تزریق ژل و فیلر، باید ها و نبایدها - عباس خیرخواه

تزریق ژل و فیلر، باید ها و نبایدها

تزریق ژل و فیلر، باید ها و نبایدها

زمانی که نیاز باشد مناطق محدودی را بازسازی کنیم و چین و چروک را برطرف کنیم یا گودی را پُر کنیم یا حجم بدهیم در مناطقی که به کمتر از 10سی سی فیلر لازم داشته باشد معمولا تزریق ژل ارجح است یا در مواردی که فرد یک نقطه خاصی را در نظر دارد مثل لب ها، گودی زیر چشم یا چین های خنده به خاطر اینکه بیمار اذیت نشود و نواحی دیگر دچار التهاب و تورم نشوند تزریق ژل انتخاب مناسب تر است. به طور کلی به روی لب و خط خنده چون حرکت زیاد است و بافت ساپورت کمتری دارد معمولا تزریق ژل ارجح است. کسانی که صورت پُری دارند و نیاز نیست گونه ها پُر شوند و حجم زیادی ژل استفاده کرد. ولی در مواردی که صورت بیمار لاغر است گودی زیاد است، گونه ندارد، تصمیم دارد زاویه فک را اصلاح کند و حجم زیادی فیلر را نیاز دارد که تزریق شود تزریق چربی ارجحیت دارد. با توجه به اینکه برای تزریق چربی باید از بافت خود بیمار گرفته شود معمولا واکنش خاصی ندارد و برای کسانی که حجم بیش از 10 سی سی نیاز داشته باشد تزریق چربی گزنیه مناسبی است.

دکتر عباس خیرخواه نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر عباس خیرخواه کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

فیلر چیست؟

هر ترکیب قابل تزریق به بدن که موجب پر شدن بافت و رفع چروک شود فیلر نامیده می شود که فیلرها سه نوع اند:

  • چربی یا فیلر اتولوگ
  • فیلرهای سننتتیک
  • فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید یا کلاژن

تزریق فیلرهای سنتتیک می توانند با روشی کم خطرتر از جراحی لیفتینگ پوست چروکهای پوستتان را از بین ببرند اغلب آنها می توانند در زمانی کمتر از 30 دقیقه چروک را بهبود دهند و ماندگاری آنها از 4 ماه تا یک سال و بیشتر است.

فیلر ها (برخلاف بوتاکس که عضله زیر چروک را شل می کند و با این مکانیسم چروک را از بین می برد) از طریق پرکردن چروک ها و شیار های پوست از طریق تزریق ماده معین عمل می کنند که نتیجه آن بهبود چروک هاست.

جوانسازی پوست

فیلرها یک روش مناسب برای جوانسازی پوست هستند و فیلرهای موجود از نظر ترکیبات و ماندگاری متفاوتند.

روند پیری پوست

روند پیری پوست با کاهش ضخامت پوست و کاهش الاستیسیته پوست به دنبال کاهش کلاژن و هیالورونیک اسید و الاستین موجود در پوست صورت می گیرد. این پروسه با قرارگیری در معرض آفتاب و مصرف سیگار تسریع می شود. انقباض عادتی عضلات صورت خصوصا در یک سوم فوقانی صورت باعث افزایش چروک می شود. چروک های دینامیک عمدتا توسط بوتاکس درمان می شود.

در دو سوم تحتانی صورت از دست دادن حجم بافتی و شلی پوست اتفاق می افتد که این ناحیه معمولا توسط فیلرها درمان می شود. کاهش حجم صورت به علت باز جذب استخوان ها، کاهش بافت زیر جلدی و بالشتک چربی زیر پوست رخ می دهد فرم صورت با افزایش سن از گونه های پر و چانه کوچک به سمت صاف شدن گونه و بر امده شدن فک پیش می رود.

اقدامات ابتدایی و پیشرفته

ناحیه درمان و نوع محصول (موقت، نیمه دائم و دائم) تعین کننده سطح تزریق فیلر هستند.

فیلر های ابتدایی شامل: juvederm و restylane که هیالورونیک اسید هستند

فیلر های حاوی اسید هیالورونیک

شایعترین نوع بوده و و با مکانیسم متفاوت و روش های تزریق متفاوت اثر می کنند. عوارض اندک شامل کبودی، قرمزی تورم در ناحیه تزریق است ممکن است یک برجستگی کوچک درمحل تزریق در پوست ایجاد شود که با گذشت زمان بهبود پیدا می کند

اثرات از چند ماه تا 2 سال ماندگار است. برخی از انواع آن پس از جذب شدن توسط بدن کلاژن سازی را فعال کرده لذا چروک ها به شدت قبل پدیدار نمی شوند برخی از موارد نیز نیاز به تکرار تزریق است. با تکرار تزریق ژل اغلب زمان طولانی تری برای تزریق مجدد نیاز است.

انواع ژلهای هیالورونیک اسید شامل: Juvederm/restylane/Elevess/perlane/ Juvederm ultra/ Juvederm ultra plus

و… که هر کدام از اینها ماندگاری ها ی متفاوتی دارند که در ادامه توضیح داده می شود.
این فیلر ها حین و پس از تزریق به راحتی قابل فرم دهی هستند و در صورت لزوم توسط امپول هیالورونیداز به سرعت قابل تجزیه هستند.

نواحی قابل استفاده این فیلرها

  • در نواحی اتروفی گونه
  • خط خنده، خط لب، نازک شدن لب، اتروفی لب، در چین های چانه و اتروفی ناحیه چانه

این ژل ها کمترین عارضه و بیشترین اثر بخشی را دارند.

اقدامات پیشرفته تر توسط فیلرها

فیلرهای توصیه شده در این مورد شامل perlane و radiesse این دو ژل نسبت به فرم های ابتدایی مدت زمانی بیشتری باقی می ماند و جهت شکل دهی به صورت و پر کردن بافت نرم مفید هستند. جهت تزریق این ژل ها نیاز به پزشک متخصص با تبحر و تجربه کافی است.

نواحی قابل استفاده:

خطوط اخم عمیق، پر کردن اتروفی گونه، خط لب، برجسته کردن لب پر کردن اسکارهای فرورفته

در صورت اشکال در تزریق در سطح تعیین شده باعث عوارض طولانی مدت می شود.

موارد استفاده از ژل ها

سازمان غذا و دارو امریکا استفاده از هیالورنیک اسید و ژل های حاوی کلسیم هیدروکسی آپاتیت را جهت تزریق در درم میانی یا عمقی جهت اصلاح چروک های عمیق مثل خط خنده تایید نموده است.

فیلرهای سننتیک

این گروه کوچک شامل مواد ساخته شده صناعی در آزمایشگاه بوده که هیچ یک از ترکیبات ساختاری آن ها در ساختار نرمال پوست یافت نمی شود عوارض آنها شامل: قرمزی -تورم -کبودی در ناحیه تزریق و ایجاد برجستگی یا ندول در ناحیه تزریق که ممکن است جهت تخلیه ندول در برخی موارد نیاز به جراحی باشد.

فواید این ژلها اثرات طولانی تر و یا حتی دائمی است.

عوارض آنها نیز ممکن است به دلیل اثرات طولانی طولانی تر باشد در صورتی که عمق تزریق نامناسب باشد بد شکلی در صورت ایجاد می کند

برخی از آنها شامل:  Silicone, sculptra, radiesse, Radiesse
فیلر حاوی کلسیم هیدروکسی اپاتیت است و توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده است.

فیلرهای حاوی کلاژن

اولین نوع آن از کلاژن خالص شده گاوی تهیه شد اگرچه ترکیب طبیعی و پرکننده مناسب داشت کوتاه اثر بود و در اکثر موارد ظرف یک ماه جذب می شد از طرف دیگر به دلیل اینکه منشاء حیوانی داشت در بسیاری از موارد با آلرژی شدید همراه است.

امروزه از منابع جدیدی برای تهیه کلاژن استفاده می شود که ایمن تر بوده و بر روی تعداد زیادی از افراد تزریق و مطالعه شده اما ماندگاری به میزان سایر فیلر ها نیست.

عوارض شامل قرمزی- کبودی و تورم در ناحیه تزریق است.

این نوع ژلها شامل:

Artefill
آموزش فرد در موارد انتخاب بیمار باید دقت کرد و به بیمار توضیح داد که ژلها ترکیبات مناسبی جهت شکل دهی به قسمت های مختلف صورت است و نباید انتظار نتایجی در حد جراحی را داشت در بیماران با پوست های بسیار شل و چروک های شدید برای بهبود قابل توجه نیاز مند جراحی است از طرفی در بیماران با انتظارات غیر واقعی و ابتلا به اختلال بد شکلی بدن نباید هیچگونه اقدامات زیبایی انجام داد.

محصولات بر حسب ماندگاری

کوتاه اثر: 4 ماه

طولانی اثر: 6 ماه تا 1 سال

نیمه دائم :1 تا دو سال

دائم: 2 سال و بیشتر

هیالورونیک اسید یک گلیکوزامینوگلیکان طبیعی در ماده زمینه ایی خارج سلول است و کار تغذیه رسانی به سلول را بر عهده دارد این ترکیب َآب دوست باعث پر شدن پوست می شود هیالورونیک اسید های موجود از نظر غلظت، فرمولاسیون و ماندگاری با هم متفاوتند.

موارد منع استفاده از ژل ها

  • حاملگی و شیر دهی
  • وجود عفونت در ناحیه تزریق
  • اختلالات انعقادی
  • مصرف اکوتان در شش ماه قبل
  • بعضی از موارد آتروفی پوستی مثل آتروفی ناشی از استفاده از استروئید
  • نقص ایمنی
  • درماتوزها
  • ویتیلیگو و اگزمای فعال
  • سابقه واکنش های آنافیلاکسی قبلی یا الرژی به ترکیبات موجود در فیلر
  • انتظارات غیر واقعی بیمار
  • و مبتلایان به اختلالات بد شکلی بدن
  • بی حس کردن ناحیه با استفاده از تزریق لیدوکایین, استفاده از کرمهای بی حسی موضعی و استفاده از یخ

عوارض

  • واکنش های آلرژیک
  • کبودی و به ندرت هماتوم
  • برجستگی ناحیه تزریق ژل
  • غیر قرینگی
  • ماندگاری ژل بیش از زمان انتظار
  • مهاجرت ژل (در موارد ژل های دایمی نسل قدیم)
  • تورم طولانی مدت ،پر رنگی یا کمرنگ شدن پوست ناحیه تزریق
  • ایجاد برجستگی در زیر پوست در برخی موارد ممکن است این برجستگی ها دائمی شوند یا تغییر رنگ آبی در زیر پوست یا پدیده ی Tyndall effect رخ دهد این مشکل ممکن است چند ماه طول بکشد ولی خوشبختانه درمانهایی برای آن وجود دارند. در برخی موارد در صورت تزریق نامناسب ممکن است سلولهای پوستی از بین بروند و موارد بسیار نادری از کوری و فلج عصبی گزارش شده اند (که توسط افراد غیر متخصص و غیر پزشک صورت گرفته اند)
  • عفونت، گرانولوم، واکنش های حساسیتی

هر نوع فیلری برای هر نوع چروکی مناسب نیست و براساس نوع چروک متخصص پوست شما فیلری مناسب و مرغوب را انتخاب می کند هر چه فیلر ها طولانی اثر تر باشند احتمال عوارض بیشتر است.

اگرچه ممکن است که استفاده از ژل ها در برخی از موارد با عوارضی همراه باشد که این عوارض از یک کبودی و قرمزی مختصر تا عوارض جدی همانند نکروز بافتی متغییرند اگرچه عوارض خطرناک نادرند ولی در صورت تبحر کامل پزشک در صورت بروز قابل کنترل و درمان هستند.

دکتر عباس خیرخواه

پیشینه پزشکی دکتر عباس خیرخواه دکتر عباس خیرخواه، جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی در شمال تهران است که در سال 1376 از رشته پزشکی عمومی فارغ التحصیل شد....

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Saharrr

    سلام خسته نباشید حدود ۲ یا ۳ روز بدنم خیلی خارش داشت امروز دونه ها قرمز مثل سوختگی روی گردنم و شکم و کمرم ظاهر شد علت این چیه؟

  • روح الله چراغی

    سلام خسته نباشید.. روی سر صورت سینم پوسته پوسته قرمز وخارش دارد.چی کار کنم؟

  • ابراهیم پایدار

    سلام اقای دکتر من مدتی است که ریزش موهای سرم زیاد شده است میخواستم از یک مکمل تقویت مو استفاده کنم بین مکملهای hair burst و pilfood کدام یک را تجویز میکنید؟آیا مکمل بهتری در بازار موجود می‌باشد یا دارویی مد نظر شما است که ریزش مو متوقف شود؟

  • سلیمان اکبری

    باسلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر من 36 سالمه و ریش وسبیلم خیلی کم پشته و بعضی از جاهای صورتم هم سکه ای خالیه آیا راهکاری هست؟ ممنونم

  • لغو پاسخ