بیماری‌های گوارشی و علائم آنها - فرزاد فرامرزی

بیماری‌های گوارشی و علائم آنها

بیماری‌های گوارشی و علائم آنها

بیماری‌های گوارشی چه علائمی دارند؟

دکتر فرزاد فرامرزی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرزاد فرامرزی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بیماری‌های گوارشی از بیماری‌های شایعي هستند كه تقریبا 90درصد افراد جامعه با این بیماری دست به گریبان هستند. در اکثر موارد علائم بیماری‌های گوارشی ناشی از بیماری‌های جدی نیست، اما از آنجایی که یک‌سری بیماری‌های جدی مثل سرطان‌های معده و روده هم وجود دارند که علائمی شبیه به بیماری‌های گوارشی دارند، به بیماران توصیه می‌شود که اگر دچار علائم گوارشی هستند حتی‌المقدور به یک پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه کنند و درمان‌های خودسرانه انجام ندهند.

خون ریزی های گوارشی به چه علت اتفاق می افتد؟

یکی از شایع‌ترین علامتی که باعث می‌شود بیماران به دکتر فوق تخصص گوارش مراجعه کنند خونریزی‌های گوارشی تحتانی است؛ یعنی بیمار هنگام دفع مقداری خون داخل مدفوع یا خارج از مدفوع در کاسه سرویس بهداشتی مشاهده می‌کند. خوشبختانه تا 90درصد موارد علت خونریزی‌های گوارشی تحتانی خصوصا اگر خونریزی به‌صورت دفع خون تازه باشد و بعد یا قبل از مدفوع اتفاق بیفتد ناشی از موارد ساده‌ای مثل هموروئید یا همان بواسیر و شقاق مقعد است که جای نگرانی نیست. متاسفانه بعضی بیماری‌های جدی روده مثل انواع سرطان‌های روده، پلیپ‌های روده و بیماری‌های التهابی روده هم خودشان را با این تظاهر نشان می‌دهند که ممکن است افراد به اشتباه بیفتند و آن را به حساب شقاق یا هموروئید بگذارند و این بیماری داخل روده پیشرفت کند و به مراحل غیردرمان برسد، بنابراین هرچند بیشترین علت خونریزی‌های گوارش تحتانی، بیماری‌های خوش‌خیم مثل شقاق و هموروئید هستند اما به همه بیماران توصیه می‌کنیم که این علامت را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند. فردی که دچار خونریزی گوارشی شده نیاز است که بررسی دستگاه گوارش به‌صورت کولونوسکوپی شود که امروزه این روش بدون درد و با دریافت داروهای خواب‌آور در اکثر مراکز انجام می‌شود. همچنین سرطان روده یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌های بدن است که تمام افراد بالای 40سال برای پیشگیری از سرطان روده باید هر 10سال یک‌بار کولونوسکوپی انجام دهند. حتی اگر علامتی از بیماری گوارشی نداشته باشند، کسانی که در خانواده سابقه سرطان‌های روده دارند فاصله کمتر می‌شود و به 5سال یک‌بار تبدیل می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اولین کولونوسکوپی را 5  تا 10سال قبل از ابتلای اولین فرد خانواده به سرطان روده انجام دهند.

درمان سرطان روده به چه صورت است؟

معمولا سرطان روده یکی از قابل درمان‌ترین سرطان‌های بدن محسوب می‌شود که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با انجام یک جراحی بیمار مشکلش حل می‌شود و حتی ممکن است نیاز به شیمی‌درمانی هم پیدا نکند. معمولا جراحی‌های امروزه به‌صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود. خیلی از پزشکان در ایران حتی سرطان‌های روده جراحی را  به‌صورت لاپاراسکوپی انجام می‌دهند که این روش دارای عوارض کمتری است.

دکتر فرزاد فرامرزی

دکتر فرزاد فرامرزی، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی   دکتر فرامرزی دارای رتبه سوم بورد تخصصی گوارش و سابقه عضویت در هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسن صادقی

    پسربچه ای دارم 4ساله که ختنه شده ولی بیشتر مواقع آلتش را می خارد عفونت ادراری ندارد و قرمز هم نیست

  • مجید آروان

    ببخشید جوابی دریافت نشد؟؟؟

  • مجید آروان

    سلام آقای دکتر دختر من نه ماهشه امروز داخل مدفوعش حالتی مث خون وجود داشت چکار باید کنیم؟؟؟علتش چی میتونه باشه؟؟؟

  • سارا بیگی

    سلام.دوسال بود که معدم ترش میکرد،الان دیگه درد داره کل قفسه سینم و تاگلوم سوز میزنه ،خیلی بوی دهنم بده و هرچند وقت یبار اسهال دارم چند روز.ممنونم

  • لغو پاسخ