تزریق بوتاكس در چه شرایطی مجاز نیست؟ - دکتر منوچهر قدیمی

تزریق بوتاكس در چه شرایطی مجاز نیست؟

تزریق بوتاكس در چه شرایطی مجاز نیست؟

بوتاكس نام تجاري سمي است كه اولين بار توسط شركت امريكايي آلرگان ساخته شده و بعدها اين توكسين به  همين نام در جهان عموميت پيدا كرد و كشورهاي مختلف بوتاكس را با نام هاي تجاري مختلف به جهان پزشكي معرفي كردند.

دکتر منوچهر قدیمی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر منوچهر قدیمی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بوتاكس توكسيني است كه توسط يك باكترى بنام كلستروديوم بوتولينيوم توليد ميذشود و اولين بار در سال ١٩٨٩ توسط  FDAبراي درمان استرابيسم (دو بيني) و بلفارواسپاسم (اسپاسم پلك) مورد تاييد قرار گرفت و در سال ٢٠٠٢ نيز به منظور از بين بردن خطوط اخم مورد تاييد  FDAواقع شد و به تدريج مصرف آن براي درمان بسياري از بيماري ها و نيز به عنوان روشي براي زيبايي رواج پيدا كرد. هم اكنون از بوتاكس براي درمان ميگرن، تعريق كف دست و پا وزير بغل، گرفتگي هاي عضلاني گردن، دو بيني، بلفارو اسپاسم، از بين بردن خطوط اخم، پيشاني، چروك هاي پنجه كلاغي اطراف چشم، اسموكر لاين (خطوط اطراف لب)، لبخند لثه اي، افتادگي نوك بيني، خطوط بغض، از بين بردن برجستگي هاي اطراف زانو و ساق پا، بزرگي طبيعي زاويه فك و بسياري حالت هاي ديگر اسفاده مي شود. مهمترين كاربرد بوتاكس پيشگيري از ايجاد چروك در نواحي پيشاني، اطراف چشم (در صورت ايجاد) و بهبودي نسبي آنهاست.

توكسين بوتاكس با مهار كردن استيل كولين كه يك واسطه عصبي است و از انتهاي اعصاب ترشح مي شود در محل اتصال عصب به عضله باعث فلج موقت عضلات مي شود و با همين مكانيسم باعث از بين رفتن چين و چروك ها و اسپاسم هاي عضلاني مي شود.

اثر بوتاكس دو ساعت بعد از تزريق شروع شده و بين ده تا چهارده روز به حد اكثر اثر خود مي رسد و ماندگاري اثر آن بين چهار تا شش ماه است.

موارد منع مصرف بوتاكس شامل موارد زير است:

حساسيت به بوتاكس، جراحي اطراف چشم و يا خود چشم طي شش ماه گذشته، بارداري و شيردهي، كساني كه داراي فلج عضلات ناحيه صورت هستند مثل فلج بلز و يا بيماري هاي پيشرونده عصبي عضلاني مثل بيماري مياستنيا گراويس، عفونت و اگزماي فعال در موضع و افرادي كه داراي پوست بسيار شل و افتاده هستند.

تزريق بوتاكس مهارت خاصي را مي طلبد، زيرا چنانچه دقت كافي براي انتخاب محل دقيق تزريق وجود نداشته باشد مي تواند عوارضي از قبيل افتادگي پلك ها، نامتقارن شدن ابروها، اشك ريزش و آب ريزش از دهان، كج شدن و نامتقارن شدن لب ها و دو بيني را براي فرد به دنبال داشته باشد كه البته اين عوارض هيچ كدام دائمي نبوده و به تدريج با كم شدن اثر بوتاكس طي چند هفته از بين مي روند و از طرفي بعضي از اين عوارض مثل نامتقارن  شدن ابروها را مي توان با تزريق مجدد دو هفته بعد از تزريق اوليه بر طرف کرد و تعداد ديگري از اين عوارض ممكن است نياز به مصرف داروهاي خاصي داشته باشند.

دکتر منوچهر قدیمی

دکتر منوچهر قدیمی، در سال 1374 از دانشگاه جندی شاپور فارغ التحصیل شده اند و در سال 2016 میلادی برای گذراندن دوره مستر به دانشگاه طب چینی پکن رفتند و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Davood

    سلام من یک خال از بچگی روی صورتمه گوشتیه میترسم بردارم میگن سرطان زاست نظر شما چیه و بنظرتون با چ روشی بردارم بهتره؟تشکر

  • Maedeh sobatipur

    سلام دکتر وقت بخیر من ۲۴سالم هست و از سن۱۵سالگی در بدنم جوش هایی قرمز به صورت سرسیاه و‌سرسفید زدم توی ناحیه کمر سرشانه و صورت چندین بار به دکتر پوست متخصص مراجعه کردم لایه بردار و ژل های ضدجوش تجویز کردن ولی به نتیجه ای نرسیدم ممنون میشم یه راه کاری بهم بدین من چندین بار ازمایش هم انجام دادم ازمایش کلی ولی نتایج ازمایشات خوب بوده بدون مشکل

  • HOSSEIN KHODAYAR

    سلام اقاي دكتر ، بنده بعد از عمل بيني با گذشت يك سال در ناحيه بخيه ها ( دورِ بيني ) التهاب شديد دارم همچنين چانه و پشت سر هم جوش هايي ايجاد شده ، سه تا دكتر رفتم كه هر سه دكتر قرص داكسي تجويز كردن ، چند دوره هم مصرف كردم اما جوش ها نرفتن ، نا گفته نماند به بهداشت سر و صورت حساسم و روزي چند بار سر خودم رو ميشورم و صورت هم با فوم سي گل ميشورم ، لطفا اگه ميشه راهنماييم كنيد ، با تشكر .

  • پرستو نظریان

    سلام خسته نباشین،، من میخوام فیلر لب ب صورت نیم دائمی انجام بدم.. چقد هزینه داره و کی میتونم بیام مطبتون

  • لغو پاسخ