کامپوزیت یا لمینیت، کدام روش برای زیبایی دندان‌ها مناسب است؟ - موفق فولادگر

کامپوزیت یا لمینیت، کدام روش برای زیبایی دندان‌ها مناسب است؟

کامپوزیت یا لمینیت، کدام روش برای زیبایی دندان‌ها مناسب است؟

کامپوزیت یا لمینیت، کدام روش برای زیبایی دندان‌ها مناسب است؟

دکتر موفق فولادگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر موفق فولادگر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کامپوزیت و لمینیت دو مقوله جدا از هم هستند. در حال حاضر خطایی که بین مردم وجود دارد و شاید برخی از پزشکان هم  دانش کافی را نداشته باشند به بیمار پیشنهاد می‌کنند به دلیل آنکه دندان را نتراشیم، چیزی به نام پوسته یا ونیر و یک لایه روی دندان می‌گذاریم و اگر یک زمانی دوست نداشتی این پوسته را می‌توانیم، برداریم بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. این مقوله‌ای است که بین مردم شایع است که زیاد مصداق ندارد. اینکه دندان حتما تراش نخورد، غیرممکن است و گاهی لازم است که دندان تراش بخورد و در اجرای کار این مصداق ندارد و اینکه گفته می‌شود زمانی دوست داشته باشی این پوسته را برداری، امکان ندارد و حتما باید تراشیده شود. بیمار معمولا اگر بخواهد با هزینه کمتری کار انجام دهد، یا در یک جلسه و در مدت کوتاه داخل مطب کار انجام بگیرد، روش کامپوزیت ونیر را از دندانپزشک درخواست می‌کند. دندانپزشک با مایع ترمیم کامپوزیت مناسب روی سطوح دندان لایه می‌گذارد و شکل مساعد و زیبایی به دندان‌ها می‌دهد ولی هیچ‌وقت کامپوزیت ونیر نمی‌تواند از لحاظ رنگ مطلق، ماندگاری رنگ و مقاومت دندان مانند ونیرهای لمینیت پرسلن سرامیک باشد.

در لمینیت‌ها و پرسلن سرامیک‌ها که پوسته نازکی روی دندان انجام می‌دهیم، روی دندان یک تراش نسبی انجام می‌شود و بعد از تراش قالب‌گیری انجام می‌شود و لابراتواری که حرفه‌ای، حاذق، قوی و از نظر علمی مورد تایید باشد، لمینیت‌های زیبایی را  به ما ارائه می‌دهد و پزشک بعد از چند روز روی دندان بیمار نصب می‌کند. اینها را در بحث زیبایی بیشتر ترجیح می‌دهیم، ولی به افرادی که مبحث مالی برای آنها مهم و همچنین بعضی افراد که سرعت انجام ترمیم برای‌شان مهم است، کامپوزیت ونیر پیشنهاد می‌شود.

 

تفاوت لمینیت سرامیکی با لمینیت کامپوزیتی دندان

لمینیت سرامیکی با اینکه دارای ضخامت کمتری است از استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به راحتی دچار آسیب و لب پریدگی نمی‌شود. همچنین به خاطر ضخامت بسیار کم لمینیت سرامیکی نما و زیبایی آن بهتر و بیشتر از لمینیت کامپوزیتی می‌باشد. لمینیت سرامیکی از درخشندگی و شفافیت بیشتری نسبت به کامپوزیتی برخوردار است و همچنین لمینیت سرامیکی به ندرت دچار سایش و تغییر رنگ می‌شود و نیازی به سرویس مداوم و مراقبت‌های ماهیانه ندارد.

همان‌طور که گفته شد از معایب لمینیت های کامپوزیتی تغییر رنگ آن‌هاست و اینکه باید هر شش ماه یک بار به دندان پزشک خود برای پولیش و مراقبت‌های دوره‌ای مراجعه نمایید، چون احتمال شکستن لمینیت کامپوزیتی به مراتب بیشتر است. یکی دیگر از تفاوت‌های لمینیت سرامیکی و کامپوزیت میزان هزینه‌های بین این دو می‌باشد. مسلماً با وجود مزایای بیشتر، لمینیت سرامیکی از هزینه بیشتری هم نسبت به کامپوزیت برخوردار است.

آیا انجام کارهای زیبایی برای دندان در زنان باردار محدودیت دارد؟

برای زنان باردار انجام کارهای زیبایی دندان محدودیتی ندارد ولی چون این‌گونه درمان‌ها، درمان‌های طولانی‌مدت و زمان‌گیر هستند، ممکن است بیمار دو، سه ساعت مجبور شود روی یونیت بنشیند كه این نشستن طولانی‌مدت برای زنان باردار مضر خواهد بود.

آيا موادی که برای این کار استفاده می‌شود، برای زنان باردار مضر است؟

خیر، به جز لایتی که برای بیمار استفاده می‌کنیم، یک ماده یا اشعه‌ای داریم که برای سفت کردن مواد زیر آن پوسته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا در مورد این اشعه در مباحث و مقاله‌های علمی در مورد خانم‌های شیرده و باردار خیلی دقیق اشاره نشده است یا اشاره‌های کوتاهی شده که خیلی فراگیر نیستند و نمی‌توانیم آن را به عنوان یک مرجع درنظر بگیریم و به آن استناد کنیم.

اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم، بايد بگوييم کسی که در شرایط بارداری است، نباید خطری برای مادر و جنین وجود داشته باشد پس بهتر است بعد از گذشت 40 روز یا دو ماه از زایمان این کار را انجام دهد.

زمان مناسب برای درمان دندان‌پزشکی زنان باردار

توصیه می‌شود معاینه، جرم‌گیری و تمیزکردن دندان‌ها در سه‌ماهه اول بارداری حتماً انجام شود. باید به مادران باردار آموزش داد تا در طول بارداری از بهداشت دهان و دندان خود غافل نشوند و چنانچه با مواردی روبه‌رو شدند که نیاز به درمان دارد، در حد امکان آن‌ را به سه‌ماهه دوم موکول کنند.

 

از آنجاکه  بافت‌های مختلف بدن جنین در سه‌ماهه اول تشکیل می‌‌شود و جنین به مواد و تحریکات مختلف بسیار حساس است، در این دوره هدف اصلی کاهش حجم میکروبی در دهان مادر و در نتیجه جلوگیری از بروز مشکلات لثه‌ای است. ویار بارداری در این دوره ممکن است منجر به استفراغ‌های مکرر شود و در نتیجه سطح دندان به‌طور متناوب در معرض اسید معده قرار بگیرد، بنابراین بهترست بعد از استفراغ دهان را شست و دندان‌ها را مسواک زد تا خطر پوسیدگی کمتر شود.

 

سه‌ماهه دوم کم‌خطرترین زمان جهت انجام درمان‌‌های دندان‌پزشکی است، چون بافت‌‌های مختلف بدن جنین تشکیل شده‌اند و در حال رشد و تکامل‌اند.

 

در سه‌ماهه سوم بارداری، به‌دلیل افزایش وزن جنین خانم باردار نمی‌تواند مدت زیادی در حالت خوابیده به پشت روی صندلی دندان‌پزشکی بماند. بنابراین بهتر است فقط درمان‌های کوتاه‌مدت و اورژانسی در این دوره انجام شود.

دکتر موفق فولادگر

دکتر موفق فولادگر، عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دندانپزشک زیبایی و جراحی معروف ترین و معتبرترین برندهای...

سوالات خود را از بپرسید
  • مهدی افشاری

    سلام دکتر لطفاً قیمت پر کردن و عصب کشی دندان هفت از پایین با نصب روکش و مدت زمان تا نصب روکش رو بفرمایید چون میخوام از شهرستان بیام بدونم چه مدت باید اقامت داشته باشم باتشکر ممنون میشم اگه راهنمایی و جواب بدین

  • alo_admin

    دو تا از دندان هایم دچار کیست شده آیا باید کشیده شود دندان ها عصب کشی هم شده است اما خالی شده

  • alo_admin

    سوال نداشتم چون مریض شما هستم و مصاحبه شما رو دیدم و رزومه شما رو خوندم واز حسن محبت شما و تخصص و کارایی شما لذت بردم با بهترین ها برای شما

  • لغو پاسخ