چرا مشکلات تیروئیدی را باید جدی بگیریم؟ - محمدرضا مهاجری تهرانی

چرا مشکلات تیروئیدی را باید جدی بگیریم؟

چرا مشکلات تیروئیدی را باید جدی بگیریم؟

غده تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است که در جلوی گردن وجود دارد که سه دسته بیماری می تواند برای ما ایجاد کند:

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

·       کم کاری: علائم این بیماری ضعف، خستگی، بی حالی، خواب آلودگی، اختلالات قاعدگی در زنان، ریزش موی سر، اضافه وزن (علی رغم اینکه فرد رژیم غذایی دارد کاهش وزن ندارند) است.  همیشه کسانی که دچار کم کاری هستند احساس سرما دارند با یک آزمایش خون ساده این علائم قابل تشخیص و درمان هستند.

 

·       پرکاری: عصبانیت، لرزش دست، کاهش وزن و ریزش موها از علائم پرکاری تیروئید هستند. همچنین فرد  علی رغم اینکه مواد غذایی زیادی مصرف می کنند دچار افزایش وزن نمی شوند. یک مورد از بیماری تیروئید نام گراد وجود دارد که علامت آن بیرون زدگی چشم با احساس درد و شن ریزه در چشمها است.

 

 

·       اختلالات ساختاری تیروئید که خودش را به صورت بزرگی تیروئید یا گواتر برجسته نمایان می کند که فرد می تواند جلوی آینه آن را مشاهده کند. اگر قسمتی از تیروئید بزرگ شود به آن گره تیروئید یا ندول گفته می شود. اغلب این گره ها به اندازه بادام، گردو یا بزرگتر، بدون درد و معمولا خوش خیم هستند. در مواقعی که ما با گره های تیروئید مواجهه می شویم علاوه بر آزمایشاتی که درخواست می کنیم (مانند آزمایش هایی که برای کم کاری و پرکاری تیروئید انجام می دهیم) ممکن است که درخواست سونوگرافی هم داشته باشیم از نظر نمای گره، سایز، تعداد گره و در نهایت نیاز به نمونه برداری سوزنی تیروئید یا FMA خواهد بود که تشخیص دهیم خوش خیم است یا خیر. اگر خوش خیم باشد به صورت خوش خیم باقی خواهد ماند و نیازی به جراحی نخواهد بود. اگر بدخیم باشد تحت عمل جراحی و سپس ید رادیواکتیو فرد قرار می گیرد.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • alo_admin

    سلام خسته نباشید من ۱۷ سالمه تقریبا ۶ ماه دیگه به ۱۸ میرسم میخاستم بپرسم که میتونم آمپول سوما بزنم؟

  • alo_admin

    با سلام میخواستم بپرسم آیا آزمایش بزاق کورتیزول روش دقیق و صحیحی برای سنجش عملکرد غدد فوق کلیه از نظر کم کار یا پرکار یا طبیعی بودن عملکرد آنها است یا خیر ؟ متشکرم

  • لغو پاسخ