آمنیوسنتز چیست و چه زمانی استفاده می شود؟ آیا خطری برای مادر و جنین دارد یا خیر؟ - دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

آمنیوسنتز چیست و چه زمانی استفاده می شود؟ آیا خطری برای مادر و جنین دارد یا خیر؟

آمنیوسنتز چیست و چه زمانی استفاده می شود؟ آیا خطری برای مادر و جنین دارد یا خیر؟

آمنیوسنتز یکی از آزمایش‌‏های تشخیصی قبل از تولد است که پزشک با استفاده از نمونه‌برداری مایع آمنیوتیک شما و آزمایش آن می‌تواند اختلالات و ناهنجاری‌های کروموزمی‌ای که ممکن است منجر به مشکلاتی در کودک شود مانند سندرم داون را پیش از تولد تشخیص دهد. این آزمایش با توجه به خطرات ممکن  برای همۀ زنان باردار تجویز نمی‌شود و تنها برای زنانی انجام می‌شود که سن آنها بالای ۳۵ سال باشد، در آزمایش‌های غربالگری سه ماهة اول یا سه ماهة دوم در گروه پرخطر طبقه‌بندی‌‌شده باشند یا سابقۀ خانوادگی داشتن فرزندی با اختلالات کروموزومی یا نقص‌های لولۀ عصبی داشته باشند.

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

آمنیوسنتز بعد از 15 هفتگی با کشیدن مایع آمنیوتیک به صورت شکمی برای کاریوتایپ جنین استفاده می شود.

Cvs بین 14-10 هفتگی و با آسپیراسیون و بیوپسی از Placement villis است و به صورت شکمی یا از طریق واژینال انجام می شود. نوع شکمی یا واژینال براساس جایگاه پلاستتا است.

  • ریسک سقط (Miscarriage) در موارد بالا 1% است.
  • ریسک عفونت 1000/1 است.

دلایل انجام آزمایش آمنیوسنتز

تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌های کروموزومی و نقص‌های مادرزادی در جنین است. در این روش پزشک با استفاده از نمونۀ مایع آمنیوتیک می‌تواند تصویری از کروموزوم‌های جنین در حال رشد به دست آورد و با استفاده از آن مطمئن شود که جنین ناهنجاری کروموزومی مشخصی نداشته باشد. اطلاعاتی که پزشک از این روش به دست می‌آورد همانند آزمایش نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا cvs است. آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص اختلالات کروموزومی زیر به کار می‌رود:

  • تشخیص تقریباً تمام اختلالات کروموزومی از جمله سندرم داون، تریزومی ۱۳، تریزومی ۱۸ و اختلالات کروموزومی جنسیتی مانند Turner Syndrome  این آزمایش می‌تواند چنین اختلالاتی را تشخیص دهد، اما نمی‌تواند شدت آنها را ارزیابی کند.
  • تشخیص نقص‌های لولۀ عصبی مانند Spina bifida و Anencephaly، که با اندازه‌گیری میزان پروتئینی به نام آلفافتوپروتئین؛ AFP، در مایع آمنیوتیک انجام می‌شود.

با این حال آمنیوسنتز نمی‌تواند سایر نقص‏‌های ساختاری هنگام تولد مانند ناهنجاری‏‌های قلب، شکاف لب یا کام را تشخیص دهد. نقص‌های ساختاری معمولاً در سه ‌ماهه دوم و به وسیلۀ سونوگرافی آنومالی تشخیص داده می‌شود. علاوه بر موارد فوق، ممکن است پزشک به دلایل دیگری این آزمایش را به شما توصیه کند. چند دلیل دیگر برای انجام آزمایش آمنیوسنتز عبارتند از:

  • برای تشخیص یا رد عفونت داخل رحمی مادر این روش توصیه می‌شود.
  • برای کنترل سلامت جنین در صورت وجود حساسیت خونی و به خصوص حساسیت .RH این مشکل به دلیل تفاوت گروه خونی یا RH  مادر و جنین به وجود می‌آید که امروزه عموماً از سونوگرافی داپلر برای کنترل آن استفاده می‌شود.
  • ارزیابی رشد ریه‌های کودک در زمانی که به دلایل پزشکی باید زایمان زودرس انجام شود.

 

در صورت منفی بودن RH مادر، تزریق رگام لازم است و در صورت مثبت بودن HIV و هپاتیت B و C احتمال انتقال آن از مادر به جنین افزایش پیدا می کند.

در دوقلویی و چندقلویی نیز می توان آمنیوسنتز و یا CVS را با دقت به جدا نمودن کیسه های جنین و جفت انجام داد.

 

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

محمد اعظمی متولد 1344 شهر اصفهان، در سال 1362 در کنکور سراسری رشته پزشکی قبول و سال 1370 مدرک Gp را دریافت کرد. سال 1372 در رشته رادیولوژی قبول و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • طاهره احمدی

    چهارشنبه مورخ ۲۰ اذر سونو بیوفیزیکال هست

  • Maryamhp

    روز بخیر در مورد رگهای واریسی متوجه این موضوع نشدم که لیزر برای از بین بردن رگهای کوچک در پا خوب هست یا خیرو دکتر متخصص این مورد در تهران چه کسی هست؟

  • زینب سازور

    سلام جناب دکتر وقت بخیر، مادر من چند وقتی هست از درد کمر رنج میبرد اما چند روزی هست درد به لگن و ران پاش رسیده شدت درد به حدی هست که از جاشون نمیتونن بلند بشن و نه امپول نه سرم نه شیاف جواب میده من خیلی نگرانش هستم میشه یکم راهنمایی کنید

  • علی شهاب

    سلام.. رنگ پاهای من داره کبود میشه کبودی به انگشتان پا رسیده. چند تا دکتر رفتم میگن درمان قطعی نداره. یک پزشک گفت از رگ پا نشت خون باعث کبودی شده. اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم که خوب بشه؟ سپاس

  • لغو پاسخ