عوارض، ملاحظات و طول مدت اثر بوتاکس - دکتر علی بخشنده فر

عوارض، ملاحظات و طول مدت اثر بوتاکس

عوارض، ملاحظات و طول مدت اثر بوتاکس

 

دکتر علی بخشنده فر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر علی بخشنده فر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عوارض بوتاکس ها

– یکی از عوارضی که وجود دارد کبودی ناحیه تزریق است که ممکن است در حین تزریق رگ کوچکی در صورت پاره شود که جای هیچ نگرانی نیست، معمولا بعد از یک هفته این کبودی ها تا حد زیادی برطرف می شود.

– عارضه دیگر در بوتاکس ها، ایجاد افتادگی پلک و دوبینی در چشم است که سه عامل باعث ایجاد این اتفاق می شود:

1- افزایش واکنش شخص به ماده بوتاکس

2-  استاندارد نبودن ماده بوتاکس

3- ماهر نبودن شخصی که تزریق بوتاکس را انجام می دهد.

برای کاهش این عوارض باید از افراد آشنا به تزریق بوتاکس کمک بگیریم و بوتاکس های استاندارد تزریق کنیم.

اگر هرگونه عارضه ای به وجود آمد سریعا به پزشک مراجعه کنید. البته مشکل دوبینی و افتادگی پلک بعد از مدتی به مرور زمان برطرف می شود.

ملاحظات بعد از تزریق بوتاکس

– بعد از تزریق بوتاکس، ناحیه تزریق ماساژ داده نشود. فشار دادن یا ماساژ ناحیه تزریق بوتاکس باعث می شود که بوتاکس به جاهای ممنوعه مانند داخل چشم و پلک نفوذ کند و این ماساژ دادن ریسک عوارض را بالا می برد.

– تا 24 ساعت بعد از تزریق باید سعی شود از فعالیت های ورزشی شدید به خصوص شنا کردن اجتناب شود.

–  به مدت 4-3 ساعت بعد از تزریق بیمار اصلا نباید بخوابد، حالت نشسته داشته باشد تا بوتاکس به جاهای دیگر نفوذ نکند.

– از سجده های طولانی مدت یا فشار به پیشانی پرهیز شود.

– از داروهای رقیق کننده خون مثل ایبوپروفن، آسپرین، پلاویکس، وارفارین دو روز قبل از تزریق و بعد از تزریق نباید استفاده شود تا ریسک کبودی کاهش پیدا کند.

– به طور کلی تاکید می شود اگر ماده خوب و استاندارد برای تزریق بوتاکس انتخاب شود و توسط شخص ماهر، متخصص و آشنا به کار تزریق شود و ملاحظات بعد از تزریق خوب رعایت شود، تزریق بوتاکس یک درمان با عارضه کم است و نتیجه خوبی از لحاظ زیبایی ناحیه صورت خواهد داشت.

افرادی که دیر اقدام به تزریق بوتاکس کردند، چین و چروک های عمیقی در ناحیه صورت دارند در مورد اینها باید گفته شود که تزریق بوتاکس باعث از بین رفتن خط ها و چین های عمیق نمی شود هر چند وضعیت آنها بهتر می شود، چین و چروک ها خیلی کم عمق تر می شود ولی ممکن است کاملا محو نشود و برای محو کردن آنها ممکن است به درمان های دیگری مثل تزریق ژل یا درمان با لیزر نیاز داشته باشیم.

در مواردی که لازم باشد که تزریق ژل یا درمان با لیزر داشته باشیم این شخص حتما باید چند دوره مورد درمان بوتاکس قرار گرفته باشد که تنشن های عضلانی کاملا برطرف شده باشد و بعد از آن درمان با لیزر و تزریق ژل انجام گیرد.

طول مدت اثر بوتاکس

طول مدت اثر بوتاکس بین 6-3 ماه است. مواد بوتاکسی که غیراستاندارد هستند برخلاف تصور، اثر بیشتر و طولانی تری دارند به خاطر همین عوارض این بوتاکس ها بیشتر است، یعنی مواد بوتاکسی که قوی تر و اثر بیشتری داشته باشد ممکن است نفوذ به نواحی (مثل پلک و داخل چشم) داشته باشند که نباید نفوذ کنند، که این باعث می شود عوارض بیشتر شود.

بوتاکس های چینی اثر خیلی طولانی تر و قوی تری دارند.

توصیه می شود از بوتاکس های استاندارد استفاده شود که عوارض کمتری داشته باشد نتیجه آن این است که در نهایت مجبور می شویم در طول مدت کمتری این بوتاکس ها را تجدید کنیم ولی به خاطر کاهش ریسک عوارض ارزش دارد که از بوتاکس های استاندارد استفاده شود.

دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فرد، متخصص جراحی دهان، فک و صورت دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حمیدرضا مقدم

    باسلام 36 سال دارم و چهره خیلی جوانی، متاسفانه چندسال پیش تمام دندان هایم را از دست دادم و پروتز گذاشتم، فک پایینم تحلیل رفته و لق شده میخواهم بدانم هزینه پروتز با پایه امپلنت چقدر میشود حدودا و میتوانید پروتز ظریفتری برایم بسازید تا حد ممکن مشخص نشود که پروتز دارم ممنون میشم پاسخ سوالاتم را برایم ارسال کنید و کمکم کنید، چون قصد ازدواج دارم و کمی رنجش بخاطر نداشتن دندان و...

  • احمد رسولی

    سلام اقای دکتر،من مشکل کوتاهی چانه دارم،یه عمر بخاطر چانه کوتاه ریش میذارم خستم کرده،منو با روحانیون اشتباه میگیرن،میخوام شیش تیغ کنم،لطفا راهنماییم کنید،ممنون میشم

  • الهام احمدی

    سلام دکتر میخواستم ببینم برای چانه های عقب رفته، پرتز چانه بهتره یا تزریق ژل؟؟

  • Maeryam

    باسلام خواهرم به دلیل بیماری ام اس و پیوند مغز استخوان در بیمارستان بستری هستن و ۳ روز پیش تشنج کردن و فک به طور کامل قفل شده و نمیتواند صحبت کند، الان ۳ روزه هیچ فرقی نکرده آیا فک باز میشود و چقدر زمان میبرد؟ آیا با دارو رفع می شود یا باید عمل جراحی انجام شود؟ آقای دکتر خواهشا هر چه سریعتر پاسخ دهید با تشکر

  • لغو پاسخ