درمان افتادگی شکم بعد از بارداری - مجید نداف‌کرمانی

درمان افتادگی شکم بعد از بارداری

درمان افتادگی شکم بعد از بارداری

بیشترین علتی که باعث افتادگی و شلی پوست می شود ناشی از افزایش سایز شکم به علت بارداری است که بعد از بارداری سایز شکم کاهش پیدا می کند و در نتیجه پوست و عضلات جدار شکم که در اثر بارداری دچار افزایش سایز شده اند پس از بارداری دچار افتادگی می شوند. درمان هر کدام از اینها متفاوت است اگر که پوست در ناحیه شکم اضافه و شل باشد، درمان آن مثل افتادگی پوست در بقیه نقاط بدن، لیفت شکم است. لیفتی که در ناحیه شکم انجام می شود ابدومینوپلاستی یا تامی تاک است. عضلات شکم هم که پس از بارداری شل می شوند در حین ابدومینوپلاستی سفت می شوند و به جای مناسب برگردانده می شوند.

دکتر مجید نداف‌کرمانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مجید نداف‌کرمانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مشکلات شایع شکم در بارداری

یکی از مشکلات شایعی که بعد از بارداری اتفاق می افتد بزرگی و افتادگی شکم است، سه علت کلی برای بزرگی و افتادگی شکم وجود دارد که درمان هر کدام از اینها متفاوت است.

1- پوست دچار افزایش سایز و افتاده شده است.

2- افزایش و تجمع چربی در قسمت های مختلف شکم است.

3- بزرگی، جلوآمدگی و شلی عضلات جدار شکم است.

علت بزرگی شکم بعد از بارداری و درمان آن با لیفت 

به خاطر اینکه علت اصلی بزرگی شکم در بارداری اضافه بودن و شل بودن پوست است درمان مناسب برای آن صرفا لیفت شکم است. ممکن است علاوه بر افتادگی شکم و اضافه بودن پوست و شل بودن عضلات در قسمت های مختلف شکم، تجمعات چربی هم داشته باشیم که اگر این هم وجود داشته باشد همزمان با عمل لیفت شکم نواحی چربی هم با یکی از روش ها برداشته می شود.

برش و تکنیک عمل جراحی ابدومینوپلاستی

در جراحی ابدومینوپلاستی یکی نوع برشی است که استفاده می شود. برشی که ایجاد می شود مانند برش سزارین در همان ناحیه است ولی از برش سزارین بزرگتر است. بزرگ و کوچک بودن این برش بستگی به میزان شلی پوست در فرد دارد. هر چقدر شلی پوست بیشتر و افتاده تر باشد سایز برش بزرگتر خواهد بود.

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا جای این برش باقی می ماند یا خیر؟ به هر حال هیچ برشی محو نمی شود برش وجود دارد ولی جای بخیه وجود ندارد چون بخیه هایی که استفاده می شود از جنس پلاستیک، جذبی و داخل است، جایی از بخیه حتی بعد از عمل دیده نمی شود، ولی برش به صورت یک خط بسیار باریک دیده می شود.

جوش خوردن این برش ابدومینوپلاستی بستگی به بدن فرد دارد. تمام کارهای لازم انجام می شود که این برش تا حد امکان کمتر دیده شود ولی به هر حال به بدن آن فرد هم بستگی دارد که ترمیم زخم در این فرد به چه صورت باشد.

عمل ابدومینوپلاستی یا کامل؟

اینکه عمل جراحی مینوابدومینوپلاستی یا ابدومینوپلاستی کامل برای فرد مناسب است در معاینه مشخص می شود که آیا افتادگی ناحیه شکم فقط در زیر ناف است یا در بالای ناف هم دچار افتادگی است. اگر افتادگی شکم صرفا در زیر ناف می توانیم با مینی ابدومینوپلاستی عمل را انجام دهیم که طول برش کوچکتر خواهد شد، ناف دستکاری نمی شود و فقط پوست اضافه در ناحیه زیر ناف برداشته می شود و اگر نواحی دیگری چربی داشته باشد که همزمان این چربی ها هم برداشته می شود.

اگر افتادگی بجز زیرناف در بالای ناف هم وجود داشته باشد درمان مناسب ابدومینوپلاستی کامل است که طول برش بزرگتر خواهد بود و یک برش هم دور ناف ایجاد خواهد شد و پوست اضافه چه در زیر ناف و چه بالای ناف برداشته خواهد شد.

راه نتیجه بهتر بعد از عمل ابدومینوپلاستی

عواملی که باعث نتیجه بهتر بعد از عمل ابدومینوپلاستی می شوند به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

– اولین و مهمترین آنها میزان و نحوه سفت کردن عضلات جدار شکم است به طوری که میزان سفت کردن این عضله در قسمت بالای ناف با قسمتی که در زیر ناف است و قسمت های خارجی عضله جداره شکم باید به میزان مساوی سفت شوند به طوری که در پوزیشن­ها و حالت های مختلفی که فرد بعد از عمل دارد قسمتی از این عضله شل نباشد.

– دومین عاملی که باعث به وجود آمدن نتیجه بهتری می شود میزان پوستی است که برداشته می شود به طوری که تمام قسمت های شکم، یعنی بالا و پایین ناف، قسمت های خارجی شکم و حتی ناحیه پهلوها با هم تناسب داشته باشند. (یکی از شکایت هایی که بعد از عمل ابدومینوپلاستی از بیماران داشته ایم این بوده است که ناحیه پهلوها پوست اضافه دارد که آن هم باید برداشته شود.)

– سومین عامل میزان چربی است که این چربی هم باید در تمام قسمت های بدن به طور یکسان برداشته شود.

نقاهت بعد از عمل جراحی شکم

نقاهت بعد از عمل جراحی شکم بسیار مهم است یکی از چیزهای مهمی که در حین جراحی لیفت شکم را انجام می دهیم سفت کردن عضلات است بعد از عمل فعالیت هایی که باعث درگیری این عضلات می شود فعالیت های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین را حداقل تا 4-3 ماه نباید انجام دهند. حداقل تا 4-3 ماه از گن یا شکم بند استفاده کنند تا بخیه هایی که زده شده در همان حالت ترمیم شوند. اگر افراد یبوست داشته باشند توصیه می کنیم که ملین استفاده کنند چون فشاری که در اثر یبوست به عضلات شکم وارد می شود ممکن است در اثر این فشار بخیه ها باز شود. به مدت 4-3 روز درن هایی به فرد وصل می شود که خونابه ها را تخلیه می کند و با توجه به میزان ترشحاتی که این درن ها دارند فرد به مطب مراجعه می کند و این درن ها کشیده می شود و بعد از آن هم درد و هم وضعیت فرد خیلی بهتر خواهد شد.

دکتر مجید نداف‌کرمانی

دکتر مجید نداف کرمانی دکتر مجید نداف کرمانی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی جناب آقای دکتر مجید نداف کرمانی، یکی دیگر از جراحان پلاستیک و زیبایی به نام...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلی علی اصغری

    سلام دوهفته ی پیش عمل ابدو انجام دادم متاسفانه ناف وسط شکم نیست آیا قابل اصلاح هست؟

  • فاطمه علیپور

    سلام دکتر من بینیم پهن وبزرگ دارم از همه خجالت می کشم پول عمل ندارم بدون عمل چطوری بینی ام دا کوچک کنم خ ممنون دکتر خدا از شما راضی باشه

  • احسان قراچه

    به علت سوختگی انگشتان دستم جمع شده و کج شدن آیا بعد از گذشت ۹ سال امکان اصلاح و ترمیم دستانم وجود دارد

  • سیدوحیدعقیلی

    39 سال سن دارم بخاطر موقعیت شغلی ولاغری صورت وکمبود وزن .دجارمشکل روحی واجتماعی شده ام لطفا کمکم کنید

  • لغو پاسخ
دکتر مجید نداف‌کرمانی