مشکل پوستی، می تواند نشان دهنده بیماری خاصی باشد؟ - سید مسعود داودی

مشکل پوستی، می تواند نشان دهنده بیماری خاصی باشد؟

مشکل پوستی، می تواند نشان دهنده بیماری خاصی باشد؟

 

دکتر سید مسعود داودی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سید مسعود داودی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مشکل پوستی، می تواند نشان دهنده بیماری خاصی باشد؟

تغییرات پوستی در بعضی ازبیماری ها به دو شکل خود را نشان می دهند. قبل از این که بیماری تشخیص داده شود، می توان از روی تغییرات پوستی پی به این موضوع برد که یکی از ارگان های داخلی بدن دچار اختلال شده است. در این مواقع اگر به این تغییرات توجه نشان دهیم و با مشاهده آن ها به پزشک مراجعه کنیم، تشخیص سریع تر انجام می شود و می توان قبل از شیوع بیماری، آن را تحت کنترل گرفت. این تغییرات پوستی از دیدگاه متخصصان پوست اهمیت زیادی دارند، زیرا با بررسی مشکلات ایجاد شده در پوست می توانند بیماری اصلی را تشخیص دهند. اما در موارد دیگر ممکن است بیماری شناخته شده باشد، اما به مرور زمان مشکلات پوستی هم در راستای همین بیماری به وجود آیند. خیلی از بیماری ها هستند که به این شیوه عمل می کنند اما در این جا ما به سه بیماری شایع و مشکلات پوستی آن بیشتر می پردازیم.

 

دیابت

دیابتی ها، مراقب قارچ ها باشید!

یکی از شایع‌ترین تظاهرات دیابت، مستعد شدن پوست برای ایجاد زخم و عدم بهبود زخم ها است. اگر به دیابت مبتلا هستید بهتر است از ناراحتی ها ومشکلات پوستی خطرناکی که بنحوی با بیماری دیابت مرتبط  است، آگاه شوید تا در صورت ابتلا به آنها قبل از ایجاد وضعیت حاد و غیرقابل کنترل به پزشک مراجعه کنید.

در افراد دیابتی به دلیل بالا بودن قند خون، تمایل خاصی برای بروز عفونت ها در این بیماران مشاهده می شود. به طوری که بیماری های قارچی و عفونی در افراد دیابتی شایع تر است. سر دسته بیماری های قارچی ، قارچ کاندیدا است که  قادر است پوست و مخاط ها را گرفتار کند. پوست قرمز و ملتهب و لیچ افتادگی (وقتی پوست در رطوبت زیادی قرار گیرد، تورم خاصی پیدا می کند که همراه با ترشح غلیظ و لزج است) نشانه های عفونت از نوع قارچ کاندیدا هستند.  اگر با مشکلاتی از قبیل برفک دهانی، التهاب گوشه دهان، التهاب و عفونت اطراف ناخن و عفونت ناحیه تناسلی در خانم ها مواجه شدید بدانید که پای قارچ های کاندیدا در میان است. حتی  بین چین های بدن که شامل کشاله ران، زیر بغل، زیر سینه و حتی لای انگشتان دست و پا، محل مناسبی برای تشکیل این قارچ ها هستند. عفونت در بیماران دیابتی شایع تر است و تا حدودی مقاوم به درمان هستند.

 

داروهای ضدقارچ، به تنهایی درمانگر نیستند

برفک یک بیماری دهانی است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود و در بزرگسالان بروز چنین بیماری امکان پذیر نیست؛ مگر این که فرد مبتلا به بیماری دیابت باشد. با این حال اگر میکروب روی پوست به وجود آید، باید با کمک داروهای آنتی بیوتیک و چرک خشک کن آن را از بین برد. عفونت های قارچی هم با داروهای موضعی و خوراکی ضد قارچی قابل درمان هستند. اما کنترل درست دیابت هم در پیشگیری از عفونت های بعدی تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

دیابتی ها پوست حساسی دارند

یکی دیگر از مشکلات پوستی که در افراد دیابتی دیده می شود و عفونت در به وجود آمدن آن نقشی ندارد،  ضایعات پوستی است که روی قسمت قدامی ساق پا بروز می کنند. این ضایعات به شکل لکه های قرمز مایل به قهوه ای هستند که خارش ندارند. علت به وجود آمدن این لکه ها در افراد دیابتی زیاد مشخص نیست اما برخی از پزشکان حدسشان بر این است که چون پوست افراد دیابتی حساس تر است، این لکه ها بر اثر ضربه های معمولی روی پوست ایجاد می شوند؛ که در افراد عادی امکان این اتفاق کم تر است. این لکه ها مشکل ساز نیستند و برای از بین بردن شان درمان خاصی مثل عفونت های قارچی وجود ندارد. بلکه با کنترل دیابت از بین خواهند رفت.

 

پوست هایی که چرمی می شوند

زخیم شدن پوست یکی دیگر از مشکلاتی است که افراد دیابتی با آن سر و کار دارند. وقتی پوست را لمس می کنیم، مانند چرم ضخیم است؛ اصطلاحا به این نوع پوست ها، پوست چرمی می گویند. معمولا این ضخیم و سفت شدن پوست را بیشتر در پشت دست و انگشتان می توان مشاهده کرد. این مشکل ممکن است در خم و راست کردن انگشتان اختلال ایجاد کند. البته در بعضی از افراد علاوه بر انگشتان در قسمت پوست گردن و پشت سر هم ممکن است این عارضه یعنی چرمی شدن پوست مشاهده شود.

 

تاول های خود جوش برایتان خبرهایی دارند

تاول‌های پوستی بنا به شرایط خاصی مثل سوختگی، تحریک پوستی و … روی پوست افراد ظاهر می شوند، در صورتی که این تاول ها در افراد دیابتی بدون هیچ دلیل خاصی و بیشتر به خاطر حساس بودن پوست به وجود می آیند. دست ها و پاهای افراد دیابتی ناحیه هایی هستند که بیشتر مورد تهدید تاول ها قرار می گیرند. تاول ها همان طور که خود به خود و بدون علت خاصی نمایان می شوند خود به خود هم از بین می روند، بدون آن که جای زخمی برجای بگذارند. با این حال اگر درمانی هم وجود داشته باشد فقط استفاده از کرم های ترمیم کننده است که برای افراد عادی هم تجویز می شود. تاول ها عوارض خاصی ندارند و فقط نشان از مشکل دیابت در افراد است.

 

این لکه ها به شما می گویند که دیابت دارید یا نه؟

نکروبیوزیس لیپوئیدیکا یکی دیگر از مشکلات پوستی در افراد دیابتی است که نامی معادل فارسی ندارد. روی ساق پاهای دیابتی ها می توانید این لکه های قرمز مایل به قهوه ای را مشاهده کنید. اگر این زخم ها را از نزدیک مشاهده کنید، متوجه می شوید که در قسمت قرمزی و برجستگی، پوست کاملا نازک و ته رنگ مایل به زرد دارد. همچنین عروقی به شکل نخ مانند در این لکه ها دیده می شود که درپزشکی این عروق تلانژکتاتیک نام دارد. البته این زائده پوستی منحصرآ برای افراد دیابتی نیست و افراد عادی هم ممکن است درگیر آن شوند؛ اما در افراد دیابتی شایع تر است. برای درمان هم ممکن است از کرم های موضعی مخصوص استفاده کرد یا از تزریق، اما مسئله ای که در برطرف شدن این زائده حائز اهمیت است کنترل خوب و دقیق دیابت است.

 

پوست مخملی ها مراقب باشند

آکانتوزیس نیگریکنس، بیماری است باعث ایجاد تغییرات پوست در بین چین های بدن می شود. در نواحی زیر بغل، کشاله ها و به خصوص پشت گردن تغییراتی را مشاهده می کنیم که مثل پارچه های مخملی نمای مخملی شکل و تیره دارند. کنترل قند خون با انسولین به شکل مناسب در بهتر شدن  این ضایعات تاثیر گذار است. اما برای کمک می توان از داروهای لایه بردار استفاده کرد، تا حالت ضخیم و مخملی شکل را تا حدودی  کنترل کند.

 

اگر این علائم را دارید به آزمایشگاه بروید

از بین این مشکلات  پوستی آکانتوزیس نیگریکنس و نکروبیوزیس لیپوئیدیکا جز بیماری هایی هستند که می توان از روی آن ها پی به این مسئله برد که فرد مشکل قند خون دارد. به بیان دیگر ممکن است فرد هنوز از وجود دیابت باخبر نباشد اما از روی این علائم و بعد از انجام آزمایشات تشخیصی مشخص شود که شخص به بیماری دیابت مبتلا شده است و خودش خبر ندارد.

 

تیروئید

 

پوست های پرتقالی

دومین مشکلی که می توان بیماری پوستی را با بیماری داخلی ارتباط داد، تیروئید است. یکی از مشکلات شایعی که در بیماران تیروئیدی به خصوص پرکاری تیروئید اتفاق می افتد، ورم و تورم خاص جلوی ساق پا است. این ورم در بیماران تیروئیدی میکردرم نامیده می شود. وقتی از نزدیک به این ضایعات نگاه می کنیم، پوست برجسته و متورم است، همچنین نقاطی که محل رویش مو است در آن مناطق برجسته و ورم کرده و فرورفتگی دارد؛ می توان گفت شبیه پوست پرتقال است. علت ایجاد این بیماری در بیماران تیروئیدی رسوب ماده ای زیرپوستی است که این ماده قوام ژله مانندی دارد و جنس این ماده از جنس ماده ای به نام موسین است. البته افرادی که کم کاری تیرئید دارند هم دچار این مشکل می شوند؛  با این تفاوت که فقط در ساق پا این ضایعات پوستی نمایان نمی شود، بلکه در قسمت وسیعی از پوست بدن مثل پشت، سینه و … همین علائم (برجسته و پوست پرتقالی )را مشاهده می کنیم.

 

مشکلات مویی، نوع تیروئید شما را مشخص می کند

خشکی پوست یکی دیگر از معضلات پوستی در افرادی است که کم کاری تیروئید دارند؛ به این دلیل که ترشح غده چربی و حتی غدد عرق در این افراد کاهش پیدا می کند.  موهای خشک و شکننده و کندی رشد در ناخن ها یکی دیگر از نشانه های کم کاری تیروئید در افراد است. اما این شرایط در افرادی که پرکاری تیروئید دارند، درست برعکس است. همچنین تغییرات پوستی در پر کاری تیروئید کم تر از افرادی است که مشکل کم کاری تیروئید دارند. افرادی که کم کاری تیروئید دارند موهایشان خشک، ضخیم و شکننده است و موهای افراد پرکاری تیروئید نازک است و ریزش موی زیادی دارند.

 

همراهی ریزش مو با لکه و پیس های صورت

به وجود آمدن لک و پیس روی صورت ممکن است برای خیلی از افراد به صورت ناگهانی اتفاق بی افتد. اما اگر لک و پیس با ریزش موهای سکه ای همراه باشد، احتمال دارد تیروئیدتان دچار اختلال شده باشد. برای همین توصیه می شود که این افراد به محض مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کرده و از نظر تیروئید بررسی شوند. مشکلات زمینه ای زمانی قابل درمان هستند که تیروئید هم درمان شود، در این غیر این صورت درمان های دیگر موقتی بوده و تا زمانی که مشکل از ریشه درمان نشود، نمی توان انتظار داشت این علاوم از بین بروند.

 

کبد

 

بیلی روبین زیادی کار دستتان می دهد

زرد شدن پوست به طور ناگهانی نشان از بیماری التهابی و عفونی (کم کاری یا پرکاری کبد) کبد است که یرقان نام دارد. بیلی روبین ماده ای است که توسط کبد ساخته می شود که اگر بیش از حد ساخته شود یا به درستی از بدن تخلیه نشود، ممکن است افزایش رنگ زردی را در پوست مشاهده کنیم که ناشی از رسوب ماده بیلی روبین در پوست و مخاط چشم ها باشد.

 

آفتاب سوختگی ناشی از مشکلات کبدی

رسوب آهن در ارگان های مختلف بدن، به خصوص کبد باعث می شود که پوست بدن به شکل عمومی بعد از مدتی تیره شود ( تا حدودی مانند پوست افرادی می شود که در برابر آفتاب پوستشان برنزه یا تیره می کنند). تیرگی ناگهانی پوست نباید نادیده گفت شود و باید بررسی شود که این مشکل ناشی از چیست و اولین موردی که بهتر است بررسی شود کبد است.

 

پوستتان می خارد؟ شاید کبدتان مشکل دارد

خارش پوست ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بی افتد که اصلی ترین دلیل اش مربوط به اختلال در کبد از جمله بالارفتن املاح صفراوی است. با این حال برای درمان این مشکلات پوستی می توان از روش های دارویی کمک گرفت اما تاثیرگذاری آن ها موقتی است و تا زمانی که علت اصلی مشخص و درمان نشود، نمی توان انتظار بهبودی داشت.

 

دکتر سید مسعود داودی

بیوگرافی دکتر سید مسعود داودی دکتر سید مسعود داودی، زاده 1343 ورامین، متخصص پوست، مو و زیبایی در شهر تهران است که دوره پزشکی عمومی (دکترای عمومی) خود را در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Hanyeh Hosseini

    سلام خدمت پزشک محترم اگه واستون زحمتی نیست لطفا بفرمایید درصورتی که یک لکه تیره اطراف دهان بشکل سایه و محو ایجاد بشه نشانه چیه و ایا لازمه که به پزشک مراجعه کنم؟

  • سید نورالدین نورحسینی

    با عرض سلام . در صورت خود قرمزی ایجاد شده که پس از حمام بیشتر می شود . آیا قارچ می باشد ؟

  • Nazanin

    باسلام وخسته نباشید خدمت پزشک محترم وباعرض معذرت ازینکه مزاحم شدم یک سوال داشتم ممنون میشم پاسخ دهید چون خیلی نگرانم ،اگرکسی مبتلا به زگیل دست باشد وبه شیرآب دستشویی یاسطوح دیگردست بزندوماهم به شیرآب وآن سطوح دست بزنیم وبعددستمان با لباس زیرمان تماس پیداکند،ویروس ازین طریق به دستمان وسپس به لباس زیرمنتقل شده وباعث ایجادزگیل درنواحی تناسلی یاکشاله ران ومقعد میشود؟ممنون میشوم پاسخ سوال راداده وراهنمایی کنید ،باتشکربسیارفراوان

  • Nazanin

    باسلام وخسته نباشید خدمت پزشک محترم وباعرض معذرت ازینکه مزاحم شدم یک سوال داشتم ممنون میشم پاسخ دهید چون خیلی نگرانم ،اگرکسی مبتلا به زگیل دست باشد وبه شیرآب دستشویی یاسطوح دیگردست بزندوماهم به شیرآب وآن سطوح دست بزنیم وبعددستمان با لباس زیرمان تماس پیداکند،ویروس ازین طریق به دستمان وسپس به لباس زیرمنتقل شده وباعث ایجادزگیل درنواحی تناسلی یاکشاله ران ومقعد میشود؟ممنون میشوم پاسخ سوال راداده وراهنمایی کنید ،باتشکربسیارفراوان

  • لغو پاسخ
دکتر سید مسعود داودی