تزریق فيلر ها برای زیبایی و عوارض آن - دکتر منوچهر قدیمی

تزریق فيلر ها برای زیبایی و عوارض آن

تزریق فيلر ها برای زیبایی و عوارض آن

فيلرها (پر كننده ها) موادي هستند كه به منظور بر طرف كردن فرورفتگي ها و يا چين هاي ايجاد شده در هر منطقه اي از بدن و نيز به منظور افزايش حجم و تغيير فرم نواحي مختلف به خصوص صورت براي ايجاد زيبايي بيشتر  تزريق مي شوند. فيلر ها ممكن است طبيعي باشند مثل چربي كه از بدن بيمار استخراج شده و در مناطق مورد نياز تزريق مي شوند و يا ممكن است مثل فيلر هاي هيالورونيك اسيد به صورت مصنوعي ساخته شوند.

دکتر منوچهر قدیمی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر منوچهر قدیمی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

فيلر هاي صناعي به سه دسته كلي دائمي، نيمه دائمي و موقت تقسيم مي شوند.

فيلر هاي دائمي به دليل عوارض زياد در حال حاضر كمتر مورد توجه و استقبال قرار گرفته اند. فيلر هاي موقت عمر كوتاهي داشته و ماندگاري آنها حد اكثر يك الي دو ماه است و اما فيلر هاي نيمه دائمي به دليل اينكه نه مثل فيلرهاي موقت ماندگاري كوتاهي داشته و نه مانند فيلرهاي دائمي عوارض بالائى دارند بسيار مورد توجه و استقبال قرار گرفته اند و در واقع انقلابي در مقوله زيبايي ايجاد كرده اند و ماندگاري آنها از چند ماه تا چندين سال مي تواند متفاوت باشد.

از رايج ترين فیلرهاي نيمه دائمى مي توان به ژل هاي هيالورونيك اسيد با ماندگاري چهار تا دوازده ماه، كلسيم هیدروكسي آپاتيت با ماندگاري 24-15 ماه و فيلرهاي اسيد پلي لاكتيك با ماندگاري 24 ماه اشاره کرد.

پرمصرف ترين ژل ها در سطح جهان ژل هاي هيالورونيك اسيد هستند و مهمترين علت آن اين است كه اين ژلها كمترين ميزان حساسيت را داشته و از طرفي به هر دليلي مصرف كننده بخواهد آنرا از بين ببرد مي توان با تزريق آنزيم هيالاز، كل ژل را در عرض چند ساعت تا دو هفته به طور كامل از بين برد. ماندگاري ژل هاي هيالورونيك بسته به غلطت ژل، سايز پارتيكل هاي ژل، عمق تزريق و  برند ژل از يك طرف و سطح متابوليسم و لايف استایل خود فرد از 4 تا ١٨ ماه متفاوت است، البته اكثر كتب زيبايي ماندگاري اين ژل ها را بين ٤ تا ١٢ ماه ذكر كرده اند.

عوارض تزريق فيلر:

عوارض تزريق فيلر به دو دسته كلي عوارض زودرس و عوارض ديررس تقسيم مي شود.

عوارض زودرس

عوارض زودرس عمدتا شامل كبودي، تورم، درد بوده و معمولا ظرف چند روز از بين مي رود ولي يكي از عوارض مهم و نسبتا خطرناك زودرس ايسكمي است كه شايع نيست و علت آن تزريق ژل به داخل عروق و يا فشار بيش از حد ژل تزريقي به عروق و شريان هاي ناحيه بوده كه باعث انسداد جريان خون می شود و چناچه از دید پزشكِ تزريق كننده دور بماند مي تواند منجر به نكروز ناحيه شود ولي اگر پزشك درمانگر توجه كافي موقع تزريق به اين موضوع داشته باشد حتي اگر ايسكمي ايجاد شود به راحتي با ماساژ و يا در صورت لزوم تزريق آنزيم قابل درمان است.

مهمترين نكته اي كه مراجعين در اين مورد بايد به آن توجه داشته باشند اين است كه هرگونه تغيير رنگ در موضع تزريق به خصوص سفيد شدن و يا تركيبي از سفيدي و قرمزي در ناحيه تزريق را به سرعت به پزشك خود اطلاع دهند.

عوارض دیررس

دسته دوم از عوارض تزريق فيلر ها عوارض ديررس بوده كه مي تواند به صورت ندول، گرانولوم، فيبروز اطراف ژل و حتي آبسه باشد كه شايع نيستند و ممكن است چندين ماه پس از تزريق ايجاد شوند كه همگي قابل درمان هستند.

کاربرد فیلرها

مهمترين كاربرد فيلر ها در زيبايي فرم دهي زاويه فك، فرم دهي و حجم دهي گونه، پر كردن خطوط خنده، خطوط بغض، گودي و تحليل رفتگي زير چشم، فرم دهي و حجم دهي لب و فرم دهي چانه است.

از آنجايي كه ژل هاي هيالورونيك اسيد به تدريج جذب مي شوند. براي ماندگاري طولاني توصيه مي شود هر شش ماه يك بار مقادير كمتري در مقايسه با تزريق اوليه به عنوان تاچ آپ تزريق شود تا كمبود ناشي از مقاديري از ژل را كه طي اين مدت جذب شده جبران کند.

مهمترين موارد منع تزريق ژل عبارتند از:

بارداري، عفونت يا جراحت در موضع، اختلالات خونريزي دهنده، اگزماي ناحيه، ديابت و ساير بيماري هاي مزمن كنترل نشده، سابقه حساسيت به فيلرها و سابقه مصرف اخير راكوتان.

دکتر منوچهر قدیمی

دکتر منوچهر قدیمی، در سال 1374 از دانشگاه جندی شاپور فارغ التحصیل شده اند و در سال 2016 میلادی برای گذراندن دوره مستر به دانشگاه طب چینی پکن رفتند و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Davood

    سلام من یک خال از بچگی روی صورتمه گوشتیه میترسم بردارم میگن سرطان زاست نظر شما چیه و بنظرتون با چ روشی بردارم بهتره؟تشکر

  • Maedeh sobatipur

    سلام دکتر وقت بخیر من ۲۴سالم هست و از سن۱۵سالگی در بدنم جوش هایی قرمز به صورت سرسیاه و‌سرسفید زدم توی ناحیه کمر سرشانه و صورت چندین بار به دکتر پوست متخصص مراجعه کردم لایه بردار و ژل های ضدجوش تجویز کردن ولی به نتیجه ای نرسیدم ممنون میشم یه راه کاری بهم بدین من چندین بار ازمایش هم انجام دادم ازمایش کلی ولی نتایج ازمایشات خوب بوده بدون مشکل

  • HOSSEIN KHODAYAR

    سلام اقاي دكتر ، بنده بعد از عمل بيني با گذشت يك سال در ناحيه بخيه ها ( دورِ بيني ) التهاب شديد دارم همچنين چانه و پشت سر هم جوش هايي ايجاد شده ، سه تا دكتر رفتم كه هر سه دكتر قرص داكسي تجويز كردن ، چند دوره هم مصرف كردم اما جوش ها نرفتن ، نا گفته نماند به بهداشت سر و صورت حساسم و روزي چند بار سر خودم رو ميشورم و صورت هم با فوم سي گل ميشورم ، لطفا اگه ميشه راهنماييم كنيد ، با تشكر .

  • پرستو نظریان

    سلام خسته نباشین،، من میخوام فیلر لب ب صورت نیم دائمی انجام بدم.. چقد هزینه داره و کی میتونم بیام مطبتون

  • لغو پاسخ