لیزر لیپولیز به چه صورت باعث لاغری می شود؟ - دکتر فرامرز صفائی پیروز

لیزر لیپولیز به چه صورت باعث لاغری می شود؟

لیزر لیپولیز به چه صورت باعث لاغری می شود؟

لیزر لیپولیز یک روش جراحی زیبایی برای کاهش چربی است که باعث شکستن سلول های چربی شده و خوب است بدانید که لیزر لیپولیز از طریق گرما اثر سفت کنندگی روی پوست دارد. در لیزر لیپولیز پزشک محلول بی حس کننده و آدرنالین را به نواحی مورد نظر تزریق می کند و بعد از یک بی حسی موضعی یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد کرده و از طریق آن یک میکروکانولا که قطر تقریبی آن 1 تا 2 میلی متر و حاوی فیبر نوری است را داخل پوست می کند و سپس با حرکات رفت و برگشتی انرژی لیزر به سلول های چربی منتقل شده و تخلیه آسان آنها توسط فرآیندهای متابولیسمی طبیعی می شود. همچنین انرژی لیزر روی لایه دوم پوست اثر کرده و باعث جمع و سفت شدن پوست می شود. تماس لیزر باعث بسته شدن فوری عروق خونی کوچک شده، در نتیجه در مقایسه با لیپوساکشن معمولی خونریزی، ورم و کبودی کمتر و دوره بهبودی سریع تر و دوره نقاهت کوتاه تر می شود.

دکتر فرامرز صفائی پیروز نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرامرز صفائی پیروز کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

آیا لیزر لیپولیز همان لیپوساکشن است؟

لیزر لیپولیز و لیپوساکشن هر دو روش های بسیار مؤثر در از بین بردن چربی های ناخواسته هستند. یکی از بزرگ ترین دلایلی که جراحی پلاستیک در سالیان اخیر، محبوبیت زیادی پیدا کرده به خاطر لیپوساکشن بوده است. لیپوساکشن یک تکنیک جراحی مؤثر برای بهبود شکل و نمای ظاهری فرد است. اگرچه لیپوساکشن تجمعات چربی را در بدن فرد از بین می برد و باعث شکل گیری مجدد بدن می شود ولی به عنوان روش جراحی کاهش وزن محسوب نمی شود. لیپوساکشن را می توان در شکم، پهلوها، بازوها، پشت، باسن، ران، ساق پا، صورت و گردن به کار برد.

معمولا لیپولیزر یک روش کم تهاجمی تر است و دارای طول استراحت کوتاه تری نسبت به ساکشن است. بسته به اهداف شما و وضعیت جسمانی تان، لیزر لیپولیز می تواند به عنوان یک جایگزین برای لیپوساکشن مورد استفاده قرار گیرد یا ممکن است پزشک معالج تان درمان ترکیبی با لیزر لیپولیز و لیپوساکشن معمولی را پیشنهاد کند.

نواحی مورد نظر برای انجام لیزر لیپولیز؟

شکم، ساق پا، پهلوها، پشت، بازوها، صورت (غبغب – گونه)، ران ها، نواحی از گردن، باسن، بزرگی سینه در آقایان، زانوها

همچنین از لیزر لیپولیز می توان برای جراحی مجدد و نیز همراه با سایر تکنیک های لیپوساکشن معمولی برای بهبود نتایج کلی و رضایت بیشتر بیماران استفاده کرد.

آیا بهتر است به دنبال عمل لیزر لیپولیز، عمل لیپوساکشن هم انجام شود؟

چون در عمل لیپولیز هر بار تنها 500 سی سی چربی برداشته می شود در نقاطی از بدن مانند غبغب که مقدار چربی لیز شده کم است بعد از انجام لیزر لیپولیز نیازی به تخلیه چربی ذوب شده نیست ولی در نقاطی از بدن مانند شکم و پهلو (بسته به اندازه فرد و مقدار تجمع چربی) که مقدار چربی لیز شده توسط لیزر زیاد است (بیش از 500 سی سی) لازم است چربی های لیزر شده توسط ساکشن تخلیه شود.

آیا بعد از لیزر لیپولیز نیازی به بستری شدن است؟

معمولا زمان لازم برای انجام لیزر لیپولیز 1/5 تا 3 ساعت است. البته بسته به وسعت محل یا محل هایی که قرار است تحت لیزر لیپولیز قرار گیرند و بزرگ یا کوچک بودن جثه فرد، این زمان ممکن است کوتاه تر یا طولانی تر باشد.

لیپولیز معمولا تحت بی حسی موضعی و یا تحت بیهوشی انجام می گیرد و بیمار بعد از چند ساعت مرخص می شود ولی به هرحال به وسعت ان بستگی دارد و وقتی که این وسعت زیاد باشد توصیه می شود که بیمار حداکثر به مدت 24 ساعت بستری شود.

چه فردی کاندید ایده آل برای انجام لیزر لیپولیز است؟

  1. از نظر جسمانی سالم باشد و حداکثر اضافه وزن او نسبت به وزن ایده آل 10 تا 15 کیلوگرم باشد.
  2. فردی که تجمع چربی موضعی در یک یا چند نقطه از بدن دارد که به ورزش و رژیم غذایی مقاوم است.
  3. فردی که از وجود این تجمعات چربی ناراحت بوده و قصد دارد به طور دائم از شر آن خلاص شود.

در چه مواردی نباید از لیزر لیپولیز استفاده کرد؟

  1. زنان باردار یا مادران شیرده
  2. افرادی که دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب (Pacemaker) دارند.
  3. افرادی که دچار مشکلات کبدی یا نارسایی کبدی هستند.
  4. این روش برای درمان چاقی کاربرد ندارد، بنابراین افرادی که شاخص جرمی بدن (BMI) آن ها بالاتر از 30 است، کاندید مناسبی برای لیزر لیپولیز نیستند.
  5. وقتی فرد انتظارات غیرواقع گرایانه از آنچه که با این روش به دست آید، داشته باشد.

نحوه محاسبه BMI چگونه است؟

BMI یا شاخص جرمی بدن (Body Mass Index) بر اساس فرمول زیر به دست می آید:

مجذور قد بر حسب متر/ وزن بر حسب کیلوگرم

به عنوان مثال اگر وزن فردی 85 کیلوگرم و قد او 170 سانتی متر (7/1 متر) باشد،

BMI او عبارت خواهد بود از:

4/29 =( 7/1 × 7/1) /85 = BMI

یعنی این فرد دچار اضافه وزن است.

آیا لیزر لیپولیز پیشرفته در نواحی ای از بدن که لیپوساکشن معمولی را نمی توان به کار برد، مورد استفاده قرار می گیرد؟

وجود نور رنگی قابل مشاهده در انتهای فیبر لیزر این اجازه را می دهد که پزشک محل دقیق نوک فیبر لیزر را در نواحی مورد نظر درمان هدایت کند. لیزر لیپولیز پیشرفته در نقاطی از بدن که لیپوساکشن نمی تواند وارد عمل شود، استفاده می شود.

آیا در فردی که تحت درمان با نسل های قدیمی تر لیزر لیپولیز قرار گرفته می توان برای اصلاح و بهبود نتایج از لیزر لیپولیز پیشرفته استفاده کرد؟

بله، استفاده از لیزر لیپولیز پیشرفته در اینگونه از بیماران بسیار موفقیت آمیز است.

آیا درمان با لیزر لیپولیز در یک جلسه انجام می شود؟

به طور معمول درمان با لیزر لیپولیز یک جلسه ای است. در بالغین وقتی سلول های چربی برداشته می شوند، دوباره تکثیر نمی یابند. اگر بعد از انجام لیزر لیپولیز اضافه وزن پیدا کند، چربی به طور عمده در نواحی درمان نشده تجمع پیدا می کند. بعد از حصول نتایج نهایی، اگر پزشک شما از نتایج راضی نباشد ممکن است برای بهبود نتایج، روتوش یا touch up را برای شما انجام دهد.

اثر لیپولیز تا چه مدت باقی می ماند؟

معمولا اکثرا بهبودی قابل توجهی را بعد از دو هفته مشاهده می کنند، اما در برخی نواحی گردن و غبغب نتایج سریعتر دیده می شود. ز آنجایی که میزان ترمیم و متابولیسم در افراد مختلف، متفاوت است. برای نمایان شدن کامل نتایج درمان معمولا 3 تا 4 ماه و گاهی اوقات 6 تا 12 ماه وقت لازم است. این مساله به دلیل این است که بدن به طور طبیعی برداشتن (جذب) چربی های آزاد شده را ادامه می دهد تا آن که چیزی از آن ها باقی نماند.

اگر از همان روز اول ناحیه درما نشده را بین دو انگشت خود قرار دهید کاهش میزان چربی را حس خواهید کرد علاوه بر آن، چون لیزر باعث آزاد شدن حرارت می شود، این مساله منجر به جمع شدن تدریجی پوست در نواحی درمان شده می شود و در نتیجه وقتی به مرور زمان چربی ها جذب می شوند، پوست بیمار شل نمی شود. در صورتی که بیمار رژیم غذایی معقول را رعایت کند و فعالیت ورزشی متعادل داشته باشد تا مانع از افزایش وزنش در آینده شود، نتایج به دست آمده از این دو روش می تواند دائمی باشد.

بعد از لیپولیز چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

استفاده از آنتی بیوتیک برای یک دوره کوتاه 5 روزه- ماساژ ملایم بعد از 10 تا 12 روز قابل انجام است-  استفاده از بانداژهای فشاری یا گن مخصوص برای مدت زمان توصیه شده (برای صورت و غبغب حداقل 24 تا 48 ساعت و برای سایر نواحی حداقل 7 تا 10 روز- برای کنترل درد در روزهای اول بعد از لیزر لیپولیز از استامینوفن یا استامینوفن کدئین استفاده شود و در صورت مشاهده علائم دال بر عفونت یا ایجاد خونریزی یا درد غیرعادی مراتب را به پزشک معالج اطلاع دهید.

عوارض احتمالی لیپولیز چیست؟

نبود تقارن، ممکن است نداشتن تقارن به صورت موقت دیده شود که ناشی از ورم بیشتر در یک سمت در مقایسه با سمت دیگر است. اگر عدم تقارن بعد از چند ماه باقی بماند، قابل اصلاح است- سوختگی پوست، این حالت ناشایع است و اگر پزشک معالج تجربه کافی در این زمینه داشته باشد این مشکل پیش نمی آید- عفونت، نادر است هر چند استفاده از آنتی بیوتیک برای کاهش احتمالی عفونت توصیه منی شود- اسکار، از آنجایی که محل ورود فیبر لیزر بسیار کوچک است، ناشایع است. هر چند محل ورود لیزر به پوست ممکن است برای چند هفته قرمز باشد- خونریزی – کبودی و خونریزی ناشایع است- شلی پوست، معمولا بعد از لیزر لیپولیز پوست جمع می شود ولی اگر پوست بیمار خیلی شل باشد ممکن است به طور کامل جمع نشده و نیاز به جراحی داشته- نامنظمی، ممکن است به ویژه در ناحیه ران ها ایجاد شود اما میزان آن در مقایسه با لیپوساکشن بسیار کمتر است.

لیپولیز برای چه افرادی مناسب است؟

کسانی که به دنبال لیپوساکشن تدریجی هستند و می خواهید دچار شلی پوست شوید یا شلی پوستتان زیادتر شود. بسیاری از افرادی که تحت درمان لیپوساکشن معمولی قرار می گیرند متوجه می شوند که پوست بدنشان متناسب با کاهش چربی شان جمع نمی شود و منجر به افتادگی پوست می شود که اغلب ظاهری زیبا نداشته و نیاز به کشیدن پوست دارند. لیزر لیپولیز با کشیدن پوست اطراف به سمت داخل می تواند لایه هایی که درست زیر پوست قرار گرفته اند را بازسازی کرده و مانع افتادگی پوست می شود. همچنین کسانی که انتظارات واقع گرایانه دارند و به دنبال ماندگارترین روش هستند.

دکتر فرامرز صفائی پیروز

دکتر فرامرز صفائی؛ بیوگرافی و پیشینه تحصیلی یکی از زبده ترین جراحان زیبایی در ایران دکتر فرامرز صفائی است که هم اکنون متخصص جراحی های عمومی در زمینه های جراحی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سمیرا شهسواری

    سلام. ۲۹ ساله هستم. نافم یک زائده تقریبا کروی شکل داره، میخواستم بدونم آیا امکان حذف این زائده با عمل جراحی وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی م کنید. با سپاس فراوان

  • قادر حسنی

    سلام اقای دکتر.من۵۰ سالمه.زیر گلوم(تقریبا پایین غبغب گردنم) یه مدته باد کرده انگار یکم ورم داره.اصلا درد نمیکنه ولی تو اینه که نگاه میکنم انگار باد داره و ورم کرده.به پزشک هم مراجعه کردم ولی تشخیص خاص و قابل درمانی داده نشد و نتیجه نگرفتم.نظر شما چیه؟

  • مریم نبهانی

    باسلام.29 سالمه متاهل و دوتا بچه دارم .سره بارداری دومم بالای نافم فتق پیدا شد ک میگن مادر زادی بوده والان ک یک سال میگذره هنوز فتق باهامه و درد هم داره وخیلی برجسته شده ممنون میشم راهنماییم کنیم چیکار کنم عملش به چندروز استراحت نیاز داره و چقدر خطرناک هست اخه چون دوتا بچه دارم میترسم زمان استراحت بعدازعمل زیاد باشه و من تنهایی نتونم مراقب خودمو بچه هام باشم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • فائزه احمدی

    سلام آقای دکتر خسته نباشید مشکل من در مورد قرینه نبودن سمت راست با چپ صورت است اینکه چشم سمت راست پف و افتادگی دارد و ابرو هم حالت افتادگی نسبت به چپ صورت دارد قسمت لپ و گونه هم حجم کمتری رو احساس می‌کنم آیا قرینه ساختن یک سمت صورت امکان دارد و با چه روش‌هایی حل میشه اگه جراحی نباشد بهتر لطفا راهنماییم کنید سپاس

  • لغو پاسخ