تاثیر بوتاکس بر زیبایی و جوانسازی - دکتر فرامرز صفائی پیروز

تاثیر بوتاکس بر زیبایی و جوانسازی

تاثیر بوتاکس بر زیبایی و جوانسازی

بوتاکس یک فلجی و کشنده ترین عارضه بوتیلیسم است که دانشمندان توانسته اند راهی بیابند که این فلجی برای انسان ها مفید باشد.

دکتر فرامرز صفائی پیروز نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرامرز صفائی پیروز کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

تاثیر بوتاکس چگونه است؟

درحقیقت بوتاکس با فلج کردن محل اتصال اعصاب و عضلات، مانع آزاد شدن ناقل شیمیایی به نام استیل کولین از انتهای عصب می شود و در نتیجه مانع انقباض عضلات شده و در نتیجه چین و چروک ایجاد نمی شود با شل شدن و عدم استفاده طولانی مدت عضلات چین و چروک ها به تدریج از بین رفته و بلوک عضلات مانع ایجاد چین و چروک های جدیدتر می شود اگر چه بوتاکس اثرات قابل توجه در چین های دینامیک (چین هایی که در حال حرکت ایجاد می شوند) دارد ولی اثری بر روی قوام پوست ندارد.

کاربرد بوتاکس

موارد عمد هبوتاکس زیبایی است که بیشتر برای درمان خطوط عرضی پیشانی، خط اخم، چین و چروک دور چشم و بینی استفاده می شود. همچنین باعث بالا رفتن خفیف ابروها نیز می شود.

موارد منع مصرف بوتاکس کدام است؟

  • در دوران حاملگی مصرف بوتاکس ممنوع است.
  • وجود عفونت در محل تزریق
  • بیماری میاستنی گراو
  • اختلالات نوروموسکولر
  • سندرم Eaton Lambert
  • افرادی که آنتی بیوتیکهایی مانند جنتامایسین، استرپتومایسین و کانامایسین مصرف می کنند.
  • افرادی که داروی دی- پنی سیلامین که در آرتریت روماتوئید کاربر دارد مصرف می کنند.
  • افرادی که تحت درمان با سیکلوسپورین هستند.
  • افرادی که داروی ضد مالاریای کلروکلین مصرف می کنند
  • مادران شیرده
  • اگر سابقه حساسیت قبلی به بوتاکس دارید، به پزشک خود اطلاع دهید

بوتاکس و درمان میگرن

از جمله مهمترین کاربرد بوتاکس در درمان میگرن و سایر اختلالات سردرد است. در 15 اکتبر2010، انجمن دارو غذا آمریکا(FDA)  استفاده از بوتاکس را در درمان میگرن مزمن مورد تایید قرار داد، هر چند بوتاکس برای درمان میگرنهای دوره ای (اپیزودیک) موثر نیست.

توصیه هایی برای قبل از تزریق بوتاکس

بهتر است مصرف داروهایی نظیر آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی از 2 هفته قبل از تزریق به منظور کاهش کبودی قطع شود. اگر هم از گیاهان دارویی استفاده می کنید بهتر است قبلا با دکتر مشورت کنید. همینطور یک هفت هقبل از عمل هم بهتر است از مصرف الکل خودداری شود.

روش تزریق بوتاکس چگونه است؟

زمان لازم برای تزریق بوتاکس چند دقیقه (حداکثر 10تا15 دقیقه) است و به طور معمول نیازی به بی حسی نیست، ولی ممکن است 20تا30 دقیقه قبل از تزریق از پماد بی حسی کننده موضعی استفاده شود. تزریق بوتاکس با استفاده از سوزن های بسیار ظریف (مانند سرنگ انسولین) به عضلات خاص انجام می شود و با درد بسیار کمی توام است. تعداد تزریق بوتاکس بسته به میزان چین و چروک دارد و فردی به فردی دیگر متفاوت است. به طور معمول در نواحی پیشانی 10تا16 خط اخم 4تا6 و دور چشم 3 تزریق انجام می شود.

طول مدت اثر بوتاکس چقدر است؟

به طور معمول برای ظاهر شدن اثر بوتاکس 3تا7 روز زمان لازم است ولی برای مشاهده نتایج نهایی مدت 2 هفته لازم است. طول مدت اثر بوتاکس به طور معمول 3تا4 ماه است (ولی به ندرت تا 6 الی 8 ماه نیز مشاهده شده است) و خطوط به تدریج به حالت قبل از درمان بر می گردند، بعد از چند بار تزریق اثر بوتاکس بیشتر باقی می ماند و فواصل بین دو تزریق طولانی تر می شود. در بعضی  از افراد اثر نسبی طولانی مدت یا پاسخ حافظه ای memory   response  مشاهده می شود به طوریکه چین و چروک ها هرگز به طور کامل به حالت قبل از شروع تزریق بر نمی گردند.

استفاده از بوتاکس در کنترل تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس) به چه صورت است؟

عرق کردن بدون دلیل مشخص در ناحیه زیر بغل و کف دست و پاها می تواند برای فرد ناراحت کننده باشد و نیاز به درمان طبی داشته باشد.

درمان های شایع نیز استفاده از املاح کلرید آلومینیوم و داروهای آنتی کلی نرژیک خوراکی است. درمان جراحی شامل قطع عصب مربوط به غدد عرق (سمپاتکتومی به روش آندوسکوپیک از طریق قفسه سینه) یا برداشتن موضعی غدد عرق در ناحیه زیر بغل است.

موفقیت عمل جراحی، فقط حدود 66 درصد است (زیرا موارد تعریق بیش از حد به صورت جبرانی، بعد از عمل جراحی مشاهده شده است) علاوه بر آن، جراحی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

توکسین بوتولینوم، آزاد شدن استیل کولین در غدد عرق را مهار می کند و این مسئله باعث تحولی در کنترل هیپرهیدروزیس شده است. تزریق در منطقه مورد نظر به صورت شبکه ای به فواصل یک تا 2 سانتی متر انجام می شود.

باید دو تزریق انجام شود. میزان این دو تزریق در هر یک از نواحی زیر بغل، کف دست یا کف پا 50 تا 100 واحد در هر طرف است.کاهش تعریق، بعد از یک تا 2 هفته مشاهده می شود و اثر آن 3تا9 ماه باقی می ماند تزریق در ناحیه زیر بغل به صورت زیر جلدی انجام می شود.

تزریق بوتاکس در ناحیه کف دست جهت جلوگیری از ضعف عصبی عضلانی به صورت اینترا درمال انجام می شود که این تزریق دردناک است و نیاز به بلوک عصبی دارد.

در صورت ایجاد چه علایمی، فردی که تزریق بوتاکس انجام داده است باید پزشک خود را مطلع سازد؟

شایع ترین مشکل بعد از تزریق بوتاکس کبودی در محل است. سر درد نادر بوده و در صورت ایجاد طی 24تا48 ساعت از بین می رود. افتادگی پلک در 05/0 درصد (یک مورد در 200 تزریق) ممکن است ایجاد شود. احتمال این حالت در افرادی که ابروهای آن ها پایین است (Low Position) بیشتر است. این حالت موقتی بوده و به طور معمول طی 3 تا 6 هفته از بین می رود. با داشتن علائمی چون: واکنش آلرژیک، اشکال در صحبت کردن و بلع، ضعف شدید و غیر عادی عضلاتی، درد قفسه سینه و عفونت چشمی، زخم شدن، و سایر مشکلات بهتر است بیمار به پزشک مراجعه کند.

دکتر فرامرز صفائی پیروز

دکتر فرامرز صفائی؛ بیوگرافی و پیشینه تحصیلی یکی از زبده ترین جراحان زیبایی در ایران دکتر فرامرز صفائی است که هم اکنون متخصص جراحی های عمومی در زمینه های جراحی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سمیرا شهسواری

    سلام. ۲۹ ساله هستم. نافم یک زائده تقریبا کروی شکل داره، میخواستم بدونم آیا امکان حذف این زائده با عمل جراحی وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی م کنید. با سپاس فراوان

  • قادر حسنی

    سلام اقای دکتر.من۵۰ سالمه.زیر گلوم(تقریبا پایین غبغب گردنم) یه مدته باد کرده انگار یکم ورم داره.اصلا درد نمیکنه ولی تو اینه که نگاه میکنم انگار باد داره و ورم کرده.به پزشک هم مراجعه کردم ولی تشخیص خاص و قابل درمانی داده نشد و نتیجه نگرفتم.نظر شما چیه؟

  • مریم نبهانی

    باسلام.29 سالمه متاهل و دوتا بچه دارم .سره بارداری دومم بالای نافم فتق پیدا شد ک میگن مادر زادی بوده والان ک یک سال میگذره هنوز فتق باهامه و درد هم داره وخیلی برجسته شده ممنون میشم راهنماییم کنیم چیکار کنم عملش به چندروز استراحت نیاز داره و چقدر خطرناک هست اخه چون دوتا بچه دارم میترسم زمان استراحت بعدازعمل زیاد باشه و من تنهایی نتونم مراقب خودمو بچه هام باشم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • فائزه احمدی

    سلام آقای دکتر خسته نباشید مشکل من در مورد قرینه نبودن سمت راست با چپ صورت است اینکه چشم سمت راست پف و افتادگی دارد و ابرو هم حالت افتادگی نسبت به چپ صورت دارد قسمت لپ و گونه هم حجم کمتری رو احساس می‌کنم آیا قرینه ساختن یک سمت صورت امکان دارد و با چه روش‌هایی حل میشه اگه جراحی نباشد بهتر لطفا راهنماییم کنید سپاس

  • لغو پاسخ