سوالات شایع در مورد ایمپلنت - دکتر علی بخشنده فر

سوالات شایع در مورد ایمپلنت

سوالات شایع در مورد ایمپلنت

ایمپلنت ها پایه هایی از جنس تیتانیوم خالص هستند که درون استخوان فک گذاشته می شود و به عنوان ریشه دندان جهت نگهداری روکش های که جایگزین تاج دندان می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. این ریشه های مصنوعی پس از اینکه در استخوان محکم شدند. دندان های جدید روی آنها نصب می شوند و این دندان ها کاملا از هر نظر شبیه به دندان های طبیعی هستند.

دکتر علی بخشنده فر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر علی بخشنده فر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

جنس ایمپلنت چیست و تا چه حد سازگاری با بدن انسان دارد؟

ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم و آلیاژهای آن می باشند و از این ماده ده ها نسل قبل به عنوان جایگزینی های مختلف در بدن انسان استفاده شده است. به عنوان مثال دریچه های مصنوعی قلب بعضی از پروتزهای مفصلی و پلیت هایی که در درمان شکستگی های ناحیه فک و صورت در بدن انسان استفاده می شود همچنین سازگاری این ماده با بدن انسان اثبات شده و هیچ گونه خطری را هم برای انسان نخواهد داشت.

ایمپلنت های ساخت چه کشوری مناسب تر هستند؟

این یکی از سوالات شایع است که همیشه پرسیده می شود. امروزه حدود 1300نوع ایمپلنت در دنیا ساخته شده است. به نظر من کشور سازنده نمی تواند ما را به کیفیت ایمپلنت واقف کند. من دو خصوصیت مهم را جهت مارک ایمپلنت در نظر دارم.

1-برندی که تایید نهادهای نظارتی معتبر دنیا را اخذ کرده باشد که مهم ترین این نهادها   FDA  (سازمان غذا و داروی آمریکا) هست.

2-برندی که در دانشکده های دندانپزشکی ایران به تعداد زیادی استفاده شده و جواب خود را داده باشد.

جهت درمان ایمپلنت به چه فرد متخصصی می توانیم مراجعه کنیم؟

در ایران متخصصین جراح لثه فک و صورت در دوران رزیدنتی خود، دوره های تخصص جراحی ایمپلنت را می گذرانند و مدرک دانشگاهی، جهت ایمپلنت را اخذ میکنند در واقع (روی تابلو یا کارت ویزیت متخصص حتما باید لغت متخصص نوشته شده باشد. در غیر این صورت آن ها متخصص نمی باشند.) متخصص پروتز هم جهت نصب پروتز ایمپلنت دوره های تخصص آن را گذرانده است. البته بعضی جراحی های پیشرفته ایمپلنت باید صرفا توسط متخصصین مربوطه انجام شود.

آیا ایمپلنت می تواند عوارض جدی برای انسان داشته باشد؟                                                                                 

به طور کلی اگر ایمپلنت معتبر به صورت اصولی و علمی کار گذاشته شده باشد. عوارض مهمی برای بدن نخواهد داشت. بعضی عوارض که بعضا با آن مواجه هستیم مثل بی حسی ناحیه ای در صورت یا سینوزیت و یا عفونت های شدید صرفا در مواقعی دیده می شوند که افراد نا آشنا به اصول جراحی ایمپلنت به این کار مبادرت ورزیده باشند و یا از مارک های غیر استاندارد استفاده شده باشد.

درصد موفقیت ایمپلنت و طول عمر آن چقدر است؟

مقالات و رفرنس های متعددی در صد موفقیت ایمپلنت های  معتبر دندانی را بین 93تا 95در صد معرفی کرده اند. البته این درصد بالای موفقیت در صورت رعایت اصول مناسب جراحی و رعایت صحیح بهداشت توسط بیمار است. یک سری شرایط سیستمیک مثل دیابت یا سیگار کشیدن ریسک موفقیت را می توانند پایین بیاورند. طول عمر ایمپلنت در دهان بیمار به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد که مهم ترین آن رعایت صحیح مسائل بهداشتی دهان در بیمار هست. به هر صورت این که ایمپلنت در دهان مادالعمر است بدون اینکه نیاز به رعایت مسائل بهداشتی داشته باشیم نمی تواند صور صحیحی باشد.

دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فرد، متخصص جراحی دهان، فک و صورت دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حمیدرضا مقدم

    باسلام 36 سال دارم و چهره خیلی جوانی، متاسفانه چندسال پیش تمام دندان هایم را از دست دادم و پروتز گذاشتم، فک پایینم تحلیل رفته و لق شده میخواهم بدانم هزینه پروتز با پایه امپلنت چقدر میشود حدودا و میتوانید پروتز ظریفتری برایم بسازید تا حد ممکن مشخص نشود که پروتز دارم ممنون میشم پاسخ سوالاتم را برایم ارسال کنید و کمکم کنید، چون قصد ازدواج دارم و کمی رنجش بخاطر نداشتن دندان و...

  • احمد رسولی

    سلام اقای دکتر،من مشکل کوتاهی چانه دارم،یه عمر بخاطر چانه کوتاه ریش میذارم خستم کرده،منو با روحانیون اشتباه میگیرن،میخوام شیش تیغ کنم،لطفا راهنماییم کنید،ممنون میشم

  • الهام احمدی

    سلام دکتر میخواستم ببینم برای چانه های عقب رفته، پرتز چانه بهتره یا تزریق ژل؟؟

  • Maeryam

    باسلام خواهرم به دلیل بیماری ام اس و پیوند مغز استخوان در بیمارستان بستری هستن و ۳ روز پیش تشنج کردن و فک به طور کامل قفل شده و نمیتواند صحبت کند، الان ۳ روزه هیچ فرقی نکرده آیا فک باز میشود و چقدر زمان میبرد؟ آیا با دارو رفع می شود یا باید عمل جراحی انجام شود؟ آقای دکتر خواهشا هر چه سریعتر پاسخ دهید با تشکر

  • لغو پاسخ