مهمترین علت ریفلاکس معده چیست؟ - فرزاد فرامرزی

مهمترین علت ریفلاکس معده چیست؟

مهمترین علت ریفلاکس معده چیست؟

ريفلاکس معده چیست؟

دکتر فرزاد فرامرزی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرزاد فرامرزی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ريفلاکس یکی از بیماری‌های شایعی است که معمولا با سوزش سر معده و ترش کردن ظاهر می‌شود. مصرف بعضی غذاها مثل غذاهای چرب، شکلات و بعضی از داروها ممکن است ريفلاکس را تشدید کند. مهم‌ترین عامل محیطی که ممکن است باعث تشدید ريفلاکس شود، مصرف سیگار و دود است. اضافه‌وزن و چاقی هم ممكن است باعث افتادگی و شلی سر دریچه معده شود كه این باعث مي‌شود افزایش اسید در مری داشته باشیم. شايان ذكر است كه بیماری ريفلاکس معده به راحتی توسط بیمار با تغییر مقداری عادت غذایی و حذف مصرف بعضی از داروها قابل درمان است.

 

علائم ریفلاکس چیست؟

شایع‌ترین علامت آن سوزش سردل و ترش کردن است. البته ریفلاکس علائم دیگری  هم مثل دردهای قفسه سینه، سرفه‌های خشک، حتی درد معده هم ممکن است داشته باشد که در بیماران مختلف تظاهرش متفاوت است.

 

چه غذاهایی باعث تشدید این بیماری می‌شود؟

مصرف بعضی غذاها و داروها ممکن است باعث تشدید ریفلاکس معدوی  شود. غذاهای چرب، مصرف شکلات، مصرف بیش از اندازه چای و نسکافه مخصوصا چای پررنگ به‌خصوص مصرف سیگار و الکل از مواردی است که ریفلاکس را تشدید می‌کند. همچنین بیماران چاق دارای احتمال ابتلای بیشتری به ریفلاکس هستند. کسانی که همراه با غذا آب می‌خورند (یعنی دو لقمه غذا می‌خورند و یک لیوان آب می‌خورند) یا به‌طور کلی وسط غذا مایعات مصرف می‌کنند احتمال تشدید ریفلاکس در آنها وجود دارد. بیمارانی که بعد از خوردن غذا بلافاصله دراز می‌کشند امکان ابتلا به ریفلاکس در آنها وجود دارد. در هر صورت ریفلاکس دلایل مختلفی دارد که  مهم‌ترینش سبک غلط زندگی است. معمولا کسانی که ریفلاکس دارند دریچه انتهای مری‌شان شل است و این کمک می‌کند که اسید معده به داخل مری برگردد. همچنین گاهی دچار فتق هایی داخل مری و معده هستند که یک فتقهای مادرزادی است که این موضوع هم ریفلاکس را شدت می‌بخشد.  همچنین بیمارانی که افزایش ترشح اسید دارند هم ممکن است علائم ریفلاکس را تجربه کنند. گاهی هم علامت ریفلاکس  ناشی از اسید نیست حتی گاهی صفرا هم ممکن است باعث ایجاد علائم ریفلاکس در افراد شود، بنابراین کسانی که ریفلاکس دارند باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا نوع ریفلاکس‌شان مشخص شود و درمان مناسب را دریافت کنند. از عوارض ریفلاکس ایجاد زخم‌های مری است و در طولانی‌مدت ممکن است منجر به سرطان‌های مری شود، به‌همین دلیل کسانی که ریفلاکس دارند گاهی ممکن است نیاز به آندوسکوپی داشته باشند بنابراین درمان سرخود ریفلاکس را ما به هیچ عنوان برای عزیزان توصیه نمی‌کنیم.

دکتر فرزاد فرامرزی

دکتر فرزاد فرامرزی، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی   دکتر فرامرزی دارای رتبه سوم بورد تخصصی گوارش و سابقه عضویت در هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسن صادقی

    پسربچه ای دارم 4ساله که ختنه شده ولی بیشتر مواقع آلتش را می خارد عفونت ادراری ندارد و قرمز هم نیست

  • مجید آروان

    ببخشید جوابی دریافت نشد؟؟؟

  • مجید آروان

    سلام آقای دکتر دختر من نه ماهشه امروز داخل مدفوعش حالتی مث خون وجود داشت چکار باید کنیم؟؟؟علتش چی میتونه باشه؟؟؟

  • سارا بیگی

    سلام.دوسال بود که معدم ترش میکرد،الان دیگه درد داره کل قفسه سینم و تاگلوم سوز میزنه ،خیلی بوی دهنم بده و هرچند وقت یبار اسهال دارم چند روز.ممنونم

  • لغو پاسخ