علت خونریزی لثه چیست؟ - محمدعلی فیاض‌مهر

علت خونریزی لثه چیست؟

علت خونریزی لثه چیست؟

خونريزي لثه يكي از مشكلات مهم و پرخطري است كه مي‌تواند به دلايل مختلفي به وجود آيد. اين مشكل ممكن است به‌دليل بعضي بيماري‌هاي داخلي يا عفونت لثه و رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان يا عوامل ديگري بروز كند. در ادامه به علت‌هاي ‌مختلفي كه باعث اين مشكل اساسي دهاني و دنداني مي‌شود، مي‌پردازيم.

دکتر محمدعلی فیاض‌مهر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمدعلی فیاض‌مهر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عدم رعايت بهداشت و اهمیت ندادن به ‌سلامت دندان می‌تواند به خونریزی لثه منجر شود، اما در مواردي هم خونریزی حتی در افرادی که از دندان‌های‌شان خوب مراقبت می‌کنند هم رخ می‌دهد. مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان باعث قرمزی و تورم لثه‌ها می‌شود. در مواقعي خونریزی لثه هنگام مسواک زدن رخ می‌دهد. درواقع به نحوه مسواک زدن مربوط می‌شود. اگر مسواک خیلی خشن استفاده شود یا خمیردندان به اندازه کافی استفاده نشود یا نوع مسواک از جنس مرغوب نباشد، ممکن است باعث بروز این مشکل شود. اگر جدا از اين موارد باشد و تمام اين موارد رعايت شود احتمال بیماری لثه‌ای وجود دارد.

علاوه بر موارد گفته شده دلایل مختلف ديگري مي‌تواند باعث خونریزی لثه باشد. مثلا برنامه‌هاي غذایی نامناسب سبب اين مشكل خواهد شد. يعني وقتي مدام از غذاهای کنسروی و آماده استفاده مي‌شود اين غذاها نه تنها باعث افزایش وزن می‌شوند بلکه برای سلامت دندان‌ها هم مضر هستند و به دندان‌ها آسیب می‌زنند. بهتر است از مصرف میوه و سبزیجات حاوی کلسیم، انواع ویتامین‌ها، منیزیم و مواد ضدالتهاب مانند روغن ماهی كه برای سلامت لثه‌ها مفیدند استفاده شود.

افراد سیگاری هم بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌هاي لثه قرار دارند زيرا از آنجا که سموم موجود در سیگار باعث التهاب می‌شود و واکنش ایمنی بدن را کاهش می‌دهد به محض بروز علایم خونریزی، باکتری‌های خطرناک موجود بین دندان به لثه زخمی راه پیدا می‌کنند و مستقیم وارد خون می‌شوند.

استرس و اضطراب و نگرانی هم باعث مي‌شود سیستم دفاعی بدن برای مقابله با بیماری‌ها از جمله بیماری لثه ضعیف شود. استرس رگ‌های خونی را ملتهب می‌کند در اين صورت افرادي كه دچار استرس هستند بيشتر به خونريزي لثه دچار مي‌شوند. همچنين افرادی که در خانواده‌شان سابقه بیماری لثه وجود دارد، باید بیشتر مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند. چون اين افراد بيشتر در معرض خونريزي لثه قرار دارند. به علاوه در افرادی که دندان‌های‌شان صاف نیست یا عادت به دندان قروچه دارند، فشار وارده به دندان، به بافت لثه و استخوان فک آسیب می‌رساند. در اين صورت فشار دادن دندان روی هم باعث عقب‌نشینی لثه و فرسودگی استخوان می‌شود كه ممكن است باعث خونريزي و درنهايت آسيب جدي به لثه و دندان‌هاي‌شان شود.

در مواردي هم بايد گفت كه برخی داروها مانع جریان بزاق می‌شود و در نتیجه دهان دچار خشکی می‌شود. در اين صورت بزرگ شدن یا ضخیم شدن بافت لثه و خشکی دهان باعث پیشروی بیماری لثه می‌شود. بیماری لثه همچنين از طریق بزاق دهان قابل انتقال است. استفاده مشترک از وسایل شخصی در برخي افراد مثلا استفاده مشترک از ظروف و لیوان، خطر انتقال بیماری لثه را ایجاد می‌کند. به علاوه لازم است كه بگوييم زنان باردار هم يكي از گزينه‌هايي هستند كه بیشتر در معرض بیماری لثه قرار دارند. رعایت بهداشت دهان برای پیشگیری از این بیماری براي زنان باردار بسیار ضروری است.

در ادامه شايان ذكر است كه نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثه‌ها آسیب می‌رساند و استخوان فک را فرسوده می‌کند. عفونت باکتریایی هم می‌تواند خونریزی ایجاد کند. برخی بیماری‌های لثه می‌تواند دندان را به‌طور کامل از بین ببرد و باعث افتادن دندان شود. تراکم باکتری روی کثیفی دندان می‌تواند باعث ناراحتی شود. محققان معتقدند که بیماری لثه، علت عمده افتادن دندان‌های دائمی است. باکتری لایه محافظتی ایجاد می‌کند که به بافت لثه آسیب می‌رساند، سپس بدن به زخم و التهاب ایجاد شده واکنش نشان می‌دهد. هر چه مدت التهاب لثه‌ها بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری‌های گوناگون از جمله حساسیت و بیماری‌های قلبی و… بیشتر است.

همچنين خونریزی لثه مي‌تواند ناشی از پاک کردن نابه‌جای پلاک‌ها باشد. پلاک شامل میکروب‌هایی است که به بافت سالم اطراف دندان‌ها حمله می‌کنند كه باعث ایجاد التهاب و تحریک لثه می‌شوند. در اين صورت ممکن است هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان باعث خونریزی شود. این امر گینویویت نامیده می‌شود و اولین مرحله از بیماری لثه است. گینویویت لثه معمولا یک وضعیت بدون درد است و لثه‌ها ممکن است تنها علائم باشند. پلاک‌های ایجاد شده که پاک نمی‌شوند می‌توانند باعث جدایی لثه از دندان شوند. در این مرحله، گینویویت به وضعیت جدی‌تر به نام پریودونتیت پیشرفت می‌کند. پریودنتیت می‌تواند باعث از دست رفتن دندان شود و ممکن است بر سلامت کلی افراد تاثیر بگذارد. بنابراين بايد با دیدن اولین علائم خونریزی حتما به دندانپزشک مراجعه كرد تا وضعیت كلي بررسي شود. عامل اصلی التهاب و خونریزی لثه و نسوج نگهدارنده دندان، بیماری‌های میکروبی و بیماری عفونی است و برداشتن جرم از روی دندان باید انجام شود چون پلاک میکروبی می‌تواند روی جرم تشکیل شود. خونریزی لثه می‌تواند بر سلامت کلی افراد تاثیرگذار باشد. مثلا در موارد نادري هم بايد گفت كه خونریزی لثه می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات جدی‌تر خونی باشد.

اما چند علت ديگري هم هست كه باعث خونريزي لثه مي‌شود. مثلا ناراحتی کبدی می‌تواند خون‌ریزی لثه ایجاد کند. همچنين افراد الکلی با اختلال در سوخت‌وساز بدن دچار خونریزی لثه می‌شوند. به‌علاوه مصرف برخی داروها مانند آسپيرین و درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی می‌تواند خونریزی ایجاد کند. تغییر هورمونی هنگام بلوغ، بارداری، یائسگی و مصرف قرص ضدبارداری در برخی موارد با خونریزی لثه همراه است. در موارد نادر کمبود ویتامین K که عامل لختگی خون است، احتمال خونریزی از قسمت‌های متعدد بدن ازجمله لثه را افزایش می‌دهد.

براي جلوگيري يا پيشگيري از خونريزي لثه بهتر است به مواردي كه پزشكان توصيه مي‌كنند يا به بهداشت دهان و دندان توجه كرد. مثلا استفاده از دهانشویه و خمیر دندان ضدباکتری برای کاهش تجمع باکتری در دهان مفید است يا روزانه از نخ دندان استفاده كرد.

در هر حال بايد گفت كه خونریزی لثه به هيچ عنوان امري طبيعي نیست و در حقيقت یک نشانه خطر برای بیماری لثه است. اگر كسي به اين خونريزي دچار شد بايد بدون هيچ ترديدي بلافاصله به دندانپزشك مراجعه كند تا علل خونريزي لثه بررسي شود و درمان آن باتوجه به توصيه و تجويز پزشك انجام شود.

دکتر محمدعلی فیاض‌مهر

دکتر محمدعلی فیاض مهر، فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی، دارای ۱۰ سال سابقه کار. فلوشیپ زیبایی، فلوشیپ ایمپلنت، عضو آکادمی دندان پزشکان زیبایی آمریکا تجربه متفاوت در درمان های دندانپزشکی:...

سوالات خود را از بپرسید
  • کبری نعلبندی

    باسلام دندان شماره یک بالا من خیلی کم پوسیدگی داشت قبل اینکه ترمیم شود هم درد مبهمی مثل درد ضربه بود و احساس میکنم درد حالت ضرباندار هست. بعد رادیوگرافی دکتر گفت پوسیدگی جزیی داره و این دندان نباید درد داشته باشه بعد ترمیم هم همون درد را دارم بخصوص زمانی که هوا را به دهان میکشم. دلیل چی میتونم باشه؟یک سوال هم دارم با تراشیدن دندان مینای دندان از بین میره؟ باتشکر فراوان

  • alo_admin

    دندان من پوسیده کولاهکش کامل خراب شده ایا قابل تعمیر هست؟

  • alo_admin

    سلام و خسته نباشید.من یک خانوم 23ساله هستم دندان هایم نامرتب است و میخوام با کامپوزیت مرتب کنم آیا کار خوبی هستش یا نه خیلی ممنونم ک پاسخ دهید.

  • alo_admin

    با سلام من حدودا دو هفته پیش دندان شماره 6 سمت راست بالا رو طی 3 جلسه درمان عصب کشی کردم(علت مراجعه به دندانپزشک:درد دندان) پس از اتمام آن دیواره دندان و قسمت انتهایی لثه دردناک شد.دکتر گفتن 15 تا آموکسی بخور ولی بعد از قطع دارو همچنان درد دارم .لطفا میتونید در زمینه رفع دائمی این درد راهنماییم کنید؟ با سپاس

  • لغو پاسخ