علائم زخم معده چیست؟ - دکتر مسعود رستگاری

علائم زخم معده چیست؟

علائم زخم معده چیست؟

زخم معده ممکن است بدون علائم رخ دهد، اما هنام ظهور علائم شامل موارد زیر است:

دکتر مسعود رستگاری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مسعود رستگاری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان
  • درد و سوزش در ناحیه ی فوقانی معده به هنگام شب و میان دو وعده غذایی
  • حالت تهوع
  • سوزش قلب

در شرایط حاد علائم به صورت زیر هستند:

  • خروج خون هنگام تهوع که به صورت دانه های قهوه به نظر می‌رسند.
  • کاهش وزن
  • درد شدید در ناحیه ی بالایی و میانی شکم

تشخیص زخم معده:

برای شناخت دقیق عامل ایجادکننده زخم معده می بایست بیوپسی (نمونه برداری) کاملی از زخم مخاط معده صورت پذیرد. بیوپسی در هنگام خونریزی معده به سبب حضور خون، انجام ناپذیر یا سخت می باشد.علایم بیماری درد ناحیه فوقانی شکم (اپی گاستر) و سوزش سردل، سوء هاضمه، و وجود خون در مدفوع می باشد .اکثر زخمها کوچک هستند (با قطر کمتر از 2 سانتیمتر) .پراکندگی زخمهای پپتیک معده معمولاً در آنتر (ابتدای معده) است.

 

پزشک شما در مورد علائم ،و اینکه آیا شما NSAID ها و داروهای دیگر را مصرف میکنید و سابقه پزشکی سوال خواهد پرسید ؛ او همچنین شکم شما را برای هرگونه درد بررسی می کند ، بهترین روش تشخیص زخم معده نگاه کردن به آن است. پزشک می تواند از یک سری اشعه ایکس یا یک آزمایش به نام آندوسکوپی استفاده کند این تست به او اجازه می دهد تا یک لوله نازک و خمیده را به سمت گلو و به معده و روده کوچک منتقل کند در انتهای لوله دوربین قرار دارد تا بتواند زخم ها را بررسی کند.

او همچنین ممکن است نمونه برداری کند تا آزمایش H. pylori را انجام دهد، آزمایشات نمونه خون، تنفس و مدفوع نیز می تواند برای باکتری ها انجام شود.

زخم معده چه زمانی سرطان می شود؟

علامت آن هم معمولا دردی است كه در زمان گرسنگی در ناحیه معده ایجاد می‌شود؛ برای مثال ممكن است فرد هنگام نیمه شب به دلیل سوزش و درد معده از خواب بیدار شود و با خوردن یك فنجان شیر یا یك تكه نان دردش ساكت شود. گاهی هم متاسفانه بیمار با اولین تظاهرات زخم از جمله استفراغ خونی و مدفوع سیاه‌رنگ به اورژانس مراجعه می‌كند و بعد كه مورد بررسی و آندوسكوپی قرار می‌گیرد، متوجه می‌شویم زخم اثنی عشر دارد. گاهی هم ممكن است زخم مدت زیادی در اثنی عشر باقی بماند و ایجاد تنگی كند. در این صورت فرد یک تا سه ساعت بعد از غذا خوردن دچار نفخ و استفراغ می‌شود زیرا غذا در معده‌اش باقی می‌ماند. علاوه براینها زخم اثنی عشر به خصوص در مردان بالای 40 تا 45 سال ممكن است به صورت سوراخ شدن تظاهر كند كه در این وضعیت بیمار دچار درد خیلی شدید می‌شود. زخم معده برعكس زخم اثنی عشر در خانم‌ها شایع‌تر است اما بعد از یائسگی میزان شیوع در خانم‌ها و آقایان یكسان می‌شود. همچنین این زخم معمولا بعد از غذا خوردن علائمی مثل درد، سوزش و ترش كردن ایجاد می‌كند. زخم معده هم گاهی با عوارضی چون خونریزی یا سوراخ شدن خود را نشان می‌دهد.

انواع زخم معده

زخم ایجاد شده در معده، بر اساس به محل آسیب مخاطی به انواع مختلفی تقسیم می شود که دارای سه نوع کلی است:

زخم دیواره معده

زخم گوارشی که دقیقاً دیواره معده را درگیر کرده و موجب ایجاد زخم و ناراحتی در خود معده می شود.

زخم مری

اگر باکتری ها فعالیت شدید در دهانه ورودی غذا به معده داشته باشند، موجب آسیب رسیدن به بافت دهانه معده یا مری خواهند شد که به زخم مری مشهور است.

زخم دوازده یا اثنی عشری

زخم اثنی عشری بر خلاف زخم مری، در قسمت خروجی غذا از معده ایجاد می‌شود. اگر زخم در ورودی غذا به روده و اثنی عشر باشد به زخم دوازده شناخته می شود.

دکتر مسعود رستگاری

دکتر مسعود رستگاری متولد ۱۳۴۶ در شهر اراک. فارغ التحصیل پزشکی عمومی سال ۱۳۷۳ از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ التحصیل تخصص داخلی سال ۱۳۹۵از دانشگاه علوم پزشکی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسین شکارچی

    سلام آقای دکتر من بابام مریضه درکل این پدر ما بیماری صرع داره و سیگار و زیاد مصرف میکنه و بدنش هم ضعیفه و از زمانی ک شب ها تریاک مصرف میکنه علائم صرع سراغش نیومده یا کم ولی چند مدت هست حالش خوب نی اوایل میگفت کلیم درده بردیم دکتر آزمایش گرفت گفتن عفونت کرده چند تا سرم و قرص داد بعد آزمایش گرفتن گفتن عفونتش خوب شده ولی هنوز میگه کل بدنم درده تب دارم نفس نداره نمیدونم دیگه چ دکتری ببرم غذا هم نمیخوره ممنون میشم راهنماییم کنید

  • گل اطلسی

    سلام خسته نباشسد برای درمان کبد چرب چه راهکاری وجود داره؟

  • Mahdi

    با سلام.آقای دکتر آیا داروی ملوکسیکام و باکلوفن در افراد دارای فشار خون باعث بالا رفتن می شود.به محض اینکه خوردم فشارم بالا رفت به حدی رسید که سابقه نداشت.لوزارتان اچ مصرف میکنم

  • ناصر طاهری

    باسلام وتشکر. ۵۵ ساله هستم، دوسه روزه علایم سرماخوردگی داشتم ولی بیشتر بی حسی وبی حالی و سرفه اذیت میکرد، دیشب دکتر رفتم فشارم رو گرفتن وگفتند۱۶ روی ۸ است، موقعی که فشارم بالا میرود شروع به عرق کردن میکنم.زیرزبانی گذاشتن که خوب شدم. حال سوال اینست با توجه به اینکه بنده گرید ۲ کبدچرب بوده وسابقه سنگ سازی کلیه دارم، علت فشار سرماخوردگی بود یا کلیه سنگ ساز. آخرین بار که فشارم بالا بود سه سال قبل در ماه رمضان بود

  • لغو پاسخ