تزریق چربی برای چه افرادی مناسب است؟ - عباس خیرخواه

تزریق چربی برای چه افرادی مناسب است؟

تزریق چربی برای چه افرادی مناسب است؟

تزریق چربی تحت عنوان انتقال آزادانه چربی یا پیوند چربی یا انتقال چربی اتولوگ یا میکرو لیپو اینجکشن یا تزریق چربی واحیای حجم و… خوانده می شود. در این روش چربی از یک نقطه از بدن به نقطه ای دیگر جهت پیوند انتقال داده می شود.
پیوند چربی به معنای پر کردن خطوط صورت با چربی خود فرد است.
چربی مورد نیاز جهت این عمل از ناحیه شکمی یا ران برداشت شده و به محل مورد نظر انتقال میابد از آنجایی که چربی از خود بدن فرد است احتمال ایجاد واکنش آلرژیک نبوده از طرفی نیاز به استفاده از ترکیبات صناعی نیست لذا بدن آنرا به راحتی می پذیرد.

دکتر عباس خیرخواه نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر عباس خیرخواه کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کاربردهای تزریق چربی

– بهبود برخی اسکارها برای مثال اسکار آکنه

– حجم دادن به صورت در موارد اتروفی نیمه صورت

– گونه های فرو رفته و خطوط صورت پر کردن

– تزریق چربی در نواحی از صورت که حرکت زیادی ندارند ماندگاری خوبی دارد همانند خطوط زیر چشم و گونه های فرو رفته وخالی ولی استفاده از چربی برای پر کردن لب ها مناسب و موفقیت آمیز نیست.

– همچنین چربی جهت پر کردن فرورفتگی های دست در دوران پیری در نواحی بین استخوانی کاربرد دارد.

– تزریق چربی جهت برجسته سازی در ناحیه سینه توصیه نمی شود زیرا بعدها تشخیص سرطان سینه را با مشکل مواجه می کند.

– تزریق چربی در مطب یا کلینیک بدون نیاز به بستری و به صورت سرپایی انجام می شود.

تزریق چربی برای کسانی کاربرد دارد که صورت آن ها زیاد پُر نیست، گونه های افتاده ای دارند یا گودی زیر چشم دارند، اگر مقدار حجم ماده پر كننده مورد نياز زياد باشد از چربي بدن استفاده کنیم و به دنبال آن وقتی بافت از خود بدن تامین می شود آن حالت آلرژی که گاهی اوقات ممکن است نسبت به بعضی از ژل ها داشته باشیم (منظور ژل های نامرغوب است) در تزریق چربی این مشکل وجود ندارد و هر مقدار که احتیاج به تزریق چربی وجود داشته باشد در دسترس است، و چیزی که در این تزریق مهم است این است زمانی که چربی از مریض تهیه می شود انجام پروسه درست صورت بگیرد، چربی درست گرفته شود که سلولهای چربی خراب نشوند بعد از اینکه چربی گرفته شد ممکن است یک جداسازی سلول های چربی توسط سانتریفیوژ انجام شود و مرحله آخر مرحله تزریق است.

با توجه به اینکه صورت بیمار به چه میزان چربی نیاز دارد مقدار آن برای تزریق متفاوت است. قبلا حجم زیادی در یک جلسه تزریق  می کردند چون گفته می شد در هر بار تزریق70 تا80 درصد چربی از بین می رود ولی در حال حاضر منسوخ شده است و گفته می شود با تزریق مکرر و به مقدار کمتر تزریق صورت گیرد، که تزریق به این روش ماندگاری بهتری دارد و نتایج بهتری را در بر خواهد داشت و بهتر است تزريق چربي را به عنوان پيوند چربي در نظر بگيريم، چون زمانی که این پیوند انجام می شود مثل پیوند مو می تواند نتایج خیلی خوب 3 تا 5 سال را برای بیمار داشته باشد ولی شاید نیاز باشد چندین نوبت این کار انجام شود و  چون در هر بار تزریق 70 تا80 درصد چیزی که تزریق می شود از بین می رود و مجبوریم تزریق های متعددی را برای فرد داشته باشیم مثلا حداقل 3 تا 4 تزریق در یک دوره یکسال تا یک سال و نیم برای بیمار داشته باشیم تا نتیجه مطلوب و خوبی برای بیمار به دست آید.

توصیه های پس از تزریق چربی

– پس از تزریق از ماساژ و هرگونه دستکاری ناحیه و استفاده بیش از حد از عضلات صورت خودداری کنید تا مانع از حرکت چربی تزریق شده شوید.

– جهت کاهش التهاب ناحیه از کمپرس یخ برای 24-48 ساعت استفاده کنید.

– یک هفته پس از تزریق جهت چک ناحیه دهنده و ناحیه دریافت کننده چربی به پزشک خود مراجعه کنید.

– 6-8 هفته پس از تزریق، مجدد توسط پزشک ویزیت شوید زیرا در این زمان تورم ناحیه از بین رفته و نتایج اولیه تزریق قابل رویت هستند.

– درصورتی که نتیجه دلخواه  رویت نشود پس از 3 ماه از اولین تزریق، می توان تزریق مجدد جهت ایجاد نتیجه دلخواه انجام داد.

میزان ماندگاری چربی چقدر است؟

میزان بقا و ماندگاری سلول چربی پیوندی هنوز مشخص نشده است. در چند ماه اول بدن شما 65 % چربی تزریق شده را جذب می کند و اغلب 35% چربی در ناحیه تزریق می ماند.

تجربه نشان داده است میزان ماندگاری چربی به تکنیک تهیه و فراهم آوری چربی و تکنیک تزریق بستگی دارد. امروزه روش های جدیدی برای افزایش بقای چربی ابداع شده اند.
برای افزایش ماندگاری تزرریق 3-4 مرتبه تمدید تزریق عرض 6 ماه تا 1 سال انجام می شود.

عوارض تزریق چربی چیست؟

– تورم در ناحیه تزریق تا 2 هفته پس از درمان و کبودی در برخی نواحی
تصحیح بیش از اندازه و تزریق بیش از حد چربی در یک ناحیه باعث  کاهش خونرسانی به گرافت شده و در نتیجه مرگ سلولی و ایجاده توده با قوام سفت تر از چربی در ناحیه می شود.

– احتمال آسیب به عروق و اعصاب به خصوص در اطراف چشم

– خونریزی در مواقعی که از سوزن ها و کانولهای نوک تیز استفاده شود.

– عفونت

– اسکار در ناحیه دهنده چربی

دکتر عباس خیرخواه

پیشینه پزشکی دکتر عباس خیرخواه دکتر عباس خیرخواه، جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی در شمال تهران است که در سال 1376 از رشته پزشکی عمومی فارغ التحصیل شد....

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Saharrr

    سلام خسته نباشید حدود ۲ یا ۳ روز بدنم خیلی خارش داشت امروز دونه ها قرمز مثل سوختگی روی گردنم و شکم و کمرم ظاهر شد علت این چیه؟

  • روح الله چراغی

    سلام خسته نباشید.. روی سر صورت سینم پوسته پوسته قرمز وخارش دارد.چی کار کنم؟

  • ابراهیم پایدار

    سلام اقای دکتر من مدتی است که ریزش موهای سرم زیاد شده است میخواستم از یک مکمل تقویت مو استفاده کنم بین مکملهای hair burst و pilfood کدام یک را تجویز میکنید؟آیا مکمل بهتری در بازار موجود می‌باشد یا دارویی مد نظر شما است که ریزش مو متوقف شود؟

  • سلیمان اکبری

    باسلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر من 36 سالمه و ریش وسبیلم خیلی کم پشته و بعضی از جاهای صورتم هم سکه ای خالیه آیا راهکاری هست؟ ممنونم

  • لغو پاسخ