شیوع سنگ کیسه صفرا در چه کسانی بیشتر است؟ - فرزاد فرامرزی

شیوع سنگ کیسه صفرا در چه کسانی بیشتر است؟

شیوع سنگ کیسه صفرا در چه کسانی بیشتر است؟

علت به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا چیست؟

دکتر فرزاد فرامرزی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرزاد فرامرزی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سنگ کیسه صفرا ممکن است علت ژنتیکی یا علت تغذیه‌ای داشته باشد. معمولا سنگ‌هایی شایع هستند که از جنس کلسترول باشند، به همین علت کسانی که دچار اضافه‌وزن هستند و در مدت کوتاهی وزن کم می کنند یا غذای چرب استفاده می‌کنند، بیشتر درمعرض خطر سنگ کیسه صفرا هستند. یک‌سری هم علل هورمونی دارد که به همین خاطر خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر مستعد سنگ کیسه صفرا هستند و همچنین خانم‌های باردار در معرض خطر بالاتری به ابتلا به سنگ‌های کیسه صفرا هستند.

آيا سنگ کیسه صفرا خطرناک است؟

سنگ کیسه صفرا در اغلب موارد ناشی از سنگ‌های کلسترولی است، بنابراین رژیم غذایی پرکلسترول و افرادی که مبتلا به چاقی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار دارند.

سنگ کیسه صفرا به خودی خود خطرناک نیست و ممکن است در بيشتر موارد تا پایان عمر بدون علامت باقی بماند ولی گاهی اوقات سنگ کیسه صفرا ممکن است باعث التهاب و عفونت کیسه صفرا شود یا اینکه ممکن است از کیسه صفرا حرکت کند و وارد مجاری صفراوی شود که در این موقع ممکن است فرد دچار انسداد مجاری صفرا شود و زردی پیدا کند که اینها بیماری‌های خطرناکی هستند و اگر سریع رسیدگی نشود، گاهی اوقات منجر به مرگ خواهد شد. از عوارض دیگر حرکت سنگ کیسه صفرا التهاب پانکراس یا پانکراسیت است که اگر اتفاق افتاد، بیماری خطرناکی است ولی در اکثر موارد سنگ کیسه صفرا بدون علامت است و شاید نیاز به درمانی هم نداشته باشد.

راه درمان سنگ کیسه صفرا در صورتی که عوارض اتفاق بیفتد، چیست؟

خوشبختانه سنگ کیسه صفرا در اغلب موارد نیاز به درمان ندارد و نباید افراد نگران باشند. سنگ کیسه صفرا موقعی نیاز به درمان دارد که بیمار دچار عوارض سنگ کیسه شود که شایع‌ترین عارضه آن دردهای بسیار شدید در ناحیه راست و قسمت فوقانی شکم است که به پشت تیر می‌کشد. معمولا این دردها با مسکن بهبود پیدا نمی‌کنند که اصطلاحا به آن حملات کولیک صفرایی گفته می‌شود. همچنین فردی که دچار انسداد یا عفونت‌های کیسه صفرا باشد نیاز به درمان دارد. سنگ‌هایی که بالای 3سانتی‌متر هستند هم از بابت خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا توصیه می‌شود حتی در افراد بدون علامت این سنگ خارج شود. البته معمولا در کیسه صفرا، خارج کردن سنگ به تنهایی انجام نمی‌شود و بیمار باید عمل پلک کله سیستکتومی لاپاراسکوپی انجام دهد. در سایر موارد که بیمار به‌طور اتفاقی متوجه وجود یک سنگ یا چند سنگ در کیسه صفرا می‌شود که از علائم گفته شده فارغ است، حتی نیاز به درمان خوراکی هم وجود ندارد. علائمی مانند نفخ، دردهای معده، حالت تهوع، سنگینی معده و… هیچ ربطی به کیسه صفرا ندارند و مربوط به سوءهاضمه معده می‌شوند. بعضی عزیزان گاهی اشتباهی این علائم را به‌نفع بیماری کیسه صفرا می‌گذارند و بدون اینکه نیاز باشد، تن به یک عمل جراحی بی‌مورد می‌دهند. البته سنگ کیسه صفرا  در بعضی موارد با درمان دارویی هم قابل درمان است که تشخیص اینکه سنگ نیاز به درمان دارد یا ندارد با فوق تخصص گوارش و کبد است.

 

راه درمان سنگ کیسه صفرا در صورتی که عوارضي مثل التهاب کیسه صفرا، انسداد مجاری کیسه صفرا یا التهاب لوزالمعده رخ داده باشد و گاهی ممکن است سنگ در خود کیسه صفرا حرکت کرده باشد و باعث دردهای شدید شکمی شود، در این صورت بهترین راه درمان جراحی است.

آیا محدودیت‌هایی بعد از تشخیص سنگ کیسه صفرا برای فرد به‌وجود می‌آید؟

بیمار باید تحت نظر پزشک باشد تا علت سنگ کیسه صفرا مشخص شود كه اين سنگ از چه نوعی است. اگر از نوع کلسترول باشد باید رژیم غذایی رعایت شود، گاهی ممکن است پزشک داروهایی تجویز کند که  صددرصد در از بین بردن سنگ‌های کیسه صفرا موثر نیست. گاهی ممکن است بیمار را به یک جراح معرفی کند تا عمل جراحی کیسه صفرا برای وی انجام شود.

دکتر فرزاد فرامرزی

دکتر فرزاد فرامرزی، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی   دکتر فرامرزی دارای رتبه سوم بورد تخصصی گوارش و سابقه عضویت در هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسن صادقی

    پسربچه ای دارم 4ساله که ختنه شده ولی بیشتر مواقع آلتش را می خارد عفونت ادراری ندارد و قرمز هم نیست

  • مجید آروان

    ببخشید جوابی دریافت نشد؟؟؟

  • مجید آروان

    سلام آقای دکتر دختر من نه ماهشه امروز داخل مدفوعش حالتی مث خون وجود داشت چکار باید کنیم؟؟؟علتش چی میتونه باشه؟؟؟

  • سارا بیگی

    سلام.دوسال بود که معدم ترش میکرد،الان دیگه درد داره کل قفسه سینم و تاگلوم سوز میزنه ،خیلی بوی دهنم بده و هرچند وقت یبار اسهال دارم چند روز.ممنونم

  • لغو پاسخ