چه موقع کبد چرب منجر به سیروز کبدی می شود؟ - فرزاد فرامرزی

چه موقع کبد چرب منجر به سیروز کبدی می شود؟

چه موقع کبد چرب منجر به سیروز کبدی می شود؟

علائم کبد چرب چیست؟

دکتر فرزاد فرامرزی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرزاد فرامرزی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کبد چرب در حال حاضر شیوع بسیاری در جوامع دارد و مهم‌ترین دلیل آن عدم رعایت رژیم غذایی، ورزش نکردن، مصرف غذاهای چرب، چاقی و کم‌تحرکی است. بیمارانی که کبد چرب دارند در سونوگرافی ابتدا یک لایه‌ای از چربی دور کبد مشخص می‌شود و اگر اینها تحت رژیم غذایی، ورزش و داروی مناسب قرار نگیرند، در مرحله بعد دچار التهاب کبد خواهند شد که با بالا رفتن آنزیم‌های کبدی ظاهر می‌شوند. اگر التهاب کبد به مدت خیلی طولانی باقی بماند و درمان مناسب صورت نگیرد، ممکن است منجر به نارسایی کبد یا سیروز کبدی شود.

بیش از 90درصد افرادی که اضافه‌وزن دارند قطعا در سونوگرافی کبد چرب هم دارند.

علاوه بر اینکه کبد چرب برای بیمار ممکن است مضر باشد، یک زنگ خطری است که نشان می‌دهد این چربی ممکن است در رگ‌های قلب و در جاهای دیگر از بدن هم وجود داشته باشد. همچنین کبد چرب درصد ابتلا به سکته‌های قلبی، بالا رفتن فشارخون، دیابت و … را افزایش می‌دهد. بهترین درمان برای کبد چرب داشتن رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و ورزش و کاهش وزن است.

مسئله مهم در کبد چرب این است که آیا بیمار دچار افزایش آنزیم‌های کبدی هم هست؟ آیا کلسترول و چربی خون بیمار همزمان بالاست؟ آیا بیمار دچار بیماری دیابت است؟ بیشتر از آن  چیزی که گرید در سونوگرافی کبد مهم باشد، برای پزشک این فاکتورهایی که نام برده شد مهم‌تر است.

 

در بیماری کبد چرب چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد؟

کبد چربی را از خون خارج می کند و به سایر قسمت های بدن منتقل می کند. در بیماری کبد چرب، این «مدیریت چربی ها» مختل می شود. کبد همچنان چربی را از خون گرفته و سلولهای کبدی نیز چرب می شوند اما کبد قادر به انتقال چربی نیست و در نتیجه چربی شروع به جمع شدن در خودش می کند. با گذشت زمان، این افزایش چربی باعث التهاب می شود که باعث خسارت سلول های کبدی می شود. اگر این روند ادامه یابد، سلولهای کبدی شروع به خاموش شدن می کنند و سیروز می تواند رشد کند. سیروز می تواند منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد شود.

 

بعد از تشخیص کبد چرب درمان به چه صورت است؟

بهترین درمان کبد چرب، رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن است و به جز این درمان‌های دارویی هم وجود دارد که اگر فردي چربی خون بالا داشته باشد باید داروی مناسب برای چربی خون دریافت کند، اگر قند بالایی دارد باید داروی مناسب برای قند دریافت کند، داروهایی را هم تجویز می‌کنیم که آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانند از پیشرفت کبد چرب به سمت سیروز جلوگیری کنند یا آن را به تاخیر بيندازند. کبد چرب درمان قطعی دارویی ندارد و بهترین درمان تاخیر سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش است.

 

آيا کبد چرب علائمی دارد که فرد بدون انجام آزمایش متوجه شود؟

کبد چرب علائم خاصی ندارد و فقط با آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص است.

 

آیا پیشگیری از ابتلا به کبد چرب وجود دارد؟

بهترین پیشگیری، همان رژیم غذایی و ورزش و جلوگیری از ابتلا به افزایش وزن و چربی است.

دکتر فرزاد فرامرزی

دکتر فرزاد فرامرزی، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی   دکتر فرامرزی دارای رتبه سوم بورد تخصصی گوارش و سابقه عضویت در هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسن صادقی

    پسربچه ای دارم 4ساله که ختنه شده ولی بیشتر مواقع آلتش را می خارد عفونت ادراری ندارد و قرمز هم نیست

  • مجید آروان

    ببخشید جوابی دریافت نشد؟؟؟

  • مجید آروان

    سلام آقای دکتر دختر من نه ماهشه امروز داخل مدفوعش حالتی مث خون وجود داشت چکار باید کنیم؟؟؟علتش چی میتونه باشه؟؟؟

  • سارا بیگی

    سلام.دوسال بود که معدم ترش میکرد،الان دیگه درد داره کل قفسه سینم و تاگلوم سوز میزنه ،خیلی بوی دهنم بده و هرچند وقت یبار اسهال دارم چند روز.ممنونم

  • لغو پاسخ