لمینیت یا روکش‌های فول سرامیک چه مزیت‌ها و چه مشکلاتی دارند؟ - موفق فولادگر

لمینیت یا روکش‌های فول سرامیک چه مزیت‌ها و چه مشکلاتی دارند؟

لمینیت یا روکش‌های فول سرامیک چه مزیت‌ها و چه مشکلاتی دارند؟

لمینیت یا روکش‌های فول سرامیک چه مزیت‌ها و چه مشکلاتی دارند؟

دکتر موفق فولادگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر موفق فولادگر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

امروزه بین افراد جامعه بحث زیبایی لبخند خیلی با ارزش شده است. وقتي عکس سلبریتی‌ها، خواننده‌ها و… كه روی کلیپ‌های آنها دیده می‌شود را مشاهده می‌کنیم، مي‌بينيم که یک‌سری دندان‌های ردیف شده، زیبا، و سفید دارند که این باعث شده دغدغه هر فردی داشتن این‌چنین دندان‌هایی باشد که مثل آنها دندان‌های ردیف و مرتبی داشته باشند. در اين ميان افرادي كه به فكر داشتن چنين دندان‌هايي مي‌افتند به دندانپزشکانی كه در اين زمينه تبحر دارند، مراجعه می‌کنند و از پزشک درمان زیبایی دندان می‌خواهند که دندان‌های‌شان را مرتب و تمیز كند. در اين حالت پزشکی که حاذق است و علم پزشکی دارد، برای اینکه بتواند زیبایی دندان را برای این افراد محقق کند، یک پوسته نازک به نام ونیر از جنس پرسلن سرامیک روی دندان نصب می‌کند که این پرسلن سرامیک در لابراتوار ساخته مي‌شود و پزشک آن را روی دندان‌های بیمار کار کرده که نتیجه آن یک‌سری دندان‌های یک‌دست، منظم، مرتب و سفید خواهد بود که در نتيجه لبخند این افراد را زیبا، شکیل، جذاب و محبوب مي‌كند. این روش در لمینیت‌ها اتفاق می‌افتد.

در بعضی از دندان‌ها هم که خیلی ایراد دارند،‌ ما دیگر نمی‌توانیم فقط از یک پوسته ظاهرسازی روی دندان کار کنیم، در اين صورت مجبوریم دندان‌ها را بتراشیم تا بتوانیم یک روکش کامل به شکل دندان ایده‌آل روی آنها قرار دهیم.

روکش‌ها انواع مختلفی دارند که از مدل‌های قدیمی آن روکش‌های بی اف ام هستند. روکش‌های چینی یا پرسلن سرامیکی که زیر آنها فلز قرار دارد یا روکش‌هایی که امروزه برای زیبایی استفاده می‌شوند و فول سرامیک هستند که قوی‌ترین آنها زیرکونیا است. پس روکش تمام سرامیک زیرکونیا امروزه برای زیبایی استفاده می‌شود. این روکش در لمینیت و روکش‌های فول سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مواردی هست كه افراد برای درمان مراجعه می‌کنند که دندان آنها دارای لکه است، ترمیم قدیمی دارد یا رنگ نامطلوب روی دندان دارد که همین درمان را برای بیمار انتخاب می‌کنیم.

روکش سرامیکی با اسکلت فلزی

ساخت روکش سرامیکی فلزی یا سرامیک جوش خورده به فلز که به اختصار به آن پی اف ام گفته می‌شود، برای برطرف کردن اشکال دوام و استحکام روکش تمام سرامیک و از طرفی بهره ‌گیری از زیبایی آن انجام شده است. در این روش یک لایه سرامیک بر روی اسکلت فلزی قرار گرفته و به آن جوش می‌خورد تا استحکام روکش دندان بالا برود. این انواع روکش بسیار مقاوم هستند.  اگر چه مقاومت آنها به روکش تمام فلزی نمی‌رسد اما برای دندانهای عقبی مناسب هستند. روکش پی اف ام از نظر زیبایی نیز قابل قبول است اگر چه از نظر خواص بازتاب نور و تقلید دندان زنده به پای روکش تمام سرامیک نمی‌رسد.

در مورد این انواع روکش چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

در روکش سرامیکی فلزی در صورت پس‌روی لثه به علت اسکلت فلزی داخل آن، یک حلقه فلزی در لبه روکش (در سطح لثه) پدیدار می‌شود که زیبایی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع در مورد دندانهای جلویی که در معرض دید قرار دارند مهم است.

نکته مهم دیگر این است که اگر این روکش دندان به درستی و با مهارت کار نشود و دندانپزشک مراقب سطح جونده دندان نباشد، ممکن است باعث ساییدگی دندان مقابل شود.

همچنین ممکن است بخش سرامیکی این روکش دچار شکستگی گشته یا لب پر شود.

دکتر موفق فولادگر

دکتر موفق فولادگر، عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دندانپزشک زیبایی و جراحی معروف ترین و معتبرترین برندهای...

سوالات خود را از بپرسید
  • مهدی افشاری

    سلام دکتر لطفاً قیمت پر کردن و عصب کشی دندان هفت از پایین با نصب روکش و مدت زمان تا نصب روکش رو بفرمایید چون میخوام از شهرستان بیام بدونم چه مدت باید اقامت داشته باشم باتشکر ممنون میشم اگه راهنمایی و جواب بدین

  • alo_admin

    دو تا از دندان هایم دچار کیست شده آیا باید کشیده شود دندان ها عصب کشی هم شده است اما خالی شده

  • alo_admin

    سوال نداشتم چون مریض شما هستم و مصاحبه شما رو دیدم و رزومه شما رو خوندم واز حسن محبت شما و تخصص و کارایی شما لذت بردم با بهترین ها برای شما

  • لغو پاسخ