ایمپلنت به چه صورت انجام می‌گیرد و انواع روکش‌های دندانی کدامند؟ - موفق فولادگر

ایمپلنت به چه صورت انجام می‌گیرد و انواع روکش‌های دندانی کدامند؟

ایمپلنت به چه صورت انجام می‌گیرد و انواع روکش‌های دندانی کدامند؟

ایمپلنت به چه صورت انجام می‌گیرد و انواع روکش‌های دندانی کدامند؟

دکتر موفق فولادگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر موفق فولادگر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ایمپلنت برای بیمارانی انجام می‌شود که دندان‌های آنها تخریب و ضعیف شده و در حال از دست دادن دندان هستند و دندان‌شان کشیدنی شده است یا بیمار دندان را از قبل کشیده است كه برای جبران این دندان در گذشته که هنوز علم، تکنولوژی و سیستم ایمپلنت مطرح نشده بود مجبور می‌شدیم یک دندان جلوتر از آن دندانی که کشیده شده بود را می‌تراشیدیم و یک دندان پشت آن را هم می‌تراشیدیم كه در نتیجه دو تا از دندان‌های سالم را از بین می‌بردیم سپس دندان از دست رفته را به صورت یک قطعه دندان به این دو دندان تراشیده شده وصل می‌کردیم و نتیجه آن یک پل چینی که شامل دو پایه و دو دندان در وسط آن است که بریج نامیده می‌شود، بود. این طرح درمان قدیم بود که از لحاظ علمی مطرح و قابل قبول بود، اما                             امروزه دیگر لازم به تراشیدن دندان سالم نیست. پزشک حاذق برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خیلی دست به جراحی نمی‌زند که برای بیمار درد و استرس ایجاد کند، بلکه یک قطعه استوانه‌ای از جنس تیتانیوم را در قسمت دندان از دست رفته جاگذاری می‌کند که جای ریشه دندان بیمار را می‌گیرد و اصطلاحا به آن ایمپلنت گفته می‌شود. پس ایمپلنت یک پروتز است يا یک قطعه که جای ریشه را می‌گیرد.

روکش‌های دندانی هم در دو مدل وجود دارند: فول سرامیک و روکش پی‌‌اف‌ام. روکش فول سرامیک دارای مدل‌هایي است که یکی از آنها زیرکونیا است.

 

از مزایای زیر کونیا، استفاده از آن جهت بیمارانی که حساسیت دندانی به سرما و یا گرما دارند است که علت ساختار خاص این ماده، به عنوان عایق دندان عمل کرده و از انتقال حرارت جلوگیری می کند. در بیمارانی نیز که به بعضی فلزات و یا آلیاژهایی حساسیت دارند بهترین گزینه توصیه شده می باشد. به علت ساختار بسیار شفاف و عبور نور از آن، بسیار بسیار طبیعی بوده و قابل تشخیص از اندام های طبیعی نمی باشد.

آيا ایمپلنت و پروتز دندان با هم تفاوت دارند؟

هر قطعه‌ای که به صورت صنعتی در بدن ما ساخته شود و در بدن به جای یک عضو قرار داده ‌شود پروتز یا ایمپلنت نامیده می‌شود. بعد از مدتی ایمپلنتی که داخل استخوان قرار گرفته، ساختمان‌سازی می‌کند و با استخوان فک جوش می‌خورد. بعد از جوش خوردن، دندانپزشک قالب‌گیری می‌کند و یک روکش روی آن قرار می‌دهد که نتیجه آن یک دندان طبیعی، زیبا و غیرقابل تشخیص است که در دهان بیمار قرار می‌گیرد و اگر این دندان نباشد، از لحاظ زیبایی مخدوش می‌شود و فرد لبخند زیبایی نخواهد داشت، حتی در جویدن غذا به مشکل خواهد خورد كه اين می‌تواند به هاضمه آسیب برساند، چون جویدن کامل ندارد، مفصل فکی را معیوب می‌کند، دندان‌های مجاور را کج و نامنظم می‌کند، پس جایگزین نکردن دندان از دست رفته دارای معایبی فراتر از این است که نادیده گرفته شود و جایگزین نشود.

معایب، فوائد ایمپلنت و دندان های مصنوعی در خلاصه

فواید ایمپلنت

  • اتصالات محکم باعث تکان و لیز نخوردن می شود.
  • ماندگاری بالا و عموما دائمی
  • در ظاهر و عملکرد همانند دندان طبیعی است.
  • از استخوان محافظت می کند.
  • از زوال لثه و استخوان و همچنین فروپاشی و افتادگی فک و صورت جلوگیری می کند.

معایب ایمپلنت

  • نسبتا هزینه بالاتری دارد، البته هزینه بالای آن نسبت به دوام، کارایی و لذت دوباره دندان داشتن اصلا هزینه بالایی به حساب نمی آید. در طولانی مدت مقرون به صرفه است.

فواید دندان های مصنوعی یا پروتز

  • هزینه کم، البته در طولانی مدت اصلا به صرفه نیست و هزینه بالایی را به بیمار تحمیل می کند.

معایب دندان های مصنوعی یا پروتز

  • اتصالات ضعیف باعث حرکت و لیز خوردن می شود.
  • مشکلات صحبت کردن
  • مشکلات خوردن
  • ناراحتی، آزار و درد
  • رسیدگی و پاکیزگی مداوم نیازمند است
  • در نهایت نیاز به تعویض دارد.
  • از استخوان محافظت نمی کند و در نهایت ممکن است فرد مبتلا به فروپاشی فک و افتادگی صورت شود.

آیا ایمپلنت در سن خاصی انجام می‌شود؟

معمولا در پروتزها بحثی وجود دارد که فرد باید به سن رشد رسیده باشد. سن رشد سن فیزیولوژیکی است، یعنی استخوان فک به تکامل رسیده باشد و فرد از لحاظ مکانیسم بدنی و سلولی کامل شده باشد تا پزشک بتواند این درمان را برای شخص انجام دهد. معمولا از سنین 16 سالگي به بالا صورت می‌گیرد. چون 16 سالگي سنی است که می‌توان برای فرد کار ایمپلنت را انجام داد. همچنین بیمار از لحاظ بلوغ فکری باید به سن رشد رسیده باشد تا این نوع درمان‌ها برای وی قابل قبول باشند.

 

حداکثر سن برای انجام ایمپلنت

پروتزهای ایمپلنت دندان با موفقیت در بیماران مسن انجام می شود. موفقیت این عمل به وجود مقدار استخوان کافی در بیماران بالغ و مسن بستگی دارد.

برای استفاده از این روش حداکثر سن خاصی وجود ندارد. هرکسی می تواند از این روش استفاده کند، به شرطی که فرد دارای امادگی جسمانی کافی و تراکم استخوان مناسب باشد. هر بیمار سالخورده ای که نگران زیبایی لبخند خود است می تواند از این روش استفاده کند. حتی افراد ۹۰ ساله نیز بدون مشکل خاصی این مراحل را طی کرده اند. در واقع به زبان ساده تر اغلب مراجعان این روش بالای ۶۵ سال هستند.

دکتر موفق فولادگر

دکتر موفق فولادگر، عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دندانپزشک زیبایی و جراحی معروف ترین و معتبرترین برندهای...

سوالات خود را از بپرسید
  • مهدی افشاری

    سلام دکتر لطفاً قیمت پر کردن و عصب کشی دندان هفت از پایین با نصب روکش و مدت زمان تا نصب روکش رو بفرمایید چون میخوام از شهرستان بیام بدونم چه مدت باید اقامت داشته باشم باتشکر ممنون میشم اگه راهنمایی و جواب بدین

  • alo_admin

    دو تا از دندان هایم دچار کیست شده آیا باید کشیده شود دندان ها عصب کشی هم شده است اما خالی شده

  • alo_admin

    سوال نداشتم چون مریض شما هستم و مصاحبه شما رو دیدم و رزومه شما رو خوندم واز حسن محبت شما و تخصص و کارایی شما لذت بردم با بهترین ها برای شما

  • لغو پاسخ