طب سوزنی در درمان چه مشکلاتی نقش بسزایی دارد؟ - دکتر سید جعفر محقق

طب سوزنی در درمان چه مشکلاتی نقش بسزایی دارد؟

طب سوزنی در درمان چه مشکلاتی نقش بسزایی دارد؟

طب سوزني يكي از روش هاي طب سنتي چين است كه در درمان بسياري از بيماري ها كاربرد دارد. متخصصان اين طب با استفاده از سوزن‌هاي نازكي كه در قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌گذارند به درمان و تسكين بيماري‌ها كمك مي‌كنند. باتوجه به اينكه اين طب قدمت بسياري دارد اما هنوز برخي افراد براي انجام آن ترديد دارند. در ادامه بيشتر به نقش اين طب و كاربرد درماني‌اش مي پردازيم.

دکتر سید جعفر محقق نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سید جعفر محقق کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

براساس تئوری طب سوزنی بدن انسان از تقابل دو انرژی مثبت و منفی (یین و یانگ) ساخته شده که این دو انرژی توسط جریانی از انرژی در بدن که چی یا انرژی حیاتی نامیده می‌شود با هم در تعادل قرار دارند، یعنی وجود جریان طبیعی انرژی چی در بدن، باعث ایجاد تعادل بین اعضای مختلف آن و در نتیجه حفظ سلامت بدن می‌شود. این انرژی در چهارده مسیر (مريدن) اصلی و چند مسیر فرعی جریان دارد. حال اگر به هر علتی جریان (چی) در هر نقطه‌ای از مریدین‌ها بلوک شده یا افزایش‌چشمگیری داشته باشد باعث از بین رفتن تعادل (یین و یانگ) در بدن شده و در نتیجه بیماری در فرد ایجاد می‌شود.

نخستين کاربرد طب سوزنی تسکین درد است، اما در شرایط دیگري هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع طب سوزنی دارای برخی مزایای درمانی، شامل تسکین درد و کاهش از تهوع ناشی از شیمی‌درمانی است. از آنجا که طب سوزنی به ندرت دارای عوارض جانبی است، یک جایگزین مناسب برای داروهای ضددرد و استروئیدی است. این طب می‌تواند به‌عنوان کامل‌کننده دارو همراه با دیگر درمان‌ها استفاده شود. البته اگر بیماری خاصی دارید، بهتر است قبل از رفتن به مراکز مجاز طب سوزنی، با پزشک خود صحبت کنید.

سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های مختلفی را اعلام کرده که با روش طب سوزنی قابل درمان هستند که به دو طیف تقسیم می‌شوند كه عبارتند از: يك) بیماری‌هایی که کارکرد طب سوزنی حالت درمانگر دارد و دوم) بیماری‌هایی که کارکرد طب سوزنی حالت نگهدارنده و کاهش عوارض دارد.

در سراسر دنیا از طب سوزنی به عنوان روشی کم‌خطر در درمان بیماری‌های مزمن استفاده می‌شود. به عنوان مثال بیماری‌های زنان از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه متخصصان طب سوزنی قرار می‌گیرد. اما اينكه طب سنتي در درمان چه بيماري‌هايي به كمك طب مدرن و بيماران آمده را در ادامه مي‌آوريم.

درمان بیماری‌ها با طب سوزنی در اين موارد نيز انجام مي‌شود كه عبارتند از:  مشکلات مغز، روان و اعصاب: پرش‌های مختلف صورت و بدن، مشکلات خواب، افسردگی، اضطراب و وسواس، کابوس‌های شبانه، خستگی مزمن، عصبانیت و پرخاشگری، ضایعات نخاعی، آلزایمر، خستگی مزمن، تشنج، روان‌پریشی، فراموشی، اسپاسم عصبی صورت، فلج عصب صورت، درد عصب صورت و…

مشکلات اسکلتی و ماهیچه‌ای: مثل دیسک کمر و گردن، آرتروزها، ورم و خشکی مفاصل، گرفتگی‌هاي عضلانی، دردهای بعد از شکستگی، کمر درد و سیاتیک.

بیماری‌های پوستی: اگزما، کهیر، خارش پوست، جوش صورت و بدن، پیسوریازیس.

 بیماری‌های زنان: ناراحتی‌های عادات ماهانه، خونریزی شدید، کیست تخمدان، مسائل یائسگی و کمبود شیردهی بعد از زایمان.

مشکلات گوش و حلق و بینی: سرگیجه، سینوزیت، سرفه، آسم، تنگی نفس و…

 مشکلات غدد: سرد بودن دست‌ها و پاها، تعریق دست و پا، مشکلات تیروئید، دیابت، زردی و مسائل کبدی.

 مشکلات گوارشی: درد و ناراحتی معده، ريفلاکس معده، تهوع و استفراغ، زخم معده، نفخ شکم، سوزش معده، اسهال و یبوست، کولیت و التهاب روده و…

 مشکلات قلبی عروقی: تپش قلب، فشار خون بالا و پایین، افزایش چربی خون و اسید اوریک و انسداد عروق قلبی.

مشکلات دهان: بوی بد دهان، ورم و درد گلو، احساس گلوله غذا در گلو، مسائل حنجره، قطع صدا (مسائل تارهای صوتی).

در توضيح بيشتر اين طب در درمان‌هاي اعصاب و روان لازم است كه بگوييم از طب سوزنی برای درمان انواع درد و ناراحتی‌ها مانند سردرد‌هاي میگرنی و سردرد تنشی استفاده می‌شود كه این تکنیک از نگاه علم مدرن نیز موثر است. تسکین دردهای مزمن طب سوزنی راهی موثر برای درمان درد طولانی‌مدت گردن، کمر و زانو است. از این شیوه برای درمان درد آرتریت روماتوئید هم استفاده می‌شود.

طب سوزني همچنين در درمان بی‌خوابی نيز موثر است. دانشمندان چینی در دانشگاه پکن دریافتند طب سوزنی درمانی موثر برای بی‌خوابی است. طب سوزنی می‌تواند تاثیرات قرص خواب و درمان‌های گیاهی را تقویت کند و نتایجش بهتر از زمانی است که این داروها به تنهایی استفاده شوند. برخلاف قرص‌های خواب و مکمل‌های گیاهی، طب سوزنی عوارضی ندارد و هیچ ناراحتی هم ایجاد نمی‌کند.

به علاوه طب سوزني در تسریع بهبود بعد از شیمی‌درمانی هم موثر است. بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی هستند، می‌توانند با کمک طب سوزنی سیر بهبود سریع‌تری داشته باشند. مطالعات گوناگون تایید می‌کنند که طب سوزنی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و حتی پلاکت‌های خون را نيز افزایش می‌دهد. در یک بررسی دانشمندان دریافتند که طب سوزنی واقعا می‌تواند از کاهش سلول‌های سالم بدن بعد از شیمی‌درمانی و رادیوتراپی پیشگیری کند.

بیماراني كه در اين موارد از طب سوزني استفاده كردند این‌طور گزارش دادند که بعد از انجام طب سوزنی احساس درد کمتری داشته و طب سوزنی به بهبود کیفیت زندگی‌شان کمک کرده است. برخی بیماران همچنین گفتند که طب سوزنی، واکنش شدید بدن نسبت به شیمی‌درمانی مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش داده است.

اما مهم‌تر از همه آنكه طب سوزنی پیر شدن مغز را به تاخیر می‌اندازد. درواقع مي‌توان گفت اين طب خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داده و حافظه و عملکردهای ادراکی مغز را تقویت می‌كند. به علاوه برخی مطالعات نشان مي‌دهند برای درمان پارکینسون و سایر بیماری‌های مربوط به سالمندی که موجب کاهش نیروی ادراک مغزی می‌شوند، می‌توان از طب سوزنی استفاده کرد.

همچنين طب سوزنی در بهبود و درمان انواع فلج از جمله فلج‌های پس از سکته مغزی بسیار کمک‌کننده است. اين طب در درمان عوارض مختلف پس از سکته مغزی از جمله فلج یک نیمه بدن، اختلال بلع و تکلم، اختلال در راه رفتن و سایر مشکلات حسی حرکتی یکی از بهترین روش‌هاست.

اما اينكه طب سوزني عوارضي دارد هم بايد بگوييم كه اين طب معمولا عارضه خاصی ندارد چون سوزن‌هاي كه استفاده مي‌شوند بسیار باریک هستند و عمق نفوذ سوزن‌ها در بافت و نقاط طب سوزنی هم مشخص است. اگر طب سوزنی توسط پزشک متبحر و متخصص صورت گیرد که با آناتومی و نقاط بدن به خوبی آشنا باشد و به طب سوزنی کاملا واقف باشد، اتفاق خاصی پیش نمی‌آید و عارضه‌ای به همراه ندارد. معمولا عوارضی که در دنیا گزارش شده بیشتر مربوط به افرادی است که این کار را توسط افراد غیرپزشک انجام داده‌اند. با این حال باید به این مسئله واقف باشید که نهایتا اگر در طب سوزنی کار درمانی یا زیبایی صورت گیرد ممکن است لکه‌های خیلی کوچکی از خونریزی زیر پوستی به وجود آید که طي ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا کمی بیشتر برطرف می‌شوند که عارضه جدی در طب سوزنی نيست. همچنين چون در طب سوزنی از سوزن‌های یکبار مصرف استریل شده استفاده می‌شود، مشكل عفونت‌ها توسط اين سوزن‌ها به طور كلي منتفی است.

در پايان بايد گفت كه براي انجام طب سوزني يا حتي روش‌هاي ديگري كه براي درمان‌هاي مكمل استفاده مي‌شود حتما بايد نزد پزشكان متبحر و مراكزي كه مجاز هستند مراجعه شود تا مشكلي براي افراد به وجود نيايد.

دکتر سید جعفر محقق

دکتر سید جعفر محقق دکتر سید جعفر محقق متخصص طب سوزنی به کمک طب سوزنی و شناخت نقاط طب سوزنی در بدن می توان به تسکین بسیاری از بیماری ها...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ارزوراد

    سلام بوتاکس با طب سوزنی به چند جلسه نیاز هست آیا عدم تقارن ایجاد میشه از بوتاکس بامواد شیمیایی بهتره.؟ ماندگاریش چقدره ؟ سپاسگزارم

  • برزگر

    سلام ایا با طب سوزنی میشه جوش و جاهای جوش رو که به صورت گودی و لکهای قهوه ای هستند رو درمان کرد؟چندجلسه نیاز داره؟

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

  • برزگر

    سلام،طب سوزنی جوش و جاهای جوش که به صورت گودی و لکهای قهوه ای هستند رو درمان میکنه؟

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

  • حسین خدمتیان

    سلام جناب دکتر-عذر میخام مزاحمتون شدم- آیا برای ورم والتهاب معده طب سوزنی کاربردی دارد؟؟ وضمنأ آیا برای دیسک کمر خفیف چطور؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید/باتشکر فراوان

    • دکتر سید جعفر محقق

      سلام روز شما بخیر. برای دیسک حتما باید بیمار و مدارک پزشکیشون بررسی بشه و در نهایت بهتون گفته میشه درصد بهبودی با طب سوزنی چقدر خواهد بود. در مورد مشکلات معده هم طب سوزنی کمک کننده هست که البته باز هم نیاز به بررسی دقیق هست.

  • لغو پاسخ