همه چیز در مورد تزریق چربی - دکتر فرامرز صفائی پیروز

همه چیز در مورد تزریق چربی

همه چیز در مورد تزریق چربی

در بین روش های مختلف جوانسازی، تزریق چربی یکی از معمول ترین آنهاست. همانند دیگر روش ها، تزریق چربی موجب کاهش و برطرف شدن چین و چروک می شود. تزریق چربی را می توان در حجم بیشتر در مقایسه با سایر فیلرها استفاده کرد، یعنی تزریق چربی علاوه بر برطرف کردن خطوط ناشی از پیری، خطوط اطراف چشم ها، صورتی پر و جوانتر و حتی پوستی صاف تر را ایجاد می کند. تزریق چربی به لایه های صورت، باعث پرشدن نواحی لاغرووی می شود که در اثر افزایش سن بوجود آمده است.

دکتر فرامرز صفائی پیروز نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرامرز صفائی پیروز کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

قدمت تزریق چربی چقدر است؟

تزریق چربی به این صورت است که چربی موجود در شکم و یا دیگر نواجی پر چربی بدن فرد را گرفته و به قسمت های مورد نظر تزریق می کنند. هدف اضافه کردن این چربی ها به قسمت هایی مانند: لب، باسن و یا دست ها و صورت است که باعث جوان تر شدن می شود. با تزریق چربی حتی عمل لیفتینگ در صورت شما انجام می شود، می تواند فرورفتگی های موجود در صورت شما را پر کند و به بهبود صورت شما کمک کند.

علل تغییرات پوست و بافت نرم کدامند؟

– پیری پوست خود را با کاهش ضخامت، انعطاف پذیری و چسبندگی به بافت های زیرین نمایان می سازد. در اپیدرم تعداد ملانویست ها و سلول های لانگرهانس کاهش پیدا می کند.

– تماس با نور آفتاب باعث آسیب مشخص و واضح به پوست می شود. مشخصه آسیب ناشی از نور آفتاب الاستوزیس است (یعنی رسوب الیاف الاستیک ضخیم شده و نامنظم که بطور نسبی تخریب شده اند)

– مصرف سیگار باعث ایجاد تغیراتی در پوست می شود.

– اسکار ناشی از تروما، آکنه و حرکات تکراری عضلات زیرپوست منجر به تغییرات هستیولوژیک قابل پیش بینی می شود.

– هنگام ترمیم زخم اگر لبه های زخم به خوبی به سمت بیرون برآمده نشوند، منجر به اسکار فرورفته می شود.

– نوسانات مکرر وزن نیز می تواند منجر به ایجاد چین و چروک شود.

– زمینه های ژنتیک

تزریق چربی در چه مواردی پر کاربردتر است؟

  • آتروفی چربی ناشی از افزایش سن در نواحی خطوط خنده  خط اخم، پلک و اطراف کاسه چشم و ناودان اشکی
  • درمان نواقص مادرزادی نظیر آتروفی همی فاسیال (نیمه صورت)
  • آتروفی چربی ناشی از افزایش سن در نواحی خطوط خنده  خط اخم، پلک و اطراف کاسه چشم و ناودان اشکی
  • درمان نواقص مادرزادی نظیر آتروفی همی فاسیال (نیمه صورت)
  • تروماهای صورت و اندام ها، پرکردن بعضی از انواع اسکار و بهبودی ظاهر آنها
  • صدمات حاد ومزمن بافت نرم
  • برجسته سازی باسن (که به آن Brazilian  bult lift می گویند)
  • برای پشت دست به منظور ایجاد ظاهری پرتر و جوان تر برای دست
  • بازسازی سینه
  • برجسته سازی اجزای صورت بویژه لب ها

بهترین افراد برای تزریق چربی

افرادی که دارای چین و چروک، افتادگی یا اسکار در ناحیه صورت هستند و همچنین فردی که پری و جوانی صورت خود را از دست داده است، این افراد باید سالم باشند هم از نظر جسمی و هم روانی. همچنین امر مهم این است که افراد باید انتظار واقع گرایانه داشته باشند و دیگر روش های درمانی را نیز بشناسند.

 قبل از انجام تزریق چربی رعایت چه نکاتی توسط بیمار لازم است؟

  •      لازم است بیمار از وجود هر گونه آلرژِی (اعم از غذایی، دارویی، یا سایر عوامل محیطی) پزشک را مطلع سازد.
  •      درمورد کلیه داروهایی که مصرف می کند(اعم از آنهائیکه طبق تجویز پزشک مصرف می کند و یا بدون نسخه مصرف می کند) پزشک خود  را مطلع سازد.
  •      از مصرف داروها یا ترکیبات گیاهی یا غذاهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند خودداری نمائید.
  •      از 2 هفته قبل از تزریق چربی، از مصرف آسپیرین یا داروهای حاوی آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب مانند بروفن، ژلوفن، ایندومتامین و دیکلوفناک و … خودداری نماید.

آناتومی بافت چربی

چربی بافتی پرخون و از نظر متابولیک بسیار فعال می باشد. علاوه بر نقش ساختمانی، بافت چربی به عنوان محلی برای ذخیره انرژی عمل می کند. تصور عمومی بر این است که بعد از کامل شدن رشد دوران نوجوانی تعداد سلول های چربی ثابت می ماند. تغییرات حجم بافت چربی مربوط به اندازه سلول ها و محتوای لیپید کلی آنها است. سلول های چربی که به وسیله لیپوساکشن یا سایر روش های جراحی خارج می شوند، مجددا تولید نمی شوند. یا کاهش وزن کلی، سلول های چربی چروکیده شده و در حقیقت ممکن است تمایز خود را از دست بدهند.(dedifferentiation)، هر چند افزایش وزن قابل توجه می تواند باعث تمایز مجدد (redifferentiatienسلول های چربی یا افزایش در حجم آنها شود.

بافت چربی شامل سلول های چربی با جدار سلولی نازک است که در درون یک شبکه فیبروز قرار گرفته اند بدون این فیبرهای حمایتی، سلولهای چربی تمایل به کلاپس دارند (روی هم خوابیدن)، یک شبکه حمایتی اضافی از ساختمان بافت همبندی باعث ایجاد سلول های چربی می شود که به وضوح قابل مشاهده می باشند اگر هنگام برداشت چربی تا آنجائی که بتوان این ساختمان حمایتی و در نتیجه یکپارچگی ساختمان بافت چربی را بیشتر حفظ کرد، باعث می شود که حجم بیشتری از چربی، در محل پیونده شده باقی بماند.

مزایای تزریق چربی چیست؟

  • وجود منبع کافی آن در اکثر افراد برای تزریق در نواحی مورد نیاز
  • دوام چربی از بسیاری از فیلرهای قابل جذب (هیالورو نیک اسید) بیشتر است.
  • وقتی چربی با سایر فیلرهای بافت نرم مقایسه می شود، عمده ترین مزیت آن این است که از بدن خود فرد گرفته می شود و صد در صد طبیعی است و احتمال واکنش آلرژیک وجود ندارد.
  • تزریق چربی می تواند به میزان قابل توجهی چین و چروک ها و سایر نواقص پوست را کاهش داده یا برطرف نماید. همچنین تزریق چربی می تواند با ایجاد مجدد نمای خوشایند و دلپذیر، ظاهر جوانتری را برای فرد ایجاد کند.
  • مناسب بودن هزینه، کم عارضه بودن و قابل تکرار بودن آن به دفعات مورد نیاز

 

مراحل تزریق چربی:

مرحله اول: برداشت. یعنی ابتدا محلی را که قرار است چربی را ازآنجا بردارند مشخص می کنند و بعد از ضدعفونی بی حسی موضعی انجام می شود و با استفاده از سرنگ و کانول های مخصوص چربی برداشته می شود.

مرحله دوم: پالایش. چربی بدست آمده سانتریفوژ می شود، اینکار باعث جدا شدن خون و سایر مایعات از چربی شده و چربی تغلیظ شده و خالص تر به دست می آید.

مرحله سوم: انتقال و یا همان تزریق چربی که مرحله نهایی است. دوباره محلی را که قرار است چربی را تزریق کنند ضدعفونی می کنند و سپس با سرنگ و یا کاندول های مخصوص در لایه های مختلف بسته به درخواست چربی را تزریق می کنند.

آیا در تزریق چربی نیازبه بیهوشی هست؟

خیر، تزریق چربی تحت بی حصی موضعی یا تزریق داخل وریدی داروی خواب آور و آرام بخش انجام می شود و نیازی به بیهوشی کامل ندارد.

محل های مناسب برای برداشت چربی کدامند؟

قسمت تحتانی شکم، پهلوها، ران، باسن قسمت داخلی زانو

 عمل چه مدت طول می کشد؟

بسته به میزان تزریق، ممکن است 1تا3 ساعت طول بکشد.

 آیا برای تزریق چربی نیاز به بستری است؟

خیر این عمل به صورت سرپایی انجام می شود.

تزریق چربی در ناحیه صورت در چند مرحله انجام می شود و به طور متوسط در هر مرحله چند سی سی چربی تزریق می شود؟

تزریق چربی در ناحیه صورت را به 3 مرحله یا سطح تقسیم نمود:

1- مرحله حجم دهی (volumetric foundation) این مرحله توصیف کننده یک روش قابل اطمینان در افزایش چربی صورت است که برای اکثریت افرادی که حجم صورتشان را از دست داده مفید است. در این مرحله به صورت متوسط 5/14 سی سی چربی در هر دو طرف صورت تزریق می شود.

2- مرحله بهسازی و ظریف کاری (refinement) معمولا بعد از اتمام مرحله اول که حجم دهی است، بر اساس کمبود در نواحی خاصی از صورت فرد بر اساس نظر جراح چربی بیشتر در آن نواحی تزریق می شود. در این مرحله 11تا25 سی سی چربی در هر طرف صورت تزریق می شود (البته با تشخیص پزشک).

3- مرحله پیشرفته (advanced) این مرحله بایستی توسط پزشکانی که تجربه کافی در زمینه تزریق چربی دارند انجام می شود و برای ظریف کاری بیشتر انجام می شود در این مرحله 2تا3 سی سی چربی در هر طرف صورت ترزیق می شود. در کل تا حجم 50 تا 100 سی سی را می توان برای تمام صورت تزریق کرد.

عوامل موثر در تورم بعد از تزریق چربی:

مقدار چربی که تزریق می شود و همچنین محل تزریق نقش بسیار مهمی در مقدار تورم دارند. تکنیک و یا ابزارهای مورد استفاده نیز از دیگر عوامل است. داروهای مصرفی و ساختار ژنتیک فرد و سن او نیز در این ماجرا دخیل است.

چه مراقبت هایی باید بعد از تزریق چربی انجام شود؟

معمولا به افراد توصیه می شود بعد از تزریق به مدت 7 تا  10 روز فشاری به محل وارد نکنند چون ممکن است در محل تزریق چربی و محلی که چربی از آن گرفته شده دچار کبودی، تورم و  درد شوید. این حالت طبیعی بوده و به تدریج در طی چند روز تا چند هفته برطرف می شود (میزان کبودی و تورم متناسب با مقدار چربی تزریق شده است ولی به طور معمول 2 هفته طول می کشد. برای کاهش ورم و نیز تسریع بهبود آن در 3 روز اول بعد از تزریق، از کیسه آب یخ آزادانه در آن نواحی از صورت که تزریق چربی انجام شده استفاده کنید.جهت کاهش ورم بهتر است در چند روز اول بعد از تزریق چربی، هنگام خوابیدن زیرسرتان بلند باشد  (حالت نیمه نشسته یا زاویه 45 درجه) و در صورتی که مزاحمتی برای خوابتان ایجاد نکند، بهتر است به مدت یک هفته در این حالت بخوابید.

– برای کاهش ورم صورت، استفاده از نمک باید محدود شود.

– در طی دوره استراحت و نقاهت خود در منزل، از انجام فعالیت هایی نظیر نظافت و باغبانی که  نیاز به خم شدن یا وارد کردن فشار دارند خودداری کنید، زیرا این می تواند باعث تشدید ورم صورت طولانی تر شدن آن شود.

– از انجام ورزش شدید به مدت یک هفته باید خودداری شود در صورتی  که عادت به ورزش کردن منظم دارید، بعد از چند روز می توانید ورزش های سبک تری (به شرط آن که موجب افزایش تورم صورت نشود) انجام دهید.

– در محل تزریق چربی بخیه زده نمی شود و در نتیجه نیازی به کشیدن بخیه ونیز پانسمان کردن وجود ندارد.

– در صورت لزوم 24 ساعت بعد از تزریق چربی، آرایش کردن مانعی ندارد.

– اگر چه عفونت نادر است، آنتی بیوتیک خوراکی (نظیر سفالکسین) قبل و بعد از عمل تحویز می شود (از شب قبل از عمل تا 7 روز بعد از تزریق) معمولا برای کنترل درد نیازی به داروی مخدر نیست و استفاده از استامینوفن کافی خواهد بود.

آیا تزریق چربی ماندگار است؟

بعضی از بیماران تصور می کنند که تزریق چربی ماندگار نیست، هر چند این تصور صحیح نیست در حقیقت وقتی تزریق چربی به طور صحیح انجام شود درصدی از سلول های چربی تزریق شده زنده می مانند و ماندگار خواهند بود بعد از فروکش کردن ورم، قوام چربی پیوند شده عمدتا شبیه بافت میزبان می شود تا این که کیفیت ساختمانی بافت چربی را حفظ نماید. با تزریق چربی به صورت قطعات کوچک در لابه لای قطعات بافت دریافت کننده چربی  به صورت یکپارچه می شود و نظیر بافتی که در آن تزریق شده حس می شود.

گاهی اوقات برای حصول نتایج ماندگارتر نیاز به چند جلسه تزریق چربی هست.

اثرات دراز مدت تزریق چربی به چه صورت است؟

اکثریت افراد راضی هستند و در بسیاری موارد چین وچروک و افتادگی کاهش یافته است. در بعضی از بیماران اثرات تزریق چربی برای مدت یک سال با بیشتر باقی می ماند معمولا چربی به آهستگی توسط بدن جذب می شو د، اگر چه میزان جذب متغیر بوده و غالبا پیشگویی آن امکان پذیر نیست. اما در بسیاری از بیماران ممکن است حداقل نیمی از چربی تزریق شده در طی مدت 6 ماه جذب شود.

دکتر فرامرز صفائی پیروز

دکتر فرامرز صفائی؛ بیوگرافی و پیشینه تحصیلی یکی از زبده ترین جراحان زیبایی در ایران دکتر فرامرز صفائی است که هم اکنون متخصص جراحی های عمومی در زمینه های جراحی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سمیرا شهسواری

    سلام. ۲۹ ساله هستم. نافم یک زائده تقریبا کروی شکل داره، میخواستم بدونم آیا امکان حذف این زائده با عمل جراحی وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی م کنید. با سپاس فراوان

  • قادر حسنی

    سلام اقای دکتر.من۵۰ سالمه.زیر گلوم(تقریبا پایین غبغب گردنم) یه مدته باد کرده انگار یکم ورم داره.اصلا درد نمیکنه ولی تو اینه که نگاه میکنم انگار باد داره و ورم کرده.به پزشک هم مراجعه کردم ولی تشخیص خاص و قابل درمانی داده نشد و نتیجه نگرفتم.نظر شما چیه؟

  • مریم نبهانی

    باسلام.29 سالمه متاهل و دوتا بچه دارم .سره بارداری دومم بالای نافم فتق پیدا شد ک میگن مادر زادی بوده والان ک یک سال میگذره هنوز فتق باهامه و درد هم داره وخیلی برجسته شده ممنون میشم راهنماییم کنیم چیکار کنم عملش به چندروز استراحت نیاز داره و چقدر خطرناک هست اخه چون دوتا بچه دارم میترسم زمان استراحت بعدازعمل زیاد باشه و من تنهایی نتونم مراقب خودمو بچه هام باشم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • فائزه احمدی

    سلام آقای دکتر خسته نباشید مشکل من در مورد قرینه نبودن سمت راست با چپ صورت است اینکه چشم سمت راست پف و افتادگی دارد و ابرو هم حالت افتادگی نسبت به چپ صورت دارد قسمت لپ و گونه هم حجم کمتری رو احساس می‌کنم آیا قرینه ساختن یک سمت صورت امکان دارد و با چه روش‌هایی حل میشه اگه جراحی نباشد بهتر لطفا راهنماییم کنید سپاس

  • لغو پاسخ