صورتی که اگر مراقبت های لازم برای آن داشته باشید و هر شش ماه یک بار برای پولیش این کامپوزیت ها نزد دندانپزشک بروید تا دوباره رنگ های اولیه به دندان های شما برگردد.

 

نکته دیگری که در رابطه با آن میتوان کامپوزیت ها و لمینت ها را مقایسه کرد این است که لمینت های کامپوزیتی مقاومت بسیار کمتری نسبت به لمینت ها داشته و شکننده تر است اما باید بدانید که از لحاظ ظاهری بسیار بهتر از سرامیکی محسوب می شوند.

 

دقت داشته باشید برای اینکه بتوانید لمینت های سرامیکی با کیفیت خوب بر روی دندان های خود قرار دهید باید مرکزی را انتخاب کنید که از امکانات و همچنین خدماتی خوب بهره مند باشد به عنوان مثال موادی را مورد استفاده قرار دهد که از ضخامت و استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد و به راحتی دندان ها را دچار آسیب نکند و یا دچار شکستگی نشود.

 

دقت داشته باشید که لمینت های سرامیکی بسیار نازک تر از کامپوزیت ها می باشند اما نسبت به آنها شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسند.

 

این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیک ها نسبت به کامپوزیت مربوط می شود که درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسیار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.

نحوه نصب و مراحل انجام کامپوزیت و لمینت

کاشت لمینت سرامیکی نیاز به آماده سازی دندان ها دارد؛ در صورتی که برای کاشت کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست:

روش انجام لمینت دندان

لمینت دندان لایه ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح شکل و تغییر رنگ یا بستن فاصله بین دندانی و حتی برای اصلاح شکستگی ها و لب پریدگی دندان استفاده می شود. لمینت به صورت لایه ای نازک روی سطح دندان قرار می گیرد و عیوب دندان را می پوشاند.

لمینت به دو صورت روی دندان کار می شود:

دندانپزشک، مینای دندان را حدود یک میلی متر تراش می دهد به صورتی که به عاج دندان آسیبی نرسد و سپس نیر لمینت را می چسباند (لمینت های سرامیکی استاندارد) تا با مینای دندان پیوند برقرار کند.

دندانپزشک بدون تراش دندان، لمینت (لمینت های no-prep مانند لومینیرز) را می چسباند تا با مینای دندان پیوند بخورد.

روش انجام کامپوزیت دندان

دندانپزشک، از تکنیک لایه گذاری برای نصب کامپوزیت ونیر روی دندان ها استفاده کرده و برای سفت کردن این لایه ها از نوعی لیزر پزشکی بهره می برد. سپس دندانپزشک با مهارت خاص خود شکل نهایی سطح کامپوزیت را با پولیش کردن روی دندان ایجاد می کند تا برآمدگی یا ناهمواری روی سطوح دندان وجود نداشته باشد.

جنس  کامپوزیت و لمینت

امروزه لمینت ها از نظر جنس و نوع ساخت به دو نوع  ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. جنس لمینت از پرسلین است و برای افزایش استحکام، دوام و مقاومت لمینت سرامیکی در برابر ضربه، سایش و زرد شدن؛ از مواد اولیه بسیار مرغوبی استفاده می شود.

جنس کامپوزیت دندان که برای ساخت رزین آن به کار می رود؛ نوعی پلاستیک همراه با فیلر است که به اندازه سرامیک مقاوم نیست. به همین علت تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت برای هر واحد دندانی تاحدودی زیاد است. جنس رزین کامپوزیت از موادی اولیه ای ساخته می شود که بسیار ارزان قیمت تر از سرامیک و سایر مواد موجود در ماتریس لمینت سرامیکی است.

مقایسه دوام و مقاومت کامپوزیت و لمینت

از دیگر دلایل تفاوت لمینیت و کامپوزیت دندان، مقاومت آنها در برابر شکستگی، سایش و زرد شدن است. هرچند اگر مراقبت های اولیه توسط بیمار رعایت نشود ممکن است لمینت سرامیکی دچار شکستگی و یا حتی لب پریدگی شود. اما به طور معمول، ونیر لمینیت از موادی ساخته شده که به خوبی در برابر ضربه و سایش مقاومت می کند.

معمولا دندان پزشکان توصیه می کنند؛ بیمار بعد از انجام دادن لمینت از خوردن غذاهای سفت و یا گاز زدن خودداری کنند. اما واقعیت این است که پس از کاشت لمینت سرامیکی می توانید هر نوع غذایی را که دوست دارید؛ بجوید و گاز بزنید. فقط باید عادات بدی مثل دندان قروچه کردن را کنار بگذارید. درصورتیکه کامپوزیت ونیر مقاومت کمتری در برابر ضربه و وارد آمدن فشار دارد. زمانیکه کامپوزیت دندان نصب می کنید؛ بهتر است اصلا با دندان های جلوی خود چیزی را گاز نزنید چون می تواند به کامپوزیت ونیر ها آسیب وارد کند.

مقاومت در برابر تغییر رنگ نیز از دیگر دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت است. زرد شدن ونیرها، بیشتر در کامپوزیت دندان مشاهده می شود تا لمینیت که البته تا حد زیادی بستگی به مواد رنگی مصرف شده مانند چای، قهوه، سیگار و…. توسط بیمار دارد. هر چه مصرف این مواد بیشتر باشد احتمال زرد شدن کامپوزیت ها بیشتر است. درصورتیکه لمینت سرامیکی می تواند بیش از 10 سال در برابر زرد شدن مقاومت داشته باشد.

دستمزد دندانپزشک برای کامپوزیت و لمینت

تفاوتی ندارد که برای کاشت لمینت مراجعه کردید یا کامپوزیت دندان، اگر شما دندانپزشک مجربی را انتخاب نکرده باشید ممکن است عوارض کوتاه مدت پس از نصب ونیر دندان را تجربه کنید. معمولا دستمزد دندانپزشکان برای کاشت لمینت ونیر بیشتر است چون نیاز به مهارت بیشتری برای تراش مینای دندان دارد.

اگر دندانپزشک دندان را بیش از حد تراش بدهد به صورتی که به عاج دندان برسد؛ لمینت اتصال ضعیف تری داشته و احتمال افتادن آن وجود دارد. دستمزد دندانپزشک می تواند از دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت در نظر گرفته شود.

تکنولوژی طراحی و ساخت تفاوت کامپوزیت و لمینت

طراحی و ساخت کامپوزیت دندان به عهده دندانپزشک است. در حقیقت مهارت دندانپزشک در فرم دهی و پولیش کامپوزیت در نتیجه نهایی آن موثر است و از تکنولوژی خاصی برای طراحی کامپوزیت دندان استفاده نمی شود.

درصورتیکه ونیر لمینت در لابراتوار با تکنیک های بسیار خاصی طراحی و تولید می شود تا انطباق کاملی با دندان های بیمار داشته باشد. یکی از دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت، تکنولوژی به کار رفته در لابراتوار برای طراحی و ساخت ونیر لمینت است. به عنوان مثال اگر در لابراتوار از تکنولوژی CAD/CAM استفاده شود؛ قیمت ساخت لمینت پرسلین چندین برابر کاشت کامپوزیت دندان خواهد بود.

تفاوت کامپوزیت و لمینت از لحاظ قیمت

کامپوزیت دندان ماده ای متشکل از جنس پلاستیک و شیشه می باشد که برای ترمیم دندان های پوسیده از آن استفاده می شود. همچنین کامپوزیت به بهتر شدن ظاهر لبخند افراد با تغییر رنگ و یا مرتب کردن ظاهر دندان ها کمک می کند. رزین کامپوزیت از موادی تهیه شده که پیش از این برای پرکردن و رفع پوسیدگی دندان ها مورد استفاده قرار می گرفت و برای آماده سازی آن نیاز به فرایند خاصی مانند لمینت ونیر نیست.

 

کوتاه بودن زمان نصب کامپوزیت دندان و اینکه میتوان در یک جلسه دندان را کامپوزیت کرد؛ از دیگر دلایل ارزان تر بودن کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت پرسلین است. برای نصب کامپوزیت، دندان پزشک ابتدا دندان را بی حس کرده و در صورت لزوم قسمت های پوسیده را جدا می کند؛ بعد فضای خالی را با دقت زیاد تمیز کرده و کامپوزیت را فرم می دهد.

 

دلیل دیگری که چرا کامپوزیت دندان از لمینت ارزانتر است؛ کیفیت کامپوزیت به کار برده شده و میزان تخصص پزشک است. اگرچه قیمت کامپوزیت ونیر نیز چندان پایین نیست، اما کامپوزیت دندان ارزان ترین روش درمانی برای اصلاح طرح لبخند و پوشاندن عیوب ظاهری دندان مثل کج بودن، ساییدگی، فاصله بین دندان یا تغییر رنگ دندان ها به شمار می آید. با این وجود بهتر است قبل از آغاز درمان، از هزینه نهایی کاشت ونیر کامپوزیت آگاه شوید.

کلینیک اپال

خدمات کلینیک اپال: پوست و زیبایی و دندانپزشکی ژل و بوتاکس مزوتراپی کاشت مو و ابرو خدمات زیبایی پوست و مو جراحی دندان شماره های تماس: 02177745440 - 02177745441 - 02177745442

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
کلینیک اپال
بستن کلینیک اپال کلینیک اپال

سوالات خود را از کلینیک اپال بپرسید

02177745440