هورمون چاق کننده زنان، کدام هورمون ها هستند؟ - محمدرضا مهاجری تهرانی

هورمون چاق کننده زنان، کدام هورمون ها هستند؟

هورمون چاق کننده زنان، کدام هورمون ها هستند؟

امروزه چاقی معضل قرن و خیلی شایع است، معمولا وقتی آقایان دچار چاقی می شوند بیشتر چربی در شکم جمع می شود که به آن چاقی سیب گونه گفته می شود. در خانم ها طبق مطالعاتی که در خارج از کشور انجام شده بیشتر چاقی در ران و باسن اتفاق می افتد که به آن چاقی گلابی گونه گفته می شود که این نوع چاقی کمتر با بیماری های قلبی- عروقی ارتباط دارد. طبق مطالعاتی که ما انجام داده ایم، خانم های ایرانی که دچار چاقی می شوند بیشتر در ناحیه شکم است که این نوع چاقی با بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا و دیابت ارتباط دارد؛ بنابراین باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت که عمدتا هم به واسطه مصرف مواد غذایی پرچرب، کالری بالا و کم تحرکی است. خیلی از اوقات بعضی از بیماری های غدد هم می تواند باعث چاقی شود مثلا کم کاری تیروئید به صورت اضافه وزن و چاقی ظاهر می شود، پرکاری غدد فوق کلیه هم از این دسته است که با هورمون کورتیزول همراه است اگر افزایش ترشح داشته باشند فرد دچار چاقی، اضافه وزن و استریای خطوط بنفش رنگ در ناحیه شکم می شوند و بیماری کوشینگ را ایجاد می کنند که باید بلافاصله تشخیص و درمان شود .

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

چاقی اگر تشخیص، پیگیری و درمان نشود ممکن است با دیابت، فشار خون بالا ظاهر شود.

خانم هایی که چاق هستند ریسک بعضی از سرطان ها مثل سرطان سینه، سرطان کولون یا روده،  سرطان رحم در آنها زیاد و همینطور باعث استئو آرتریت یا آرتروز مفاصل مثل زانو می شوند.

کسانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند ریسک سنگ کیسه صفرا در آنها افزایش پیدا می کند و خیلی از بیماری های دیگر که با چاقی ارتباط دارد؛ بنابراین باید که درمان چاقی را بشناسیم و برحسب مورد از ورزش، رژیم غذایی، داروهای خوراکی و در نهایت اگر لازم باشد از جراحی هایی که امروزه در دسترس ما است استفاده کنیم تا از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنیم.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • alo_admin

    سلام خسته نباشید من ۱۷ سالمه تقریبا ۶ ماه دیگه به ۱۸ میرسم میخاستم بپرسم که میتونم آمپول سوما بزنم؟

  • alo_admin

    با سلام میخواستم بپرسم آیا آزمایش بزاق کورتیزول روش دقیق و صحیحی برای سنجش عملکرد غدد فوق کلیه از نظر کم کار یا پرکار یا طبیعی بودن عملکرد آنها است یا خیر ؟ متشکرم

  • لغو پاسخ