درمان واریس به چه روشی امکان پذیر است؟ - دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

درمان واریس به چه روشی امکان پذیر است؟

درمان واریس به چه روشی امکان پذیر است؟

واریس به معنای پیچ خوردگی گشاد شدن سیاهرگ ها و تورم وریدها است. سیاهرگ های واریسی به شکل رگ های بلند گشاد شده پر پیچ و خم تبدیل می شوند و معمولا یکی از شایع ترین بیماری های عروقی است که 10تا 20درصد از افراد جامعه مبتلا هستند.

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

گردش خون به صورت غیر عادی در پاها جمع می شود و دریچه های لانه کبوتری که باعث بالا رانده شدن خون می شوند کارایی خود را از دست می دهد و ورید ها ظاهری بسیار زشت و به صورت طناب پیدا می کنند که به شکل پر پیچ و خم هستند.

علت واریس

– اولیه: علت واریس می تواند اولیه باشد یعنی در اثر وراثت یا ژنتیک به وجود آمده باشد.

– ثانویه: علت ثانویه مثل: ایستادن طولانی مدت، سن، جنس، وزن، آسیب دیدگی عروق، سابقه، تصادف، مصرف سیگار و دخانیات، نشستن طولانی مدت، بی حرکت ماندن، بستن کمربند های خیلی محکم، پوشیدن لباس های چسبان و قرار گرفتن در محیط های خیلی گرم

شایع ترین علت واریس

شغل یکی از شایع ترین علت واریس است. کسانی که زیاد روی پا می ایستند مانند آرایشگرها، اساتید دانشگاه و معلمین.

بیمارانی که مبتلا به واریس هستند، احساس سنگینی، فشار، سوزش، ضعف پاها، گاهی ورم پا و مچ، خارش و سوزش پوست دارند، گاهی واریس باعث تغییر رنگ، التهاب و خشک شدن پوست می شود و در نهایت باعث زخم های باز می شود که خیلی خطرناک و درمان آنها بسیار سخت است.

واریس در قسمتهای دیگر بدن هم دیده میشود. تلانژکتازی و ونوز لیک روی صورت، گردن و رگهای عنکبوتی در همه قسمتهای بدن ایجاد می شوند.

درمان واریس

– درمان به وسیله جوراب های واریس انجام می شود که به کلاس های مختلف تقسیم می شود.

– درمان بعدی RFA یا لیزر است که ورید های بزرگ مثل سافن بزرگ و کوچک به وسیله اشعه لیزر یا RF سوزانده می شود. این روش غیر قابل بازگشت است و درمان قطعی است.
در این روش کاتتر مخصوص از یک سوراخ کوچک وارد رگ شده و داخل رگ سوزانده می شود بعد از مدتی رگ اضافی که باعث بد منظره شدن نمای ساق و ران شده از بین می رود در این روش هیچگونه درد یا جای جراحی برای بیمار وجود ندارد.

عوارض خاصی در این روش وجود ندارد و آسیب عصب به علت حرارت که بعد از مدتی قابل برگشت است.

این روش احتیاج به وسایل نوین و مهارت پزشک انجام دهنده دارد که نقش مهمی در درمان دارد.

 

– نوع دیگر درمان واریس، اسکلروتراپی است که بیشتر در نوع تار عنکبوتی ها (Spider) استفاده می شود.

در روش درمانی اسکلروتراپی ماده ای به نام پلی دوکانول (Polidocanol) که مورد تایید FDA آمریکا است به داخل ورید تزریق می شود و باعث از بین رفتن ورید ها می شود. معمولا طول مدت درمان بین 3تا 6 ماه است و اگر تغییر رنگ یا اتفاق غیر عادی در پوست ظاهر شد بعد از این طول درمان کاملا از بین می رود و درمان غیر قابل بازگشت است.

 

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

محمد اعظمی متولد 1344 شهر اصفهان، در سال 1362 در کنکور سراسری رشته پزشکی قبول و سال 1370 مدرک Gp را دریافت کرد. سال 1372 در رشته رادیولوژی قبول و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • طاهره احمدی

    چهارشنبه مورخ ۲۰ اذر سونو بیوفیزیکال هست

  • Maryamhp

    روز بخیر در مورد رگهای واریسی متوجه این موضوع نشدم که لیزر برای از بین بردن رگهای کوچک در پا خوب هست یا خیرو دکتر متخصص این مورد در تهران چه کسی هست؟

  • زینب سازور

    سلام جناب دکتر وقت بخیر، مادر من چند وقتی هست از درد کمر رنج میبرد اما چند روزی هست درد به لگن و ران پاش رسیده شدت درد به حدی هست که از جاشون نمیتونن بلند بشن و نه امپول نه سرم نه شیاف جواب میده من خیلی نگرانش هستم میشه یکم راهنمایی کنید

  • علی شهاب

    سلام.. رنگ پاهای من داره کبود میشه کبودی به انگشتان پا رسیده. چند تا دکتر رفتم میگن درمان قطعی نداره. یک پزشک گفت از رگ پا نشت خون باعث کبودی شده. اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم که خوب بشه؟ سپاس

  • لغو پاسخ